Jako první v našem seriálu o skládacích kolech přinášíme recenzi modelu Author Simplex. Rychlý a živý stroj, přizpůsobený pro rychlé skládání, rozkládání a převážení veřejnou dopravou, to je jednoduše Simplex.
Model Simplex řadí jeho výrobce Author do řady Touring – tedy mezi kola určená pro pohodlnou jízdu po zpevněném povrchu. V této řadě najdete pro rok 2009 dalších 6 modelů expedičních a městských kol. Author Simplex je živý a dobře ovladatelný stroj, s důrazem na rychlé složení a pohodlné přenášení.
Naši testovací jezdci ocenili především zrychlení a živost stroje.
Kolo je velmi dobře ovladatelné, při řízení reaguje okamžitě a přesně.
Jezdci byli vlastnostmi kola až překvapeni, s ohledem na malá kola a vysoký
představec bylo řízení hodhoceno na jedničku. Při jízdě ve stoje byl
stroj hodnocený až jako neposedný. Po rovině se dá dosáhnout 30 km/h, a
to díky většímu tácu s 52 zuby. Nejvyššímu z našich testovacích
jezdců, který měří 187 cm, k pohodě při rychlejší jízdě chybělo
několik centimetrů sedlovky. Jezdci s výškou 160–180 cm byli naprosto
spokojeni.
Asi největší novinkou pro jezdce zvyklé na geometrii horských nebo
trekingových kol je vzpřímený posez. Pro ten je kolo vybaveno širším
gelovým sedlem zn. Author. Vzpřímený posez sice neumožní tolik se opřít
do šlapání a vyvinout větší výkon, na druhou stranu je velmi pohodlný.
I tady se Author Simplex osvědčuje jako ideální pro městské prostředí a
cesty okolo 10 km.
I když na kole se dají překonat větší vzdálenosti, jeho největší
přednosti vyniknou v městském prostředí na trasách kolem 10 km. Rychlé
složení a dobrá manipulovatelnost ho předurčují ke kombinaci s veřejnou
dopravou. Pokud tedy uživatel potřebuje překonat větší vzdálenosti nebo
extrémní stoupání, není problém kolo složit a převézt část trasy
autobusem, tramvají nebo lanovkou.
Author Simplex dobře zvládá stoupání okolo 10 %. Při větším sklonu je
lepší kolo vést nebo použít kombinaci s jinou dopravou. Testovací
zátěží, kterou se pro kola stala trasa z pražského vltavského
nábřeží na Letnou se sklonem 21% , nicméně skládací kola obecně
zvládala hůře (s výjimkou kol s pomocným elektromotorem). V každém
případě se příznivě projevuje nízká hmotnost kola, ať už při jízdě
nebo při jeho vedení, či dokonce přenášení po schodech.
Simplexu s jeho hladkými a relativně úzkými plášti (Kenda K-1038, š.
1,5“) nejlépe „sedí“ asfalt, ale dobře zvládá i drobnou nebo hrubou
dlažbu. Nepříjemná byla jízda po kočičích hlavách. Také při
křížení tramvajových kolejí by byly vhodné širší pláště. Na druhou
stranu, úzké pláště se podstatně podílejí na už zmíněné živosti a
rychlosti kola.
Také řazení bylo dobře hodnoceno. Sedmistupňový Grip Shift je přesný a
rychlý a pohodlné rukojeti umožňují dobré ovládání.
I když řízení kola bylo celkově velmi dobré, jedna věc si vysloužila
přece jen kritiku. Vysoko posazená řídítka při jízdě tlačí velkou
silou na kloub, přes který se sklápí řídítka. Upevnění řídítek
v představci se po čase začalo viklat, takže při jízdě vznikl
nepříjemný „vakl“. Ten se ale dá snadno odstranit utažením jednoho
šroubku. Tato operace je popsaná v manuálu ke kolu a zvládne ji i méně
technicky zdatná osoba.
Ráfkové V-brzdy Tektro 57 AL také podle testovacích jezdců reagují
dobře. Pískání brzd, ke kterému docházelo, by se snadno odstranilo
seřízením brzdových špalíků.
Author Simplex byl vytvořený pro co nejrychlejší složení a tomuto účelu byly podřízené všechny klouby. Složení kola se tak dá zvládnout za 15 vteřin, pokud je stroj správně „vyladěný“.
Postup při skládání:
Manipulace se složeným kolem (po složení se z kola stane balík
o velikosti 85×65×37 cm) je snadná díky nízké váze, úchopu za sedlo
nebo nosič a kompaktnímu tvaru. Balík drží pohromadě díky dvěma silným
magnetům, které neumožní rozložení kola při jeho přenášení.
Zkušenosti ukázaly, že balík není překážkou při cestování
v pražské MHD. Při převážení autem se kolo pohodlně vešlo do kufru,
pouze u automobilu Škoda Fabia bylo nutné složit vrchní desku.
Příslušenství
Kolo Author Simplex je vybavené přední a zadní odrazkou, blatníky a
nosičem.
Skvěle se osvědčily blatníky s plácačkami, které perfektně zachycují
vodu i nečistoty. Zkušeností jednoho z jezdců byla jízda v přívalovém
dešti, aniž by došlo k jakémukoli zašpinění ostřikem od jízdního
kola.
Zadní nosič má nosnost 25 kg. Gumicuk, který je součástí dodaného
vybavení, je nastaven svým rozsahem spíše na větší předměty a není
příliš silný. Na dlažbě nebo jiných nerovnostech se potom náklad může
snadno vytřást. Proto doporučujeme případný náklad upevnit ještě
dalšími popruhy.
Author Simplex je ideální pro vzdálenosti okolo 10 km po zpevněném povrchu anebo v kombinaci s veřejnou dopravou. Kolo je dobrou volbou pro ty, kdo nemají ambice na sportovní výkon a chtějí kolo použít pro občasné cesty do práce nebo do obchodu. Posez je přizpůsobený i pohybu v civilním až reprezentativním oblečení. Kolo vyzývá k úsporné a přitom svižné jízdě, takže se jezdec příliš nezpotí. Pro dámy může být důležitá skutečnost, že nízko posazený rám podporuje jízdu v sukních. Author Simplex se dodává v tmavě modré a bílé barvě, jeho doporučená cena je 10.990 Kč.
Dobrá ovladatelnost
Živost stroje
Ryska na sedlovce umožňuje snadné nastavení
Jednoduché a rychlé složení
Blatníky se zástěrkami jsou dobrou ochranou při jízdě v dešti nebo za mokra
Pro jezdce vyšší než 185 cm krátká sedlovka
Upevnění řídítek v představci po čase vytvoří vůli
Rám: | dural 7005 |
Hmotnost: | 13,0 kg |
Řazení (počet převodů/typ): | 7/Sram MRX |
Přední tác: | 52 zubů |
Pastorky: | 11–30 zubů |
Rozměry po složení: | 85×65×37 cm |
Velikost kol: | 20" |
Max.nosnost: | 105 kg |
Cena: | 10 990 Kč |
Cena zahrnuje: | nosič s gumicukem, blatníky, stojánek |
Výrobce: | Universal Agency, www.author.cz |
Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.