reklama

Pražští cyklisté - kdo jsou a co chtějí

Na světě je zatím zřejmě nejrozsáhlejší výzkum o městské cyklistice v ČR. Nechalo jej zpracovat město Praha a zaměřuje se na podíl cyklistické dopravy a její potenciál a také na potřeby cyklistů. Přes určité metodologické kotrmelce je zřejmý jeden fakt - podíl cyklistů v Praze vzrostl. Typický pražský cyklista má kolem 30 let, vyznává cykloturistiku a nejčastěji používá horské kolo. Shrnutí výsledků výzkumu přinášíme v následujícím článku.

Zhruba takto dnes podle výzkumu vypadá typický městský cyklista v Praze.
Zhruba takto dnes podle výzkumu vypadá typický městský cyklista v Praze.
Foto: NaKole.cz

Výzkum společnosti GfK měl za úkol zmapovat názory pražských cyklistů i těch, kteří by rádi kolo používali více. Důležité bylo srovnání s rokem 2002, kdy proběhl obdobný výzkum. Závěr je poměrně jednoznačný – počet cyklistů vzrostl, a to celkem významně.

Kolik nás je

Cyklistů je v Praze 244 tis., z toho 131 tis. pravidelných (jezdí na kole po Praze v zimním nebo letním období alespoň 1× týdně) a 113 tis. příležitostných.

Potenciálních cyklistů (jezdí v létě na kole po Praze méně nebo vůbec, ale při odstranění bariér by jezdili více) je 162 tis. Zbylá část Pražanů byla označena jako „Necyklisté“ – jezdí málo nebo vůbec nejezdí a nejezdil by více ani při odstranění bariér.

Zvýšil se také počet kol v domácnosti, ještě významněji stoupl počet kol uchovávaných v Praze. Kromě rostoucí životní úrovní je to způsobeno také větší aktivitou při používání kol v Praze. Vzrostla také průměrná vzdálenost ujetá po Praze na kole, a to minimálně o 50 %.

Pro sledování podílu cyklistické dopravy je klíčový údaj modal split, který se vypočítává jako podíl na vykonaných cestách. I když výzkum GfK tuto otázku přímo nezkoumal, kvalifikovaným odhadem lze určit hodnotu 1,8 %. S jistou rezervou můžeme předpokládat, že se pražský podíl cyklodopravy (modal split) pohybuje někde mezi 1,2 a 2,5 procenty. Jde o celoroční průměr, v létě je frekvence jízd na kole zhruba 5–6krát vyšší než v zimě.

Z různých otázek vyplývá fakt, že skupina pražských cyklistů je poměrně různorodá. Převládají zřejmě sportovní jezdci ve věku okolo 30 let, kteří používají horské kolo a vyznávají cykloturistiku. Cyklisté na městských kolech, dámy v šatech a s kabelkami nebo děti na cestě do škol jsou v menšině, jejich podíl ale poroste s tím, jak se budou zlepšovat podmínky.

Jak se jezdí v Praze

Jak ukázal výzkum, hodnocení změn podmínek v cyklistické infrastruktuře během uplynulých let je vlažný. Lidé do jisté míry oceňují úsilí ke zlepšení, ale jak tempo změn, tak aktuální stav vyvolávají rozčarování.

Hodnocení podmínek pro cyklistickou dopravu
Hodnocení podmínek pro cyklistickou dopravu je velmi opatrné – u srovnatelných výzkumů bývá poměr „velmi kladných“ a „spíše kladných“ odpovědí 1:2, zde je to 1:5.

Kolik by nás mohlo být

Zjištěný potenciál pro rozvoj cyklistické dopravy je značný. Po odstranění závažných překážek by po Praze na kole několikrát týdně jezdilo více než 30% obyvatel (což je pětinásobný nárůst oproti současnosti). Denně nebo skoro denně by pak jezdilo asi 10% obyvatel Prahy. Celkem je zde tedy minimálně 40% osob, které by kolo ve městě používalo pravidelně.

Největší překážkou je bezpečnost – za zásadní nebo velmi vážnou je považuje kolem 80% cyklistů. Za zásadní jí považuje dokonce téměř polovina cyklistů, kteří po městě už pravidelně jezdí! Průzkum možných řešení se bohužel orientoval především na možnou výstavbu infrastruktury a nezmiňoval možnost zvýšit bezpečnost cyklistů zklidňováním dopravy. Z průzkumu pak logicky vyplývá silný požadavek na výstavbu infrastruktury.
Nedostatečná síť komunikací pro cyklisty následuje v těsném závěsu. Mezi Pražany panuje všeobecná nespokojenost s hustotou sítě, oproti bezpečnosti je tu menší podíl těch, kdo nedostatek infrastruktury považují za kritický. Klíčové je tedy celkové zvýšení bezpečnosti, výstavba infrastruktury je až druhořadá.
Třetí nejzávažnější překážkou jsou obtíže spojené s cílovým místem jízd (školou, zaměstnavatelem) – ať už jde o uložení kola (možnost bezpečného a snadného uložení kola v cíli cesty nemá 74% cyklistů), nebo o problémy s hygienou (chybějící sprchy, nemožnost se převléct).

Překážky cyklistické dopravy

Z rozboru klíčových překážek vyplývá, že by se město mělo soustředit na obecné zvýšení bezpečnosti cyklistů, kterého se nedosáhne jenom výstavbou cyklistické infrastruktury. Měl by být kladen vyšší důraz na zklidňování dopravy obecně. Dále se musí změnit přístup zaměstnavatelů a škol.

A nakonec metodika výzkumu

Výzkum provedla splečnost Gfk na vzorku obyvatel Prahy ve věku 15–69 let. Celkem bylo dotazováno 1002 respondentů. Význam tohoto výzkumu pro městskou cyklistiku je mimořádný – jde o první výzkum takového rozsahu v ČR.

DALŠÍ INFORMACE

Výsledky výzkumu jsou velmi důležité pro další nasměřování městské politiky. Interpretace a zhodnocení, stejně jako konkrétní doporuční, budou postupně vycházet na specializovaném serveru Prahounakole.cz.

redakce NaKole.cz, 20.03.2009
Do vaší knihovny

Každý kopec má své … NEJ - 2. vydání

Milan Silný
Druhé vydání úspěšné knihy, která byla oceněna v mezinárodní soutěži TOURMAP.
Celkem 54 vrcholů Čech, Moravy a Slezska soustřeďuje tento první díl trilogie, kterou je možno považovat za netradičního cykloturistického…
299 Kč

Rájem rozhlednovým – 77 nejnovějších rozhleden ČR

Nejnovější rozhledny České republiky, dotisk obohacený o 12 nových rozhleden
Rozhledny stále přibývají. Od minulého vydání této knihy jich bylo postaveno dalších 12. Celkem tedy za tři a půl roku přibylo 77 …
249 Kč
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce Moravskoslezské setkání lehokol dnes v 15:38
Ostatní – cyklo K24 2017 dnes v 15:36
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 15:28
Komentáře k článkům Proč chtějí v Nizozemsku více kol? dnes v 15:20
Lehokola Homebuilders lehokol 11 dnes v 15:16
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 126. dnes v 15:15
Elektrokola jaký výkon? dnes v 14:47
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

347 cyklistů (25 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017