Na českých nádražích jsou nově k vidění oranžové vagony s modrým symbolem kola. České dráhy testují nový model pro přepravu kol.
Typ vagonu označený jako Bvt je určený pro přepravu kol pod dohledem cestujícího. V Česku zatím jezdí jen dva prototypy – jeden na trase vlaku mezi Prahou a Sušicí, druhý z Prahy do Tanvaldu.
Cyklovagony vznikly rekonstrukcí modelu BDs (podrobnosti najdete např. zde), který je lidově označován jako „hytlák“. V nové úpravě vznikl úložný prostor pro kola s háky, prostor pro cestující je oddělený sklem tak, aby každý měl své kolo pod dohledem. Vagóny jsou označené jasně oranžovou barvou, na níž je modrý piktogram kola. Modrý pruh zvýrazňuje prosklené posuvné dveře, které slouží k nakládání kol. Po naložení kola nastupují cestující klasickými dveřmi po schůdkách.
Vagon Bvt využívá zkušeností např. z Německa, Rakouska či Jižního Tyrolska (fotografie cyklovlaků najdete ve fotogalerii). Tento model přepravy kol šetří místo a navíc zbavuje provozovatele zodpovědnosti za cizí majetek.
Podle Českých drah má první sezóna odhalit nedostatky tohoto typu řešení, případně rozhodnout o dalším rozšíření provozu. Zatím patrně největším nedostatkem je to, že nakládání kola vyžaduje spolupráci dvou osob. S kolem obtěžkaným bagáží se potom do vlaku bude cyklista probojovávat jen velmi obtížně. „Po mojí zkušenosti s vagonem Bvt bych pro jeho případné další úpravy radil zbudovat širší (např. dvojité) boční nástupní dveře otevírané automaticky po stisku tlačítka. Tyto dveře je navíc nutno vybavit i schůdky.Takto bude mít cyklista zajištěn pohodlný vstup do vagonu, aniž by byl vázán na cizí asistenci,“ radí Jakub Smolík, který si nakládání kola vyzkoušel.
Celkově je však tato úprava přijímána cyklisty velmi dobře. „Doufám, že takových vagonů bude hodně a že budou rychle přibývat,“ vzkazuje Českým drahám jeden z nich. Reakce našeho monopolního přepravce je ale stále zdrženlivá. „Množství a rychlost výroby těchto vozů bude závislá na finančních možnostech Českých drah,“ napsal v odpověď zástupce ČD.