Buďte na silnici vidět!

Slunovrat je za námi, dny se po malých krůčcích opět prodlužují. I když rok se už přehoupl do svojí světlejší části, každý den je více než šestnáct hodin úplná tma nebo alespoň šero. Pro cyklisty to znamená jediné – svítit, svítit a zase svítit.

Foto: MV ČR

Prakticky každý den přinášejí česká média zprávu o srážkách cyklistů s motorovými vozidly. Nejčastěji za to může fakt, že řidič cyklistu přehlédne. Pro řidiče taková srážka většinou znamená rozbité sklo nebo pomačkanou karosérii, cyklista zaplatí mnohem víc – vlastním životem, v lepším případě doživotním postižením. Už proto bychom měli dbát na to, abychom byli na silnici dobře vidět.

Zákon stanoví povinné osvětlení cyklisty při snížené viditelnosti. Vyhláška č. 341/2002 Sb. nařizuje následující povinné osvětlení:

  • Světlometem bílé barvy vpředu – může být nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem, avšak jen tam, kde je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena.
  • Svítilnu červené barvy vzadu s přerušovaným světlem.

Toto osvětlení samozřejmě může být doplněno dalšími světly – ručními svítilnami, čelovkami nebo světly připevněnými na oděvu. V každém případě jde ale o osvětlení doplňující, které nenahrazuje stanovené osvětlení kola. Zákon také určuje kapacitu zdroje napájení, který by měl zajistit svítivost alespoň po dobu 1,5 hodiny. Náhradní baterie v ledvince nebo podsedlové tašce se proto nikdy neztratí.

O tom, jaké světlo si vybrat, se můžete inspirovat třeba v diskuzích NaKole.cz.

Kromě osvětlení nám při cestách na kole pomůže široká škála různých odrazových materiálů. Vyhláška opět stanoví povinné minimum, které by mělo být instalovánoy trvale:

  • Odrazky – vpředu bílou, vzadu červenou, které mohou být nahrazeny odrazovými materiály na oděvu či obuvi cyklisty.
  • Odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů a na obou stranách v paprscích předního nebo zadního kola – opět mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola, plášťů, blatníků, nebo bočních částech oděvů a obuvi cyklisty.

Ve tmě nebo šeru platí o odrazových materiálech „čím více, tím lépe“. Na závěr proto přidáváme několik tipů na to, jak být lépe viděn:

  • Reflexní pásky dodávají výrobci kol jako příslušenství.
    Pásek je možné navinout podsedlovku, rám nebo řidítka jízdního kola, popř si ho upevnit na zápěstí. Jako držák na nohavici se moc neuplatnil, dobře nedrží a klouže dolů.

  • Prodejny jízdních kol nabízejí občas reflexní pásky na nohu se suchým zipem (příklad 1, příklad 2). V ceně kolem 100 Kč za kus je to dobrá alternativa i pro uchycení nohavice, obzvlášť když je páska pružná.
    Na trhu jsou i pásky, které mají zabudované LED diody a mohou za jízdy blikat (příklad 3 nebo příklad 4).

  • Galanterie obvykle nabízejí pruhy reflexních nášivek (příklad 5). V cenách od 10 Kč za metr představují asi nejlevnější variantu. S trochou šikovnosti z nich lze ušít pásek na gumě a použít ho na rukáv či nohavici.
    Stejně dobře je možné našít je natrvalo na bundu nebo batoh.

  • Pokud bydlíte ve městě, určitě doporučujeme reflexní vestu. Někteří cyklisté při používání reflexní vesty narážejí na to, že se pod ní nevejde batoh. I s tím si ale zručný nakolák poradí – stačí našít jeden suchý zip navíc.

  • Reklamní agentury nebo tiskárny, které pracují s řezanou grafikou, obvykle schovávají zbytky samolepících reflexních fólií. Reflexní fólie na rámu kola zvýší vaši viditelnost a přispěje k větší bezpečnosti na silnici.

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.01.2008
Blogy

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

Za mrazíky do Jizerských hor

 ()
Sice ne kolmo takže to sem asi moc nepatří, ale byl to moc fajn zimní přechod Jizerek - krásně jsem si tam vyčistil hlavu a taky zavzpomínal.********************************************* Rosničky už zase hlásí inverzi, nejlepší čas na pár dnů vyrazit z gloomy-doomy pošmourných nížin za sluníčkem…
cyklo-poustevnik | 27.12.2016
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

234 cyklistů (25 přihlášených)

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší …
mirekbik | 11.01.2017