reklama

Buďte na silnici vidět!

Slunovrat je za námi, dny se po malých krůčcích opět prodlužují. I když rok se už přehoupl do svojí světlejší části, každý den je více než šestnáct hodin úplná tma nebo alespoň šero. Pro cyklisty to znamená jediné – svítit, svítit a zase svítit.

Foto: MV ČR

Prakticky každý den přinášejí česká média zprávu o srážkách cyklistů s motorovými vozidly. Nejčastěji za to může fakt, že řidič cyklistu přehlédne. Pro řidiče taková srážka většinou znamená rozbité sklo nebo pomačkanou karosérii, cyklista zaplatí mnohem víc – vlastním životem, v lepším případě doživotním postižením. Už proto bychom měli dbát na to, abychom byli na silnici dobře vidět.

Zákon stanoví povinné osvětlení cyklisty při snížené viditelnosti. Vyhláška č. 341/2002 Sb. nařizuje následující povinné osvětlení:

  • Světlometem bílé barvy vpředu – může být nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem, avšak jen tam, kde je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena.
  • Svítilnu červené barvy vzadu s přerušovaným světlem.

Toto osvětlení samozřejmě může být doplněno dalšími světly – ručními svítilnami, čelovkami nebo světly připevněnými na oděvu. V každém případě jde ale o osvětlení doplňující, které nenahrazuje stanovené osvětlení kola. Zákon také určuje kapacitu zdroje napájení, který by měl zajistit svítivost alespoň po dobu 1,5 hodiny. Náhradní baterie v ledvince nebo podsedlové tašce se proto nikdy neztratí.

O tom, jaké světlo si vybrat, se můžete inspirovat třeba v diskuzích NaKole.cz.

Kromě osvětlení nám při cestách na kole pomůže široká škála různých odrazových materiálů. Vyhláška opět stanoví povinné minimum, které by mělo být instalovánoy trvale:

  • Odrazky – vpředu bílou, vzadu červenou, které mohou být nahrazeny odrazovými materiály na oděvu či obuvi cyklisty.
  • Odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů a na obou stranách v paprscích předního nebo zadního kola – opět mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola, plášťů, blatníků, nebo bočních částech oděvů a obuvi cyklisty.

Ve tmě nebo šeru platí o odrazových materiálech „čím více, tím lépe“. Na závěr proto přidáváme několik tipů na to, jak být lépe viděn:

  • Reflexní pásky dodávají výrobci kol jako příslušenství.
    Pásek je možné navinout podsedlovku, rám nebo řidítka jízdního kola, popř si ho upevnit na zápěstí. Jako držák na nohavici se moc neuplatnil, dobře nedrží a klouže dolů.

  • Prodejny jízdních kol nabízejí občas reflexní pásky na nohu se suchým zipem (příklad 1, příklad 2). V ceně kolem 100 Kč za kus je to dobrá alternativa i pro uchycení nohavice, obzvlášť když je páska pružná.
    Na trhu jsou i pásky, které mají zabudované LED diody a mohou za jízdy blikat (příklad 3 nebo příklad 4).

  • Galanterie obvykle nabízejí pruhy reflexních nášivek (příklad 5). V cenách od 10 Kč za metr představují asi nejlevnější variantu. S trochou šikovnosti z nich lze ušít pásek na gumě a použít ho na rukáv či nohavici.
    Stejně dobře je možné našít je natrvalo na bundu nebo batoh.

  • Pokud bydlíte ve městě, určitě doporučujeme reflexní vestu. Někteří cyklisté při používání reflexní vesty narážejí na to, že se pod ní nevejde batoh. I s tím si ale zručný nakolák poradí – stačí našít jeden suchý zip navíc.

  • Reklamní agentury nebo tiskárny, které pracují s řezanou grafikou, obvykle schovávají zbytky samolepících reflexních fólií. Reflexní fólie na rámu kola zvýší vaši viditelnost a přispěje k větší bezpečnosti na silnici.

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.01.2008
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Pobavilo-potěšilo 132 před 5 minutami
Elektrokola Bafang BBS-02 750W před 17 minutami
Cestování na kole Nezávazná inspirace pro USA dnes v 13:49
NEcyklo Zaujalo 178. dnes v 13:30
Zeme dnes v 13:22
Airline :-) dnes v 13:05
Technické rady Výměna převodníku dnes v 12:10
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

165 cyklistů (19 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017