reklama

Hájíme zájmy terénních cyklistů

Česká mountainbiková asociace (ČeMBA) je tady a nedá se přehlédnout. Vytáhla do boje za terénní stezky šetrné k přírodě a rozpoutala kampaň proti asfaltování koryt českých řek.

Tomáš Kvasnička
Tomáš Kvasnička
Foto: ČeMBA

S předsedou Tomášem Kvasničkou jsem se sešla na stánku ČeMBA na veletrhu Sport Life. Je jasné, že podpora členské základny a sympatizantů je velká. Během rozhovoru odbíhá Tomáš pozdravit členy, přátele a příznivce. U mého stolku se střídají noví a noví lidé, kteří vyplňují členskou přihlášku ČeMBA.

A tady už je přepis našeho zhruba hodinového povídání:

Jaké má ČeMBA poslání, co prosazuje?
ČeMBA prosazuje lepší podmínky pro terénní cyklistiku. Chceme zaktivovat bikery a upozornit na to, že podmínky pro rekreaci v přírodě nejsou optimální. Náš kompletní program můžeš najít na www.cemba.cz.

Ze začátku to vypadalo, že bojujete ZA něco. Přinesli jste do Čech metodiku budování singletreků, ukázali jste nový nevyužitý prostor pro rozvoj cyklistiky. V poslední době ale mám dojem, že jdete spíš PROTI něčemu.
Je pravda, že vystupujeme proti formě oficiální podpory cyklistiky. Jsme proti aplikování jednoho modelu infrastruktury, to jsou asfaltové cyklostezky, které mají rekreačně-dopravní účel. Takové stezky jsou v pořádku ve městech a v jejich blízkosti, ne v krajině. Navíc se ukázalo, že struktura investic do takových stezek neodpovídá rozložení uživatel a jejich preference.

Tím mi nahráváš na další otázku. Víte, jaké by mělo být rozložení investic? Máte k dispozici nějaký výzkum, který by prokázal, jakou část cyklistické veřejnosti zastupujete?
Žádné takové údaje v ruce nemám. Pídil jsem se po tom, ale nenašel jsem nikde dostatečně reprezentativní a masivní průzkum. Rozhodně je potřeba takový výzkum, který by pomohl předefinovat, do čeho peníze potečou. Zatím máme mandát jednat za členy ČeMBA, kterých je dnes kolem 600.

Kdo by podle tvého názoru měl takový výzkum připravit a zaplatit?
Aby výsledky pro mě byly důvěryhodné, nesmí to být výzkum udělaný „na zakázku“. Snad to nebude znít moc nafoukaně, ale asi by to měla být mezirezortní komise z různých ministerstev. Vstoupit by do toho mělo Ministerstvo pro místní rozvoj a také dále Ministerstvo zemědělství, do jehož kompetence spadá lesní hospodářství. A také by nemělo chybět Ministerstvo životního prostředí.

Objem peněz, který přitéká do cyklistické infrastruktury je pořád nedostatečný. V současnosti mnoho lidí bojuje za zvyšování rozpočtů pro cyklistiku, za podporu cyklodopravy. Nemůže se stát, že rozepře uvnitř cyklistické obce, hádky o strukturu investic, ohrozí cyklistiku jako celek?
Já bych byl zděšený, kdyby se to stalo. Myslím si,že současné investice od SFDI (pozn. red. Státní fond dopravní infrastruktury) by měly téct výhradně do podpory dopravní cyklistiky a mnohonásobně se navýšit.

V poslední době hodně vystupujete proti asfaltovým cyklostezkám podél řek. Velké diskuse se například vedou o stezce podél Tiché Orlice.
Je tu jeden velký paradox. Cyklistika je prohlašovaná za přírodě šetrnou, ekologickou formou dopravy a trávení volného času. Přitom nejsou nastavené standardy pro hodnocení jejího vlivu na životní prostředí.
Chyba je také v tom, že se slučuje dopravní a rekreační účel. Řekněme, že souběžně s řekou vede silnice 2. třídy. Místo dopravního řešení podél této silnice se potom udělá asfaltová dálnice údolím řeky.

Prodáváte tu trička s textem „Make love, not asphalt“. Nedá se tahle mediální zkratka přeložit tak, že bojujete proti asfaltu jako takovému?
Člověk, který si takové tričko vezme, o sobě říká: „Já jsem biker, mám rád terén.“ Chceme tím říct – podpořte nás. Dělejme podporu cyklistiky z lásky k věci, ne proto, abychom prosazovali pouze jedno jediné správné řešení. Především nám jde o to, aby se už konečně přestaly asfaltovat české řeky. Ale asfalt v určitých podmínkách a pro určitou cílovou skupinou smysl má, není to špatné řešení.

Zkušenosti z Walesu, které tu prezentoval Dafydd Davis ukázaly, že po vybudování singletreků výrazně stoupl automobilový provoz v jejich okolí. Mluvil o nutnosti vybudovat v okolí parkoviště pro auta. Nemůže se něco podobného stát i u nás?
To je dané strukturou silnic ve Walesu. Singletreky se tu budovaly v zaostalých oblastech, kde přirozeně nebyla dobrá silniční síť. To u nás neplatí, v České republice máme přepravní síť dostatečnou.
Je pravda, že provoz ve směru k střediskům stezek stoupne. Jestli region chce podporovat cestovní ruch, lidi se tam musejí dostat. Ale my nebojujeme proti automobilům, my jsme tu od toho, abychom reprezentovali zájmy terénních cyklistů.
ČeMBA prosazuje singletrek i jako rekreační zázemí měst. Rádi bychom měli terénní stezky navázat na městské stezky. Proto začínáme spolupracovat s organizacemi, které se zabývají kolem jako způsobem dopravy ve městech, například Brno na kole.

Máte nějaké konkrétní projekty?

My vyjadřujeme poptávku po určitém řešení a zároveň přinášíme zkušenosti jak na to. Konkrétní řešení by měla dělat města a regiony, které chtějí vytvořit nový segment turismu. Je pravda, že jsme na začátku jednání s městy, které tento zájem mají, třeba Jílové u Prahy nebo Velké Karlovice na Vsetínsku.

Děkuju ti za rozhovor, snad se někdy brzy potkáme někde v terénu.

Fotogalerie

Tomáš Kvasnička Tomáš Kvasnička a Dafydd Davis na cyklokonferenci ve Velkých Karlovicích v květnu 2007 Stánek ČeMBA na veletrhu Sport Life 2007
Redakce NaKole.cz, 13.11.2007
Blogy

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

 ()
Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do Hamburku, který kluk by nechtěl, jako malý jsem si prozpěvoval písničku W+V Strýček Jack a při plánování cesty podél Labe jsem si říkal, že konečně k tomu dojde. Pak to s Labskou bylo jinak…
petrp | 04.05.2017

Vrchařská koruna Valašska

 ()
VKV - Vrchařská koruna Valašska ...VKV poprvé a určitě ne naposled... Téměř hned po novém roce jsem začal opět plánovat akce na nový rok. Rok 2017. A to i přes to, že letošní zima byla „delší" jako obvykle a nakonec se ani v druhé polovině dubna nechce vzdát své vlády. O tom ale ještě později...Asi…
Marťas004 | 02.05.2017

Maďarsko a Chorvatsko na kole

 ()
Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné, rozloučil se z Gorolemi... „paždziernik dowidzenia"... a usednul natěšený na bicykl. Má mysl je již týdny někde na cestách... První kilometry vedou Moravou V kalendáři je datum 8. května 2014.…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

O čem se mluví:

Bezpečnost na kole Co mě zaujalo 1 5 7 před 4 minutami
Ve městě na kole Cyklovýtah v Praze - kam ho umístit? dnes v 16:22
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 65. dnes v 16:17
Lehokola Homebuilders lehokol 11 dnes v 16:13
Elektrokola Elektrokolo, ale jaké? dnes v 15:18
Elektrifikace dnes v 15:08
Vyjížďky, srazy, akce Pochod Praha - Prčice 2017 na kole dnes v 14:59
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

267 cyklistů (24 přihlášených)

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do…
petrp | 04.05.2017

Vrchařská koruna Valašska

VKV - Vrchařská koruna Valašska ...VKV poprvé a určitě ne naposled... Téměř hned po novém roce jsem začal…
Marťas004 | 02.05.2017