„Řidiči taxíků a další kritici říkali, že to nikdy nebude fungovat,“ píše Britský deník The Times a pokračuje: Ale tři týdny poté, co bylo v ulicích Paříže instalováno 10 000 kol k volnému použití, se tento pokus ukázal jako naprostý triumf a nová bicyklová armáda se teď snaží zkrotit pověstně divokou pařížskou dopravu.
Starosta Bertrand Delanoë spolu se svou zelenou administrativou jásá nad tím, s jakou chutí obyvatelé Paříže i její návštěvníci přijali těžká šedivá kola, které jsou ve městě k dispozici od 15. června na sedmi stech padesáti stojanech.
Nikde na světě nevzbuzuje tento projekt větší zájem než v Londýně, kde se připravuje na tento měsíc Den bez aut, který uzavře kilometry silnic pro automobilovou dopravu. Poté, co starosta Londýna Ken Livingstone viděl, jak lehce Pařížané nový systém přijali, požádal londýnský dopravní úřad, aby připravil podobný plán a zapojil do něj i několik menších podobných schémat, které ve městě již fungují.
Paříž zaznamenala s uvedením high-tech systému, který umožňuje lidem půjčit si ze stojanů kola, pouze několik malých problémů. Za jeden z nich mohou obyvatelé, kteří si vezmou kola k cestě z kopce do práce, ale nazpět využívají veřejné hromadné dopravy. To způsobuje nadbytek kol na některých nízko položených místech a naopak jejich nedostatek na kopcích, například na Montmartru.
Zájemci musí zaplatit roční poplatek 29 euro, uvést číslo své kreditní karty a zaručit se 150 euro. Za tuto cenu dostanou kartu na zamykání a odemykání kol, které jsou k dispozici v centru města přibližně každých 300 metrů, a mohou je denně půl hodiny používat zdarma. Návštěvníci Paříže si pak mohou koupit denní nebo týdenní karty za jeden či pět dolarů. Obrovská flotila Vélib (což je ve francoužštině zkratka pro „zdarma“ nebo „kola zdarma“) již teď ukazuje na proměnu města, které i přes budování cyklostezek nebylo nikdy pro cyklisty příliš přátelské.
Dave Holladay, starý cyklistický nadšenec, který řídí CTC – národní cyklistickou organizaci, uvítal snahu zavést v Londýně plošný systém půjčování kol. „Dostat se z jednoho konce centrálního Londýna na druhý na kole netrvá déle než patnáct minut, takže pro město by to mělo obrovský přínos. Myslím, že TFL by měla zkoumat, jaké jsou možnosti, protože už teď existují funkční systémy. Například projektu OYbikes trvá stavba jedné stanice pouhých deset minut, takže takový projekt může být velmi jednoduše rozšířen.“
Dodal však, že hlavním důvodem, proč se podobné snahy v některých anglických městech nezdařily, například v Southamptonu a Bristolu, je nedostatek spolupráce s železnicí, která odmítla poskytnout parkovací místa poblíž svých stanic.
Pařížané se zatím radují z nově objevené možnosti jezdit na kole. Za první tři týdny funkce tohoto největšího systému půjčování kol si kola o váze 22 kg vypůjčili Pařížané 1,2 milionkrát. To znamená, že každé kolo je průměrně využíváno šestkrát denně, obyčejně pro přejezd na kratší vzdálenosti, jak je nastaven i systém placení.
Objevují se nová dopravní schémata – lidé dojíždějící vlakem každý den vyprazdňují stojany poblíž železničních stanic. Aby si zajistili ranní jízdu, někteří si začali nelegálně přes noc kolo zamykat svými vlastními zámky. J. C. Decaux, společnost, která zdarma službu zavedla a o kola se stará výměnnou za reklamní prostor, který jí město poskytuje, hledá cesty, jak bojovat s krádežemi a poškozeními poté, co bylo v prvních týdnech asi padesát kol ze stojanů ukradeno a 180 poškozeno.
(Přeloženo z Britského deníku The Times)
Další informace o pařížském systému automatické půjčovny kol (v angličtině)