Lhotecká cyklostezka se probojovala až do finále soutěže s názvem Cena Víta Brandy. Nová soutěž chce ocenit výjimečné stavby, které pomáhají nejen cyklistům. Zvláštní uznání dostaly také další projekty v Hradci Králové, Liberci, Jihlavě a v Malé Skále.
Cena Víta Brandy je novým oceněním, šanci dostat jej mají autoři nebo iniciátoři mimořádných procyklistických řešení, jež byla vybudována v poslední době. „Je to poděkování těm, kteří se dnes snaží usnadňovat život cyklistům, i když občas to pro ně znamená boj s větrnými mlýny,“ říká za pořadatele soutěže národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Podle něj každá ze staveb představuje zároveň silný příběh, který ukazuje na obecné překážky v podpoře cyklodopravy. Soutěž nese jméno architekta Víta Brandy, který byl spoluautorem nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani. Jeho řešení lávky kopírující skalní masiv je v českých podmínkách výjimečné a bylo nominováno mezi nejlepší evropské stavby posledních dvou let.
Ocenění mohli získat autoři procyklistických opatření, která nejsou jen stroze technická, ale také chytře začleněná do okolního prostoru, příjemná pro uživatele a něčím zajímavá. Není důležité, jestli přihlášený projekt vyžadoval investice v řádu milionů nebo zda se jednalo o drobný inventář za několik tisíc. „V soutěži se sešla řada zajímavých a velmi rozmanitých realizací,“ hodnotí nominované projekty Marek Janatka, člen poroty, který přednáší urbanismus na Stavební fakultě ČVUT v Praze a je hlavním architektem města Chrudim. Podle něj patří ocenění všem, kteří mají podíl na těchto stavbách, za nasazení při uvažování nad koncepčními otázkami dopravní infrastruktury jako důležité součásti sídel a za odvahu a invenci při vymýšlení a prosazování nestandardních a přitom často přirozených, nenákladných či udržitelných řešení.
Vítězným projektem letošního ročníku se stala stezka pro cyklisty s přídomkem „Lhotecká“ – v jejím okolí se totiž nacházejí čtyři obce mající slovo „Lhota“ ve svém názvu. Stezka znamená bezpečnou alternativu pro cyklisty, které odvádí z frekventované silnice mezi Sadskou a Poděbrady. „Rovinaté Polabí je k cestám na kole jako stvořené a provoz cyklistů na frekventované silnici byl už opravdu nebezpečný,“ říká o prvním impulsu pro vybudování stezky její iniciátor, starosta Kostelní Lhoty Tomáš Drobný a doplňuje „Radost nám dělá především nárůst počtu lidí, kteří ‚přesedlali‘ na kolo. Po vybudování první etapy mezi Kostelní a Pískovou Lhotou velmi stoupla poptávka po prodloužení až do Sadské.“ Vybudování cyklostezky by podle něj nebylo možné bez skvělé spolupráce obcí na trase i mimo ní: „Specifikem je to, že na financování stavby se podílelo 15 obcí mikroregionu Pečecko. Jedná se o přitom o obce, které jsou vzdálené i více než 10 km od cyklostezky. Je to nejen důkaz vnímání potřebnosti tohoto záměru, ale především nadčasového chápání rozvoje celého širšího území našeho regionu. Velké poděkování patří i představitelům města Sadská, zejména pak starostce Cecilii Pajkrtové. Město od začátku přijalo nákladný projekt druhé etapy za svůj a jen díky nim získává Lhotecká cyklostezka jako celek svou nezaměnitelnou podobu.“
Lhotecká cyklostezka ale není jen důležitá dopravní spojnice. K cestám po okolí láká také návštěvníky lázeňského města Poděbrady, kteří mohou díky přímému a téměř bezkoliznímu napojení na dálkovou trasu Greenway Labe podnikat výlety na kolech.
Všechny nominované stavby posuzovala pětičlenná porota složená ze zástupců vysokých škol, novinářů, neziskových organizací a především samotných cyklistů. „Přihlášené projekty ukázaly řadu inovativních řešení nejen klasických staveb cyklostezek či přemostění, ale i cykloparkování, a to nejen v českém, ale i celoevropském kontextu,“ říká zástupce poroty Daniel Mourek, viceprezident Evropské cyklistické federace. Ocenění si vysloužily jak stavby postavené z iniciativy měst nebo obcí, tak i projekty, které vznikly díky místním sdružením a v jednom případě dokonce zásluhou soukromého investora.
Jeden z projektů, který si odnesl zvláštní ocenění poroty, je k vidění nedaleko obce Malá Skála v Českém ráji. Dvě lávky vznikly jako součást stezky nazvané Greenway Jizera, která propojuje města a obce podél toku řeky. Subtilní konstrukce visuté lávky je zavěšena na dvou ocelových lanech, takže výsledný dojem skvěle ladí s okolní krajinou Českého ráje.
Cyklostojany, které stojí od června loňského roku na náměstí v Jihlavě, spojují parkování kol se zajímavým výtvarným počinem. Siluety stojanů mají tvar lidských postav, které byly vytvarovány z ocelové pásoviny. Nenásilnou formou se tak „sochy“ lidí dostávají do městského prostoru, doplňují vybrané lokality a přitom neruší stávající charakter jednotlivých míst. „Každý stojan je originál a byl vytvořen s ohledem na své umístění,“ říká jihlavský cyklokoordinátor Pavel Šťastný. Na centrálním jihlavském náměstí tak lze narazit na stojany mající podobu turistů s fotoaparáty a batohy u rozcestníku, před knihovnou zase postavu s knihou nebo dokonce osobu sedící na vozíčku.
Parkovací věž, která stojí již více než rok na Riegrově náměstí před vlakovým nádražím v Hradci Králové, je jediným zařízením svého druhu na našem území. Plně automatizovaný samoobslužný systém se postará o uložení jízdního kola. „Doufáme, že parkovací dům osloví hlavně ty cyklisty, kteří z obavy před ztrátou kola do města dosud nevyjíždějí. Třeba i proto, že ve věži mohou být zaparkována i drahá kola, která zde budou pojištěna,“ uvedl při spuštění věže do provozu zástupce soukromého investora Rudolf Bernart. První rok provozu mu dal za pravdu, když služeb věže využilo 11 500 cyklistů. „Lidé tu parkují drahá kola, elektrokola, nechávají na kolech veškeré příslušenství, přilby, nákupy, batohy a někdy i klíče,“ doplňuje Rudolf Bernart.
Další ze zajímavých projektů spatřil světlo světa v Liberci. Ve spolupráci neziskové organizace a nákupního centra Géčko byla vybudována cyklotrasa Na kole na nákup, která propojuje páteřní městskou cyklotrasu okolo Nisy s obchodně průmyslovou zónou a s páteřní dálkovou cyklotrasou Odra-Nisa. Pro zákazníky na kolech vybudovalo nákupní centrum Géčko také patřičné zázemí. Kromě bezpečného zaparkování kola v cykloboxu před vchodem si mohou cyklisté například odložit helmu nebo brašny do uzamykatelné skříňky, zapůjčit si základní nářadí na opravu kola, konzultovat trasu nad cykloturistickou mapou nebo si načerpat zdarma vodu z nápojového automatu. „Trasa odlevila hustému automobilovému provozu mezi centrem města a obchodně průmyslovou zónou,“ vysvětluje důvody tohoto kroku iniciátorka Sylva Švihelová.