První cyklostezka v centru Liberce

Po pěti letech snažení se liberečtí cyklisté dočkali – jejich první městská cyklostezka se dostala až do centra, na Soukenné náměstí. Bezpečnější cestu kolařům umožnil zvlášť vyznačený pruh o délce 43 metrů jednosměrnou ulicí Barvířská, vedle kavárny Nisa.

Centrum Liberce s vyznačením Barviřské ulice
Foto: Internet

„Přispěje to k legalizaci průjezdu jednosměrkou, ale k ještě většímu zvýšení bezpečnosti by přispěly plánované zpomalovače dopravy. Měla tu být značka omezující rychlost na 30 kilometrů za hodinu, ostrůvek a dva zpomalovací prahy,“ říká Jiří Rutkovský z občanského sdružení Cyklisté Liberecka. Doufá však, že po zkušebním provozu tam budou uvedené zpomalovače dodatečně instalovány. „Střet cyklisty s automobilem jedoucím padesátikilome­trovou rychlostí mívá dalekosáhlejší následky než s vozidlem jedoucím třicítkou,“ argumentuje.

Město s nejkratší cyklostezkou

Liberec patří mezi města s nejkratší cyklostezkou. Ta současná vede od Norské ulice podél Nisy k Základní škole Barvířská a od 11. října dál na Soukenné náměstí. Ale snad už příští rok dojde k výraznějšímu zlepšení. „Máme podané projekty na Státní fond dopravní infrastruktury a rozsah výstavby bude závislý na získané dotaci. Naši snahou je prodloužit trasu podél Nisy na Jablonec, a já doufám, že i po proudu řeky za Libereckou čistírnu odpadních vod.“ uvedl náměstek primátora Jiří Veselka. Ovšem za stejně prioritní považuje vytvořit přeložku nebo paralelní trasu pro cyklisty okolo fotbalového stadionu U Nisy, neboť při každém ligovém zápasu je v těchto místech cesta pro kolaře uzavřená.

„Věřím, že příští rok bude skutečně výrazným posunem v budováni stezek, neboť cyklistika v městě není jen sport, ale také alternativa k automobilové dopravě,“ říká Miroslav Těšina z organizace Cyklisté Liberecka.

Článek byl převzat z deníku Liberecký den.

Centrum Liberce s vyznačením Barviřské ulice Ráno 10. října 2005 začali zaměstnanci firmy PROZNAK z Kladna vytyčovat budoucí cyklostezku Výrazné bílé čáry oddělí cyklostezku od jízdního pruhu Červený pruh cyklostezky se pomalu blíží k Soukennému náměstí Odpoledne 10. října 2005 je cyklostezka hotová Výborné místo pro zastavení – co by na to řekl řidičův učitel v autoškole? Máte se co učit, pánové řidiči a paní řidičky, červený pruh s piktogramy jízdních kol skutečně není určen pro jízdu motorových vozidel Původní projekt byl rozšířen o vjezd do pěší zóny. Cyklisté tak při jízdě do Široké ulice musí porušovat dopravní předpisy a přejíždět plnou čáru… škoda Upozornění na možný výskyt cyklistů na komunikaci je ze Soukenného náměstí výrazné. Škoda jen, že z druhé strany, oproti původnímu projektu, není žádné.
Josef Růžička a Miroslav Těšina, www.cykliste.cz, 20.10.2005

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…