V dnešní době by s trochou nadsázky mohlo platit úsloví co Čech, to cyklista. Ovšem zdaleka neplatí, že co cyklista, to uživatel cyklistických treter. Mezi širokou cyklistickou veřejností spíše panuje mylný názor, že cyklistické tretry jsou vhodné pouze pro závodníky. Většina vyznavačů pohybu na dvou kolech se tak připravuje o výhody, které používání speciální obuvi na kolo přináší. Patří k nim vyšší účinnost šlapání a tím menší únava, větší pohodlí i snadné zachování správné pozice nohy na pedálu.
Cyklistické tretry jsou díky nášlapnému mechanismu pevně spojeny s pedálem, takže noha může zabírat i při pohybu směrem vzhůru. Tuhá podrážka tretry navíc zajistí efektivní přenos síly do pedálu. Díky tomu podáte stejný výkon při vynaložení výrazně menšího úsilí.
Rekreační cyklisté si tak jízdu mnohem více užijí a vychutnají, ti sportovnější zase pouhým použitím treter zvýší svojí výkonnost.
Jednotlivé modely treter se samozřejmě liší právě podle stylu jízdy, pro který jsou určeny. Jinak vypadají cyklistické tretry pro rekreační použití a jinak tretry závodní.
Rekreační tretry
Tretry pro rekreační ježdění užijete dobře na trekingová i horská kola. Vizuálně se hodně podobají botám pro běžné chození a dají se také i na delší výšlap použít. Jejich zámky (tedy součást nášlapného mechanismu pro spojení s pedály) jsou více zapuštěny do podrážky, takže při chůzi nepřijdou do styku se zemí.
Také podrážka rekreačních treter je dostatečně ohebná i pro delší pohodlnou chůzi, ovšem přece jen je tužší, než u běžné obuvi, a to zejména v okolí zámků. Díky tomu tretry zvyšují účinnost šlapání oproti jízdě v běžných botách, ovšem ne tak výrazně, jako sportovní nebo závodní tretry.
Rekreační tretry užijete dobře na krosové i horské kolo.
Rekreačnímu použití odpovídá i použitý způsob zapínání, tedy tkaničky. Díky nim jsou tretry sice pohodlné, ale noha v nich není tak pevně upnuta, což opět poněkud snižuje výkonnost treter a míru přenosu síly od cyklisty do pedálu.
Sportovní tretry
Tretry pro sportovní ježdění jsou určeny výhradně pro ježdění. Chůze v nich je nepohodlná a počítá se jen s krátkými přesuny, jako je zastávka v restauraci, přenesení kola v náročném terénním úseku a podobně.
Mají tuhou a neohebnou podrážku a zapínání na suché zipy, vyšší modely navíc na přezku s ráčnou.
Silniční tretry
Tato obuv je určena opět pouze pro ježdění na kole, chůze v ní je krajně nepohodlná. Závodní tretry totiž mají extrémně tuhou a neohebnou podrážku, u nejlepších modelů z karbonu.
Také zapínání je řešeno tak, aby byla noha v botě co nejlépe fixována a veškerá síla jezdce se přenášela přímo na pedály.
Nejvyšší modely závodních treter mají zapínání, kdy se bota dokonale stáhne kolem nohy. Příkladem budiž třeba BOA systém, kde stažení probíhá za pomoci tenkého ocelového lanka,
ovládaného jednoduchým otočným mechanismem.
MTB tretry
Sportovní a závodní tretry lze dále dělit na silniční a MTB tretry. Silniční tretry mají hladkou podrážku a je u n ich kladen velký důraz na odvětrání, obuv na horská kola má podrážku uzpůsobenou občasné chůzi či běhu v terénu – jsou na ní výstupky podobné jako na fotbalových kopačkách, aby vám to v bahně neklouzalo.
Svrchní část treter na MTB je vyrobena z odolnějšího materiálu, aby bota vydržela častý kontakt odletujícími kamínky a nečistotou, který je při jízdě v terénu běžný.
Vzniklo ve spolupráci se specializovanou cyklistickou prodejnou Ski a Bike Centrum Radotín.