Lucemburk na kole - půjčovny vel’oh!

Obrovská popularita pařížského systému Vélib inspirovala také hlavní město sousedního Lucemburska. Systém automatického půjčování kol zavedla na jaře další evropská metropole Lucemburk. Název vel’oh! je slovní hříčkou. Kombinuje slovo „vélo“ (kolo) s překvapeným výkřikem „oh!“ a dá se volně přeložit jako „jé, kolo!“

Kola vel’oh jsme si v Lucemburku vyzkoušeli osobně
Foto: NaKole.cz

Jaro je tu, kola jsou tu!

Devět měsíců po spuštění pařížské půjčovny kol Vélib se na jaře objevil stejný systém i v sousedním Lucembursku. Automatickou půjčovnu kol pod názvem vel’oh! tu provozuje stejně jako v Paříži společnost JCDecaux. Hlavní město Lucemburk symbolicky zvolilo k otevření první jarní den. Propukající jaro nezchladily ani sněhové vločky, které se snášely na slavnostní ceremoniál. Úvodní jízdu odstartoval lucemburský starosta Paul Helminger.

Jak to funguje

vel’oh! má stejný systém registrací a půjčovného jako pařížský Vélib. Stejně jako v Paříži, i Lucemburk nezatěžuje uživatele zbytečnou byrokracií. Registrační formulář pro dlouhodobé používání stačí odevzdat na radnici nebo vyplnit on-line na internetu. Za poplatek 15 EUR obdrží zájemce kartu, se kterou pak může v následujícím roce vyzvedávat a vracet kola do kteréhokoli z 25 stojanů ve městě.
Pro krátkodobé uživatele je tu 7-denní lístek v ceně 1 EUR. Ten je možné získat přímo na někerém ze stanovišť kol a zájemce k tomu potřebuje pouze svoji bankovní kartu. Je však nutné potvrdit, že v případě nevrácení kola souhlasí s odečtením částky 150 EUR během následujících 13 dnů.
Registrační karta i 7-denní lístek jsou přenosné a může je tedy využívat více lidí. Za poškození nebo ztrátu kola však vždy ručí ten, na koho byla registrace provedena.
Další informace o registračních poplatcích

Ceník půjčovného

První půlhodina je pro každého zdarma, za každou další hodinu zaplatí uživatel poplatek 1 EUR. Půjčovné může dosáhnout maximálně 5 EUR za 24 hodin. To je také maximální doba, po kterou je možné mít kolo půjčené. Potom je třeba ho vrátit zase do stojanu, nechce-li člověk riskovat odečtení 150 EUR ze svého konta. Také půjčovné se odečítá z bankovního účtu uživatele.
Zatím se zdá, že vel’oh! uspokojivě vyřešil problémy s vypůjčováním jízdních kol. Ve městech, kde fungují systémy podobně jako u košíků v supermarketech na drobné mince, docházelo často ke krádežím kol. Nízké ceny půjčovného vedly k nezodpovědnému chování a kola byla často nalezena rozbitá mimo stojany.
Kauce 150 EUR sice nedosahuje hodnoty kola, je ale dostatečnou bariérou pro opilce a vandaly. Systém navíc motivuje uživatele, aby do půlhodiny vrátili kolo „do oběhu“. Vyplatí se půjčit si kolo na přesun, vyřídit si nákup nebo jinou pochůzku a půjčit si jiné kolo z blízké stanice. Ty jsou od sebe vzdáleny zhruba 300–400 metrů.
Ceník půjčovného

Vybavení kol

Kola na stanovištích vel’oh! jsou na první pohled snadno k poznání – masivní, maximálně zakrytovaná, s jasně viditelným logem. Před jízdou si každý může upravit výšku sedla. Náboje obsahují možnost 3 rychlostí, stejně jako brzdy. Součástí vybavení je i dynamo, které udržuje stále rozsvícené přední a zadní světlo.
Další informace o vybavení kol

Další město podlehlo kouzlu půjčených kol

Už v prvních pěti dnech po spuštění bylo zaznamenáno 1000 výpůjček kol a 600 osob si zaregistrovalo roční uživatelskou kartu. Za úspěchem půjčoven stojí ale také propagace ze strany města a dobrý informační systém. Na každém stojanu s koly najdou uživatelé obrazovku s mapou města a s možností vyhledání trasy do cílové stanice. Jsou tu vyznačeny i nejbližší parkovací stanice, kde je možné kolo odložit a také informace, zda tu jsou volná místa pro zaparkování kola.

Další odkazy:

Oficiální stránky vel’oh (ve francouzštině, angličtině a němčině)
Oficiální otevření půjčovny – video
Televizní spot

Kola vel’oh jsme si v Lucemburku vyzkoušeli osobně Stanoviště kol vel’oh Stanoviště kol vel’oh Stanoviště kol vel’oh Informační panel na stanovišti kol vel’oh Detail parkovacího stojanu Parkování kol do stojanů vel’oh v akci