Někdy se mi zdá, že většina lidí bere kolo pouze jako vhodný dopravní prostředek k přepravě z domova do hospody a naopak. Předpisy ale přece platí i pro cyklisty, ne?
Když chcete řídit auto, musíte udělat autoškolu a až po zvládnutí testů a jízd získáváte řidičský průkaz.
Cyklista je přece také účastníkem silničního provozu a přesto si na kolo může sednout každý, aniž by věděl, co musí dodržovat a jak se na silnici chovat.
Pojďme si tedy připomenou, že i pro nás, cyklisty, existují nějaké povinnosti, které musíme znát. Vždyť tím budeme chránit především sebe. Při srážce s autem bychom to totiž nejvíce odnesli my sami.
Nedávno se mi stalo, že jsem jela po silnici z mírného kopce, kolo bylo pěkně rozjeté a dole na křižovatce mi tam zničehonic vjel nějaký dědula, který se ani nepodíval, zda něco nejede. Navíc tam měl stopku. Měla jsem co dělat, abych se mu vyhnula, už jsem si vážně myslela, že do něho vrazím. To byl opravdu zajímavý zážitek. Brr.
Ale, i když jedu v autě, mám také pocit, že někteří cyklisté prostě nemají žádný pud sebezáchovy, zvlášť ti starší. Zrovna minulý týden jsem jela v hustém provozu, přede mnou asi osmdesátiletý cyklista, předjet jsem ho nemohla a on neuhnul, naopak pořád mi "vangloval" před autem asi metr a půl od krajnice. Čekala jsem, kdy spadne. Fakt hrůza. Přijde mi, že tímhle zbytečně riskují.
Ale i když, se my cyklisté, snažíme jezdit opatrně, i tak bychom neměli zapomínat na pravidla silničního provozu.
I když nejezdíte autem, znát pravidla byste měli, zvlášť značky. Jezdíte stejnými cestami jako auta, střetáváte se s nimi na křižovatkách, tak je prostě nutné zákon respektovat. Nehledě na to, že pokud to neuděláte, můžete dostat pokutu.
Připomeňme si pár věcí, které musíme znát. Vy už to určitě znáte, ale myslím, že není na škodu si to občas zopakovat, to nikomu neublíží. Však jak se říká - opakování je matka moudrosti.
Je-li například někde zřízen pruh pro cyklisty, nemůžete si vybrat, zda pojedete po silnici nebo v tomto pruhu, ale tento vymezený prostor pro cyklisty jste nuceni využít.
Více cyklistů smí jet pouze jednotlivě za sebou. Takže žádné dvojice a probírání drbů za jízdy.
Jezdíme při pravém okraji vozovky.
Stojí-li více aut za sebou, nebo pokud přímo stojí, smíme je předjet z pravé strany po pravé straně silnice. Nemusím snad připomínat, že se zvýšenou opatrností.
Pokud je cesta označena jako "Stezka pro chodce a cyklisty", musíme na chodce dávat pozor a nijak je neohrožovat. Pokud je stezka rozdělena na pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, musíme využít ten pro cyklisty a do pruhu pro chodce můžeme vjet pouze při objíždění, předjíždění, otáčení atd. Zase platí, že v žádném případě nesmíme chodce ohrozit. Pruh pro cyklisty mohou využít sportovci na kolečkových bruslích, či lyžích, ale i pro ně platí dodržování pravidel silničního provozu.
Pokud vjíždíme na přejezd pro cyklisty, musíme se přesvědčit, zda je bezpečné vozovku přejet.
Je-li Vám méně než 18 let, musíte při jízdě používat ochrannou přilbu.
Děti do 10 let mohou na silnici, místní komunikaci a veřejně přistupnou účelovou komunikaci jen na kole pouze pod dozorem osoby starší 15 let. Toto neplatí pro jízdu po chodníku, v obytné a pěší zóně nebo po cyklistické stezce.
Za jízdní kolo si můžeme připojit přívěsný vozík, který však nesmí být širší než 80 cm, musí mít na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru, které musí být umístěné co nejblíže k bočním obrysům připojeného vozíku. Vozík musí být s kolem spojen pevným spojovacím zařízením. Pokud např. náklad zakrývá zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musíme vozík opatřit vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.
Na jednomístném jízdním kole je zakázáno jezdit ve dvou. Pokud je ale kolo vybaveno sedadlem pro přepravu dítěte s opěrami pro nohy, může osoba starší 15 let vézt dítě mladší 7 let.
Nesmíme jezdit bez držení řídítek, přidržovat se jiného vozidla, vést za jízdy druhé kolo, vozík, psa apod. Nesmíme ani vozit předměty, které by nám znesnadňovaly jízdu nebo ohrožovaly ostatní účástníky provozu.
Při jízdě je cyklista povinnen mít nohy na šlapátkách.
Před jízdou nesmí požít alkohol.
Cyklista nesmí jet přes přechodu pro chodce, kolo musí vést. Stejně tak po chodníku.
Je zakázáno jezdit na kole po dálnici.
Za snížené viditelnosti je nutné rozsvítit světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilna s červeným světlem, nebo přerušovaným červeným světlem.
dvě na sobě nezávislé účinné brzdy, zadní odrazka červené barvy, přední odrazka bílé barvy, na obou stranách šlapátek musí být odrazky oranžové barvy, na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol by měla být nejméně jedna boční odrazka oranžové barvy na každé straně kola (odrazky můžeme nahradit reflexními prvky na oblečení)
Mezi doporučenou výbavu, ne povinnou, patří zvonek, kryt řetězu a blatníky.
Za snížené viditelnosti:
- světlomet svítící dopředu bílým světlem,
- zadní svítilna červené barvy.
Za porušení pravidel, hrozí cyklistovi pokuta, trestné body získat nemůžete. Avšak pokuta za jízdu pod vlivem alkoholu může být značně vysoká.
Já však věřím, že vy pravidla dodržujete a jezdíte opatrně. Přeji vám krásné letní dny a mnoho šťastných kilometrů.
Čerpáno ze zákona o provozu na pozemních komunikacích.