reklama

Myslíte si, že je to vždy zdravé?

Foto: Autor

Asi některým zimním a zejména městským cyklo-dojížděčům tímto článkem trochu pokazím radost. Snad ne moc, protože je to stejně běžně známé.

S přibývajícími zimními mlhami se stává ovzduší ve velkých městech poměrně nezdravým. Je to způsobené kombinací průmyslových exhalací a automobilové dopravy. Někde převládá to a jinde zase ono, ale výsledek je nepříjemný.  Bydlím v Praze a tak popíšu pražskou situaci. Praha od doby plošného zavedení dálkového a plynového topení a s krachem skoro veškerého velkého průmyslu je zamořována hlavně automobilovými výfuky. Od doby kdy i u nás převládla auta s katalyzátorem už výfuky neprodukují primární jed oxid uhelnatý, ale ten zbytek je také nezdravý. Zejména dieselové motory produkují velké množství drobných částic velikosti pod 10ug (píšu um a myslím mí mikrogramy), které snadno pronikají až do plicních sklípků. Dokonce produkují i nanočástice, které umí přejít přes membránu plicních vlásečnic rovnou do krevního oběhu. Množství těchto zplodin v ovzduší, které dýcháme, se měří a je popsáno koncentrací částic menších než 10ug na metr krychlový. V Praze a v celých Čechách má Český Hydrometeorologický ústav několik stanic, které tuto koncentraci kontinuálně měří. Dále má tento ústav naměřenou podrobnou mapu plošné koncentrace zplodin a tuto mapu přepočítává podle lokálně změřených dat. To znamená, že mapu podle nějakého modelu proudění vzduchu upravuje tak, aby vyhověla lokálně naměřeným přesným koncentracím z jednotlivých stanic. Výsledkem je mapa Prahy (Brna, České republiky), která obsahuje barevně rozlišené koncentrace zplodin v ovzduší. Koncentrace na mapě sedí přesně jen v těch změřených bodech, ale jinde není snad odchylka významná. Rozhodně to není podstatné pro rozhodnutí, zda vyjet či nikoliv. No a tuto mapu  Hydrometeorologický ústav poskytuje na svých webových stránkách. Poskytuje nejen mapu Prahy, ale také Plzně, Ostravska, Brna a také republiky jako celku a po hodinách jí upravuje podle naměřených dat.
Mapa celé republiky je zde: http://pr-asv.chmi.cz/IskoPollutionMapView/faces/pollutionmapvw/viewMapImages.jsf

Ostatní mapy si snadno sami navolíte. Maximální přípustná koncetrace PM10 je 50ug/m3, která je vyznačena žlutou barvou. Co je červené a tmavší je už nad přípustnou koncentrací. Rozhodujte se podle hodinových průměrů a ne podle celodenních. V Praze jsou krásně vidět většinou červené hlavní dopravní tahy.

Takže teď si ráno pusťte internet a posuďte, zda vyjet, či nikoliv. A také zvažte, zda vaše trasa cesty nevede náhodou z důvodu rychlosti těmi nejhoršími oblastmi.

Fotogalerie

28.11.2012 vložil/a: Brahma
karma článku: 1.89
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

Technika
Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to…
18.10.2020
Brahma
(2.64)

Kolo jako pták Fénix

Technika
Někdy těsně po revoluci se v kolokrámu v Praze na Karlově náměstí konečně objevila kola. Do té doby to byla těžká podpultovka a já jsem se…
14.06.2020
Brahma
(3.64)

Svařování blatníků

Technika
Trh cyklistických blatníků se v čase proměňuje a zejména z něj mizí typy, které se obtížněji montují, ale přinášejí mnohem vyšší ochranu…
03.01.2016
Brahma
(5.34)
PR

Cascara aneb čaj z kávových třešní: Proč si ho dopřávat co nejčastěji?

 (kofishop.cz)
Myslíte si, že už jste ze světa kávy ochutnali všechno? Pak jste možná zapomněli na cascaru – pochoutku s dlouhou tradicí, která ale zatím stále stojí tak trochu ve stínu tradiční kávy. O co se vlastně jedná a proč byste měli cascaru pustit i do svého šálku?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

331 cyklistů (17 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024