reklama

Gepida prošla náročným testem

testovačka dopadla opravdu u GEPIDY na výbornou
testovačka dopadla opravdu u GEPIDY na výbornou
Foto: Autor

E-Bike Gepida Alboin 1000 CRS Harmony

První dojem
Hned na první pohled je jasné, kam a komu je elektrokolo E-Bike Gepida Alboin 1000 CRS Harmony určeno. Krásně bílá barva, mohutná 29" kola, široká řídítka, a v případě testovaného kola i velký, ba přímo největší 21,5 palcový rám. Takového oře zkrotí jen pořádný chlap, a to i když je tento model v porovnání s ostatními elektrokoly relativně lehký. Svojí konstrukcí a vybavením E-Bike Gepida Alboin 1000 CRS Harmony zcela jasně naznačuje, že nejlépe se mu bude dařit na klasických asfaltových cyklostezkách. Ryzost kola kategorie trek ani nenarušuje elektrosada, motor je ukryt za převodníkem. Akumulátor se tváří jako speciální láhev nebo krabička na příslušenství. Akumulátor krásně zapadá do decentního designu kola. Akumulátor je totiž černý, což na bílém rámu působí ladně.

Startujeme
E-Bike Gepida Alboin 1000 CRS Harmony je vybaven osvědčenou elektrifikací od renomované značky Bosch, kterou využívají i jiní, konkurenční výrobci elektrokol. Motor s výkonem 250 W (legislativně omezeno) je společně s převodovkou umístěn uprostřed v úrovni středového složení, akumulátor je na dolní rámové trubce v místě, kde je jinak obvykle košík na láhev. Toto uspořádání má bezesporu několik výhod. První je optická, protože elektrosada není na první pohled takřka vidět. Mnohem důležitějším kladem je rovnoměrné rozložení hmotností, protože nedochází k přetěžování ani zadního, ani předního kola. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, které mají elektromotor umístěn v náboji předního nebo zadního kola, je toto poněkud komplikovanější operace. K řízení elektroniky slouží nová verze ovladačů z roku 2013, která nahradila předchozí model . Nová řídící jednotka Intuvia se skládá ze dvou částí: hlavní částí je velký LCD panel s tlačítky umístěný ve středu řídítek, druhou částí pak menší ovládací jednotka se čtyřmi tlačítky, která se nachází u levého gripu a slouží především k nastavování intenzity elektroasistence. K dispozici jsou čtyři úrovně: ECO, TOUR, SPORT a TURBO. Z boku je pak poněkud utajeně umístěno tlačítko s nápisem WALK, po jeho stisknutí se kolo vydá samo na cestu rychlostí chůze, což má pomáhat například při tlačení do kopce. Nová jednotka se ovládá velice příjemně, ale jedná se o řešení v duchu z extrému do extrému. U staršího modelu byla tlačítka titěrná a obtížně nahmatatelná, u nového typu jsou opravdu veliká a navíc některá jsou funkčně zdvojená. Rovněž LCD panel je opravdu veliký až obrovský a dobře čitelný. Velikost displeje (má úhlopříčku 70 mm a velikost číslic je 18 mm) by snesla i zobrazení GPS mapy, třeba se tudy bude vývoj ubírat. Příjemné je automatické podsvícení displeje, jakmile se setmí nebo v případě, že vjedete do podchodu.

Další výbava
Pokud jde o další výbavu, ta je příjemný doplněním co u některých kol postrádáme. U testovaného kola je běžně namontován stojánek a zvonek. Blatníky dlouhé, nosič, pumpa, světla přední, zadní jsou samozřejmostí. Za šera vám bude sloužit kvalitní osvětlení vpředu i vzadu. O řazení se stará sada SHIMANO DEORE, která kombinuje devítikolečkovou kazetu a přehazovačku. Tato kombinace vám zajistí, že překonáte i značná stoupání, když se vám vybije uprostřed výletu akumulátor
Hydraulické diskové brzdy mají páčky bez čidel, po jejich zmáčknutí se tak elektroasistence neodpojuje. Zajímavým detailem, který je charakteristickým prvkem elektromotorů z produkce Bosch, je převodník. Ten je jen jeden a je chráněn kovovým krytem. Pláště, jsou kvalitní a doplňují slušnou výbavu. Rovněž pedály mají malé výstupky a bota z nich sklouzávala.

Pocit z jízdy
Zhodnotit pocit z jízdy na elektrokole E-Bike Gepida Alboin 1000 CRS Harmony není jednoduché a hodně se odvíjí od fyzických vlastností jezdce. Testovali jsme rám, který je určen pro chlapy, jež mají 175 cm - 180 cm. Aby bylo možno nějaké kolo označit za kamaráda do nepohody, musí mít oproti ostatním něco navíc. Elektrokolo Gepida Alboin 1000 CRS Harmony má opravdu pověstných pět P. Je totiž vybaveno velice bohatě.
Výhodou elektrosady Bosch je příhodné rozložení hmotností: elektromotor s převodovkou je uprostřed kola, akumulátor na přední rámové trubce. Toto umístění nemá podstatný vliv na ovládání kola. Přední kolo lze dokonce poměrně snadno před překážkou nadhodit.

Dojezd
První dojmy z testování.
1. Test proběhl v Julských alpách ve Slovinsku. Z tábořiště Bovec 460 m.n.m. pokus o výjezd na horu MANGART cca 2700 m n. m. Na computeru nastavena přípomoc SPORT, neboť stoupání bylo stále 14%. Výjezd skončil s 10% energie v baterii ve výšce 1800 m n. m. Ano jednalo se o extrémní testovací trasu 32 km.
2. Test v Českém ráji- trasa z Liberce přes Sychrov, Svijany, hrad Kost, Malá Skála, Turnov 78 km a v baterii zbylo 40 % energie - středně těžký terén.
3. Test kolem Lužických jezer v Německu. Trasa 82 km- rovinatá trasa 80% energie zůstalo v baterii, většinou se jelo bez přípomoci.
4. Test v České Kanadě : Slavonice - Stálkov - Landštejn - Staré Město - Klein Taxen - Slavonice cca 35 km v baterii zůstalo 80% energie, přípomoc se uplatnila většinou v první části výletu.
5. Test Slavonice - Vranov n. D a zpět , středně kopcovitý terén najeto 110 km a baterie na 20%
Takže jak vidno baterie Bosch se nemusí stydět. Opět jsme vyzkoušeli obě krajní možnosti elektroasistence, tedy minimální přípomoc v modu ECO a naopak maximální SPORT a TURBO. Pokud jsme akumulátor šetřili, ujeli jsme velice solidních 120 km, a to za takřka mrazivého počasí. Samozřejmě to bylo vykoupeno větším nasazením testovacího jezdce. Mnohem méně práce, tedy šlapání, pak měl tester, který využíval maximální asistenci elektromotoru. Bosch má jednu velice příjemnou vlastnost. Pokud mu ubývá energie, neubývá mu chuť táhnout. Dokud může, elektromotor pracuje stabilně až do okamžiku, kdy prostě vypne. Na ubývající energii vás včas upozorní klesající číslice dojezdu v km a ubývající čárky a symbolu akumulátoru. Setrvalý výkon motoru zdaleka není samozřejmý, u mnoha elektrokol začíná slábnout síla přípomoci nebo vysazovat motor, i když displej ještě ukazuje ještě nějaký dojezd.

Dobíjení
Akumulátor je v rámu jištěn zámkem a při dobíjení se musí vyjmout, což jde lehce, stejně jako zpětné nasazení. Na boku akumulátoru je stupnice s pěti LED a tlačítkem, kterým se kolo zapíná. Další možnost zapnutí je pak na hlavním LCD panelu, který je z bezpečnostních důvodů odnímatelný. Na boku LCD panelu je skryt USB konektor, který slouží k samostatnému nabíjení této jednotky. K nabíjení hlavního akumulátoru je určena externí nabíječka, která je opatřena speciálním konektorem, ten je shodný s konektorem v lůžku na rámu kola. K dostatečnému nabití zcela vybitého akumulátoru dojde za necelé tři hodiny. K úplnému pak po zhruba šesti hodinách, kdy bude trvale svítit všech pět diod na boku akumulátoru.

Celkový dojem
E-Bike Gepida Alboin 1000 CRS Harmony je krásné trekové kolo pro chlapy za kterým se otočí nejedna ženská. Žádné zbytečnosti, vše je na svém místě, nic podstatného nechybí, nic nepřebývá. Při daných parametrech to vše pořídíte za velmi rozumných cca 50 000 Kč

Technické hodnocení
Počítáno na baterii BOSCH 36V/11,2Ah a motor 250W
1 nabití baterie = 58km - průměrná hodnota odzkoušená v České Kanadě- Slavonicko, 26.7. 2013, teplota 30 stupňů Celsia.
1500 nabití = 87.000km cca 20 let
Kapacita baterie 36V x 11,2 Ah = 403 Wh, 1 vybití 322 Wh (20% zbývající kapacity zůstává v baterii)
Energie potřebná k nabití 503 Wh (25% ztráty při nabíjení)
1500 nabití x 503 Wh = 754 kWh
754 kWh = 3.407 Kč (pokud počítáme průměrně 1 kWh = 4,55Kč)
1km = 0,04 Kč, 100km = 4 Kč. Pokud nabíjíme přes fotovoltaické zdroje-evidentní úspora. Emise oxidu uhličitého jsou nulové.
Doporučujeme tedy přesednout na takového dravce, neboť poznáte nepoznané, rozšíříte si své poznávací území, bez větší námahy. Věřte, že v sedle takového kola najdete zalíbení a nové možnosti.

Fotogalerie

11.11.2013 vložil/a: bendi
karma článku: 2.63
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

PR

Murská cyklostezka – Z Taur do země vína

 (© Steiermark Tourismus / Leo Himsl)
Murská cyklostezka patří podle znalců k nejhezčím poříčním cyklotrasám v Rakousku. Z národního parku Vysoké Taury vede přes historická města jako Murau a Bruck an der Mur do Grazu, který je zapsán na Seznamu světového dědictví a pyšní se titulem City of Design, a dále do kraje vinařství a termálních lázní.

5 evropských cyklostezek, které stojí za výlet

 ()
Sjeli jste už kdejakou českou cyklostezku a rádi byste se podívali i za hranice? Máme pro vás tipy na evropské cyklotrasy pro začátečníky i pokročilé.

Zapojte se do soutěže a získejte cyklozájezd do Francie od CK Adventura

 (Helena Valhová)
Vyberte správné odpovědi na otázky a vyhrajte týdenní cyklozájezd do prosluněné jihofrancouzské Provence.

Cyklošvec je novým dovozcem kol a elektrokol Stevens

 (CykloŠvec)
Společnost CYKLOŠVEC s.r.o. je novým dovozcem kol a elektrokol německé značky Stevens do ČR a SR. Kola Stevens jsou z 80% montovány v Německu zkušenými mechaniky, což je zárukou vysoké kvality.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

295 cyklistů (22 přihlášených)

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do…
petrp | 04.05.2017

Vrchařská koruna Valašska

VKV - Vrchařská koruna Valašska ...VKV poprvé a určitě ne naposled... Téměř hned po novém roce jsem začal…
Marťas004 | 02.05.2017