reklama

Barcelona (na půl cesty) cyklistická

Barcelona je jižní, přímořské a trochu líné, přesto velmi příjemné město. Jistá lenost je však pouze zdánlivá. Jedná se totiž o umění žít život svým způsobem. V těchto končinách má vše své historické důvody: jedna z nejzápadněji situovaných metropolí, historická politicky svébytná izolace, diktátorský režim, koloniální země, střet kultur, africké vlivy, atd. Jak se to projevilo ve zdejší cyklistice?

Foto: Květoslav Syrový

Dosavadní dogmatický a konzervativní přístup politiků a odborníků na dopravu v kombinaci s byrokracií je rysem běžným a v katalánských poměrech navíc svým způsobem specifický.

Zřejmě proto není Barcelona až tak „cyklistická“, jako jiné západní metropole. Přesto si z toho Barcelonští těžkou hlavu nedělají. Například polední přestávku prožívají při pikniku s kolegy nebo přáteli na pláži Středozemního moře, což trvá kolem dvou hodin. Příjemnou siestu uprostřed dne si odpustí jen workoholik.

Ač to není na první pohled patrné, Barcelona má jiskru, která se odráží i v nastupujícím trendu použití jízdní kola jako každodenního dopravního prostředku. Přirovnáme-li stav rozvoje cyklistické dopravy (a dopravy vůbec) třeba k produktivnímu věku člověka, je Česká republika v cyklistickém roce jedna, tedy učí se chodit, Barcelona je kdesi v jeslích, Paříž je „stylová inteligentní sexy dvacetiletá brunetka“ a Amsterodam je „zdatný produktivní třicátník".

Fotoseriál, který ukazuje, jak se jezdí ve španělské Barceloně, najdete zde.

Autorem fotografií i textu je Květoslav Syrový – dopravní projektant v kombinaci oborů: doprava / urbanismus / životní prostředí. Absolvent ČVUT – Fakulty stavební, obor životní prostředí v kombinaci oborů uvedených výše. Nyní se již sedmým rokem zabývá integrací cyklistické dopravy od A do Z, tj. od plánování v území, projektovou a inženýrskou přípravu, až k realizaci a vlastním dozoru na stavbách. Dále je členem Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu a členem pracovní skupiny při Ministerstvu dopravy, kde se podílí na přípravě návrhů na doplnění české legislativy a technické literatury o prvky pro cyklisty. Pracuje jako poradce národního cyklokoordinátora. Je posedlý představou narovnaných zad nejen při jízdě na kole, ale i narovnaných zad morálních. „Čech totiž nemusí být cyklistou, jenž se nahoře hrbí a dole šlape“.

Fotogalerie

Autor textu i fotografií Květoslav Syrový
Květoslav Syrový, 07.01.2010
Vyzkoušejte
 (CK Extrem Tour)

Menorca na kole

Španělsko
15.05.2024 - 8 dní
cyklistický
Letecky
19 880 Kč 15 880 Kč
 (CK Extremtour)

Andalusie na kole

Španělsko
18.05.2024 - 9 dní
cyklistický
Letecky
17 670 Kč
 (CK Bondo)

Mallorca na kole: Svěží vítr

Španělsko
19.09.2024 - 11 dní
cyklistický
Letecky
28 940 Kč
 (CK Frčíme)

Barcelona na kole

Španělsko
27.09.2024 - 4 dny
cyklistický
Letecky
15 900 Kč
 (CK Extrem Tour)

Menorca na kole

Španělsko
05.10.2024 - 8 dní
cyklistický
Letecky
19 880 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 01:04
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 23:37
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 21:23
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. včera v 18:55
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 18:49
NEcyklo Nejlepší vtip 54 včera v 15:35
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 včera v 15:31
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

210 cyklistů (0 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024