reklama

Projeďte se po Greenways

Zelené stezky jsou u nás známější pod anglickým jménem Greenways. Zelený koridor, neboli Greenway, je souvislý nepřerušený pruh krajiny propojený stezkou. Trasa je volena s ohledem na místní potřeby a tradice. Co jsou Greenways a kde křižují území České republiky?

Na Greenways Praha-Vídeň
Na Greenways Praha-Vídeň
Foto: Jitka Vrtalová

Co patří ke Greenways

Zjednodušeně jde o trasy bez automobilové dopravy, určené pro všechny ostatní uživatele, tedy pěší turisty, cyklisty, in-line bruslaře, jezdce na koních a vozíčkáře. K základnímu vybavení stezky pak patří nejen kvalitní povrch, značení a reklama, ale i další náležitosti jako odpočívky, stojany na kola, lavičky, infocentra, WC, parkoviště pro auta, ubytování, občerstvení, servis apod.

Nejlepší jsou ve Francii

Zelené stezky ve Francii („Voies Vertes“) tvoří jednu z nejlépe rozvinutých evropských cyklistických sítí. Ve většině případů jsou tyto stezky budovány regiony, obcemi či sdruženími obcí za přispění odpovědných ministerstev a fondů Evropské unie. Stezky vznikají v městském prostředí, především však podél kanálů, řek a jezer a nejčastěji na opuštěných železničních tratích. Ze zrušených nádražíček pak právě vznikají hotely, penziony, restaurace, informační centra, odpočívadla, cykloservisy, půjčovny kol a prodejny. Samozřejmostí každé stezky je kvalitní, často dělený povrch pro pěší, cyklisty, bruslaře nebo jezdce na koních, dále minimální šíře 3 metry, ve městě raději 5 metrů, a maximální stoupání 3 %.

Právě s povrchem stezek je spojena velká diskuze. Nezpevněný povrch je sice nejlevnější, ale vyžaduje náročnou údržbu. Asfalt je drahý, relativně bezúdržbový, ale není právě ekologický a nemají jej v oblibě pěší uživatelé. U nás bohužel stále častěji používaná zámková dlažba je nejen velmi drahá, ale pro cyklisty není zrovna ideální a navíc vytěsňuje z užívání stezky in-line bruslaře. Proto jsou nejideálnější stezky s několika souběžnými povrchy.

Greenways ve Španělsku

Také ve Španělsku bylo na opuštěných železničních tratích vybudování více než 60 Zelených stezek („Vias Verdes“). K jedné z nejlépe vybavených patří andaluská Via Verde de la Sierra. Všechny cyklisty navíc určitě potěší, že ceny jsou zde mnohem nižší než v přímořských letoviscích.

Proč je dobré budovat Greenways

Průzkumy prokázaly, že investice vložené do Zelené stezky se při dobrém projektu vrátí do 4 let. Samozřejmě se jedná především o zvýšené zisky stravovacích a ubytovacích zařízení a dalších návazných služeb. Je spočítáno, že 1 cyklista na Zelené stezce utratí při svém putování přes 35 euro za den, což je více než automobilista nebo turista trávící čas na 1 místě.

Kromě ekonomického přínosu pro cestovní ruch mají Zelené stezky navíc užitek pro dopravu – zvyšuje se podíl chodců a cyklistů a význam pro ochranu přírodního a kulturního dědictví. Představují efektivní alternativu k masové turistice a umožňují rozptýlení návštěvnosti, zvyšují zájem lidí o životní prostředí, přirozeně propojují evropské regiony a státy, a v neposlední řadě vytvářejí nové pracovní příležitosti a zapojují drobné podnikatele do nabídky služeb.

Greenways v České republice

V České republice program Zelených stezek – Greenways řídí Nadace Partnerství. Nadace poskytuje pomoc a podporu organizacím a projektům, které přispívají k udržitelnému rozvoji podél stezek a přírodních koridorů. Cílem programu je rovněž vytvořit síť organizací a projektů, které si mohou navzájem vyměňovat zkušenosti a spolupracovat. Zelené stezky zde nejsou sice zdaleka na takové úrovni jako zmíněné francouzské nebo španělské, přesto však patří k nejpropraco­vanějším a nejvybavenějším stezkám u nás. Jedná se především o Moravské vinařské stezky, Greenways Praha – Vídeň, Krakov – Morava – Vídeň Greenways a Greenway Labe vedoucí z Prahy do Drážďan.

Poznámka: Autorka uzavřela studium na Vyšší odborné škole v Hradci Králové. Zveřejněný text využívá její absolventské práce..

Fotogalerie

Na Greenways Praha-Vídeň Odpočívka na Greenways Praha-Vídeň v příhraničí na Třeboňsku Služby pro cyklisty na Greenways Praha-Vídeň
Lucie Hniková a redakce NaKole.cz, 10.01.2007
Vyzkoušejte
 (CK Extrem Tour)

Menorca na kole

Španělsko
15.05.2024 - 8 dní
cyklistický
Letecky
19 880 Kč 15 880 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
17.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Mamut tour)

Provence na kole

Francie
18.05.2024 - 8 dní
cyklistický
Autobusem
15 250 Kč
 (CK Extremtour)

Andalusie na kole

Španělsko
18.05.2024 - 9 dní
cyklistický
Letecky
17 670 Kč
 (CK Frčíme)

Provence a Azurové pobřeží

Francie
07.06.2024 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
18 900 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. dnes v 18:55
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část dnes v 18:49
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 18:30
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app dnes v 17:05
NEcyklo Nejlepší vtip 54 dnes v 15:35
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 15:31
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. dnes v 14:47
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 07:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

227 cyklistů (11 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024