reklama

Zimní jízda (2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli

V předchozím díle našeho miniseriálu o specifikách zimní cyklistiky jsme se zabývali stroji, tedy koly. Nyní se zaměříme na jejich motor, tedy na samotného cyklistu, který toho při jízdě v zimním období musí také hodně vydržet a především ve zdraví přestát.

Foto: Milan Zajíc

Jako cibule

Na začátku je nahá osoba, na kterou se postupně navlékají jednotlivé vrstvy oblečení. Spodní prádlo musí být elastické a pohodlné, ale to již máte vyzkoušené z léta (tedy pokud nejezdíte naostro). Druhá vrstva je oproti teplejším obdobím změnou, jedná se obvykle o dlouhé spodky a tenčí dres s dlouhým rukávem. Další vrstvu pak představuje obvykle zateplená bunda a dlouhé cyklokalhoty. Samozřejmostí jsou zateplené zimní rukavice, čepička pod helmu a případně i šátek nebo kukla přes obličej. Myslím, že doposud nic nového, ostatně obdobně se mnozí z vás oblékají i na běžky. Osvědčené pravidlo zní: raději dvě tenké vrstvy než jeden tlustý svetr. Je dobré vědět, že samotná tkanina vlastně nehřeje, jen udržuje teplou vrstvu vzduchu mezi jednotlivými vrstvami. Proto se pro zimní vyjížďky příliš nehodí elastické, tělo obepínající dresy.

Nepodceňujte funkční materiály, oblečení z nich je sice dražší, ale kvalitní výrobky opravdu fungují. Jde například o následující funkce: odvod tělesné vlhkosti od kůže, rychlost schnutí, absorpce pachů, odolnost proti venkovní vlhkosti a profouknutí.

Další rozdíly

Zimní jízda přináší oproti teplejším časům i další odlišnosti. Například se často mění pedály, kdy se k zimnímu spánku ukládají ty nášlapné. Jednak může jejich mechanizmus zamrzat, ale především málo kdo má dvoje tretry a v zimě raději jezdí v teplejší obuvi. Někteří cyklisté ještě na závěr navlékají tenkou šusťákovkové kalhoty a bundu, aby dražší funkční oblečení uchránil před případnými nečistotami. Pokud preferujete elastické kalhoty, někteří jezdci přes ně oblékají krátké kalhoty s kapsami, kam se pohodlně odkládají například rukavice. Nezapomínejte na skutečnost, že není potřeba chránit jak tělo a oblečení, ale i to co je venku, tedy obličej. Před jízdou si nezapomeňte ošetřit pleť a rty vhodným speciálním krémem. Ale to také znáte z běžek či sjezdovek.

Pokud se budete z výletu vracet za šera, nezapomeňte na svoji viditelnost. Speciální cyklooblečení již mívá na sobě reflexní materiály. Pokud toto nemáte, použijte na nohy a ruce speciální stahovací pásky.

Když se zastaví

Zřejmě největší nebezpečí, především z prochladnutí hrozí v okamžiku, když zastavíte. Zde mohou nastat dvě situace. Buď stojíte v zimě venku, například při čekání na vlak, případně se zastavíte na občerstvení, nejčastěji v teple restaurace. V prvním případě se přioblékněte, vyměňte si propocenou čepičku za suchého kulicha, pokud je to možné a máte propocenou spodní vrstvu, převlékněte se do suchého. V případě druhém se naopak svlékněte a vlhké věci dejte sušit nebo se rovnou převlékněte. Jistě znáte obrázek ze zimní vesnické hospody, kde zastavila partička cyklistů. Z jejich těl jde pára a jejich stůl je obložen sušícími se oděvy.

Na co se jede

Samostatnou kapitolou je zimní výživa motoru, tedy cyklisty. Podceňovaným zimním nebezpečím je dehydratace, protože v chladném počasí tělo méně pociťuje potřebu doplňovat tekutiny. Zkrátka zdánlivě máme menší žízeň, a tak méně pijeme. Zimní doplňování tekutin na kole má ještě další úskalí. Nápoj v běžné v lahvi na rámu rychle vychladne, stejně tak jako v camelbacku, kde navíc hrozí zamrznutí tekutiny v hadičce a náustku. Ideální je tedy vozit termosku, případně mít po cestě naplánovány pravidelné zastávky na teplé nápoje. A co oblíbený alkoholický jonťák pivo? Zde vynecháme právní aspekt, stačí jednoduchá úvaha: rozehřátý organizmus + prudké změny teploty (z venku do hospody a zpět) + studené pivo = problémy s hrtanem, hlasivkami atp.

Pokud se týká pevné stravy, zde je rovněž dobré zvážit co s sebou vozit, a to ve vztahu k venkovní teplotě. Ačkoliv osobně nejsem přílišná obdivovatelka chemických potravin v podobě energetických tyček a past, v zimě jsou opodstatněné. Ostatně podchlazený chleba s máslem a salámem s ledovou okurkou … no nic moc. A co takhle osvědčená čokoláda apod., to je zřejmě ideální kompromis.

Malé shrnutí:

  • Více vrstev je lepší, než jedna tlustá
  • Volte volnější oděvy
  • Mějte připravené náhradní oblečení
  • Pokud zastavíte venku, přioblékněte se
  • Pokud zastavíte v restauraci, svlékněte, případně převlékněte
  • Vyvarujte se dlouhého vysedávání v teple restaurace
  • Nezapomeňte pravidelně doplňovat tekutiny

Seriál „Zimní jízda“:

(1.) – Zima v jednom kole, zima a naše stroje
(2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli
(3.) – Technika jízdy
(4.) – Zkušenosti z hor

Světlana Jasná, 27.01.2013
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | dnes

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 42 před 9 minutami
Komentáře k blogu Z Linze do Budapešti přes Alpy dnes v 18:33
Vyjížďky, srazy, akce BIKE SRAZ NA VYSOČINĚ - 21 ROČNÍK dnes v 18:13
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 14:31
Co vás zaujalo 278 dnes v 14:24
Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 13:29
Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti dnes v 12:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

270 cyklistů (13 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | dnes

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024