reklama

Belgický obchodní řetězec láká zákazníky, aby přijeli na kole

Kdo by nechtěl být cyklistou v Belgii? Nejen že belgičtí zaměstnanci dostávají od státu za každý ujetý kilometr na kole finanční odměnu. Před časem navíc oznámila jedna z hlavních značek supermarketů Delhaize, že chce vytvořit lepší podmínky pro zákazníky, kteří přijíždějí na nákup na kole.

Foto: NaKole.cz


Speciální edice cyklotašek Ortlieb se v regálech ohřála jen krátce.
Foto: GRACQ

Řetězec supermarketů Delhaize, který jen v Belgii čítá 800 obchodů, nedávno zahájil procyklistickou kampaň. Před několika týdny začal prodávat vodotěsné nákupní tašky Ortlieb za zvýhodněnou cenu. „Tady v Bruselu jsem se snažil je najít v několika obchodech. Zřejmě byly rozebrané v průběhu několika dní,“ popsal svoji zkušenost Randy Rzewnicki z Evropské cyklistické federace.

Nejde jen o tašky

Dalším krokem bude úprava parkovacích stání, které by měly nahradit stávající nekvalitní stojany. Časté krádeže kol před supermarkety totiž dokázaly odradit od cyklistiky velkou část Belgičanů. Delhaize si najala pro konzultace místní cyklistické sdružení GRACQ. Jeho úkolem je vytipovat služby, které by řetězec měl cyklistům nabízet. Podle informací se řetězec chystá na jaře 2013 spustit informační kampaň, která by měla ukázat výhody nakupování na kolech.

Jak se v Belgii vydělává šlapáním do pedálů

Zaměstnanci dostávají prostřednictvím svých zaměstnavatelů od státu 21 eurocentů za každý ujetý kilometr. Maximální úhrada za den je 3,15 EUR (to odpovídá 15 km), celkem si tak za rok zaměstnanec může přijít až na 665 EUR (tedy v přepočtu 16 625 Kč). 

Zdá se vám to přehnané? Státní pokladna na tom přesto vydělá. Zaměstnanci, kteří používají jízdní kolo, jsou výkonnější, méně často si vybírají nemocenskou dovolenou. Při započtení všech faktorů (včetně možných zranění) se ušetří na zdravotní péči 89 eurocentů za každý kilometr ujetý na jízdním kole. Belgický zaměstnanec, který pobírá maximální možnou podporu, tak každý rok ušetří 2152 EUR (tedy v přepočtu 53 805 Kč).

Cyklozaměstnavatel 

Delhaize se orientuje nejen na svoje zákazníky. Firemní flotila čítá 500 bicyklů a elektrokol, které slouží pro potřeby zaměstnanců. Obchodní řetězec také vyplácí náhrady zaměstnancům, kteří dojíždějí do práce na kole (belgický systém vyplácení náhrad je popsaný v boxu „Jak se v Belgii vydělává šlapáním do pedálů“). 

Proč to dělají

Otázkou zůstává, co vede obchodní řetězec, aby investoval do podpory kol. Obchodníci sledují většinou své zájmy a supermarkety by s altruismem dlouho nevydržely. Delhaize zajímá zřejmě mnohem méně veřejné zdraví, zato musí vykazovat každý rok zisky.

Podle zažité představy cyklisté málo utrácí. Výzkumy i zkušenosti z mnohých cyklistických měst ale potvrzují pravý opak. Možná cyklisté nakupují objemově méně, zato ale do obchodu přicházejí častěji. A se stoupajícími cenami surovin, především ropy, jich bude přibývat. Řetězec Delhaize to velmi dobře ví, a proto se na budoucnost připravuje s předstihem.

Redakce NaKole.cz, s využitím zdrojů ECF, 20.10.2012
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 před minutou
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy před 9 minutami
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 15:30
Rada při výběru kola Jaké by jste doporučili? dnes v 14:33
Cestování na kole Lago do Garda na koloběžce - poradí někdo? dnes v 13:11
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 10:56
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

345 cyklistů (15 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024