reklama

Jarní pražská cyklojízda vyplavila adrenalin

Nejen ostrá slova, ale i rány padaly na jarní pražské cyklojízdě, která odpoledne za vytrvalého mrholení projela městem. Podle organizátorů ze sdružení Auto*Mat byl průjezd městem hladký, na vlastní kůži jsem ale zažila něco jiného.

Během jízdy chránilo účastníky cyklojízdy zhruba 30 policistů.
Během jízdy chránilo účastníky cyklojízdy zhruba 30 policistů.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nervozita a déšť provázely dnešní velkou cyklojízdu v Praze, které se zúčastnilo několik tisíc cyklistů.  

„Tak pojď , ty čubko, ty k… na kole! Najeď mi sem, ať tě můžu přejet!„ zahalekal na mě z okénka řidič dodávky s nápisem „Doprovodné vozidlo“, když jsem okolo něj projížděla. Dvacet minut zírání na proud rozjetých cyklistů ho zbavilo sebeovládání. K výbuchu potom stačilo málo – jen kolo, které se prosmyklo volným prostorem o něco rychleji. Z dnešní cyklojízdy jsem si odnesla promáčené oblečení a rozpačitý pocit.

Cyklojízda z ptačí perspektivy


Cyklostezka na Vítkov přemosťuje Husitskou ulici.
Foto: NaKole.cz

Na bývalém železničním mostě směrem na Vítkov, kudy dnes vede cyklostezka, postávalo několik fotografů. Většinou zírali na displeje svých fotoaparátů, nadávali a vyptáváním u kolegů se snažili najít vhodnou clonu, při které bude na fotografiích vidět alespoň něco. Během čekání na cyklojízdu se drobně rozpršelo a nebe pomalu temnělo. Fotit za takových světelných podmínek proud cyklistů z výšky několika desítek metrů bylo skoro beznadějné.

První, co se v zatáčce objevilo, bylo asi pět policejních motocyklů, které se sunuly v čele pelotonu. Fotografové okamžitě vystartovali do akce. Hluboko pod námi projížděla plejáda cyklistů -  maminky s přívěsnými vozíky, teenageři na MTB speciálech, dámy v oblečcích s deštníky, cyklorikšy. Díky dešti nebyl peloton barevný jako obvykle, ale spíš pláštěnkově šedo-šustivý. Spouště cvakaly jako o závod. Po dvaceti minutách bylo jasné, že fotit už dál nemá smysl. Déšť zesílil a nasáklé oblečení začalo chladit. Za tu dobu projelo pod námi odhadem dva tisíce cyklistů, kteří směřovali na magistrálu.  Byl čas připojit se k cyklojízdě.

Cyklojízda na vlastní kůži


Schyluje se ke rvačce…
Foto: NaKole.cz

Na křižovatce Bulhar, která je jedním z nejfrekvento­vanějších míst v Praze, během večerní špičky stálo několik policistů a řídili provoz. Peloton, který projížděl napříč křižovatkou z Husitské ulice směrem na magistrálu, policisté drželi v úzkém proudu, aby mohla projíždět auta v druhém směru. Auta z Hybernské ulice, tedy kolmo k proudu projíždějících cyklistů, stála. Bylo vidět, že některým řidičům v nich už došla trpělivost a jdou si vše vyříkat s autory celé situace. Několik z nich už stálo před policisty a diskutovalo s nimi a s projíždějícími cyklisty. „Já tam mám lidi, udělejte s tím něco,„ zaslechla jsem rezignovaného taxikáře. Asi mu bylo jasné, že policie s danou situací nic moc udělat nemůže, alespoň ale ukázala dobrou vůli před zákazníky. Někteří další se rozhodli vzít spravedlnost do svých rukou. Po ostré výměně názorů padla rána a jeden účastník pelotonu šel k zemi. Autor úderu zjevně věděl, kam se trefit, jeho postava napovídala, že s boxem nějakou zkušenost má. V žargonu se mimochodem tenhle typ rány docela přiléhavě označuje jako „tečka“. „Seberte ho, všechno jsme viděli," pustili se do policie projíždějící cyklisté. Policisté ale v tu chvíli měli plné ruce práce s tím, aby od sebe oddělili další, kteří se rozhodli vyříkat si všechno ručně. Na zemi mezitím stále ležel jeden z cyklistů, kterého většina lidí zná pod přezdívkou Hrabosh. Jak jsem se dozvěděla později, z místa ho odvezla sanitka a v péči chirurgů zůstane nejméně do konce týdne. Osobně doufám, že pro něj tahle bolestná zkušenost skončí bez následků a že bude brzy zase v pořádku.

Cesta domů…

Mezi posledními jsem se odpojila od proudu cyklistů a sjela z hlavní silnice. Po dvacetiminutovém průjezdu celého pelotonu zůstaly přilehlé ulice v okolí magistrály zastavěné čekajícími auty. Po jedné z nich jsem se vydala směrem k Hlavnímu nádraží. Většina řidičů jen trpně čekala, až se proud aut dá opět do pohybu. Pro některé z nich ale byla projíždějící cyklistka červenou muletou, na kterou museli reagovat. Docela jsem je chápala, i když poslouchat nadávky za to, že člověk sedí na kole, to se mi dnes stalo poprvé. 

Kolem a kolem


Nevděčná funkce „špuntaře“.
Foto: NaKole.cz

Ze všeho zbyl tak trochu rozpačitý dojem. Společná jízda Prahou určitě dobíjí baterky, počet cyklistů v Praze stále roste a v médiích postupně ztrácejí nálepku „aktivistů“ nebo prostě „nadšenců“. Cyklistika se stává běžným druhem dopravy, stejně jako doprava veřejná nebo automobilová. Profesor Axel Ahrens, který vychovává dopravní inženýry v Německu, hovoří o moderních „inteligentních městech". Ta staví na stejnou úroveň všechny druhy dopravy, a každý obyvatel si v takovém městě může vybrat, který typ dopravního prostředku mu právě v ten den vyhovuje. Jeden den příměstským vlakem, na jinou cestu na kole, například na týdenní nákup si zajedeme osobním automobilem. Moje zkušenost byla spíše z jedné straně barikády, naproti vozové hradbě a s ochranou policistů  „Většina cyklistů na jízdě má určitě v kapse řidičák, stejně tak si dovedu představit, že většina řidičů sedící v autech má doma v garáži nebo na balkoně zaparkované kolo. I my, kdo jsme šlapali do pedálů, jsme mohli stejně tak dobře dnes použít právě auto," vzkázal jeden z organizátorů jízdy Vít Masare všem, které dnešní cyklojízda vyvedla z míry.

I Praha se sune tímto směrem a jednou se takovým inteligentním městem určitě stane. Mám ale pocit, že víc než cyklojízdy k tomu dnes pomáhají výjimečné a ojedinělé příklady úředníků, kteří se bez ohledu na politickou konstelaci snaží posunout věci dopředu. Dnešní cyklojízdy se zúčastnila také pražská radní Aleksandra Udženija. Její podpora směrem k pražským cyklistům je sympatická a ve vášních, které cyklojízda budí, ukazuje, že jí nechybí odvaha. Pro počet cyklistů v Praze ale nakonec bude důležitější, zda se podaří navýšit seříznuté investice do cyklistiky a jestli město vezme vážně svoji odsouhlasenou koncepci, na které se zatím tiše usazuje prach. 

Fotogalerie

Během jízdy chránilo účastníky cyklojízdy zhruba 30 policistů. Na křižovatce U Bulhara, jen pár minut před konfliktem. Husitská ulice za běžného provozu O pár minut později už to tady vypadalo úplně jinak I když pršelo, za námi na cyklostezce vedoucí na Vítkov byl docela čilý ruch. Okolo projížděli nejen cyklisté a in-line bruslaři, procházelo se tu i dost pejskařů. Konečně jsme se dočkali - déšť mezitím pěkně zhoustnul, když se za zatáčkou objevilo čelo pelotonu cyklojízdy. Obdobná fotografie prý visí na magistrátu ve Vídni: napočítali jsme 27 osob v autech a 84 cyklistů. Na cyklojízdě se objevily také rikšy. Čekání na peloton Déšť nedéšť, redakce nepočká.... Auta najíždějící z boku by peloton mohla ohrozit, proto si na cyklojízdách vždy někdo vezme funkci špuntaře. Po ráně zůstal na zemi ležet jeden z cyklistů. I když atmosféra notně zhoustla, nakonec zůstalo jen u výhrůžek... Policisté měli plné ruce práce, aby udrželi obě skupiny od sebe. Proč s těma cyklistama něco neuděláte? Hrabosh se nakonec posadil, zjevně měl problém se zuby. Za chvíli dorazila i sanitka Výrazy tohoto řidiče mi vzaly dech. Třeba se potřeboval jen vykřičet z frustrace, výhrůžky že mě přejede, jsem nicméně brala docela vážně...
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 20.04.2012
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 před 3 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. před 8 minutami
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 20:49
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 20:08
Ostatní – cyklo Za kým je mi smutno, kdo mi bude chybět - 1. dnes v 19:54
Rada při výběru kola GENESIS nebo ROCK MACHINE dnes v 09:14
Fotohádanky Fotohádanky - 2023 dnes v 09:06
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

280 cyklistů (14 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024