reklama

Cyklopřívěsy: hrozí nám mezinárodní ostuda?

Zatímco venku mrzne až praští, český Parlament se rozhoduje, zda zavést do zákona přívěsné vozíky a tyče za kola. O definitivní podobě silničního zákona čeští poslanci zřejmě rozhodnou už příští čtvrtek 8. února 2012.

Cykloturistika s dětmi získala na oblibě a v počtu cyklopřívěsů jsme v Evropě na špičce.
Cykloturistika s dětmi získala na oblibě a v počtu cyklopřívěsů jsme v Evropě na špičce.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Přestože vozíky jsou legální v naprosté většině evropských zemí a v ČR se prodávají už téměř deset let, někteří poslanci v nich vidí především ohrožování dětí.

„Já se osobně domnívám, že dítě do takovéhoto vozíku nebo vůbec na kolo jako takové nepatří,“ řekl v průběhu diskuse o novele zákona poslanec Rom Kostřica. Řešení pana Kostřicy je jednoduché – rodina jednoduše omezí sportovní aktivity na dobu, až dítě bude velké. To, že mnoho rodin používá vozíky k přesunům z místa na místo, tedy ne k výletům ale například k pravidelným cestám na nákup nebo do školek, pan Kostřica zřejmě nevidí.

Evropa
Takto vypadá stav v ostatních evropských zemích.
Zdroj: www.cyklostra­tegie.cz

Jiní poslanci jsou liberálnější a navrhují pouze, aby provoz cyklopřívěsů byl omezený na silnice nižších tříd. Příští čtvrtek bude parlament mimo jiné hlasovat o pozměňovacím návrhu Jiřího Petrů, který zakazuje provoz vozíků na silnicích I. a II. tříd. Na první pohled vypadá tento návrh rozumně – zakážeme vozíkům jezdit na frekventovaných silnicích, ochráníme tím děti. V důsledku by takové pravidlo ale vyvolalo řadu nepříjemných důsledků a rodiče s dětmi postavilo před absurdní rozhodování:

Zákazová značka

  • Mnoho cyklotras (odhadem jde o 4 700 km) vede po silnicích I. a II. tříd. Přijetí návrhu by mimo jiné znamenalo, že tato síť by se stala nespojitou pro rodiče s dětmi. Část cyklotras bude nepoužitelných pro přívěsné vozíky a přívěsné tyče. Dopad na rozvoj cestovního ruchu je asi každému jasný.
  • Cyklista na křižovatce nepozná, že vjíždí na silnici I. nebo II. třídy. Každá taková křižovatka proto musí být označená zvláštní značkou. Na hraničních přechodech (zvlášť ty vyhrazené pro pěší a cyklisty) budou stát značky, které budou cizince upozorňovat na zvláštní pravidla pro přívěsy. U všech našich sousedů je totiž provoz vozíků již legální, a to všude tam, kam mohou kola. Při ceně 3–5 000 Kč za jednu značku půjdou celkové náklady do desítek milionů.
  • Představme si situaci rodiče s dítětem na přívěsné tyči. Pokud přijede na silnici II. třídy, bude mít možnost po ní legálně pokračovat například tak, že odpojí dítě a nechá ho jet samostatně. Druhou možností je z kola slézt a pokračovat jako pěší po krajnici.
  • Stejně tak dopadne rodič, který bude mít připojený vozík za jízdní kolo s malým dítětem. Na frekventované silnici by jej čekala možnost odpojit obě části soupravy a pokračovat jako pěší, v jedné ruce s kolem, v ruce druhé potom s cyklokočárkem. 

Když si navíc uvědomíme, že řada silnic I. a II. třídy je přehlednějších než úzké a klikaté „trojky“, měla by tato na první pohled líbivá změna přesně opačný dopad.  

Situaci teď mají v rukou poslanci. Zatím to vypadá, že otázka vozíků rozděluje sněmovnu na dvě poloviny. Cyklopřívěsy podporují autority, jakými jsou například Ministr zdravotnictví Leoš Heger nebo profesor Pavel Pafko. „Jsem přesvědčen, že v přívěsném vozíku je jízda pro dítě bezpečnější, než když jede samostatně na kole nebo když jede v sedačce," shrnul Pafko své vystoupení na odborném semináři, který pro poslance organizoval Hospodářský výbor sněmovny. Na druhou stranu, z poslaneckých lavic zaznívají často velmi kritické hlasy, podle kterých je pro děti jízda na kole v podstatě trápením.

Jen málokdo z poslanců si uvědomuje, že tento zákon se dotýká i zasahování do práv a zodpovědností rodičů za své děti. Za vše hovoří výrok poslankyně Dagmar Navrátilové: „Každý rodič má zodpovědnost za své dítě, ale tu nemůžeme přikázat zákonem. Rodiče mají sami rozhodnout a my jim nemůžeme přikazovat, co mají a co nemají dělat.“ 

Co nás tedy čeká, pokud se Poslanecká sněmovna rozhodne provoz vozíků omezit? V praxi se zřejmě mnoho nezmění a dá se čekat, že rodiče se u nás budou chovat stejně jako doposud. To znamená ignorovat oficiální výklad zákona a jezdit všude za tiché tolerance ze strany policie. A pak nás čeká mezinárodní ostuda.

Důležité dokumenty:

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 03.02.2012
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 02:28
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 22:29
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 22:16
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 včera v 21:31
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 20:08
Ostatní – cyklo Za kým je mi smutno, kdo mi bude chybět - 1. včera v 19:54
Rada při výběru kola GENESIS nebo ROCK MACHINE včera v 09:14
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

231 cyklistů (3 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024