reklama

České dráhy: Jízdné podraží, pro jízdní kola ale zůstává vše při starém

Za necelé tři týdny začne platit nový jízdní řád. České dráhy oznámily zvýšení jízdného, přeprava kol by se ale v příštím roce měla zůstat beze změny. V některých spojích bude stále potřeba si místa pro kola rezervovat.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nový jizdní řád začne platit 11. prosince, ke stejnému termínu se vztahuje i nový ceník. Cena jízdného vzroste v průměru o 5 %, díky různým speciálním nabídkám nebude tento nárůst všude stejný. „V době zahájení platnosti nového jízdního řádu nebudou platit žádné změny pro přepravu jízdních kol," potvrdil na přímou otázku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Kromě cen přepravného by tak měly zůstat při starém i ceny rezervací a další podmínky. Tato odpověď sice nevylučuje změny v průběhu příštího roku, alespoň v nejbližší době ale zůstává vše při starém.

Již dnes je jasné, že přibudou vlaky, které přepravují jízdní kola. V příští sezóně jich u nás bude jezdit už 5 816, tedy v porovnání s uplynulým rokem o 587 spojů více. Nově se objeví hlavně další vlaky označené v jízdním řádu symbolem kola, do kterých je možné si vzít kolo jako spoluzavazadlo a celou dobu je tak mít na očích. Jde především o regionální a příměstské spoje, které rozšiřují přepravu jízdních kol.

Avizovaná změna ceníku se dotkne jak obyčejných jízdenek, tak i speciálních cenových nabídek ČD. Například při koupi běžné jízdenky pro cestu z Prahy do Ústí nad Labem zaplatíte 142 Kč, tedy o 5 Kč více než doposud.

Mnoho nabídek zůstává beze změny, stejné jako v tomto roce zůstanou například ceny slevových karet IN25 a IN50 nebo ceny většiny síťových jízdenek SONE+ a jízdenek ČD Net. Kompletní přehled změn najdete v tiskové zprávě Českých drah.

Rezervace kol se nemění

Pokud jde o přepravu kol, v příští sezóně by měly zůstat stejné také podmínky povinné rezervace, která se v současné době týká celkem 120 spojů:

  • Vnitrostátní přeprava – kvůli výlukám je dnes povinná rezervace kol pouze na lince mezi Prahou a Českými Budějovicemi, místo pro kola je možné rezervovat až do odjezdu vlaku ze stanice, kde cestující nastupuje.
  • Mezinárodní spoje – pokud rezervační systém spravují jiní dopravci, jeho prodej končí ještě před odjezdem z výchozí stanice vlaku (nejčastěji je to 2 hodiny před vyjetím vlaku na trať). Podobné je to i v případě omezené kapacity pro kola (například do celé soupravy u vlaku Pendolino se vejdou pouze 3 kola).

Ceny rezervací jsou poněkud komplikované, pohybují se od 15 do 200 Kč podle kategorie vlaku, způsobu přepravy a speciálních slev:

Cena Rezervační doklad
200 Kč Místenka k sezení 2. třídy do vlaku SuperCity s rezervací pro jízdní kolo
120 Kč Místenka SC 1. nebo 2. vozové třídy a místenka SC 2. vozové třídy s rezervací pro jízdní kolo přepravované jako spoluzavazadlo pro držitele Inkarty s platnou zákaznickou aplikací IN 25, IN 50 (In junior), IN 100, IN business a IN-senior
35 Kč Místenka 2. vozové třídy s rezervací místa pro jízdní kolo přepravované jako
spoluzavazadlo (tedy stejně jako stojí samostatná místenka pro osobu)
15 Kč Samostatná rezervace místa pro jízdní kolo v úschově během přepravy

Zdroj: ČD TR 10, Tarif Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestu­jících a zavazadel, platný od 1. 2. 2012

Na koho se obrátit

Nejčastější výtky na adresu Českých drah se týkají zpoždění spojů a nepříliš dobré čistoty ve vlacích. Ombudsman pro kvalitu služeb, který se měl zabývat stížnostmi, ovšem už téměr půl roku není ve funkci. Zeptala jsem se tedy tiskového mluvčího, na koho se může cestující obrátit v případě nespokojenosti nebo nedohody s personálem vlaku. Jak se ukázalo, při cestě vlakem cestující mnoho možností nemá – informační linka Českých drah nemůže určovat personálu, jak má postupovat. Zda vás tedy průvodčí s kolem ve vlaku nechá nebo vás odkáže na vlak následující, o tom rozhoduje jedině on sám.

Pokud máte pocit, že informace od pokladní ve stanici nejsou správné, je možné zeptat se pro kontrolu dozorčího stanice. „Dozorčí stanic ale fungují jen na větších nádražích,“ uznal Petr Šťáhlavský s tím, že cestujícím v takových případech zbývá většinou už jen podat stížnost dodatečně.

Pokud tedy máte pocit, že při jízdě vlakem nejde vše tak, jak by mělo, můžete poslat podnět až dodatečně, nejlépe prostřednictvím internetového formuláře na stránkách www.cd.cz (v pravém horním rohu pod nadpisem „Zákaznická podpora").

Další informace:

Přečtěte si také:

  • Jak s kolem do vlaku v roce 2011 – podmínky přepravy jízdních kol v roce 2011 (11. 4. 2011)
  • Do Pendolina s kolem – jak se cestuje legendárním Pendolinem a vlaky EuroCity. Jízda s Českými drahami může být i komfortní, jen zjistit konečnou cenu bývá trochu oříšek… (1. 8. 2009)
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 24.11.2011
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 před 10 minutami
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část před 16 minutami
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 20:52
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. dnes v 19:37
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 15:30
Rada při výběru kola Jaké by jste doporučili? dnes v 14:33
Cestování na kole Lago do Garda na koloběžce - poradí někdo? dnes v 13:11
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

381 cyklistů (17 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024