reklama

Jak s kolem do vlaku v roce 2011

Většina cyklistů u nás má nějakou zkušenost s přepravou jízdního kola vlakem – ať už dobrou či špatnou. V příštím roce vypraví dráhy větší počet vlaků „s kolem a kufrem“, naopak nižší bude počet spojů s povinnou rezervací pro kola. Podívali jsme se, jaké další novinky nás čekají ve vlacích …

Foto: NaKole.cz

„Zájem o cykloturistiku a přepravu kol ve vlaku rok od roku roste,“ tvrdí Jitka Kocyanová, vedoucí oddělení produktů a produktové strategie Českých drah. Z průzkumu, který dráhy prováděly v červenci 2010, vyšlo, že denně u nás vlaky přepraví kolem 7500 kol a o víkendu více než 9000 kol za den. Před novou cyklistickou sezónou tak železnice zavádějí několik novinek, které se dotknou právě cyklistů.

Především roste počet vlaků „s kolem a kufrem“ – zatímco v loňském roce umožňovalo přepravu kol zhruba 4800 vlaků, letos jejich počet vzrostl na 5200 (4078 formou zjednodušené přepravy a 1151 formou úschovy během přepravy).

Výzkum ukázal také na spoje, kde by se přeprava kol měla posílit.  Mezi nejfrekventovanější patří osobní vlaky na trati České Budějovice – Volary, rychlíky na trati Brno – Plzeň a ranní spojení Prahy a Českých Budějovic. Velký zájem o přepravu kol byl potvrzen o víkendových dnech také v některých osobních vlacích v okolí Brna.

Podívejme se tedy, jakými způsoby lze kolo přepravovat a jaké novinky jsou přichystány pro letošní sezónu:

 

Přeprava jízdních kol v roce 2011

Kolo jako spoluzavazadlo


Užitečná pomůcka pro čtení jízdních řádů, zdroj: České dráhy.

Zatím nejrozšířenější je přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla (v jízdním řádu jsou vlaky označeny symbolem jízdního kola). Podstatné je, že cestující si sám kolo nakládá, vykládá a také po celou cestu hlídá.

Cena za přepravu kola jako spoluzavazadla je 25 Kč za jeden vlak (pokud se tedy přestupuje, je třeba zaplatit za kolo znovu) nebo 50 Kč na celý den. Celodenní jízdenka se vyplatí cestujícím, kteří alespoň dvakrát přestupují nebo se vrací tentýž den opět vlakem.

Přepravit jízdní kolo jako spoluzavazadlo je možné v omezené míře také ve vlacích, které v jízdním řádu nemají symbol jízdního kola (pouze v osobních vlacích, spěšných vlacích, rychlících a expresech, neplatí to pro vlaky s přepravou spoluzavazadel nebo se službou úschova během přepravy). Nejvýše dvě kola potom mohou být umístěna do prvních nebo posledních dveří soupravy. I v tomto případě činí cena za přepravu v jednom vlaku 25 Kč a cena celodenního dokladu je 50 Kč.

 

Kolo v úschově během přepravy

Ve vlacích, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem kufru, je možné si jízdní kolo během přepravy uschovat do vagonu, který je označen stejným symbolem (v žargonu se mu říká „hytlák“). Jízdní kolo před jízdou předávají a po ní vyzvedávají přímo u služebního vagonu průvodčímu, který potom má za kolo zodpovědnost během celé jízdy.

Cena za úschovu jednoho kola v jednom vlaku je 30 Kč, při přestupu do jiného vlaku je třeba znovu zaplatit. Při několika přestupech je lepší koupit si celodenní doklad za 60 Kč, který platí i pro přepravu kola jako spoluzavazadla během případného přestupu mezi více spoji.

Cesty za hranice

Při cestování do zahraničí se ceny přepravného za kolo mohou lišit. Pro cesty do německého příhraničí tak například slouží jednodenní jízdenka ČD Net+DB. V jejím rámci je možné vzít s sebou kolo jako spoluzavazadlo. Za jednodenní jízdenku přitom zaplatíme 90 Kč za každé kolo.

Rezervace míst pro jízdní kolo

Vlaky označené v jízdním řádu kolem nebo kufrem v kroužku nabízejí možnost volitelné rezervace, kdy má cestující garantované místo pro své kolo.

V minulých letech byla u některých spojů zavedena povinná rezervace. Setkat se s ní můžeme především u vlaků SC Pendolino, a u mezinárodních vlaků kategorie EC, IC a Exp.  „Vlaků s povinnou rezervací u úschovy (kufr ve čtverečku) je v současném jízdním řádu cca 60, loni jich bylo zhruba 90,“ říká o službě mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Hlavním důvodem povinné rezervace je omezená kapacita nebo požadavky zahraničních dopravců (příkladně v sousedním Rakousku jsou povinné rezervace pro kola u všech dálkových vlaků). Povinná rezervace také zůstává u rychlíků na na trase Praha – Tábor – České Budějovice, kde je kvůli probíhajícím opravám zavedena na části trasy náhradní autobusová doprava.

Od prosince loňského roku odstranily České dráhy jednu z nejvíce kritizovaných podmínek povinné rezervace – konec prodeje povinných rezervací 2 hodiny před odjezdem vlaku. Nově je možné kupovat místenky pro úschovu během přepravy až do okamžiku, kdy vlak odjíždí ze stanice. „Prodej dříve končil 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice. Člověk například v Táboře neměl šanci pořídit rezervaci 10 minut před odjezdem vlaku. Nyní to jde, pokud jsou volná místa k dispozici,“ říká o novince Šťáhlavský. Místenky byly zlevněné a v letošním roce tak cestující zaplatí pouze 15 Kč. To ovšem platí pouze o rezervaci při úschově během přepravy – u přepravy formou spoluzavazadla zaplatíme 35 nebo 70 Kč (podle toho, zda máme slevu Rail plus, tedy pro vlastníky In-karty) a v SC Pendolino se cena rezervace vyšplhá až na 100, resp. 200 Kč.

 

Nejlepší trasa a ceny – jak na to

Krok za krokem…

1. Na stránce www.cd.cz klikněte na odkaz „vyhledání spojení“.

2. Pod formulářem zvolte odkaz „Rozšířené vyhledání“.

3. Ve formuláři zatrhněte volbu „Spojení pro cestující s kolem“.

4. U vyhledaného spoje klikněte na odkaz „spočítat cenu“.

5. Vyplňte ve formuláři parametry (zpáteční jízdenka, věk, průkaz/karta) a kromě ceny dostanete také nabídky možných slevových aplikací.


Často se setkáváme s dotazy, jak najít nejlepší spojení s jízdním kolem bez nutnosti hledat v jízdním řádu složitě všechny možné kombinace.

Na stránkách Českých drah www.cd.cz funguje on-line kalkulátor, který pomůže najít spojení i s několika přestupy, všechny vlaky přitom umožňují přepravu jízdního kola. Pomocí této aplikace lze také rychle zjistit nejvýhodnější cenu. Jak potvrzuje Jitka Kocyanová, může to být užitečný nástroj pro rychlé ověření možnosti slev: „Cena se liší podle toho, zda je to v pracovní den nebo o víkendu, podle počtu společně cestujících lidí, počtu dětí, případný věk do 26 let nebo vlastnictví in-karty. Člověka ani nemusí napadnout, že má nárok na nějakou slevu.

Cenu a trasu lze také potvrdit  v ČD centru na telefonu 840 112 113, případně odesláním dotazu na e-mail info@cd.cz.

 

Změny pro cyklisty ve vlacích:

  • Základní podmínky pro přepravu kola (včetně cen) zůstávají stejné.
  • Zvyšuje se počet spojů, které budou přepravovat kola.
  • Snižuje se cena rezervace pro jízdní kola (pouze pro úschovu během přepravy).
  • Rezervace bude možná až do odjezdu vlaku (pouze u vnitrostátních vlaků s povinnou rezervací).
  • Vlaků s povinnou rezervací jízdních kol bude méně.

Užitečné informace:

 

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 11.04.2011
Do vaší knihovny

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…
398 Kč

Rozhlednovým rájem 2019

Jiří Štekl
61 renovovaných, nových a ještě novějších rozhleden České republiky
Vzhůru na rozhledny – na kole, pěšky, vlakem, autem i lanovkou V další naší rozhlednové knize jsou představeny nové a krásné rozhledny…
249 Kč
Blogy

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

 ()
Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
JohnyB | včera

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

 ()
Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

 ()
Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…
Jrr | 01.09.2019

Dva dny za městem – Do Poličky na medovník

 ()
Loňská dvoudenní cyklovýprava mě nadchla tak, že jsem byl rozhodnut si ji zopakovat i letos. I když to nebylo úplně jednoduché, nakonec se podařilo najít i potřebné volno na samém konci srpna. V noci před startem přešla studená fronta, která v jinak horkém létě přinesla citelné ochlazení a hlavně…
Santi | 31.08.2019

Být králem na cestě ... 5. Do Hamburku

 ()
Čas, který potřebuji k tomu, abych se ráno vypravil jsem za ty dva týdny v sedle dokázal zkrátit na půl hodiny. Večer zbytečně nekrámuji, některé věci, jako třeba náhradní duše, zůstávají na dně brašen po celou cestu, jiné zase našly přesně stanovené místo, zvyknul jsem si na ten režim.Jedu, jím,…
Jindra8526 | 24.08.2019

O čem se mluví:

Cestování na kole Malé houbové Švédsko (9/19) dnes v 15:04
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 153. dnes v 14:22
OT - Jak ušít teepee dnes v 14:15
NEcyklo Co vás zaujalo 215. dnes v 12:41
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz 2019 dnes v 11:52
NEcyklo Co vás vytočilo 126 dnes v 09:55
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. dnes v 07:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

235 cyklistů (19 přihlášených)

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | včera

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet…
Jrr | 01.09.2019