reklama

Labská stezka 2010

V sousedním Německu je Labská stezka (Elberadweg) nejoblíbenějším cílem cykloturistů. Od státní hranice vede trasa až do německého přístavu Cuxhaven. I když na české straně máme co dohánět, Labská trasa už dostává své pevné obrysy. Jak dnes vypadá Labská stezka na české straně a jaké novinky na vás čekají v příští sezóně, to se dočtete v našem článku. (aktualizace 13. 12. 2010)

Takhle to vypadá Na Labské stezkce v těsném sousedství Německa - jen několik let starý úsek cyklostezky mezi státní hranicí a Děčínem.
Takhle to vypadá Na Labské stezkce v těsném sousedství Německa - jen několik let starý úsek cyklostezky mezi státní hranicí a Děčínem.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Německo sklízí úrodu


Průvodce po německé části Labské stezky vychází každý rok a je zdarma k dostání v informačních centrech.

860 km Labské stezky na německém území je vyznačeno jednotným logem. Elberadweg vede po bezpečných cestách, které jsou sjízdné například i pro rodiny

s dětmi, včetně přívěsných vozíků za kola. Podle výzkumů Magdeburského turistického svazu se střední část Labská stezky stala v loňském roce cílem dovolené pro 155 000 cyklo­turistů, kteří tu celkem utratili 84 mil euro (v přepočtu to znamená přes 2 miliardy Kč). Při naší návštěvě jsme viděli především rodiny s dětmi, méně zkušené, začínající cykloturisty a seniory.

Jak jsme sami vyzkoušeli, zájemci o projetí německé části nemusí ani kupovat mapu. Na cestě vystačíte s průvodcem, který je zdarma k vyzvednutí v některém z mnoha informačních center podél trasy, k objednání poštou nebo v elektronické verzi ke stažení zde (v němčině, PDF, 13 MB). Více o německé části Labské trasy najdete v podrobném článku NaKole.cz.

Česko – ještě jsme nezaseli

První snahy navázat na úspěšný německý model se v Česku objevily zhruba před deseti lety.  I když na českém území je Labská stezka zatím spíše souborem úseků, které se jen zvolna daří spojovat, první dětské nemoci má dávno za sebou. Rozvoj Labské stezky si vzala pod patronaci Nadace Partnerství, která se stará například o stezky Greenways či projekt Cyklisté vítáni. Před několika lety tak vznikla česká značka „Labská stezka“, která je velmi podobná německému logu a která by měla v průběhu několika let zajistit cykloturistům srovnatelné služby, na které jsou zvyklí u evropských dálkových tras.


Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Labská stezka v ČR není zdaleka vždy vedena v kvalitě cyklostezky, tedy stavebně oddělené samostatné komunikace pro cyklisty. Úkol postavit jednotlivé úseky a vybavit je odpočívkami, informačními panely nebo například zdroji pitné vody, to je však úkol, který leží především na obcích a přeneseně také na krajích, které budování společně financují. Trasa je vyznačena podle pravidel národního značení – číslo trasy na známých žluto-černých tabulkách provází cykloturistu po celé délce toku Labe. Trasa v délce 370 km se vine z Vrchlabí v Podkrkonoší až do Mělníka (tato část má číslo 24) a dále až na hranice s Německem (společně s odbočkou podél Vltavy je úsek Praha-Děčín značen číslem 2).

Kam se můžete v příštím roce vydat

Na českém území je dnes z větší části dobudovaná část od státních hranic (Dolní Žleb) až do Prahy. Až na několik úseků vedoucích po frekventovaných silnicích a několik částí s přírodním povrchem, který se za deště mění v bahniště, je sjízdná 150 km dlouhá část Labské stezky, a to od hranic až po obec  Řež, která leží několik kilometrů za Prahou. Tok Labe uhýbá od Mělníka směrem na východ a poslední úsek cesty až do Prahy vede podél Vltavy, další významné české řeky a symbolu našeho hlavního města.

„V Ústeckém kraji máme určité nevyhovující úseky, v celé délce je však cesta sjízdná na turistických a horských kolech,“ říká Pavel Hajšman z Krajského úřadu Ústeckého kraje o nejsevernějším úseku, který bezprostředně navazuje na německou část. V letošním roce tu přibyly některé nové úseky, jako například čerstvá cyklostezka Těchlovice-Přerov-Valtířov, který vznikl z krajských investic. Historicky posledním počinem, který byl slavnostně otevřený před dvěma týdny, je napojení města Lovosice na páteřní trasu podél Labe prostřednictvím přívozu v Malých Žernosekách. „Do konce roku 2012 by mělo být hotovo propojení Děčína s Ústím,“ doplňuje Hajšman, podle kterého by se němečtí cykloturisté mohli už za tři roky vydat až do Štětí po stezce, na jejíž standard jsou zvyklí z domova.

Nový úsek cyklostezky u Zelčína na jih od Mělníka
Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Ve středních Čechách vznikly nejdelší nové souvislé úseky cyklostezek na Mělnicku a v okolí Brandýsa. V roce 2010 tu celkem tu bylo postaveno celkově na 30 kilometrů nových stezek. Jen kousek od míst, kde na cyklisty shlíží mělnický zámek, za hořínským zdymadlem začíná čerstvá cyklostezka Horní Počaply – Zelčín, která byla dokončena v říjnu 2010.

Až na několik míst vede trasa Děčín-Praha (oficiálně zatím značená jako č. 2) po příjemných a bezpečných cestách, ve velké části oddělené od motorové dopravy. Tato „idylka“ trvá od státních hranic až do osady Na Dole u ústí Máslovického potoka do Vltavy jen pár kilometrů na sever od Prahy. Následný průjezd oblastí Větrušické rokle je kritickým místem celé trasy. Cesta v tomto úseku vede po úzké pěšině nad korytem Vltavy. Opěrná zeď, po jejíž koruně cyklisté jezdí, je navíc ve velmi špatném stavu a v minulosti tu došlo k několika zraněním. Známé jsou i případy pádů ze svahu, který má v tomto místě výšku tři metry. Středočeský kraj sice plánoval cestu zpevnit, projekt připravované cyklostezky byl ale zastavený. Větrušická rokle, přes kterou by stezka musela procházet, je totiž totiž národní přírodní rezervace a stavební úpravy by tak vyžadovaly souhlas Agentury ochrany přírody a krajiny. Ta ale nesouhlasila a projekt se tak dostal na slepou kolej. „Rychlým a levným řešením by v současné době bylo zřízení přívozu mezi Řeží a městsku částí Libčice-Letky,“ říká Ondřej Fábera, který pracuje jako projektový manažer Labské stezky. „Existuje také další projekt stezky, která by vedla po druhém břehu řeky. Místo současné pěšinky mezi skálou a železniční tratí, by mohla vést cyklistická stezka mezi tratí a řekou. V Řeži by potom navazovala na již existující lávku,“ nabízí další variantu cyklokoordinátor Středočeského kraje Pavel Klimeš. V současné době (prosinec 2010) je nebezpečný úsek vyznačený cedulemi a nejlepší variantou je objížďka přes Vodochody a Klecany.

Také blízké okolí Prahy není pro dálkové cykloturisty právě ideální. Mezi Řeží a okrajem hlavního města (Praha-Zámky) vede pouze rozbitá cesta a dálkoví cyklisté s plně naloženými brašnami tu mohou mít potíže s jízdou.  „Zbytek Prahy je naprosto pohodový, po cyklostezce se dostanete až do centra města,“ říká o posledním úseku Ondřej Fábera.

Od pramene ku Praze

Na východ od Prahy se zatím o souvislé stezce dá hovořit opravdu jen velmi vzdáleně. Na města Poděbrady a Nymburk, které mají ve stavbě dálkové stezky historické prvenství, mnoho kvalitních stezek nenavazuje. V sousedství letos vznikl nový úsek v okolí Brandýsa nad Labem, mezi Kostelcem n/L a Lázněmi Toušeň.

Příští rok se můžeme těšit na nové úseky také v Královéhradeckém kraji, protože finanční podporu získal projekt dvacetikilometrové cyklostezky mezi Hradcem Králové, Smiřicemi, Jaroměří a Kuksem.

Co zabalit s sebou na cestu?

Nový průvodce vyšel v září 2010

Pokud se vypravíte na cestu mezi Prahou a Drážďany, určitě se vám bude hodit mapový průvodce. V září 2010 vyšla publikace „Labská stezka Drážďany-Praha“, která je v distribuci za necelých 100 Kč. „Nové úseky z letošního roku by v průvodci už měly také být,“ informoval nás Ondřej Fábera z Nadace Partnerství. V publikaci zatím bohužel chybí nový úsek Horní Počaply – Zelčín (Mělnicko) a v u další nové cyklostezky není trasa zcela přesná (Přerov – Valtířov).

Jezdí k nám i cizinci

Labské stezce přicházejí na chuť nejen naši cykloturisté, ale také návštěvníci z ciziny. Mezi nimi logicky dominují cykloturisté z Německa, podél našeho největšího toku můžete ale potkat turisty na kolech z kteréhokoli kouta Evropy. „Zájem německých turistů o cesty na kolech do ČR má vzrůstající tendenci,“ míní ředitel německé pobočky Czechtourism Mgr. Miroslav Rončák. Pokud se Němci ptají na konkrétní trasu, dominuje podle něj právě zájem o Labskou.

Užitečné informace:

Fotogalerie

Takhle to vypadá Na Labské stezkce v těsném sousedství Německa - jen několik let starý úsek cyklostezky mezi státní hranicí a Děčínem. Nový úsek cyklostezky u Zelčína na jih od Mělníka - o probíhajících stavebních pracech informovala tabule s mapou. Směr objížďky byl vyznačený dokonce trojjazyčně - anglicky, německy a česky. Nový úsek Zelčín-Horní Počáply na jih od Mělníka. Na nebezpečný úsek vedoucí Větrušickou roklí upozorňuje v současné době značení. Průvodce po Elberadweg 2010
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 12.12.2010
Vyzkoušejte
Labská cyklostezka – Míšeň (CK Victoria)

Labská cyklostezka

Německo
14.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 990 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Co právě posloucháte? dnes v 03:54
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky včera v 23:11
Technické rady Springer vidlice na fatbika včera v 23:08
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 22:13
Trénink a zdraví Jak sportujeme včera v 15:59
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 12:04
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

198 cyklistů (4 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024