reklama

Airbag pro cyklisty – výstřelek nebo nový trend?

Se svým příspěvkem k diskuzi o povinném nošení přileb aktuálně přicházejí dvě mladé švédské návrhářky. Airbag pro cyklisty, který představily minulý týden na veletrhu ve Stockholmu, si vysloužil také označení „neviditelná helma“. Už žádné zpocené vlasy nebo sportovní cyklistické přilby ke společenskému oblečení, slibují výrobci cyklistické helmy Hövding.

Foto: www.hovding.com

Nová ochrana hlavy byla vyvinuta na stejném principu, na kterém fungují airbagy u automobilů. Nafukovací helma je ukryta ve speciálním límci. Po srážce s automobilem nebo pádu na zem se velmi rychle aktivuje ochranný štít, který zabrání poraněním hlavy. Límec je vybavený malou bombičkou s héliem, jež tento skládací airbag dokáže nafouknout za desetinu sekundy. Zařízení se začne prodávat ve Švédsku počátkem jara za necelé tři tisíce švédských korun, což je v přepočtu okolo sedmi a půl tisíce korun českých.


Foto: www.hovding.com

Autorkami konceptu jsou návrhářky Anna Haupt and Terese Alstin, které mají za sebou studium oboru průmyslového designu na univerzitě v Lundu. Mladé Švédky otevřeně přiznávají, že pro myšlenku „neviditelné helmy“ byly rozhodující debaty okolo zákona o zavedení povinného nošení přileb. Ve Švédsku jsou přilby v současné době povinné pouze pro děti do 15 let a mnoho lidí si přeje, aby to tak zůstalo i nadále. „Žádný zákon by nás nedonutil vzít na hlavu helmu ze Styrofoamu,“ říkají návrhářky k tomuto tématu. Stejně jako Anna a Terese existuje ve Švédsku celá řada lidí, kteří helmu odmítají.

Tvůrkyně nové myšlenky ovšem nejsou vůbec proti nošení cyklistických přileb. Uvědomují si pouze, že za rozhodnutím nenosit helmu stojí často zmačkaný účes nebo osobní styl. „Cyklistika je silně spojená s pocitem svobody,“ to je základní závěr průzkumu, který předcházel rozhodnutí o vývoji nového produktu. Městským cyklistům nabízí stylový vzhled, který se nevylučuje s osobní bezpečností. Cesta od nápadu k zahájení prodeje trvala celých šest let, během kterých se testoval límec, do něhož airbag lze ukrýt, senzory, které jsou aktivovány při pádu či nárazu, i speciální systém nafouknutí límce a jeho tvar. Nový koncept dostal označení Hövding, což znamená v překladu „náčelník“ či „vojevůdce“.


Foto: www.hovding.com

Možná že airbag pro cyklisty je dalším z výstřelků, který povede do slepé uličky cyklistiky. Ukazuje však minimálně jeden důležitý trend, kterým je přizpůsobení se potřebám jednotlivců a vysvobození z uniformní šedi. „Podle nás je lepší cestou nabídnout helmu, kterou budou lidé nosit s potěšením, než nutit je k tomu zákonem,“ vypovídají na webu www.hovding.com autorky konceptu.

Podívejte se, jak systém funguje v případě, že dojde ke srážce s automobilem nebo pádu na zem:

 

Další informace:

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 26.10.2010
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 00:06
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část včera v 22:50
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 20:22
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 19:32
Rada při výběru kola Jaké by jste doporučily? včera v 18:21
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 18:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

280 cyklistů (1 přihlášený)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024