reklama

Slavnost Zažít město jinak zahájili velvyslanci tří států s ministrem dopravy

Pouliční slavnost spojenou s uzavřením části Prahy 2 pro automobilový provoz pořádá již tradičně občanské sdružení Auto*Mat. Akci, která je součástí Evropského týdne mobility, zahájili velvyslanci Dánska, Nizozemí a Rakouska spolu s ministrem dopravy Vítem Bártou a radní Prahy 2 Aleksandrou Udženija. (aktualizováno 30. 9. 2010)

Projížďka Prahou na kole za účasti ministra dopravy Víta Bárty.
Projížďka Prahou na kole za účasti ministra dopravy Víta Bárty.
Foto: Auto*Mat

Zahájení pouliční slavnosti Zažít město jinak se zúčastnil ministr dopravy Vít Bárta, který dopoledne absolvoval okružní cestu po centru Prahy. V doprovodu projektanta Tomáše Cacha a zástupců sdružení Auto*Mat se seznámil s ulicemi Prahy ze sedla svého bicyklu. „Sou­časnou prioritou resortu dopravy je spíše výstavba obchvatů měst, neboť je to cesta jak rychleji a levněji ochránit občany před negativními dopady automobilové dopravy,“ zdůraznil ministr Bárta. Podle něj éra předražených dálnic musí skončit a peníze z veřejných rozpočtů je třeba vynakládat efektivně.

Jsem pro ta řešení, která povedou ke zklidnění dopravní situace ve městech a zvýší tak bezpečí a životní úroveň jejich obyvatel. I v tomto je však nesmírně důležité dbát na efektivitu vynaložených prostředků. To platí v případě přeložení severojižní magistrály u Národního muzea stejně jako u nových dálničních staveb a obchvatů. I zde je proto potřeba důkladně zvážit, zda výsledné podoby řešení a jejich faktický přínos odpovídají vynaloženým financím,“ řekl ministr.

Podle rozhovoru, který ministr poskytl Týdnu, budou výsledkem jeho  inspekční cesty konkrétní kroky. „Samozřejmě jako ministr dopravy si zametu před vlastním prahem. V následujících týdnech bych chtěl věnovat pozornost tomu, aby se zlepšily služby pro cyklisty na hlavním nádraží a ve vlacích Českých drah,“ slíbil ministr po zakončení jízdy na pražských Vinohradech.


Dánský velvyslanec Ole E. Moesby svezl ve svém diplomatickém vozidle rakouského velvyslance Ferdinanda Trauttmansdorffa.
Foto: Auto*Mat

Zažít město jinak pokračovalo pouliční slavností, které se zúčastnilo kolem 5.000 návštěvníků. Její součástí bylo pouliční divadlo, módní přehlídka na kolech a odpolední program vyvrcholil velkou podzimní cyklojízdou. Jejího zahájení se na svém nákladním kole Christiania bike zúčastnil také dánský velvyslanec Ole E. Moesby. „Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictvím pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Jízda na kole totiž není jen zábava nebo sport – je také výbornou alternativou k ostatním způsobům městské dopravy – a nepotřebujete při ní žádné speciální sportovní oblečení! Důležité také je, že když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ řekl reprezentant Dánska, který sám často jezdí na kole po Praze. Dánské království je už po více než sto let zemí nadšených cyklistů. Jízda na kole zde patří mezi nejoblíbenější způsoby dopravy, a není divu, že právě zde vzniklo první velvyslanectví cyklistiky na světě. Funguje od roku 2009 a je centrem služeb a vědomostí pro všechny zájemce o bicykly.

V dánském „cargo bike“ se svezl také rakouský velvyslanec Ferdinand Trauttmansdorff. „Vídeň si už před lety dala za cíl snížit podíl motorizované osobní dopravy na 25 %,“ prozradil jedno z tajemství, díky kterým byla rakouská metropole opakovaně zvolena jako nejlepší město světa pro život. Dalšími nástroji jsou rozšíření nabídky veřejné dopravy, například nedávno zavedený noční provoz metra o víkendech, nebo rozvoj sítě cyklostezek, která nyní čítá na 1 200 kilometrů.

Ze své podstaty cyklistickou zemí je Nizozemsko. Ve velkých městech stimulují dopravní opatření automobilisty k tomu, aby nechali svá auta na okraji a dále pokračovali veřejnou dopravou nebo přesedli na bicykl. „Já sám se snažím jezdit na kole tak často, jak je to jen možné. Před mým příjezdem do Prahy jsem jezdil do práce na ministerstvo zahraničí každý den sedm kilometrů tam a sedm zpět – vždy proti větru. Tramvají jsem jel pouze, pokud pršelo. Zajímavé bylo, že jet tramvají, autem nebo na kole vyšlo časově na stejno. Ministerstvo mimoto poskytuje každému zaměstnanci roční tramvajenku a omezilo parkovací místa v budově,“ popisuje své zkušenosti velvyslanec Nizozemska v České republice Jan C. Hanneman.

Podle Michala Křivohlávka z iniciativy Auto*Mat politikové opomíjejí příklady úspěšných měst západní Evropy a spoléhají na inženýrská řešení. „Stále se opakuje mýtus, že nejprve musíme dostavět dálniční okruhy a pak teprve můžeme zklidňovat dopravu. Například Berlín od dostavby svého okruhu zcela ustoupil, protože finanční náklady jsou obrovské a efekt minimální. Každá nová silnice se rychle naplní auty. Pražské okruhy jsou rozestavěné desítky let, stály desítky miliard a doprava ve městě je na tom stále hůře.

Podle Křivohlávka je zapotřebí zcela změnit směr uvažování. „Vídeň, Kodaň nebo Curych jsou města s vysokou kvalitou života nikoliv proto, že mají dostatek dálničních okruhů, ale proto, že mají dobrou veřejnou a bezmotorovou dopravu, kvalitní veřejný prostor a čisté životní prostředí. Nové vedení Prahy by nemělo opakovat staré chyby,“ dodal mluvčí Auto*Matu.

Další zprávy o akci najdete:

Fotogalerie

Projížďka Prahou na kole za účasti ministra dopravy Víta Bárty. Improvizovaná tisková konference Dánský velvyslanec Ole E. Moesby svezl ve svém diplomatickém vozidle rakouského velvyslance Ferdinanda Trauttmansdorffa.
redakce NaKole.cz, Auto*Mat, 26.09.2010
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

Technické rady Nový gravel před 16 minutami
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 13:57
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

328 cyklistů (12 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024