reklama

Recenze skládacího elektrokola Gocycle

Jen málokdy se vám stane, aby na vás na ulici mladíci pokřikovali „Máte hezký kolo!“ S Gocycle si na to velmi rychle začnete zvykat. Tohle kolo z budoucnosti je jednoduše designový skvost. Technicky se jedná o skládací elektrokolo, přesto se brání zařazení do jakékoli škatulky. Jednoduše Gocycle.

Skládací elektrokolo GoCycle
Skládací elektrokolo GoCycle
Foto: NaKole.cz

Gocycle je dvacetipalcové jízdní kolo s podstatným bonusem, jímž je výkonná elektrická výpomoc. Bicykl vůbec nebudí dojem elektrokola, přesto na první pohled zaujme vlastně vším: Dokonale lehkým tvarem rámu, zcela zakrytým převodem, jednostranným zavěšením kol s neviditelným elektromotorem v předním závěsu, odpruženou zadní nápravou či „formulovými“ koly. Nezapře se tu designérský rukopis Richarda Thorpa, který navrhoval vozy McLaren. Kolo přímo provokuje svou vizuální lehkostí, tenkostěnností podsedlové trubky či nepřítomností oboustranné vidlice. Při bližším pohledu potěší kvalitní dílenské zpracování (snad s výjimkou řídítek).

Na to, že se jedná o elektrokolo, je hmotnost celého kola překvapivě nízká: lehce přesahuje 16 kilogramů, což je výrazně méně než u řady klasických městských kol. Pro srovnání, váha okolo 25 kg není u elektrokol žádnou výjimkou. Gocycle se při jízdě chová spíše jako klasické kolo s tím, že jezdci pomáhá při šlapání elektromotorem o výkonu 250 W.

Kolo má velice dobrou nastavitelnost: pohodlně se na něj posadí stopadesáticen­timetrová dívenka, i skoro dvoumetrový habán.

Jízda s extra energií

Když prvně sednete na Gocycle, první dojem je, že pojedete na celkem solidní skládačce. Dvacetipalcová kola, nízký rám, kolmá řídítka, to vše evokuje možnost spakovat kolo do většího batohu. Rozjezd bez motoru představu skládačky jen potvrdí. Vlivem extrémně lehkých kol jsou jízdní vlastnosti podobné spíš bicyklu na šestnáctipalcových kolech.

Pro pomoc elektrického pohonu pak stačí stisknout tlačítko na řídítkách a několikrát otočit šlapkami: Motor se k vaší námaze přidá zprvu neznatelně, nakonec ale převezme většinu vašeho úsilí a to dokud nedosáhnete pětadvacetiki­lometrové rychlosti – pak se zčásti odmlčí jen proto, aby vám umožnil tuto zákonnou maximální rychlost pohodlně udržovat.

Kolo je vybavené dvěma režimy. Kromě pomoci, kterou si jezdec sám dávkuje stiskem tlačítka, může Gocycle fungovat jako pedelec – motor se automaticky spouští šlapáním do pedálů.

To, že motor běží, poznáte poměrně snadno: vydává docela výrazný zvuk, rozhodně hlasitější než u běžných elektromotorů v nábojích kol. Je to způsobené rychloběžným motorem, který má rychlejší otáčky než motory na ostatních elektrokolech. Výsledná rychlost je dosažená zpřevodováním motoru na planetovou převodovku.

Pokud chcete být ekonomičtí, zapínáte motor jen cestou do kopce. Při jízdě po rovině pak stačí krátký „boost“ pokaždé, když máte dojem, že kolo netáhne. Zapnete si výpomoc na deset vteřin a ztracené tempo je zpět. V tom je toto kolo skvělé.

Do kopců pak kolo především pomáhá. Nepřevezme veškerou vaši váhu na sebe, udrží ale výrazně vyšší rychlost a běžná stoupání vám umožní překonat s nepoznanou lehkostí.

S Gocycle městem

Motor je nastaven tak, aby se rozeběhl až, když kolo jede rychlostí 3,5 kilometru v hodině. Pomalejší reakci kola pozná jezdec především při opakovaném zastavování a opětovném rozjíždění. Prakticky to znamená, že při rozjezdu v křižovatce se musíte nejprve pořádně opřít do pedálů, abyste získali rychlost srovnatelnou s rozjíždějícími se automobily.

Při nízkých rychlostech pod 10 km/h je výkon motoru poměrně slabý. Pomoc motoru se vypočítává na základě frekvence šlapání. Pokud si tedy jezdec podřadí a udržuje dostatečně rychlou frekvenci, kolo reaguje živěji a motor vydatně pomáhá i ve strmém stoupání. Pokud ovšem jedete na nejtěžší převod „na těžko“, může se motor do kopců trochu dusit. Chce to jednoduše trochu cviku, díky kterému se jezdec naučí předvídat potřebu řazení dopředu. Pokud je motor vypnutý, Gocycle díky své lehkosti reaguje jako běžné skládací kolo na dvacetipalcových ráfcích.

Pomoc motoru je podmíněna držením tlačítka na levé straně řídítek. Možná skutečnost, že kolo bylo vyvinuto ve Velké Británii způsobila, že tlačítko není u provozně výhodnější pravé ruky. Městský cyklista potřebuje velmi často ukazovat vlevo a tlačítko na levou ruku znemožňuje současně signalizovat a využívat pomoci elektromotoru. Dlouhodobé držení tlačítka pak unavuje prsty, především v rukavicích.

Motor nezabere ihned, ale až poté, co několikrát šlápnete. Tato vlastnost je poněkud nepříjemná v tom, že se musíte naučit předvídat a mačkat tlačítko o sekundu dříve, než kdy potřebujete pošťouchnout – asi jako když exponujete u staršího digitálního fotoaparátu. Na to se dá zvyknout. Horší je, že na rozbitých ulicích, kde kolo dost divoce poskakuje, často na okamžik tlačítko pustíte. Trestem je výpadek pohonu na další tři otáčky šlapek, kdy můžete v kopci ztratit rychlost.

Baterie a dojezd

Gocycle je osazen 9,5 Ah NiMH baterií, která je ukrytá v rámu kola. Dojezd Gocycle není příliš oslnivý, výrobce uvádí 13–32 km. Dá se říct, že hodnota odpovídá. Na naší testovací třicetikilometrové horské trase (+300 m, z toho +200 m na posledních pěti km) se ke konci slabost baterií už výrazně projevovala. V případě extrémního vybití baterie se začne kolo hlasitě ozývat a dožadovat okamžitého nabití. Nicméně ani zmíněným náročným výjezdem jsme baterii do tohoto stavu nedostali.

Aby nedošlo k předčasnému snížení kapacity nebo dokonce zničení baterie, doporučuje výrobce mít kolo v dobíječce prakticky vždy, když na něm zrovna nejedete. Baterii velmi vadí i několikahodinové ponechání ve vybitém stavu. Z toho vyplývá prakticky nutnost vozit dobíječku s sebou, kdykoliv jedete dál než na nákup.

Skládáme, rozkládáme…

I když Gocycle lze složit, přece jen se liší od ostatních skládaček. Elektromotor pomáhá překonání stoupání a delších vzdáleností, a tak se skládatelnost kola hodí prakticky hlavně při přesunu automobilem nebo případně při cestování letadlem. Kolo lze sice bez použití nástrojů složit do přepravního obalu, trvá to ale déle a bez obalu kolo nepřenesete. Oproti skládačkám, které složíte během několika vteřin před dojetím a nastoupením do tramvaje, je Gocycle spíš „snadno rozložitelné“ kolo. V porovnání s jinými bicykly v této kategorii je ale triviální demontáž zavěšených kol. To je velmi příjemné například při defektu.

Osazení

Použité kotoučové brzdy fungují velmi spolehlivě. Jistou nevýhodou je tvar brzdových páček, na které mají jezdci s kratšími prsty potíže dosáhnout.

Třírychlostní převodovka Shimano NEXUS nabízí vcelku slušný rozsah rychlostí. Při běžném používání i v kopcovitém terénu Prahy jsme ale první (nejlehčí) převod používali jen výjimečně. Naopak, třetí převod byl v permanenci skoro pořád a při rychlejší jízdě (nad 30 km/h) už nestačí nasazené rychlosti. Převodům by tedy neškodilo mírné posunutí dorychla.

Zadní vidlice je vybavena integrovaným odpružením. Společně se speciálně upravenými plášti z měkké směsi slušně utlumily otřesy z často rozbitých cest. Kolo se chovalo v tomto ohledu lépe, když bylo zatížené devadesátikilovým jezdcem.

Skvěle konstrukčně vyřešená je integrace lankového zámku do konstrukce kola, která zajistí, že kolo přivážete prakticky všude.

Není pro…

Výrobce uvádí omezení nosnosti kola na maximálně sto kilogramů včetně nákladu. To je pochopitelné s ohledem na celkem subtilní konstrukci celého bicyklu a zatěžování na hranici nosnosti kolu příliš nesvědčí. Také motor už má s těžkým jezdcem potíže. O Gocycle by proto měli uvažovat hlavně lidé, kteří váží do 80 kg.

Výrobce uvádí, že kolo není určeno pro jízdu v dešti, na sněhu nebo ledu. Tomu odpovídá také výbava kola. Pláště jsou hladké a rychlé a na zledovatělé nebo zasněžené vozovce mohou snadno podklouznout. Hlavní výhrady bychom měli k zadnímu blatníku, který dostatečně nechrání před postříkáním zad při jízdě v dešti nebo kalužích a na rozdíl od všech ostatních potenciálně problémových komponent jej není možné vyměnit.

Závěr

Gocycle je designově krásný výrobek, splňující dokonale požadavky, které spadají do sféry jeho předpokládaného použití. Kolo je elegantní, lehké, a při rychlejší jízdě se chová přesně tak, jak byste od kvalitního elektrokola očekávali.

Nicméně, sféra použitelnosti Gocycle je příliš úzká na to, aby bylo kolo vhodné pro každodenní jízdu po městě. Omezující je především nemožnost jízdy za mokra. Na cestu do práce můžete vyrazit, pokud to máte do 10 km.

Gocycle je možné také doporučit na kratší výlety na dovolené, ať už automobilem, vlakem či v karavanu, kam se díky své skládatelnosti snadno vejde. Jako dopravní prostředek se bude dobře vyjímat i v uzavřených prostorách např. pro pořadatele výstav nebo pro rychlé přemístění ve velkých areálech.

  • Design
  • Nízká hmotnost – kolo se snadno přenáší
  • Dobrá možnost nastavení na různou výšku jezdce
  • Integrovaný zámek
  • Na kole se jede příjemně i bez zapnutého motoru
  • Nefunkční zadní blatník
  • Pomalejší reakce elektromotoru při rozjezdu
  • Dlouhodobé držení tlačítka (např. v delším kopci) je obtížné

Technická specifikace

Název: Skládací elektrokolo Gocycle
Baterie: 9Ah NiMH
Výkon motoru: 250 W
Rám: Magflow®
Hmotnost: 16,2 kg
Řazení: 3 rychlosti , Shimano Nexus
Brzdy: Gocycle – mechanické kotoučové brzdy
Velikost kol: 20"
Dojezd: 16–32 km
Cena: 44 815 Kč
Cena zahrnuje: Odpružení zadní kyvné vidlice
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): Stojánek, držák na zavazadla, zámek zadního odpružení, sestavu šroubů znemožňující odcizení jednotlivých dílů, přepravní box
Další informace: www.citybikes.cz

Může se hodit

První česká publikace o elektrokolech – Elektrokola – nová dimenze cyklistiky

Fotogalerie

Skládací elektrokolo GoCycle Skládací elektrokolo GoCycle Skládací elektrokolo GoCycle Skládací elektrokolo GoCycle Nenápadný elektromotor s výkonem 250 W Jednostranné zavěšení kol Kolo lze snadno uvolnit otevřením tří pojistek. Sundané kolo Kryt řetězu Odpružení předního kola Rovná řídítka, pod které lze pověsit zavazadlo. Tlačítko pro spuštění motoru Řazení pomocí gripu (3 stupně) Výšku posezu nastavíme uvolněním páčky pod sedlem. Nabíjení baterie, která je umístěná v rámu kola. Detail zásuvky pro připojení nabíječky Složené kolo se snadno vejde do tašky. Složené kolo se snadno vejde do tašky.
redakce NaKole.cz, 29.04.2010
Blogy

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

 ()
Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti Bulharsku jsme tady to kafe do kelímku dostali zdarma. Luděk k tomu obdržel i pivo, takže snídal jogurt a lahváče. Kamarád z Těchonína, když jsem mu poslala fotku, nám tuto stravu pochválil.…
Peggy | 15.12.2023

O čem se mluví:

Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti dnes v 10:48
NEcyklo Ukrajina 42 dnes v 10:30
Elektrokola přečipování elektrokola dnes v 09:25
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 08:16
Technické rady Springer vidlice na fatbika dnes v 08:00
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 20:33
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 19:22
Trénink a zdraví Jak sportujeme včera v 17:04
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

268 cyklistů (13 přihlášených)

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024