reklama

Kvalitní cyklostojany už i u nás

Má-li být cyklostojan v našich podmínkách pokládán za kvalitní, musí být především funkční. V Česku stále ještě přetrvává názor, že k zaparkování kola postačuje kolo postavit. Málokdo přemýšlí nad tím, zda si cyklista může také kolo dobře zamknout (tedy spojit vlastním zámkem běžné délky rám kola se stojanem) nebo zda si kolo parkováním nepoškodí. Řešení splňujících tyto podmínky přitom najdeme dost nejen v zahraničí, ale už i u nás.

Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně
Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně
Foto: Archiv Komise HMP pro cyklistickou dopravu

 

„Říkat cyklostojan je zavádějící, říká Jaroslav Sobota z občanského sdružení Plzeňsko na kole, které se zlepšením parkování pro cyklisty v Plzni zabývá. „Spíš bychom měli říkat cykloopěradla‘, protože základem dobrého zaparkování kola je stabilní opření kola a možnost zamčení rámu kola ke stojanu. Správný stojan se také nemá dotýkat žádné z mechanických částí jako je přehazovačka, přesmykač či kotoučové brzdy. Jen při takovém uchycení se kolo nepoškodí,“ dodává spoluautor návrhů nových plzeňských cyklostojanů. Z hlediska běžného užívání je důležitá také vandaluvzdornost a způsob instalace.

Parkovacích stání pro kola bylo v posledních dvou letech vytvořeno dost i v Praze. V rámci akce „Stojany pro Prahu“ nainstalovalo hlavní město Praha jen v loňském roce stovky stojanů, které splňují všechny požadavky na funkčnost a bezpečnost. „Stojan na kola musí být hlavně funkční. Pokud tomu tak nebude, cyklista si kolo raději zamkne k nejbližší dopravní značce, protože je to bezpečnější,“ říká Pavel Polák, předseda Komise Rady HMP pro cyklistickou dopravu. „Stojany, které neumožňují bezpečné zamčení kol, do Prahy nechceme. A to se často týká i designově zdařilých řešení, která se pak stávají jen nefunkční ozdobou veřejných prostor, například staré pražské spirály‘,“ dodává Petr Introvič z Technické správy komunikací, který měl instalaci stojanů v Praze na starosti. Nefunkční cyklostojany jsou navíc často financovány z obecních rozpočtů.

Řešení v Praze není výjimkou. I v Čechách už máme kvalitní řešení parkování pro kola, kde se snoubí funkce s estetikou. Příkladem jsou tulipánové cyklostojany v Plzni, které byly navrženy k umístění do zatravněných ploch. „Chtěli jsme ukázat, že cyklostojan může být funkční, ale i krásný a nemusí být vždy tou šedivou „Popelkou zastrčenou někde v rohu. Proto jsou naše tulipánové cyklostojany žluté a na trávníku přímo kvetou, říká spoluautorka návrhu Radka Žáková z občanského sdružení Plzeňsko na kole.

„Mrzí mne, že zásady kvalitního parkování ještě nejsou v povědomí naší odborné veřejnosti,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „O tom, jak by měl vypadat kvalitní cyklostojan, neví ani zadavatelé, tedy starostové či jejich úředníci, ale bohužel často ani architekti a projektanti, od kterých se to jako od odborníků očekává. Tuto situaci bychom chtěli změnit a doufáme přitom v podporu médií,“ dodává.

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně Vhodný tulipánový cyklostojan v plzeňském ŠKODA sport parku Vhodné cyklostojany v Plzni-Slovanech Vhodné stojany u MU v Praze-Letňanech Esteticky zdařilé, avšak nefunkční stojany na náměstí v Přimdě Ukázka špatného řešení, která je často k vidění před českými restauracemi. Fotografie je z šumavského Stožce na německo-českých hranicích.
www.cyklostrategie.cz, 15.03.2010
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 před 13 minutami
Technické rady Nový gravel dnes v 14:23
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 12:24
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

315 cyklistů (14 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024