reklama

Recenze elektrokola Ultramotor A2B Hybrid

První opravdu jarní víkend je za námi a ulice měst zaplňují lidé na kolech. My jsme testovali elektrokolo A2B Hybrid v uplynulých třech týdnech, kdy na kolech vyráželi jen opravdoví nadšenci. A výsledek? Tohle elektrokolo snese příměr ke sportovnímu vozu. Agresivní rám, horský posez, brutální akcelerace v křižovatkách, vysoký výkon v kopcích. Kolo je ušité přesně na míru sebevědomé jízdě v městském prostředí.

Elektrokolo Ultramotor A2B
Elektrokolo Ultramotor A2B
Foto: NaKole.cz

První dojem

Na první pohled připomíná A2B Hybrid horské kolo. Masivní rám, 26" kola, odpružení vpředu i vzadu. Na druhou stranu, je tu přídavný motor, baterie a doplňky jako světla, dlouhé a kvalitní blatníky či nosič, které vytvářejí z A2B partnera pro každodenní cesty městem v civilním oblečení. Tradiční kategorie pro tohale kolo zkrátka neplatí. Elektrokolo má baterii umístěnou netradičně nad zadním kolem. Celkově tak vytváří nejspíše dojmem vylehčeného motocyklu.

Kolo je klasický pedelec - elektromotor se aktivuje šlapáním do pedálů. Příšlap můžete nastavit na celkem tři stupně síly. Výkonem motoru 250 W i maximální návrhovou rychlostí s pomocí motoru 25 km/h splňuje podmínky pro elektrokolo. Lze s ním tedy vyjet na silnice, ale i na cyklostezky.

A2B se prodává v jedné velikosti rámu, stejně jako většina ostatních elektrokol. Pro přizpůsobení různě vysokým jezdcům je tu možnost změnit úhel představce. Samotný posez je klasicky horský. Potíže s geometrií rámu mohou mít snad jen cyklisté menší postavy. Při výšce jezdce pod 160 cm už má jezdec potíž dosáhnout na pedály, a to i při maximálně snížené sedlovce. Pár chybějících centimetrů jde na vrub zadnímu odpružení – zde by pomohla instalace neodpružené sedlovky.

První pohled také odhalí kvalitní dílenské zpracování. Kolo je dotažené do příjemných detailů, jako jsou společnou bužírkou vedené bovdeny od řídítek. „Vyladěnost“ prokázaly i testovací jízdy v ulicích. O tom ale dále.

Do kopců i do dálek

První, co zjistíte po nasednutí na tohle elektrokolo, je rychlost, ze které Hybrid nesleví ani do mírných kopců. Máte pocit, že s tímhle kolem prostě nezpomalíte. Tomu odpovídá i rychlá akcelerace, do více než 20 km/h naprosto srovnatelná s auty. To oceníte především na městských křižovatkách – tady máte jistotu, že řidiči vyjíždějící na zelenou za vámi, vás chytí až v ulici za křížením, kde už půjde o běžné předjíždění. Motor zvládne rychlý start dokonce i tehdy, když mu prakticky vůbec nepomůžete a necháte před křižovatkou jeden z nejrychlejších převodů. Na maximální rychlost jede kolo lehce i s plnou zátěží stokilového jezdce. Přitom kolo příliš nesleví ani v pořádných stoupáních. Na šestnáctiprocentním stoupání po ujetém sněhu jsme z něj (ovšem s mohutnou pomocí příšlapu) dokázali vytáhnout dvanáctikilome­trovou rychlost.

Je až neuvěřitelné, co všechno 250wattový motorek zvládne. Rychlost a síla pro maximální akceleraci je obdivuhodná. Při nižších rychlostech se z motoru ozývá poněkud hlasitější hučení, které někde kolem sedmnácti kilometrů rezonuje s celým kolem. Logickým řešením tohoto drobného nedostatku je ovšem šlápnout do pedálů a jet i do kopce víc než dvacet. Na nízké rychlosti tohle kolo není stavěné.

Hlavní zátěž z těchto výkonů nepůjde ani tak na vrub motoru (stejnosměrné motory není problém několikrát přetížit), ale spíše baterie. Ta má kapacitu 9,5 Ah, což má podle údajů výrobce (na britském webu) vystačit až na 50 kilometrů jízdy. Při našem zimním zátěžovém testu v extrémních podmínkách jsme na jedno dobití ujeli mezi 30 a 40 km. Pokud uvážíme, že testování provázely hodně nepříznivé podmínky (teplota kolem bodu mrazu, vozovka pokrytá zmrzlým sněhem, prudké kopce), při běžném zatížení motoru je 50 km dojezd velmi reálný. Baterii jsme „vyšťavili“ na konci dlouhého stoupání (+200 m) s úseky strmými 12% a 16%. Navíc kolo bylo zatěžkáno více než 100 kg a často jsme tak baterii ždímali na nejvyšší výkon.

Jak se ukazuje, maximální dojezd na jedno dobití vždy záleží na konkrétních podmínkách jízdy – na stupni příšlapu, stavu nabití baterie, volbě převodu úměrně k rychlosti jízdy, odporu vzduchu a valivému odporu (tady hrají roli povrch vozovky, nahuštění pneumatik, povětrnostní podmínky či utažení ložiska kola či případné tření brzd), dále samozřejmě na hmotnosti cyklisty či převýšení. Záleží i na stylu jízdy – časté zastavování a opětovné rozjíždění s akcelerací odebírají z baterie více energie než rovnoměrná jízda.

Elektrokolo je vybavené systémem řízení motoru a baterie, který se označuje jako BMS. Předtím, než se baterie naprosto vyprázdní (tedy v okamžiku, kdy nabití poklesne na určitou minimální hodnotu), odpojí systém motor. Opatření slouží jako ochrana baterie před zničením, je nicméně poněkud nepříjemné. Odpojená baterie vám už nepomůže ani trošku.

Stav baterie může jezdec sledovat na cyklocomputeru, který je umístěný na řídítkách. Panel je modře podsvícený, přičemž světlo se rozsvěcí automaticky, jakmile se začne více stmívat. Ukazuje aktuální rychlost, ujeté kilometry a již zmíněný stav baterie. Panel lze ovládat trojicí dotykových tlačítek. Za jistou nevýhodu lze považovat to, že je nepřepnete v prstových rukavicích.

Vyrážíme do terénu

Zimní podmínky nám umožnily vyzkoušet chování kola v lehčím terénu rozbředlých vyplužených silniček a neudržovaných chodníků. Stabilita kola se ukázala jako slušná, elektrická dopomoc je na sněhu velmi užitečná. Umístění baterie nad zadním kolem ovšem trochu zmenšuje stabilitu, pocit z jízdy je stejný, jako byste měli na zadním nosiči plné brašny. Lehčí jezdci mohou mít problém s vahou kola a především s poněkud destabilizující vysoko umístěnou hmotou baterie. S tímhle kolem si v terénu zkrátka moc nezaskáčete, zato máte jistotu, že vás motor z kdejaké díry spolehlivě vystrčí.

Při jízdě jsme si ale ověřili, že zatímco přední odpružená vidlice tlumí otřesy spolehlivě, řešení zadního odpružení teleskopickou sedlovkou UNO-SP503 je o poznání méně účinné. Odpružená sedlovka nenahrazuje zadní odpružení, jaké má městský bratříček tohoto kola, A2B Metro. Lehčí jezdec přítomnost odpružení ani nevnímá.


Baterie je umístěná vzadu pod nosičem kola.

Při rychlé jízdě po dlažbě nebo výtlucích ale testovacím jezdcům ani tak nevadilo menší pohodlí, jako cvakavé zvuky z baterie umístěné na nosiči. Jak se později ukázalo, na rozbitých pražských silnicích se uvolnily ližiny, na kterých baterie drží a tak jízdu doprovázely dobře slyšitelné rázy. Baterie fungovala spolehlivě, pocit nejistoty z možného poškození nicméně zůstával. Dovozce nás po testování ujistil, že s otřesy konstrukce počítá a baterie je chráněna v obalu tak, aby jí jízda nepoškodila.

Prubířským kamenem každého městského cyklisty jsou především tramvajové koleje, které prověří schopnost řízení. Dvoupalcové pláště Maxxis Overdrive Excel dají jezdci na kolejích potřebnou jistotu.

Nejen pro jízdu, ale i pro přenášení

Celková váha kola i s baterií je 29,1 kg, což je na elektrokolo velmi dobrá hodnota. I tak je ale občas nutná manipulace a přenášení tohoto elektrokola není příliš snadné – ani ne tak kvůli váze, jako spíš pro nepřítomnost vhodného místa, za které by se kolo dalo uchopit. V optimálním místě, pod rámem u sedlové trubky, je vedený kabel k baterii. Zvednutím za něj riskujete jeho poškození. Na baterii umístěný nosič se k baterii přimyká tak těsně, že ani za něj kolo nezvednete. Zvedáním za sedlo pak nemístně trpí odpružená sedlovka. Dovozce proto slibuje, že kolo opatří piktogramem s doporučením, kde uchopit rám při přenášení.

Další částí, která si zaslouží komentář, je nosič. Protože je výrazně užší než baterie samotná a k baterii se velmi těsně přimyká, nelze na něj připevnit prakticky žádné standardní brašny na kolo. Tento nosič je určen pouze pro připevnění košíků, které jsou v nabídce příslušenství firmy Ultra Motor. Pro připevnění brašen na kolo je nutné pořídit si nosič z nabídky Ultra Motor.

Kolo dotažené do detailů

A2B Hybrid prošel dlouhým vývojem a na jeho vlastnostech je to znát. O propracovanosti detailů už řeč byla.

Na kole potěšily především solidní kotoučové brzdy. Dlouhé blatníky pak chránily velmi spolehlivě. Kolo je vybaveno standardním osvětlením na dynamo v předním náboji. Světlo svítí během jízdy a ještě pět minut po zastavení. To je užitečné především v křižovatkách, kdy je cyklista nejvíce zranitelný.

„Městské“ osazení zahrnuje i bezpečnostní prvky – kromě integrovaných světel je to přední a zadní odrazka. „Vychytávkou“ navíc jsou reflexní pruhy na obvodu plášťů, které v šeru a za tmy výrazně zlepšují viditelnost.

Závěr

Účel, pro který je zřejmě určené – tedy pro rychlou agresivní jízdu v městském terénu – kolo splňuje velmi dobře. Vydatná akcelerace a solidní cestovní rychlost činí A2B Hybrid ideálním kolem na delší štreky v živém městském provozu. S vaší pomocí dovede tohle kolo stoupat po hlavních pražských ulicích rychlostí až 20 km/h, což je více než dostačující. Výbava také odpovídá použití, výrobce se nenechal zlákat „fullovým“ vzhledem elektrokola a vybavil jej funkčními blatníky a osvětlením.

K dokonalosti tomuto elektrokolu chybí dotáhnout několik vad na kráse. Vylepšení použitelnosti nosiče by současně umožnilo pohodlné přenášení kola. Tvrdému uložení zadního kola a nad ním umístěné baterie by velmi prospělo použití pláště Big Apple. Kromě zmenšení rázů v zadní části kola by se mírně zlepšil i jízdní komfort.

  • Rychlost, výkon motoru, který se projeví hlavně při akceleraci.
  • Dobře fungující řazení a brzdy.
  • Blatníky a pláště umožňují i jízdu v obtížnějších povětrnostních podmínkách.
  • Slabší zadní odpružení.
  • Obtížné přenášení – není jasné místo pro uchopení kola.
  • Nosič není kompatibilní s většinou brašen.

Technická specifikace

Název: Elektrokolo Ultramotor A2B
Baterie: Li-Ion 338 Wh (36V / 9,4Ah)
Výkon motoru: 250 W
Doba nabíjení: 4–6 hodin
Rám: hliníkový TIG 6061
Hmotnost: 29,1 kg (z toho baterie váží 5,4 kg)
Řazení: 7 rychlostí, SRAM 3.0
Vidlice: Odpružená Suntour SF9-NCX-D
Odpružení sedla: UNO SP-503
Brzdy: Kotoučové Avid BB5
Velikost kol: 26"
Doporučená cena u prodejců: 58 000 Kč
Cena zahrnuje: odrazky, blatníky, přední a zadní světlo, stojánek
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): Postranní tašky, košík, sedlové brašny
Další informace: www.ultramotor­.com

Může se hodit

První česká publikace o elektrokolech –  Elektrokola – nová dimenze cyklistiky

Fotogalerie

Elektrokolo Ultramotor A2B Elektrokolo Ultramotor A2B Elektrokolo Ultramotor A2B Srdcem elektrokola Ultramotor A2B je bezkomutátorový motor ve středu zadního kola. Li-Ion baterie je upevněná pod nosičem. Baterie je zajištěná zámkem a v zadní části má konektor, takže je možné ji dobíjet přímo na kole. Obě kola jsou osazena kotoučovými brzdami Avid BB5 O řazení se stará přehazovačka SRAM 3.0,… …která je ovládaná grip shiftem. Nastavitelný představec umožňuje sportovnější i vzpřímený „městský“ posez. Pohodlné sedlo Ultramotor s odpruženou sedlovkou Elektrokolo Ultramotor A2B je vybaveno integrovaným světlem napojeným na dynamo... ...a také zadním světlem. Dynamo značky Shimano 6V-3W je umístěné v náboji předního kola. Pláště MAXXIS mají po stranách reflexní pruh. Ani v noci elektrokolo Ultramotor A2B nepřehlédnete. Nabíjení baterie - nabíječka obsahuje indikátor stavu nabití.
Vratislav Filler a redakce NaKole.cz, 04.03.2010
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 15:58
Technické rady Nový gravel dnes v 14:23
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 12:24
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

349 cyklistů (11 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024