Poslední kilometry na cestě kolem světa

Doprovázel jsem oba světoběžníky na jejich cestě ze Slovenska do České republiky. Nedělní etapa z Malacek na hraniční přechod Skalica/Sudoměřice byla cykloturistickým svátkem pro všechny, kteří s nimi poslední kilometry v cizině sdíleli. Fantastické počasí všechno umocňovalo.

Na náměstí v Kyjově pozdravil oba cyklocestovatele starosta města
Foto: Jiří Říha

Od hranic do Kyjova je doprovázel více než stočlennný peloton. Zastavení a sláva byla ještě v Ratíškovicích a u zámku v Miloticích. Vše vyvrcholilo v Kyjově na náměstí. Na jejich počest zazněla hymna, zahrály a zatančily děti, byly proneseny různé zdravice a proslovy – starostou počínaje, Víťou Dostálem konče a pak byla beseda s veřejností v natřískaném sále místního kina.

Zato druhý den jsme jeli závěrečných 40 km v nepřetržitém dešti. Dojezd do Brna, kdy jsme pak stáli mokří a zmrzlí na každých semaforech v odpolední dopravní špičce, byl na umření. Ale Lucka, Michal i všichni, kteří je doprovázeli, to zvládli a triumfálně vjeli na brněnský velodrom. Bohužel byl téměř bez diváků, přišlo je pozdravit jen pár věrných. O to víc si cení přivítání olympijským vítězem Jiřím Dalerem, který oběma poblahopřál, pronesl slova obdivu, že by něco podobného nikdy nedokázal a pověsil každému z nich na krk obrovskou medaili.

Teď jsou Lucka s Michalem a jejich doprovod na cestě po republice. V pátek dojedou do Písku a v sobotu se pojede předposlední etapa z Písku do Berouna. Ta je dost dlouhá, měří 100 km a vede přes Varvažov, Orlík, Příbram a Zdice. Ubytování jednoduchého typu (vlastní spací pytle) je pro doprovod zajištěno v Berouně ve 2. ZŠ.

Poslední etapa z Berouna do Prahy by měla být velkou oslavou cykloturistiky, neboť se na ni chystá obrovské množství lidí. Ti všichni je chtějí doprovodit na posledních 35 kilometrech cesty kolem světa. Z celé republiky se chystají cykloturisté, kteří jim drželi celou dobu palce a jejich cestu sledovali, aby na vlastní oči viděli jejich triumfální dojezd do Obory Hvězda. Tam přesně před třemi roky jejich cesta započala a nyní ve stejný den – 1. května 2005 ve stejnou dobu zase skončí. Pouze s tím rozdílem, že přijedou z druhé strany zeměkoule. Odjezd z Berouna je plánován na 8.30 hodin. Pojede se přes náměstí a dále přes Svatý Jan pod Skalou, Loděnice, Rudnou, Prahu-Zličín, Prahu-Bílou Horu k Oboře Hvězda.

Ve Hvězdě u stejnojmeného letohrádku je připraven už od 11.30 hodin doprovodný program. Vyvrcholí přesně ve 12.00 příjezdem Lucky Kovaříkové a Michala Jona. Uvítat je přijede jejich patron, světoběžník Víťa Dostál, který jako první Čech objel svět na kole, dále Ing. Jan Linger, ředitel Nadace české sportovní reprezentace, pod jejíž záštitou Lucka s Michalem jeli, přítomen bude herec Jiří Krampol a další osobnosti. Bude dán prostor pro dotazy veřejnosti, bude probíhat prodej a autogramiáda všech tří knížek, které během tří let oba cestovatelé už napsali, budou možná osobní setkání, fotografování se s nimi, apod. Prostě taková příjemná a trochu netradiční Prvomájová vyjížďka.

Na náměstí v Kyjově pozdravil oba cyklocestovatele starosta města Na hranicích České republiky přivítaly Lucku s Michalem děti tradičním způsobem – chlebem a solí Lucku s Michalem uvítal doma patron jejich cesty cykloturista – světoběžník Víťa Dostál Dojezd pondělní deštivé etapy na brněnský velodrom Gratulace od olympijského vítěze v cyklistice Jiřího Dalera
Jiří Říha, 29.04.2005

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…