reklama

Snídaně pro cyklisty a novináře

Dnes ráno na Mariánském náměstí spolu posnídali novináři a cyklisté. Na parkovišti před pražským Magistrátem tak možná začala nová tradice společných akcí, které mají upozornit na přílišné zatížení historického centra automobilovou dopravou.

Snídaně na ulici
Snídaně na ulici
Foto: Jitka Vrtalová

Na Mariánské náměstí dorážím s mírným zpožděním. Na jednom z parkovacích míst už z dálky vidím pestrobarevnou společnost – cyklisté v reflexních vestách, mladí studenti a novináři s kamerami a fotoaparáty. Všichni stojí nebo sedí okolo provizorního stolu, který je vytvořený z desky upevněné na přívěsném vozíku za kolo. Ubrus je pokrytý bohatým švédským stolem – hrnky s kávou, koláče, müsli, ovoce, bábovka… Všichni si užívají krásného rána jako by seděli doma u svého stolu. Snad jenom s tím rozdílem, že všude kolem kam oko dohlédne stojí auta.

S nápadem „snídaní na ulici“ přišel Steven Logan z organizace World Carfree Network. „Vlastně to vymyslela moje americká kamarádka“, říká k tomu. „Už jsme to jednou zkusili na ulici před domem, kde bydlím, v ulici Na Kozačce. Auta zpomalovala, řidiči se dívali, co se děje, a o to nám šlo.“

Praha se stává nejvíce automobilizovaným městem Evropy. Od roku 1989 se počet automobilů v hlavním městě prakticky zdvojnásobil. Nejvíce zatížené je centrum Prahy, kde se dopravní zácpy staly už pravidlem.

Státní organizace i občanská sdružení na tento problém poukazují už řadu let. Naivní představa, že problémy s dopravou vyřeší výstavba dalších komunikací a podzemních parkovišť či rozšiřování jízdních pruhů, patří do uvažování z doby 70. a 80. let. Moderní města naopak sledují opačný směr: zužování vozovek, zklidňování ulic v urbanizovaném prostoru či budování infrastruktury pro bezmotorovou dopravu, tedy usměrňování poptávky po jednotlivých druzích dopravy. V řadě měst už mnoho lidí k vlastnímu překvapení zjistilo, jak příjemné může být cestování do práce či do školy na kole nebo pěšky. Ve městech k tomu ale musejí být vytvořené alespoň minimální podmínky.

Co tedy sledují pořadatelé snídaní?

Ulice vždycky byla prostorem pro život a pro setkávání lidí. Jak příjemné jsou pěší zóny s restauračními zahrádkami, ulice s dětskými hřišti a širokými chodníky. Proč bychom měli z ulic dělat jen odkladní plochy pro tisíce automobilů? Proč bychom měli ulicí jenom probíhat a s úlevou za sebou zabouchnout dveře svého bytu?

Snídaně na ulici ukazuje, kolik lidí (a společenského života) se vejde na každé jedno parkovací místo. Cyklista zabírá na vozovce asi 12krát méně místa než automobil. Další rozšiřování silnic, budování nových rychlostních komunikací pro automobily a podzemních parkovišť samo o sobě nic nevyřeší. Je třeba omezovat dopravu v historickém centru, stavět chodníky, cyklostezky, instalovat stojany a budovat úschovny pro kola.

Lidé reagují vstřícně – se zájmem si prohlížejí prostřenou tabuli, berou si letáčky, strážník městské policie přeje dobré chutnání. Většina z nich souhlasí, že s auty v centru metropole je nejvyšší čas začít něco dělat.

Epilog

Snídaně je u konce, organizátoři všechno balí a rozjíždějí se za svými povinnostmi. Domů se vracím tramvají. Křižovatka na Palackého náměstí je beznadějně zablokovaná auty. Dodávka v zácpě zastavila přímo na přechodu pro chodce. Řidič na mě přes sklo jenom krčí rameny. Lidé se na úzkém nástupním ostrůvku snaží vyhnout jeden druhému a téměř přepadávají do vozovky. Tramvaj cestou přes centrum jede pomalu a trhaně, každou chvíli zastaví, když některé z aut najede na tramvajové koleje. Opravdu to tak musí být?

Fotogalerie

Snídaně na ulici Co všechno se vejde na jedno parkovací místo Jedlo se a pilo Živě se diskutovalo Zácpa na Palachově náměstí
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 20.04.2005
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | dnes

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 42 před 8 minutami
Technické rady Technické dotazy a poznatky II před 9 minutami
Vyjížďky, srazy, akce BIKE SRAZ NA VYSOČINĚ - 21 ROČNÍK dnes v 21:00
NEcyklo Nejlepší vtip 54 dnes v 20:59
Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti dnes v 20:39
Komentáře k blogu Z Linze do Budapešti přes Alpy dnes v 18:33
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 14:31
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

239 cyklistů (16 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | dnes

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024