reklama

Neoficiální cyklomapa Prahy

„Praha je pro kolo průjezdná – pokud víme kudy.“ To je motto neoficiální pražské cyklomapy, která se snaží vybrat cyklistům nejvhodnější průjezdy Prahou. Tedy trasy pokud možno bezpečné, ale přitom rychlé, aby Pražané mohli své kolo používat jako běžný prostředek pro své cesty po městě.

Vznik mapy

Projekt vznikl před několika měsíci s jasným cílem – najít v Praze pro kolo vhodné trasy, ukázat, že skrz město jde projet téměř všude – a poukázat na místa, kde to opravdu nejde. Za půl roku dorostla mapa do použitelné podoby – a výsledek je zřejmý: Prahou lze na mnoha místech jet překvapivě bezpečně: vedlejšími ulicemi, parkovými cestami, po málo frekventovaných chodnících. Mnoho takových tras už mapa ukazuje – a spousta dalších se dá ještě doplnit.

Jak mapa vypadá

Trasy, které na mapě najdete, jsou všeho druhu – od značených cyklotras, přes parkové cyklostezky, zkratky šetřící převýšení a vzdálenost, až po rychlé sjezdy po ještě únosně frekventovaných ulicích. To podstatné na nich je, že tvoří souvislou síť a že se po nich na kole opravdu dá jezdit.


Obr.1: Zmapování části centra. Značí se cyklotrasy i neoficiální průjezdy.

Trasy jsou na mapě vyznačeny tak, aby si cyklista mohl zvolit trasu podle svých požadavků na povrch a míru nepříjemného automobilového provozu – najdou se zde klidné i rychlé.

Důležitá jsou varování před rizikovými místy a řešení jejich překonání. Nejproblematičtější místa jsou popsána stručným textem vedle mapy. Značí se také úzká místa, schodiště, retardéry, jednosměrky, nebezpečné přechody i obtěžující značky „Cyklisto sesedni z kola“ a všechny ostatní překážky, na které může městský cyklista narazit.

Nedílnou součástí mapy jsou také výškové kóty umožňující v členitém terénu snadný výpočet převýšení. Spousta kopců se dá objet údolím, mnoho zbytečných klesání a stoupání si lze ušetřit volbou správné ulice. O to všechno se trasy na mapě snaží.


Obr.2: Výběr značek ze široké legendy.

Neoficiální znamená nezávislý

Mapa vznikla nezávisle na oficiální webové mapě, i když doporučené trasy se v mnoha případech kryjí. Neoficiální mapa se zaměřuje i na centrum, které je v oficiální mapě kromě páteřních cyklostras zcela opomíjeno. Díky své nezávislosti se mohou vyznačit také trasy, které by se na mapě oficiální nejspíš neobjevily. Trasy, které se nevyhýbají úzkým chodníkům, zákazům vjezdu, jednosměrkám v protisměru. Ale jen, když to už jinak nejde – průjezd musí být nalezen.

Také značení turistických cyklostras je zde kritičtější – místa s nevhodným povrchem, zúžení a zbytečné překážky jsou zde demaskovány. A pokud je úsek cyklotrasy vyřešený vyloženě uboze, dá se zde najít alternativa (byť často po chodníku nebo po silnici).

Sorry za design

Daní za nezávislost vzniku je ovšem spartánský design webové aplikace. Ta nabízí kromě přehledky jen jedno měřítko, které je v komplikovanějších místech trochu málo podrobné. Na oplátku jsou zde detailnější informace o samotných trasách – vyznačení úseků s nezpevněným povrchem a překážek, kterých v Praze není zrovna poskrovnu.

Při plánování delší trasy se spíš, než klikat po jednotlivých listech, vyplatí si celou mapu stáhnout jako jeden soubor ve formátu gif a pracovat s ním.

Pro koho?

Mapa obsahuje hlavně trasy vedoucí širším centrem, proto se nabízí jako průvodce pro všechny, kteří by si rádi zkusili cestu do práce na kole, ale nevědí, kudy a jak by překonali problematická místa. Ukazuje tak, že není třeba se bát – průjezd se (skoro) vždycky najde. Mapa také poradí pravidelným cyklistům, kteří se chystají do dosud neznámé části Prahy.


Obr.3: Palmovka a okolí. Kromě cyklostezek a cyklotras je tu také zakreslen průjezd místními uličkami a cykloopravna. Vyznačené cesty pokračují například do Karlína, Tróje, Kobylis, na Prosek, do Vysočan nebo na Ohradu.

Volání po spolupráci

Mapa samozřejmě není bez chyb. Na mnoha místech (zvlášť na okrajích Prahy) není kresba vůbec, jiné trasy jsou zakresleny nepříliš pečlivě. A tady se obracím na čtenáře cyklisty: Pokud při použití mapy najdete nějakou chybu, pokud máte vlastní v mapě nezakreslenou trasu, nebo pokud chcete přispět znalostí celé oblasti, nebojte se poslat autorovi příspěvek s opravou či návrhem. Mapa bude zase o něco lepší – a vás čeká nehynoucí sláva vyjmenovaných přispěvatelů!

Ostatně, několik lidí už pomohlo – jen díky nim jsou v mapě spojky na Lhotku, do Hostivic nebo na Barrandov. Bydlíte-li tedy na některém z dosud chabě zmapovaných sídlišť, bude váš příspěvek obzvlášť vítaný.
A když se všechno bude dařit, tak nakonec vznikne (pokud jde o obsah) vůbec nejlepší online cyklistická mapa Prahy :-).


Obr.4: Dosud zakreslené trasy (modře, zeleně jsou oficiální cyklotrasy). Jsou zřejmé nezmapované proluky na okrajích: Jihozápadní Město, Libuš, Jižní Město, Letňany a další.

Jak opravovat a doplňovat

Opravy, doplňky a jakékoliv nápady můžete poslat na mail vrataf[at]cen­trum.cz. U drobnosti stačí popis (typu „na trase X077 v ul. Y chybí retardér u křížení s ul. Z“). Větší opravy nebo návrhy nových cest stačí nahrubo zakreslit do stažených obrázků mapy, nebo do jakékoliv jiné, a doplnit slovním popisem v mailu nebo zvlášť.

Závěr

Doufám tedy, že vám tato cyklomapa při vašich cestách po Praze spíš pomůže, než aby vás zmátla, a nezapomeňte: Příspěvky k jejímu doplnění jsou vítány!

Vratislav Filler, autor mapy, 16.08.2006
Do vaší knihovny
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 před 2 minutami
Technické rady Springer vidlice na fatbika dnes v 19:47
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 19:03
Technické rady Nový gravel dnes v 14:23
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 12:24
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

380 cyklistů (15 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024