reklama

Jak vybrat dobré elektrokolo a nespálit se?

Elektrokolo je dnes stále populárnější, vidíme jej prakticky všude. Lidé na něm jezdí po cyklostezkách, po silnici, ale také na výlety do přírody, nebo v těžším terénu.

Velkou výhodou elektrokola je skutečnost, že vám umožňuje použití dopomoci elektromotorem. Tím si nejen můžete ulevit při šlapání, ale také si lze postupně zvyšovat zátěž a zlepšovat svou fyzickou kondici, přesto si užít třeba i poměrně dlouhý výlet a nevrátit se z něj zcela znaveni. Aby se vám na elektrokole ale dobře jezdilo, musíte si zvolit správně. Právě od toho je tady tento článek, který vám s výběrem elektrokola pomůže.

Jak budete elektrokolo využívat?

Naprosto zásadní otázkou před výběrem elektrokola je skutečnost, jak budete toto kolo využívat. Pokud si na tuto otázku nedáte jednoznačnou odpověď, je to základní chyba, na které se můžete snadno spálit. Proto si sami odpovězte, zda jezdíte výhradně po asfaltu, jezdíte po asfaltu a zároveň v lehčím terénu, případně zda jste vyznavači jízdy v extrémním terénu.

Jaké varianty elektrokol existují?

Pokud znáte odpověď na otázku, kterou jsme řešili v předcházejícím odstavci, můžeme se posunout dále. A to k volbě odpovídajícího typu elektrokola. Aby pro vás jízda byla příjemná, zvolte pro každé použití odpovídající elektrokolo. Máme následující druhy elektrokol:

  • Horské
  • Krosové a trekingové
  • Městské a skládací

Pokud se jedná o horské kolo, tak to je ideální do těžkého terénu. Pokud máte rádi jízdu v extrémním terénu, je to ideální volba. Kolo má široký plášť, což znamená, že jen tak nezapadne do bláta a vyjedete s ním skoro všude. Na druhou stranu toto kolo určitě není vhodné tehdy, pokud jezdíte po asfaltu, protože má logicky větší odpor a zároveň tomu není uzpůsobeno ani nastavení elektromotoru.

Takovou zlatou střední cestou je krosové či trekingové elektrokolo, které je univerzálem zvládajícím lehčí terén i asfalt. Má užší plášť, tím pádem neklade při jízdě po asfaltu takový odpor, jako je tomu u horského kola, zároveň ale zvládne libovolnou polní cestu, nebo lehčí terén. Je to kolo, které je obecně vhodné pro drtivou většinu lidí.

Poslední variantou jsou elektrokola městská a skládací, která jsou, jak už název napovídá, určena speciálně do města. Ideální jsou tehdy, pokud třeba na takovém kole dojíždíte do práce. Díky skládací konstrukci můžete kolo také složit do prostředku MHD, případně si jej sebou vzít do kanceláře. Nezabere ani mnoho místa. Určeno je samozřejmě pro jízdu výhradně po asfaltu, do terénu schopnosti nemá.

Jaké je ideální umístění elektromotoru?

Je potřeba poznamenat, že elektrokolo rozhodně není skútr. Na elektrokole musíte šlapat, ale může vám s tím pomoci právě elektromotor. Jak se vám na elektrokole pojede, to do značné míry ovlivňuje také umístění elektromotoru. U každého typu kola se používá trochu jiné, hodně záleží na tom, na co je dané kolo stavěno. Setkáte se s umístěním elektromotoru:

  • Ve střední části kola
  • V zadním kole
  • V předním kole

Ve středu kola mívá nejčastěji elektromotor umístěno horské kolo. Je to z toho důvodu, že je tak možné dosáhnou plynulého dávkování výkonu. Umístění v zadním kole je naopak zejména ekonomické řešení, přičemž je ale zároveň energeticky úsporné. Toto řešení často používají krosová kola, která jsou určena spíše na pohodovější jízdu, než na extrémní terén. Díky úspornosti nespotřebujete baterii tak rychle. Poslední variantou je umístění elektromotoru v předním kole, kdy je to typické řešení pro městské elektrokolo.

Výkon elektromotoru

Velmi důležitý je na elektrokole samozřejmě také výkonu elektromotoru. Česká legislativa je omezuje na 250 W. Faktem ale je, že elektrokola běžně umožňují povolit vyšší výkon. Stejně je to v případě omezení rychlosti, kdy jsou zákonem elektrokola omezena do 25 km/h. Také toto omezení lze obejít, ale je to samozřejmě na vaše vlastní riziko a není možné to doporučovat.

Výběr správné velikosti rámu

U každého kola je důležitá jeho velikost, což hodně souvisí s tím, aby se vám na elektrokole dobře sedělo. Rozlišují se různé velikosti rámu, a to od nejmenšího XS, po největší XL. Zároveň existují elektrokola:

  • Pánská
  • Dámská
  • Dětská

Dámská elektrokola mají, na rozdíl od pánského elektrokola, snížený rám. To znamená, že se na takové kolo snáze nastupuje a lépe se z něj sesedá. Lépe se na něm jede také v ne zcela sportovním oblečení, například v sukni. Dámy ale mohou pochopitelně používat i pánské elektrokolo, pokud jim to vyhovuje. Dětská elektrokola jsou potom určena samozřejmě podle velikosti pro ty nejmenší.

Tipy na doplňky a vhodné oblečení na elektrokolo

Aby se vám na elektrokole dobře jezdilo, neznamená to však, že záleží pouze na výběru kola samotného. Výše jsme už nakousli otázku sportovního oblečení, nad kterým byste rozhodně měli uvažovat, pokud to s jízdou na kole myslíte vážně.

Použití cyklistického dresu na kole totiž není pouze otázka módy, ale toto oblečení také snižuje odpor vzduchu, takže se vám lépe jede a snáze dosáhnete svých sportovních cílů. Zároveň vše zvládnete v mnohem vyšším komfortu, protože cyklodresy pro ženy i pro muže jsou vyrobeny z funkčního materiálu, který je jednak chladivý na tělo, odvádí pot, a zároveň rychle schne. Dále je zde samozřejmě také faktor bezpečnosti, protože cyklodres je zpravidla pestrobarevný, tak jste velmi dobře vidět v provozu.

Kromě samotného cyklistického dresu si můžete pořídit také cyklokalhoty či cyklistické legíny. Určitě nezapomeňte ani na sluneční brýle na kolo. Více než doporučená je pochopitelně také cyklistická přilba.

Jízdu na kole vám může zpříjemnit také celá řada doplňků na samotné kolo. Může se jednat o různé batohy na kolo, ale také o brašny, které připevníte přímo na rám kola. Do těch lze schovat celou řadou nezbytností, třeba lepící sadu.

- inzerce -, 15.12.2020
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 16:05
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 16:01
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 15:12
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 11:47
NEcyklo Ukrajina 44 dnes v 00:14
Technické rady Springer vidlice na fatbika včera v 22:17
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

249 cyklistů (11 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024