reklama

Vyvracíme mýty o elektrokolech: rozhodně nejsou jen pro lenochy!

Zastánci klasických kol by mohli říci, že „se nám tady rozmohl určitý nešvar“. Elektrokola se totiž v současné době začaly na ulicích objevovat jako houby po dešti. A stejně tak jako si velmi rychle našla hodně zastánců, objevili se také jejich odpůrci.

Negativní postoje však většinou pramení z nevědomosti. Proto je nyní na místě vyvrátit některé z mýtů, které se o kolech poháněných elektřinou tradují.

V čem spočívá jejich přínos?

Elektrokola na rozdíl od klasických kol disponují baterií zabudovanou v rámu kola. Při zapnutí elektrického pohonu dochází k doplňování síly, kterou vynaložíte u šlapání. Díky tomu tedy šlapete lehčeji, volněji, ale přitom máte pořád vysokou rychlost. Sílu pohonu si navíc můžete nastavit, jelikož elektrokola disponují několika stupni – od těch nejslabších, které sotva pocítíte, až po ty silné, kdy se vám zdá, že nemusíte téměř vůbec zabírat.

Jízda na těchto kolech však nikdy není o tom, že byste vůbec nešlapali. Aby vám elektrický pohon pomáhal, musíte vždycky šlapat. Samozřejmě je potřeba kontrolovat hladinu nabití baterie, a pokud je před vámi delší cesta, vyplatí se ji předem dobít.

V současné době je na trhu nepřeberné množství typů elektrokol, která mají baterie se schopností rekuperace, tedy postupným dobíjením během rychlé jízdy. Díky tomu a také díky rychlému nabíjení se elektrokola stala vhodným prostředkem i při jízdě na dlouhé tratě.

Elektrokola nepatří jen do měst!

Sportovně založení lidé odsuzovali možnost využití těchto kol jen ve městech, a to kvůli možnostem nabíjení.

Toto však již dávno není pravdou, nabíjecí stanice vhodné pro elektrokola nyní naleznete na mnoha místech, u kulturních památek, obchodních domů a pravidelně se instalují i v různých horských oblastech. Například v Beskydech jsou nabíjecí stanice na elektrokola nainstalovány již několik let. V podstatě platí, že nabíjecí stanici naleznete všude tam, kde se vyskytují i stojany na klasická kola.

K jejich rozšířenému využití rozhodně přispěl i fakt, že již neváží tolik. Nejlevnější elektrokola sice stále obsahují těžkou, olověnou baterii, která váhu kola dostane až nad solidních 40 kg, daleko rozšířenější variantou jsou lithiové baterie, které váží do 30 kilo a tím pádem nabízejí snadnější manipulaci a menší dřinu při rozjezdu do kopce.

Elektrokola jako přepravní prostředek pro důchodce? Nesmysl

Právě díky své odlehčené konstrukci a možnosti zdolávat i náročnější úseky neplatí mýtus, že jsou tato kola vhodná jen pro důchodce a líné jedince. Naopak!

Nikde není psáno, že motor musí být zapnutý po celou dobu jízdy. Pokud se jezdec rozhodne mít jej vypnutý, může cestu absolvovat stejně jako na horském kole, kdy si náročnost reguluje jen klasickými převody.

Navíc, díky rekuperaci, která dokáže kolo během jízdy dobíjet, se mohou sportovci vydávat na daleko delší a náročnější trasy, než by si s horským kolem troufli. O tom vypovídá také fakt, že je lze dělit do několika kategorií.

Mezi klasické typy patří městská elektrokola, která urychlí váš pohyb ve městech a ulehčí vám cestu tak, abyste do práce či do školy nepřijeli celí zadýchání. Pro sportovní duše jsou vhodná sportovní, horská či treková elektrokola. Díky nízké hmotnosti se s nimi jednoduše manipuluje a pomáhají zdolávat ty nejnáročnější kop­ce.

Při výběru se lze navíc dívat na takové parametry, jako je délka dojezdu, již zmiňovaná rekuperace nebo třeba středový pohon, se kterým dosáhnete vyšší rychlosti.

Trh myslí také na lidi se ztíženými možnostmi pohybu. Konstrukce se sníženým nástupem je vhodná pro všechny, kteří mají zdravotní problémy, přesto se ale jízdy na kole nechtějí tak úplně vzdát.

Elektrokolo doplňuje osobitý styl

Díky existenci těchto kol lze říci, že se rozšířil okruh lidí, kteří se na kole vydávají do práce. Pro mnohé z nás sice není problém obléct se do sportovního oblečení a vyrazit na nákup, pokud však máte v práci určitý dress code, nemůžete do práce přijet zpocení z jízdy na kole. A díky tomu, že se elektrokola vyrábějí i v elegantním stylu, na nich nebude vypadat nepatřičně ani jezdec s kravatou.

Při náročnějším výšlapu však platí, že byste se měli vybavit odpovídajícím oblečením. Kvalitní sportovní oblečení vhodné i do chladnějšího počasí nabízí Lidl leták příští týden za velmi příznivé ceny. Při nakupování je dobré zaměřit se na kvalitní kalhoty s výstelkou, které usnadní dlouhé sezení v sedle, a triko s kapsami na zádech, které jsou při jízdě velmi praktické a bezpečné.

Rozhodně lze očekávat, že elektrokola z našich cest jen tak nevymizí, naopak, tato oblast nabízí ještě další možnosti rozvoje. Můžeme se tedy jen těšit na to, jaké zajímavé vychytávky si pro nás výrobci v příštích letech připraví.

- inzerce -, 23.11.2020
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 08:59
Ukrajina 43 dnes v 08:36
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 08:29
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky včera v 07:48
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

281 cyklistů (14 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024