reklama

Jak prodloužit životnost baterie do elektrokola

V tomto článku bych chtěl uživatelům elektrokol dát pár rad, jak prodloužit životnost jejich li-ion baterie do elektrokola.

1. Správné nabíjení/vybíjení baterie

V prvé řadě bych chtěl objasnit pojem mnoha prodejců, kteří doporučují baterii nabíjet po každé jízdě. Toto doporučení je hlavně kvůli tomu, aby se baterie nepodvybila a nedošlo k poškození článků uvnitř baterií. To je sice pravda, ale když budete takto baterii po každé jízdě nabíjet, tak nikdy nezíská svou plnou kapacitu a bude pracovat např. jen na 50 procent. Baterii totiž nemusíte po každé jízdě nabíjet, když víte, že pojedete za chvíli zas a zbývající dojezd baterie vám to umožní. Proto je lepší, když je její pracovní rozsah využit v plné míře. Doporučuji tedy nejméně alespoň jednou za sezónu baterii úplně vyjet. Tím baterii nastavíte její hraniční hodnoty úplného vybití a nabití. BMS elektronika uvnitř baterie pohlídá, aby se baterie nepodvybila. Po tomto úplném vyjetí baterie je dobré baterii nechat odpočinout/zchlád­nout asi 1 hodinu a poté plně dobít. Čím více je baterie vybitá, tím více se totiž zahřívá a není dobré baterii nabíjet okamžitě po skončení jízdy. Další doporučení ohledně nabíjení baterie je teplota, při které se baterie nabíjí. Doporučená teplota pro nabíjení je pokojová teplota. A proč tato teplota? Li-ionové články by se neměly nabíjet studené. Likvidační by bylo pro ně nabíjení při teplotě pod 0 st. Při této teplotě vznikne v jednotlivém článku chemický proces, který naruší vnitřní strukturu článku a kapacita jde pak rapidně dolů. Je to i jedna z nevýhod li-ionových článků, a to je fungování při nízkých teplotách. Chlad jim nesvědčí. V zimě jezdit můžete, články se jízdou zahřívají, nenechávejte však elektrokolo s baterií dlouho na mrazu a vezměte baterii do tepla. Podobně je to i s vysokými tropickými teplotami. Ta bateriím taky nesvědčí. Je lepší, když je kolo s baterií ve stínu. Některé obaly baterií jsou černé a více absorbují sluneční záření. Pozor tedy na to.

Graf
Graf vlivu teploty na funkčnost článku

2. Zazimování a dlouhodobé skladování baterie

Jak baterii zazimovat ? Rada většiny prodejců zní: „Udržujte baterii plně nabitou a alespoň jednou za 3 měsíce baterii dobijte doplna, pokud se s ní nejezdí.“ To je samozřejmě určitě lepší, než kdybyste po skončení sezóny nechali baterii vybitou a ona by se samovybíjením podvybila. Ohledně procesu samovybíjení. Každá baterie se samovybíjí, pomalu jí klesá napětí a platí, že baterie, která je nabitá na 100 procent své kapacity, se velice pomalu samovybíjí. Čím je baterie starší, tak se samovybíjí rychleji, ale v podstatě se tento proces samovybijení prohloubí až u konce životnosti baterie. Dále platí, že čím je baterie vybitější, tím se samovybíjí rychleji. Takže pokud necháte baterii nabitou např. na 10 procent své kapacity přes zimu, můžete na jaře zjistit, že je podvybitá a nejde ji ani nabít. Jaké z toho tedy plyne doporučení? Je zde totiž fakt, že pokud se baterie dlouhodobě drží nabitá na 100 procent své kapacity a nejezdí se s ní, tak články uvnitř baterie „změknou“, ztratí kapacitu. Doporučení tedy je držet kapacitu při dlouhodobějším skladování na cca 70 procentech kapacity. Skladovací teplota baterie se doporučuje v rozmezí 5–30 st. Může se i stát, že si koupíte baterii novou,  která ležela na prodejně např. 1 rok nabitá na 100 procentech a po jedné sezóně jí klesne kapacita a dojezd kola. Většina prodejců drží baterie na 100 procentech, ale to je špatně. U repasované baterie máte tedy jistotu, že baterie takto nikde neleží ladem. Při procesu repase baterie se vadné/použité články nahradí novými a tyto nové články jsou již z výroby nabité na cca 70 procent. Proto tedy i doporučení proč baterii dlouhodobě skladovat na 70 procent nabitou. Takže to je něco k zazimování baterie.

Repas baterie

3. Přetěžování baterie

Další rada, jak prodloužit životnost baterie, je šetrnější způsob používání asistence. Baterie se může při jízdě často mnohdy přetěžovat. Je to způsobené nadměrným používáním asistence, a to zvláště do kopce nebo v horším terénu. Pokud nastavíte asistenci na maximum do většího kopce, vznikne velký odběrový proud v baterii, který baterií protéká. Teď se naplno projeví kvalita článků. Dnes je trend navyšovat kapacitu a k tomu se používají obvykle vysokokapacitní články, které však vyšší proudové zatížení nesnáší tak dobře. Mnohdy tedy dochází k přetěžování baterie a baterie s takovým stylem jízdy vydrží třeba jen dvě sezóny. Raději tedy přišlápněte a baterii tak při tomto vyšším zatížení značně ulevíte a prodloužíte živnotnost. Nepoužívejte asistenci naplno, když nemusíte. Rozjíždějte se na lehký převod a při rozjezdu zašlapejte. Navíc dnes existuje spousta elektrokol, které nesplňují danou normu pro elektrokola. Mají silnější motor a lze se rozjet pomocí akcelerace bez zašlapání. Pokud na to baterie není správně dimenzovaná odpovídajícím výkonem, dochází k jejímu přetěžování a vydrží vám jen krátkou dobu.

Pokud máte jakékoliv dotazy ohledně údržby baterie, repase baterie, kontrolního měření a jiných dotazů ohledně baterií, neváhejte se na nás obrátit.

www.repase-baterie.eu

Kontaktní informace:

Telefon: 777 828 360
Mail: [email protected]
Web: repase-baterie.eu

- inzerce -, 16.11.2020
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 00:06
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část včera v 22:50
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 20:22
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 19:32
Rada při výběru kola Jaké by jste doporučily? včera v 18:21
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 18:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

347 cyklistů (1 přihlášený)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024