Burgenland – slunce, víno a skvělé cyklostezky

Víte, kde leží Hradsko? My už ano. I když jsme tento druhý český název pro rakouskou spolkovou zemi Burgenland v redakci nikdy neslyšeli, zdejší podmínky pro pohodovou dovolenou na kole jsou tu vskutku ideální.

Rodinná vyjížďka vinicemi v okolí Neziderského jezera
Foto: (c) Peter Burgstaller

Burgenland se rozprostírá podél rakouských hranic s Maďarskem a je jednou z těch menších rakouských spolkových zemí. Hlavním městem je Eisenstadt, který je i přes svou malou velikost (něco kolem 13 tisíc obyvatel – třeba jako u nás Aš) největším městem Burgenlandu. Celá oblast je známá svým mírným a příjemným počasím – uvádí se, že je zde více než 300 slunečných dní v roce. Snad právě proto se jedná o poměrně málo zalidněnou, klidnou zemědělskou oblast, ideální pro rekreaci a turistiku nejen na kole. Mimo zemědělské krajiny tu najdete spoustu zajímavých přírodních úkazů, třeba šest přírodních parků a jeden národní park zařazený na seznam UNESCO.

Co všechno tedy Burgenland nabízí?

Kulturní památky jsou často spojeny s pěstováním a výrobou vína, která má v oblasti mnohaletou tradici. Za všechny můžeme jmenovat například idylickou tichou čtvrť vinných sklípků v Heiligenbrunnu, nebo muzeum vína v Moschendorfu, kde byly pro veřejnost znovu vystavěny historické vinné sklepy, zařízené původním vybavením. Zároveň je Burgenland plný malých i větších vinařství, kde je možné v každou roční bodu vypít sklenku dobrého místního vína. V této souvislosti se ale sluší podotknout, že v Rakousku jsou sice k alkoholu u cyklistů poměrně tolerantní (povolený obsah alkoholu v krvi je 0,8 promile), pokud ovšem mez tolerance překročíte, mohou se pokuty pohybovat až v tisících EUR. Do vinného sklepa tedy raději pěšky než na kole.

Vinařské sklípky
Mezi vinařskými sklípky, Foto: © Burgenland Tourismus / Peter Burgstaller

S vínem samozřejmě souvisejí i další gastronomické požitky, kterých Burgenland rovněž nabízí požehnaně, od malých stylových restaurací s tradiční kuchyní až po trendy restaurace ozdobené cenami a sledujícími nejmodernější kulinářské trendy.

Burgenland není tou oblastí, do které by se jezdilo primárně za historickými památkami, od toho jsou v Rakousku jiná místa (třeba Vídeň), nicméně i tady najdete zajímavé historické objekty, které stojí za to navštívit. Nejnavštěvovanější podle serveru Tripadvisor jsou Esterházyho zámek v Eisenstadtu, hrad Güssing v Güssingu a zámek Halbturn v Halbturnu.

Samostatnou kapitolou je přírodní unikát mezinárodního významu – Národní park Neusiedler See–Seewinkel, jehož součástí je stepní Neziderské jezero obklopené sítí vynikajících cyklostezek – tomu se ale budeme věnovat ve zvláštním článku.

A jaké jsou vůbec v Burgenlandu podmínky pro cyklistiku

Jedním slovem, vynikající! Uvádí se, že Burgenland protíná 2.500 km stezek a cyklotras, což je při celkové rozloze této malé spolkové země 3.962 km2. úctyhodné číslo. Přitom k dispozici jsou trasy všech úrovní – od pohodlných rovinatých stezek vhodných i pro rodiny s dětmi až po závodní tratě nebo náročné přírodní sjezdy pro horská kola. Stejně jako ostatní rakouské spolkové země je Burgenland znám kvalitou své cyklistické infrastruktury od samotných stezek až po návazné služby, jako jsou půjčovny, opravny kol nebo ubytovací kapacity pro cyklisty.

Užitečné odkazy

redakce@ NaKole.cz, 16.04.2018

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…

Tam, kde cesty končí

Michal Pavlata
Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdyRakousko / Německo / Švýcarsko / Itálie / Lichtenštejnsko Motto: Každý kopec má vlastní příběh,…

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 2 – Plošin, Boudovka

Je nádherné první zářijové odpoledne a já měl velké plány, jak ho co nejpříjemněji strávit. Tedy do chvíle, než mi na mobilu pípla esemeska. Rázem je po plánech i po náladě. Co teď? Pustit se znovu do práce na domě? Té jsem si užil dost dopoledne. Podmínky jsou ideální pro vyjížďku na kole, jen ta…
JohnyB | 02.11.2018

Cyklotoulky Olomouc - Slezská Harta

Další kraj pro naše cyklotoulky jsme vybrali Olomoucko. Respektive Mariánské údolí, Moravský Beroun a Slezskou Hartu. Na Slezské Hartě jsme byli naposledy před dvěma roky, když jsme se vraceli z Osoblahy. Zaujalo nás, že je to místo rekreačně nedotčené. Žádné davy lidí jen sem tam rybář. Tábořit…
ondrapisklak | 31.10.2018

Elberadweg 2018 - Labská cyklotrasa s větrem v zádech

Elberadweg (Elbe Cycle Route, Labská cyklotrasa) je už několikátým rokem nejoblíbenější dálková cyklotrasa v Německu, kde se její délka udává cca 850 km. Tato rozmanitá cyklotrasa vedoucí prakticky po rovině podél druhé největší řeky v Německu (za Rýnem), se stále proměňuje, v každé části potkáte…
Asterix | 28.10.2018

Cyklotoulky Vizovickými vrchy 2018

Pro další cyklotoulky jsem zvolil kraj, který nám je dobře známý, domovský, Vizovické vrchy. Po zkušenostech z Orlických hor jsem nabyl dojmu, že se Petra může zařadit do naší cykloskupiny která teď čítá už pět členů. Mě, Čívrsa, Fogina, Mare a teď i Petru. Plán je, že se potkáme v sobotu někde v…
ondrapisklak | 23.10.2018

Cyklotoulky Orlickem 2018

Když jsem přemýšlel, kam vezmu svoji přítelkyni Petru na její první cyklovýlet na těžko, oko na mapě mi padlo na Orlické hory. Naposledy jsem tam byl s rodiči na kole v roce 1996. Tak teď po 22 letech by nebylo špatné vyzkoušet, co se všechno změnilo. Jako referenční zkoušku jsem zkusil čtrnáct dní…