reklama

Jak zlepšovat mobilitu v českých městech

Zástupci českých měst a nevládních organizací se setkali začátkem března v Hradci Králové a hledali způsob, jak zlepšit podmínky pro bezmotorovou dopravu a oživení veřejných prostranství. Ve více než třiceti městech letos proběhnou informační aktivity, mezi které budou patřit výstavy, ankety, soutěže a veřejná projednání. Akce se plánují například v Jihlavě, Ostravě, Olomouci, Zlíně, Děčíně nebo v Kladně.

Drážďany
Drážďany
Foto: Asociace cykloměst

Běh nebo jízda na kole patří u nás k nejoblíbenějším sportům. I když každý rok přichází na trh až 350 000 kol, cyklodoprava v českých městech nemá vytvořené podmínky, jako je tomu například v sousedním Německu či Rakousku. „Například Vídeň investovala nedávno do roční kampaně na podporu cyklistiky 700 tisíc euro, tedy v přepočtu téměř 19 milionů korun," říká Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty. I v České republice se přitom stále více lidí zajímá o zdravý životní styl, ke kterému neodmyslitelně patří pravidelný pohyb.

Město Hradec Králové, hostitel setkání, je v českých podmínkách považováno za ráj cyklistů. Počet lidí používajících jízdní kolo jako způsob dopravy však ve městě stagnuje. „O Hradci Králové se říká, že je městem cyklistů, ve skutečnosti v této oblasti trochu ztrácíme lesk. Počet lidí, kteří používají jízdní kolo na cesty do práce, spíše klesá," potvrzuje primátor Hradce Králové Zdeněk Fink. I přes to, že dlouhodobě patří k městům s nejvyšší kvalitou života u nás, při budování dopravních opatření se střetává s přístupy dopravního plánování, které je zaměřené v první řadě na motorovou dopravu. „Přednost se dává rychlosti provozu, přes město navíc stále projíždí velké množství tranzitní dopravy," říká o tom Zdeněk Fink. Když začne jezdit na kole větší počet lidí, zvýší to bezpečnost na silnicích. Podle hradeckého primátora je třeba soustředit se v centru města na zklidňování dopravy, oživování veřejného prostoru a na kratší vzdálenosti upřednostnit pěší, veřejnou a cyklistickou dopravu.

Hradec Králové
Hradec Králové, Foto: sociace Cykloměst

„Hradec Králové je typickým příkladem, který ukazuje problém cyklodopravy v Česku. I když se v minulosti mnohé podařilo, nesešli jsme zde proto, abychom slavili. Obrovský kus práce je před námi. Je třeba se zaměřit se na život ve městech. A pokud se mají naše města změnit, je potřeba spojit více partnerů – proto chceme podpořit hlavně místní komunity," říká předseda Jaroslav Vymazal. Od začátku dubna proto startují ve městech nejrůznější akce, jako jsou společné vyjížďky, ankety a setkání.

V dnešní době Asociace cykloměst sdružuje více než 70 členů – měst, zájmových sdružení a nevládních organizací. Nově vstupují také kraje, které mají ve své správě silnice vyšších tříd. Členové asociace se podílejí na akcích, jako je soutěž Do práce na kole, Nakupuj na kole, organizace veřejných setkání, svépomocné úklidy veřejných prostor, cyklojízdy a další.

Diskuse vyvolává putovní výstava pod názvem „Města s dobrou adresou", kterou do České republiky přivezlo dánské velvyslanectví. Během doprovodných akcí k výstavě lidé mají někdy možnost do pocitové mapy zakreslit přání na změny ve svých městech. „Na těchto základech jsme vytvořili značku Město s dobrou adresou, která spojuje přání a životní styl obyvatel s možnostmi dopravy ve městě," říká Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu, které je jedním ze zakladatelů značky Město s dobrou adresou. Asociace ve spolupráci s dalšími partnery pořádá také pravidelné odborné semináře pod hlavičkou Akademie městské mobility.

„Lidé se chovají racionálně, přepravují se tak, jak jim to osobně vyhovuje a podle toho, jak jsou v tom kterém městě vytvořené podmínky,„ říká Jaroslav Martinek a dodává: „Mnozí by i rádi chodili nebo jezdili na kolech a jednoduše tak spojili přesun po městě s pohybem, kterého máme čím dál, tím méně. Bez vybudované sítě bezpečných stezek si ale do současného provozu troufne jen málokdo.“ Akademie městské mobility proto přehledně ukazuje, jak financovat hlavní opatření pro veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu či seznamuje se změnami v legislativě. 

Asociace také pracuje na tom, aby byly uváděny do praxe ustanovení Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy 2013–2020. Mezinárodní zkušenosti přinášejí pravidelná setkání evropských národních cyklokoordinátorů. Společně připravují celoevropský plán cyklistické dopravy. Klíčový dokument, který se má stát základním průvodcem pro rozvoj bezmotorové dopravy v celé Evropě, vzniká pod hlavičkou Panevropského programu pro dopravu, zdraví a životní prostředí (THE PEP) Evropské hospodářské komise OSN.

(TZ Asociace cykloměst)

redakce NaKole.cz, 20.03.2016
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Co právě posloucháte? dnes v 02:09
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky včera v 23:11
Technické rady Springer vidlice na fatbika včera v 23:08
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 22:13
Trénink a zdraví Jak sportujeme včera v 15:59
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 12:04
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

195 cyklistů (4 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024