reklama

Jaké je vhodné kolo do města a výhody městských kol

Pomalu dozrává informovanost o městské a dopravní cyklistice i u nás. Doba „postkomunistického cykloextrémismu“ v zúžení sortimentu kol pouze na kola horská či treková je naštěstí za námi.

Foto: Cyklospeciality.cz

I když renesance městské cyklistiky je u nás stále v plenkách a cyklistika coby forma dopravy ve městech je skutečnou popelkou, která bojuje s nástrahami macešského systému legislativy na každém kroku. Přesto mnoho zejména mladých lidí, kteří v rámci studií vycestovali pár kilometrů za hranice směrem na západ, pochopilo, že města nemusí být pouze rušné hlučné a špinavé ulice s kolonami aut v zácpách a s neurvalými vystresovanými řidiči za volantem. Pomalu začíná zrát pochopení, že nekonečné investice do autostrád nejsou řešením a lidé čím dále více sedlají kola pro každodenní dopravování se po městě, do práce atd…

Právě lidé, kteří jsou v pozadí značky Cyklospecialit, patří k těm, kteří měli možnost se pohybovat v zahraničí denně na kole do práce, či se dlouhodobě podílejí na osvětě v cyklistické dopravě a cítí jako své poslání posunout vývoj v této problematice dál i u nás. V nabídce produktů pod značkou CYKLOSPECIALITY proto budete marně hledat kolo horské či trekové. Najdete zde však široký výběr stylových a hlavně pohodlných městských kol pro každodenní použití. Legendární skládací kola BROMPTON a další zajímavý sortiment pro dětskou a alternativní cyklistiku.

Jaké jsou tedy výhody a přednosti městských kol, jak je známe například z ulic holandských či dánských měst?

1) Elegance a pohodlný vzpřímený posed

Městská kola a jejich rámy jsou konstruovány k pohodlné každodenní jízdě městem v civilním oděvu. Mají výškově nastavitelná řídítka a rozdílnou ergonomii rámu než kola sportovní. Městská kola se vyrábí v tradičním retro designu či v novodobějším a modernějším pojetí se zachováním designové elegance. Například oblíbená jsou kola Bruschetta od italské rodinné firmy ANITA. Dáma v šatech na městském kole je skutečnou ozdobou ulice.

2) Výbava pro čistý provoz

Městská kola jsou standardně vybavena všemi důležitými doplňky pro pohyb v běžném společenském oblečení. V standartu jsou kola vždy osazena blatníky, světly a krytem řetězu. Některé modely mají i kompletně zakrytované zadní kolo a jsou vhodné i pro jízdu v sukni. Přizpůsobeno čistému provozu je i další technické vybavení kola – viz v textu dále

3) Jednoduchost a bezúdržbovost řazení

Městská kola jsou většinou vybavena odlišným typem řazení převodů, než jaký známe z kol horských a trekových. V největší míře se u městských kol používají tzv. planetové převodovky (Sturmey Archer či Shimano Nexus). Výhodou tohoto řešení je zejména okamžitá odezva řazení a možnost zařazení jakéhokoliv převodu i bez pohybu kola – tedy například při čekání na světlech na křižovatce. Další výhodou je bezúdržbovost a vysoká životnost tohoto zapouzdřeného systému a řetězu.

4) Bezúdržbovost a čistota brzdných systémů

Lépe vybavená městská kola (například kola anglické značky PASHLEY) jsou osazena bubnovými brzdami, které mají řadu výhod. Opět se jako u převodovek jedná o zapouzdřený bezúdržbový mechanizmus. Další výhodou je, že tento systém neprodukuje žádné nečistoty. Nedochází tedy jako u sportovních kol k obrušování černých brzdových gumiček a špinění ráfků, které jednak snižují estetickou hodnotu kola, ale hlavně se o ně lze nepříjemně umazat.

5) Bezpečnostní prvky a osvětlení

Často využívaným bezpečnostním prvkem řady městských kol jsou kromě odrazek kevlarové pneumatiky s reflexními pruhy po stranách. Kevlarová výztuž pneumatik pak výrazně snižuje pravděpodobnost defektu a přispívá k bezstarostné jízdě. Městská kola jsou vždy vybavena světly. K technické dokonalosti jsou dotaženy například systémy integrovaného dynama do bubnové brzdy (kola Pashley). Jedná se o velmi ekologický a bezpečný systém osvětlení. Integrované dynamo je vysoce funkční, bezúdržbové a prakticky neviditelné.

6) Převoz nákladu

Krásným a praktickým doplňkem městských kol jsou košíky. Uživatelsky příjemné jsou zejména košíky přední. Pro větší náklady jsou zase určeny košíky na zadní nosič. Košíky jsou proutěné nebo kovové. Upevnění k řídítkům je řešeno koženými řemínky nebo rychloupínacími mechanismy.

Speciální kategorií městských kol jsou kola nákladní – tzv. kargo kola (cargo bikes). Tato kola jsou určena k převážení velkého nákladu či osob. Velmi oblíbené jsou nákladní tříkolky od dánské firmy CHRISTIANIA. Tříkolky pojmou velký náklad a manipulace s nimi je velmi jednoduchá. Dvojkolá nákladní kola nemají většinou takovou kapacitu pro náklad, ale dovolují vyšší provozní rychlost s jízdními vlastnostmi blízkými běžnému kolu.

 

S výběrem vhodného kola do města vám rádi poradíme v našich prodejnách v Brně, Praze, Bratislavě a v Českých Budějovicích. Dotazy můžete směřovat i telefonicky či e-mailem. Veškeré kontakty na prodejny najdete na www.cyklospeci­ality.cz

Fotogalerie

Ondřej Brunecký (PR), 10.07.2013
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy před 9 minutami
Technické rady Springer vidlice na fatbika před 15 minutami
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 17:23
Technické rady Nový gravel dnes v 14:23
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 12:24
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

350 cyklistů (18 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024