reklama

Kupujeme dětské kolo

Při výběru a nákupu dětských jízdních kol je zapotřebí být ve střehu (stále ještě se na trhu vyskytují nebezpečné výrobky), pečlivě vybírat, a především vědět, na co je zapotřebí se zaměřit.

Na dětském kole (a ostatně na žádných výrobcích, které jsou určeny dětem) nesmí být nejrůznější ostré hrany, trhliny, otřepy, o které by se dítě mohlo zranit. Dokonce ani šrouby nesmí přesahovat o víc, než činí jejich průměr. Pořádně poškrábat umí také holý konec lanka ruční brzdy, který mimochodem u dětského kola musí být chráněn čepičkou.

Řetěz, tj. pohon jízdního kola, musí být dostatečně zakryt:

  • Dětské jízdní kolo s maximální výškou sedla menší než 560 mm: chránič řetězu musí být celouzavřený.
  • Dětské jízdní kolo s maximální výškou sedla větší než 560 mm (do 635 mm): kryt chránící řetěz minimálně 25 mm před bodem, kde zabírá do převodníku, či rotační kryt převodníku.

Při koupi dětského kola je nutné důkladně prohlédnout a vyzkoušet řidítka a sedlo. Zkuste kolo zatížit v místech, kde bude dítě sedět, či se opírat, abyste měli alespoň jakousi představu o stabilitě. Nechte si předvést, jak se nastavuje výška řídítek a sedla, které se musí dát přizpůsobit tomu, jak dítě roste. Přesvědčte se, zda oba sloupky (ten, na němž jsou upevněna řídítka, a ten, který nese sedlo) mají dobře a trvale viditelnou značku minimálního zasunutí. Pod tuto značku, resp. značky, nesmíte sloupek vysunout, neboť hrozí vyvrácení řídítek nebo sedla.

Bezpečnostní požadavky na dětská jizdní kola uvádějí:

  • Minimální zasunutí sloupku řídítek – 65 mm
  • Minimální zasunutí sedlovky – dvojnásobek jejího průměru

Absolutní nutností jsou funkční, spolehlivé a dobře ovladatelné brzdy. Výjimku tvoří pouze ta nejmenší vozítka, která brzdu (jako takovou) mít nemusí.

  • Jízdní kola, která mají maximální výšku sedla menší než 560 mm:
    nemusí být vybavena brzdovým systémem, avšak v takovém případě musí mít stálý pohon.
  • Jízdní kola, která mají maximální výšku sedla nad 560 mm:
    vybavení brzdovým systémem je povinné.

Stálý pohon u dětského kola poznáme tak, že se pedály mohou točit, aniž se do nich šlape. Za jízdy, když nohy zůstanou v pedálech, ale přestanou šlapat, jim zabrání v pohybu, a tím se zastaví celé kolo. Mnohá kola jsou vybavena tzv. protišlapem. Kolo se zabrzdí tak, že noha na pedálu šlápne dozadu. Třetí variantou je ruční brzda, často kombinovaná s protišlapacím brzdným systémem.

Důležité upozornění: je-li dětské kolo vybaveno pouze jednou ruční brzdou, musí být její páka umístěna bezpodmínečně vpravo na řídítkách. Většina lidí má v pravé ruce větší sílu, navíc je to dobrá průprava na „dospělácké“ kolo, kde je nalevo přední a napravo zadní brzda.
Když si budete prohlížet brzdy, zamyslete se i nad tvarem páky ruční brzdy. Pamatujte, že dětská ruka je menší a slabší než ruka dospělého a s pákou, kterou rodič lehce stiskne, nemusí dítě ani hnout. Ruční brzda musí být seřiditelná a upevňovací šrouby musí být zajištěny proti samovolnému uvolnění.

Dětská jízdní kola určená pro nejmenší děti jsou vybavena stabilizačními kolečky, která musí být na kole správně umístěna. Vzdálenost mezi stabilizačním kolečkem a zadním kolem nesmí být menší než 175 mm. Mezera mezi jednotlivými stabilizačními kolečky a vodorovným povrchem nesmí být větší než 25 mm.

Nedílnou součástí dětských jízdních kol (a pochopitelně všech výrobků, jejichž užívání není obecně známo, či je-li při jejich užívání zapotřebí dodržovat zvláštní pravidla) je návod. Návod musí obsahovat všechny důležité údaje pro bezpečný provoz a údržbu kola a nesmí v něm chybět ani důležitá informace týkající se maximální nosnosti dětského jízdního kola.

Text je převzat z časopisu TEST – časopisu pro spotřebitele.
Zde najdete bližší informace o možnostech předplatného i zakoupení starších čísel časopisu.

© JUDr. Ida Rozová, 2001 – Občanské sdružení spotřebitelů TEST

Všímejte si

Řídítka

  • Šířka 350–550 mm
  • Pevnost uchycení (nesmí se protáčet, ani zajíždět)

Rukojeti

  • Odolnost vůči stažení

Sloupek řidítek

  • Viditelná, trvalá značka minimálního zasunutí
  • Délka minimálního zasunutí sloupku 65 mm

Ruční brzda

  • Systém (páka, soustava lanek a vlastní brzda) musí pracovat plynule, bez náznaků zadrhávání
  • Konce lanek musí být chráněny čepičkami
  • Je-li pouze jedna ruční brzda, musí být umístěna vždy vpravo
  • Vzdálenost páky od řídítek musí umožňovat správné uchopení dětskou rukou

Pohon (řetěz)

  • Při maximální výšce sedla menší než 560 mm musí být řetěz kryt celouzavřeným chráničem
  • Při maximální výšce sedla větší než 560 mm (do 635 mm) musí být řetěz chráněn krytem minimálně 25 mm před bodem, kde zabírá do převodníku, či musí být chráněn převodník (výška sedla se měří od země až po vrchní plochu sedla)

Brzdy

  • Pevný (přímý) pohon, nebo protišlapací brzda (případně v kombinaci s doplňkovou ráfkovou brzdou)

Sedlo

  • Nesmí se pootáčet ve vodorovném směru, ani zajíždět

Sedlovka

  • Viditelná, trvalá značka minimálního zasunutí sedlovky
  • Délka minimálního zasunutí sedlovky se rovná dvojnásobku průměru sedlovky

Konstrukce

  • Přístupné hrany nesmí být ostré
  • Přístupné výstupky musí být zakryty nebo zaobleny
  • Na horní rámové trubce nesmí být žádné výstupky
  • Přesahující šrouby se závitem nesmí vyčnívat více, než je jeden průměr šroubu

Vybavení dětských jízdních kol pro jízdu na veřejných komunikacích

  • Osvětlení
  • Odrazky
  • Blatníky
  • Zvonek
Redakce NaKole.cz, 02.05.2003
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | včera

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 42 dnes v 00:01
Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 21:43
Vyjížďky, srazy, akce BIKE SRAZ NA VYSOČINĚ - 21 ROČNÍK včera v 21:00
NEcyklo Nejlepší vtip 54 včera v 20:59
Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti včera v 20:39
Komentáře k blogu Z Linze do Budapešti přes Alpy včera v 18:33
Trénink a zdraví Jak sportujeme včera v 14:31
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

212 cyklistů (4 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | včera

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024