Eska Cheb-legenda

V době nedávno minulé,na místě,kde se zrodil velkovýrobce jízdních kol došlo k zániku značky,která patřila k rodinnému stříbru našeho státu.Pokud jste někdy vnímali název Eska,jistě si ho spojíte s jízdním kolem.Generace čechoslováků jezdili na této značce.Mnoho se o podmínkách výroby,kvalitě a dalších věcech nemluvilo jak v době,kdy Eska ještě vyráběla a dnes,jako by v Chebu sned ani kola nikdy nikdo nevyráběl.Jen pár kousků historických kol v Chebském muzeu připomíná doby od roku 1875.Pokud Vás zajímá,jak kola vznikala,technické podrobnosti a proč nešla kola z Esky s dobou,napište.

[ Zpět ]
Datum: 29.10.2009
Autor: Neregistrovaný uživatel (S.Leinweber)
  • Re: Eska Cheb-legenda

         

    Myslím, že to bude hodně podobné moha jiným výrobkům, které se přestaly vyrábět a řadě výrobcům, které zanikly.

    [ Zpět ]
    Datum: 29.10.2009
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Eska Cheb-legenda

         

    profil autora na www.peloton.cz blog S.Leinweber

    [ Zpět ]
    Datum: 29.10.2009
    Autor: Neregistrovaný uživatel (S.Leinweber)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Eska Cheb-legenda

           

      Spíš se domluvit tady s redakcí www.nakole na článku, ne ?

      [ Zpět ]
      Datum: 29.10.2009
      Autor: básník
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Eska Cheb-legenda

             

        Prosím napište kontakt na redakci,pro otištění článků.Je to téma na celou [email protected]

        [ Zpět ]
        Datum: 06.11.2009
        Autor: Eska1875
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Eska Cheb-legenda

               

          Myslím že třebas : [email protected] Nebo si tu najdi v článcích Jitku (poznáš ji, testuje skládačky, mluví s ministry a úspěšně závodí s MHD).

          [ Zpět ]
          Datum: 06.11.2009
          Autor: básník
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Eska Cheb-legenda

               

          [email protected]

          [ Zpět ]
          Datum: 07.11.2009
          Autor: Jurimír
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Eska Cheb-legenda

         

    Odpovědi jsou bohužel dost jednoduché a i myslím notoricky známé.
    Jezdily na nich generace čechoslováků proto, že nic jiného k sehnání nebylo a na něčem se jezdit muselo. A že zanikla výroba něčeho, co mlelo ze své podstaty, těžilo z nepřítomnosti konkurence a všeobecného nedostatku ? To je pochopitelné. Přišla konkurence s nabídkou modernějších a kvalitnějších kol za srovnatelnou cenu. A když už ne kvalitnějších, tak alespoň hezčích.
    Však co potrefilo třeba takovou Jawu, abych zůstal v jedné stopě ? Zakonzervovala se v padesátých letech a neměla potřebu modernizovat (resp. soudruh neměl potřebu). A kdyby od ní nebral něco málo rozvojový svět, už to taky zabalila.
    Na tradici se dá stavět, ale ne z ní vyžít.

    [ Zpět ]
    Datum: 29.10.2009
    Autor: ronda
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: Eska Cheb-legenda

           

      Teď se ptám (bez ironie) - jak to bylo vlastně s Jawou (píšeš, že se zakonzervovala v padesátých letech) ? Já kupoval v roce 1963 mašinu, která sice na nádrži měla ČZ, ale vždy se říkalo Jawa ČZ.

      [ Zpět ]
      Datum: 29.10.2009
      Autor: jinec
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Eska Cheb-legenda

             

        To snad byly dvě různé značky.

        [ Zpět ]
        Datum: 29.10.2009
        Autor: Jarda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Eska Cheb-legenda

               

          Vím, ale nějak se mi to plete, ale určitě se termín Jawa-ČZ používal. Nemohu však říci, zda se jednalo přímo o typ, který jsem měl. Potom jsem měl scootera, který byl Čezeta, brácha zase půllitra Jawu.

          [ Zpět ]
          Datum: 29.10.2009
          Autor: jinec
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Eska Cheb-legenda

                 

            Je možné že to bylo něco vyrobené ve spolupráci obou dvou firem :-)

            [ Zpět ]
            Datum: 29.10.2009
            Autor: Jarda
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Eska Cheb-legenda

                 

            To platilo jen do roku 1960, viz
            http://www.cezetmania.info/a_historie/navrat_cz...

            [ Zpět ]
            Datum: 29.10.2009
            Autor: Jarda
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Eska Cheb-legenda

                   

              Dík, jednalo se asi (a u mě určitě) zažité z dřívější doby Jawa-ČZ.

              [ Zpět ]
              Datum: 29.10.2009
              Autor: jinec
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Eska Cheb-legenda

                   

              V CZ jeden cas vyrabeli skutr , , nemyslim Maneta , tohle melo nadrz nad prednim kolem a kdyz si mel v nadrzi malo benzinu tak ti to v kopci chciplo , myslim ze to melo obsah 175cc a drzel se pod tim metrak blata a podle vzhledu si to vyslouzilo nazev plechovy prase.

              [ Zpět ]
              Datum: 30.10.2009
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Trek 520)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Eska Cheb-legenda

                     

                Jen maličkost (z praxe) - benzínový ventil je na nádrži vzadu, takže do kopce k němu nateče i zbyteček benzínu a jede se. Z kopce to chcípne, ale zase to jede i bez motoru... :-)

                [ Zpět ]
                Datum: 30.10.2009
                Autor: ronda
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Eska Cheb-legenda

                       

                  Čezeta. To byl (a pro mne je) nejhezčí skútr na světě. Nikdy jsem ho neměl. Kdyby udělali retro, tak bych po něm toužil.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 30.10.2009
                  Autor: básník
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Eska Cheb-legenda

                         

                    Ten skútr totiž neuvěřitelně slušel i ženskejm :-)))

                    [ Zpět ]
                    Datum: 30.10.2009
                    Autor: básník
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Eska Cheb-legenda

                           

                      Ti povím. Několik jich znám, co na nich jezdí i dneska. A jedna s náma byla i na Glockneru.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 30.10.2009
                      Autor: ronda
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Eska Cheb-legenda

                           

                      http://www.skutrklub.cz/gallery.php?akce...

                      [ Zpět ]
                      Datum: 30.10.2009
                      Autor: ronda
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Eska Cheb-legenda

                             

                        Ježkovy voči, za něj šel dát Pávík? To hledím.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 30.10.2009
                        Autor: básník
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Eska Cheb-legenda

                             

                        Suprový fotky.Dík. A tu tříkolku taky pamatuju, někdy to mělo i kabinku.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 30.10.2009
                        Autor: básník
                        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Eska Cheb-legenda

                               

                          Tu s kabinkou mám zatím ještě rozebranou v garáži :-)

                          [ Zpět ]
                          Datum: 30.10.2009
                          Autor: ronda
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Eska Cheb-legenda

                             

                        hezký fotky....

                        [ Zpět ]
                        Datum: 30.10.2009
                        Autor: Jurimír
                        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Eska Cheb-legenda

                         

                    Proč retro ? Pořiď originál a pojeď skútrjízdu ! Poeta vítán :-)

                    [ Zpět ]
                    Datum: 30.10.2009
                    Autor: ronda
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Eska Cheb-legenda

                           

                      Ten už se asi nesežene. Stodoly jsou přebraný. Je to už veterán. Já vím, že ho máš. :-)))

                      [ Zpět ]
                      Datum: 30.10.2009
                      Autor: básník
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Eska Cheb-legenda

                             

                        Naštěstí to zas tak veliká vzácnost není. Stačí mrknout do inzerátů. Jsou v různém stavu, od nálezovek po voňauky.
                        A bez pávíka by to snad ani nebylo ono. Sice se s tím tehdy asi tolik nejezdilo, ale souprava vypadá mnohem líp. Navíc to pohodlí :-) No a když nás takhle někam dorazí třeba šest a šoupneme to do řady... No a na sraz jich dojede třeba padesát 8-)

                        [ Zpět ]
                        Datum: 30.10.2009
                        Autor: ronda
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Eska Cheb-legenda

                               

                          Mně se pávíky taky moc líbily, ale štvalo mne, že za jawou šel páv přímo v dráze výfukovým plynům a byl od toho dvoutaktu zaolejovanej, zvláště u dvouvýfukový jawy. Vy to podle fotek máte zvednutý tak, že výfuk jde mimo, což je super. :-))) čezeta s pávíkem je moc pěkná kombinace.

                          [ Zpět ]
                          Datum: 30.10.2009
                          Autor: básník
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Eska Cheb-legenda

                                 

                            Navíc dneska, kdo má jen trošku rozumu a ohledu k motoru a nechce se mu furt čistit vejfuk, nepoužívá tu pomstu M2T. Stejně drahej Shell a je po problému, nikde ani kapka oleje z vejfuku.
                            No a i když jsem pávíka tahal za třindou se zvednutýma laufama, špinilo se to jen trochu, šlo to snadno očistit. Za tu pohodu na cestách to vždycky stálo. Než balit bágly do igelitu a těšit se na každej deštíček... :-)

                            [ Zpět ]
                            Datum: 30.10.2009
                            Autor: ronda
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Eska Cheb-legenda

                                   

                              Kolik má čezeta rychlostí? A je pravda že má zadní kolo chycené letmo?

                              [ Zpět ]
                              Datum: 30.10.2009
                              Autor: básník
                              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                              • Re: Eska Cheb-legenda

                                     

                                Normálně čtyři prudkosti.
                                Letmo má zadní kolo chycený starší model, 501. To jsou ty s klaxonem ve štítu. Průšvih tam je, že odpružení obstarává jen gumovej špalek. Takže jízdní vlastnosti podle slov majitelů nic moc. Novější 502 už mají klasickou kyvku.
                                A k těm kvaltům - tříkolka (rikša) má čtyři kvalty dopředu a úplně stejný čtyři i dozadu... :-)

                                [ Zpět ]
                                Datum: 30.10.2009
                                Autor: ronda
                                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                • Re: Eska Cheb-legenda

                                       

                                  Tak to je hotový éro, ta tříkolka. Ale diferenciál asi neměla, viď? Hnaný jedno zadní jenom, že jo?

                                  [ Zpět ]
                                  Datum: 30.10.2009
                                  Autor: básník
                                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                  • Re: Eska Cheb-legenda

                                         

                                    Ale kdež... Diferák jako vínko. Akorát že do něj nevede hřídel, ale otáčí jím řetěz, takže je mnohem jednodušší. Ale funkce klasická.
                                    Ty čtyři kvalty dozadu proto, že se jednoduše motor nastartuje obráceně :-)) To není ale vychytávka, ale standartní funkce z výroby.

                                    [ Zpět ]
                                    Datum: 30.10.2009
                                    Autor: ronda
                                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                  • Re: Eska Cheb-legenda

                                         

                                    Tak to je masakr. Couvání na čtyřku bych chtěl vidět:-)))

                                    [ Zpět ]
                                    Datum: 31.10.2009
                                    Autor: Joe-CUBE
                                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                • Re: Eska Cheb-legenda

                                       

                                  tatáž zpátečka byla ve velorexech... ALe tedy nezkoušel jsem jet třeba na trojku pozadu :o)

                                  [ Zpět ]
                                  Datum: 31.10.2009
                                  Autor: Jurimír
                                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                  • Re: Eska Cheb-legenda

                                         

                                    nevýhoda byla, že si musel uplně zhasnout a zastavit motor...

                                    [ Zpět ]
                                    Datum: 31.10.2009
                                    Autor: Jurimír
                                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Eska Cheb-legenda

                               

                          Pav Je nadherna vec. Jedinecnej je system odperovani zadniho kola. Jet za nekym, kdo ma pava a sledovat to je fakt zazitek.
                          Do pava se vleze cela basa piva, je to uzitecna vec.

                          [ Zpět ]
                          Datum: 28.11.2009
                          Autor: Hrabe-X
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Eska Cheb-legenda

                                 

                            A to je to odpružení u novějších (41) jen na dvou gumových špalkách. Ty starší měly péra.

                            A znáš pávika za auto ? Dávaly se především za Š110R, ale mohly být za čímkoliv. Viděl jsem i cizí varianty, třeba za broukem.

                            [ Zpět ]
                            Datum: 28.11.2009
                            Autor: ronda
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Eska Cheb-legenda

             

        http://cs.wikipedia.org/wiki/Jawa
        http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8CZ

        [ Zpět ]
        Datum: 29.10.2009
        Autor: Joe-CUBE
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Eska Cheb-legenda

               

          Díky, teď je mi to jasné, já měl tedy "čezetku", ale asi jsem měl zafixováno z padesátých let to "Jawa-ČZ".

          [ Zpět ]
          Datum: 29.10.2009
          Autor: jinec
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Eska Cheb-legenda

                 

            Podle tých článků používala motorárnu ČZ ve Strakonicích, proto je klidně možný, že se to někde uvádělo jako JAWA-ČZ.
            Podobně mopedy Babetta měly motory JAWA a autobusy Karosa motory Škoda...

            [ Zpět ]
            Datum: 29.10.2009
            Autor: Joe-CUBE
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Eska Cheb-legenda

                   

              JAWA-ČZ bylo přímo zbastlený logo na nádržích (i jinde). Takový socialistický fůzování :-))
              Ještě namakanější to měli dederóni. Naprostá unifikace a univerzálnost náhradních dílů od Trabantíka, přes Barkas, Robur, Multikrávu až po kombajny... Trošku mi to připomíná dnešní kola, kde je rám nějaké značky - a pak už jen Shimano :-))

              [ Zpět ]
              Datum: 29.10.2009
              Autor: ronda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Eska Cheb-legenda

                   

              ... a autobusy Karosa motory Škoda ...
              Karosa byl nový název (po 1948) pro Sodomkovu karosárnu, s výrobním programem: karoserie a vozy .
              Dělaly se tam autobusy Škoda RTO a ŠM 11. Ta návaznost na Škodovku a později na LIAZ (původně též Škoda) tu vždy byla.
              http://www.karosa.cz/main.php?show=history2&...

              [ Zpět ]
              Datum: 30.10.2009
              Autor: AV
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Eska Cheb-legenda

             

        V urcite dobe v 50. letech byly firmy spojeny, mely na nadrzi Jawa CZ, ale porad se odlisovaly jawy (vetsinou cerveny a vyrabeny v tynci) a CZ (vetsinou cerny a ze strakonic. Nejaka spoluprace pokracovala i nadale - viz podobnost stroju a hlavne motoru.
        V dobach, kdy jawa chrlila kolem 100 tis. stroju rocne a byla nejvetsim vyrobcem motorek v evrope, se delali motory pro 350 taky v CZ ve strakonicich

        [ Zpět ]
        Datum: 28.11.2009
        Autor: Hrabe-X
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?

Hledám: Parťáka nebo parťačku

28.11.2016
Hledám parťáka nebo parťačku na silniční kolo Teplice a okolí. Už mě nebaví jezdit pořád sám. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

156 cyklistů (21 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016