Brzdná dráha

Chtěl bych se zeptat, jestli se dá nějak přibližně a hlavně jednoduše pro laika vypočítat délku brzdné dráhy. Ne nějaký složitý vzorec. Nebo aspoň nějaký příklad do kterého by šli vložit svá data. Hlavně by mě zajímalo, jak spočítat br.dráhu z kopce na asfaltu. Určitě tam bude hrát svou roli váha cyklisty, rychlost aj. Kdo se do toho pustí ? : )

[ Zpět ]
Datum: 13.04.2009
Autor: XXXL
  • Re: Brzdná dráha

         

    A vážně si myslíš, že to na kole za jízdy z kopce spočítáš dřív než si nabiješ ? :-))
    Jediný co si potom jasně uvědomíš bude, že jsi začal brzdit moc pozdě

    [ Zpět ]
    Datum: 13.04.2009
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Brzdná dráha

           

      Jen bych chtěl vědět, jakou dráhu ujedu, než bezpečně zabrzdím. Určitě to nebudu počítat při jíždě z kopce . :-)

      [ Zpět ]
      Datum: 14.04.2009
      Autor: XXXL
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Brzdná dráha

             

        Není nad to si to párkrát na bezpečném místě vyzkoušet a pak budeš mít představu.

        [ Zpět ]
        Datum: 14.04.2009
        Autor: Mates-40
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Brzdná dráha

               

          To máte oba asi pravdu, ale přece jen je tam asi velký rozdíl, - jak silně začnu brzdit ( jestli nepřeletím ), prudkost kopce a stavu vozovky. Jel jsem v noci a ukázalo mi to 60 km/h , ale to jsem už přece jenom začal raději brzdit - slabě, postupně a trvalo mi to asi celkem dlouho.

          [ Zpět ]
          Datum: 14.04.2009
          Autor: XXXL
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Brzdná dráha

                 

            Spočítat to určitě jde, ale roli tam hraje dost vlivů (rychlost, váha, sklon, adheze...). Takže to nebude jednoduchý a určitě ne univerzální. Instinkt zatím většinou poradil dobře a brzdil jsem tak akorát včas :-)

            [ Zpět ]
            Datum: 14.04.2009
            Autor: ronda
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Brzdná dráha

                   

              Většinou poradil dobře, ale těch pár případů, kdy se spletl, dost bolelo. Ale na co jinýho už se spolehnout, když ne na instinkt? :-)

              [ Zpět ]
              Datum: 14.04.2009
              Autor: Radek
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Brzdná dráha

                   

              S tím počítáním nevím jak bys chtěl zahrnout ten nejpodstatnější faktor a to techniku brždění daného jezdce, který to ovlivní nejvíc (při použití stejného kola určitě).

              [ Zpět ]
              Datum: 14.04.2009
              Autor: Mlok
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Brzdná dráha

             

        Je to naprosto stejné jako se počítá brzdná dráha u auta.
        Také ji normálně nikdo nepočítá, je to jen teoretický výpočet.
        Jestli máš chvíli čas tak si to můžeš vyzkoušet při různých rychlostech a povrchu cesty, bude to určitě názornější než pouhý výpočet, který bude hodně složitý.

        [ Zpět ]
        Datum: 14.04.2009
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Brzdná dráha

               

          Jenom do určitý hranice: autu nevadí (zas tak moc), když se mu přední kola zablokují - smykují. Cyklista to neustojí. A za druhé můžeš (právě z kopce) jít přes řidítka - těžiště máš podstatně výš, než auto.

          [ Zpět ]
          Datum: 14.04.2009
          Autor: PepikW
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Brzdná dráha

                 

            Jen poznámka k tomu smyku. U úzkých plášťů to možné je, u širších plášťů na biku, které drží a dobré technice brždění (tedy perfektní práce s těžištěm), tak na asfaltu přední kolo v podstatě není možné zablokovat. Vždy to dříve brzda postaví na přední. Samozřejmě je také nutné správně zvyšovat brzdnou sílu, tedy postupně, tím narůstá zatížení předního kola. Pokud prudce vezmu na max za dobrou brzdu ještě než se stihne přenést váha na přední kolo, tak smyk možný je.

            Ale samozřejmě je těžké takové extrémní brždění ustát. I když se to ještě ani nepostaví na přední (i na to je potřeba ve velké rychlosti opravdu extrémní brzdná síla a ani spousta lepších hyder to nedá), tak jen ustát v pozici za sedlem tu velkou sílu, kterou ruce tlačí na řídítka a přitom držet správně rovnou stopu není žádná sranda.

            Jak jsem už psal dole, rozhodujícím faktorem, který brzdnou dráhu ovlivní zcela nejvíc je technika brždění daného jezdce.

            [ Zpět ]
            Datum: 14.04.2009
            Autor: Mlok
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Brzdná dráha

         

    Počítat to nemá naprosto žádný smysl, protože se to dle plášťů, geometrie kola, konkrétních brzd, váha jezdce, sklon kopce, kvalita povrchu a hlavně TECHNIKA brždění daného jezdce se liší zcela diametrálně.
    V autě se to pro tyhle podmínky liší mnohem méně, v autě nikdo nemůže letět přes řídítka a nebo jinak jednoduš spadnout.
    Pro představu jak moc se to liší, tak mezi extrémy minimální a maximální brzdnou drahou bude klidně rozdíl 3-4x tolik a to myslím pořád pro ten jednodušší případ, tedy pro asfalt.
    Při výborných brzdách a širších pláštích s vynikajícím gripem + perfektní technice jezdce, tak brzdná dráha bude poměrně krátká, na asfaltu se dá jít na brzdy opravdu na krev, při pořádných pláštích přední kolo při srpávné technice zablokovat vůbec nelze (vždy i při vynikající technice, tedy i když se půjde maximálně za sedlo to opravdu výkonné brzdy postaví na přední).

    Tedy jediná možnost je si to vyzkoušet na sobě a na svojem kole a budeš mít odhad.

    Pro příklad, já třeba na svojich bikách mám brzdnou dráhu při maximálním brždění, které ještě zvládnu méně než poloviční oproti silničce. Tedy stejný jezdec, stejný povrch a přesto naprosto odlišný výsledek.
    A to na biku ještě mám rezervy, šlo by brzdit ještě trošku více (brzdy tam mám výkonné dost), ale už se neodvážím, že bych to neudržel.

    Další příklad z naší party. Jedeme sjezd v lehčím terénu (tedy lze brzdit i opravdu hodně bez rizika smyku), celkem velké bezpečné odstupy, ale jede se rychle, kolem 60km/h.
    Cesta je široká, takže možnost bezpečně se předjíždět/objíždět. V této situaci zkouším brždění na krev. Kamarád za mnou stihne reagovat poměrně rychle, tedy začíná brzdit ještě ve chvíli kdy má několik desítek metrů odstup, tedy není problém pomalé reakce.
    On je o hodně těžší a má v-čka, kde ani nemá žádné lepší špalky, já velmi slušné hydry.
    Dobrzdí to mnohem pomaleji, o celých 10m mi ještě předjede (bylo tam hodně místa, jinak bych mu to samozřejmě neudělal, že bych před nim takhle brzdil).
    A to měl počáteční rozdíl možná 30m za mnou, když už brzdit začal.
    Opět je tu vidět, jak moc jsou rozdílné brzdné dráhy.

    [ Zpět ]
    Datum: 14.04.2009
    Autor: Mlok
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Brzdná dráha

           

      ... a brzdy nejak serizene a nejak brzdici budou v pripade V-cek o tyden pozdeji brzdit o dost jinak, pac se prece jen o neco osoupaji spalky, vytahnou lanka... pak neco pocitejte :)

      [ Zpět ]
      Datum: 30.04.2009
      Autor: Andrej
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Brzdná dráha

         

    V ucebnici autoskoly nekdy z sedesatych let jsem videl doporuceni odhadovat brzdnou drahu (pro auto) jako druhou mocninu desetiny rychlosti. Ale bez prenasobeni magickou konstantou je to na produkt traveni ;)

    [ Zpět ]
    Datum: 30.04.2009
    Autor: E-Ryc
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Barma v lednu 2017

05.12.2016
Hledá se pohodový,nekonfliktní dobrodruh/dobrodružka,kteří již mají zkušenosti s cestováním na těžko po Asii…

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

168 cyklistů (24 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016