Vliv hmotnosti ráfku...

Chystám se přejít na pevnější ráfky, nejsem žádnej drobeček a jezdím často v drsnějším terénu, proto jsem si objednal ráfky tomu odpovídající, ALE... Jsou o 180g těžší než moje současné, bude těch 360g navíc poznat v tom, jak s nima kolo pojede? Nebo se to prakticky neprojeví? Teď mají oba ráfky 960g, po výměně budou mít 1320g.

[ Zpět ]
Datum: 23.05.2008
Autor: HombreXXX
  • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

         

    Hmotnost na rotujících částech kola se projeví 2,5x víc než na pevných částech kola,poznat to bude hlavně při akceleraci.

    [ Zpět ]
    Datum: 23.05.2008
    Autor: keťo
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

           

      2x

      [ Zpět ]
      Datum: 23.05.2008
      Autor: Mlok
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

             

        1,9587X

        Nepřehánějte :-) Už jsem tu kdysi laboroval s tím, že ikdyž jsem na silničních pláštích ubral 440g dohromady, tak to nemělo prakticky žádný vliv :-)

        [ Zpět ]
        Datum: 23.05.2008
        Autor: nooski
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

               

          Já to právě píšu s tím, že se hmotnost na obvodu kola podle mě hrozně přeceňuje i když o něco větší vliv má při akceleraci.
          Na silničce to bude mít vliv ještě menší, tam mnohem méně zrychluješ, na biku aspoň třeba v technickém výjezdu zrychluju pořád, protože nemám na to, abych třeba ho jel celý rychlostí 10-15, která je nutná na přejetí některých překážek.

          [ Zpět ]
          Datum: 23.05.2008
          Autor: Mlok
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

                 

            Teorie to potvrzuje, na akceleraci je lepší co nejnižší hmotnost a čím je hmotnost ušetřená dál od náboje tím lépe. ALe zase jedna zjímavost teď byla v časopise 53x11, ikdyž nevím jak tento vynález by se uplatnil v MTB. U náboje jsou na pružinkách závaží, takže když člověk jede pomalu do kopce, tak jsou co nejblíže náboje a co nejméně ovlivňují rotační hmotnost. Při jízdě po rovině díky odstředivé síle se závaží posunou dále od středu otáčení a fungují jako setrvačník. Údajně to u testovacích jezdců zvýčilo průměrnou rychlost z 32 na 33km/h. Tuším se to jemnuje active spokes - co si lidé nevymyslí :-)

            [ Zpět ]
            Datum: 23.05.2008
            Autor: nooski
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

                   

              To je jasné, že teoreticky to tak je, tam je to právě přesně těch 2x v porovnání s hmotností na nerotační části (vše pro zrychlování, jinak je to fuk, kde ta htmostnost je), co jsem opravoval. A to mi právě nepřijde jako o tolik oproti hmotnosti jinde, když stejně se to projeví pouze při akceleraci.

              To s těmi pružinkami je dobrá blbost, ono ani není jasné, že na rovině je kolo s větší setrvačností lepší. Nikdo nikdy to tak ze závodníků nevozí, ani na časovky (i když tam se vezme třeba o trošičku těžší kolo s menším aerodynamickým odporem, ale nikdy ne schválně těžší než by muselo být).
              Já jsem jeden čas jezdil těžká kola kdysi, chtěl jsem vysoký ráfeky a neměl peníze, takže byly fakt těžký. A výhoda větší setrvačnosti mi nikdy nepřišla, že by byla výhoda a když jsem pak koupil kola časem lehčí, tak jsem rozhodně nejezdil pomaleji nikde.

              [ Zpět ]
              Datum: 23.05.2008
              Autor: Mlok
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

                   

              Navíc aby se ta hmotnost nějak výrazně projevila, tak ji musí být hodně a ne jen pár gramů. tedy něco jako měl Sosenka na té rekordní hodinovce. A to bych teda opravdu nechtěl tahat nikde (ani u náboje), teda pokud by nebyla celá trasa pouze z kopce dolu :-)

              [ Zpět ]
              Datum: 23.05.2008
              Autor: Mlok
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

                     

                Tuším že sám pak říkal, že mu to moc nepomohlo. Na dráze se jede vlastně furt po rovině, takže se neprojeví nic. Ten setrvačník je dobrý, když člověk vyjíždí takové menší kopečky na sílu a kde stačí dvakrát šlápnout a je nahoře. Jsem zvědav jak se projeví nová kola co chystám na silničku. Oproti Aksíkům by měla být lehčí o cca 400g, takže jestli ani to se neprojeví, tak už opravdu nic :-)

                [ Zpět ]
                Datum: 23.05.2008
                Autor: nooski
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

                       

                  Sám pak říkal, že v závěru měl pocit, že mu to spíš uškodilo, asi když už nedokázal držet zcela rovnoměrné tempo a tedy když mu nepatrně klesla kadence, tak měl problém ji dotáhnout zase zpět.

                  Mě to právě v těch houpáčcích lepší v ničem nepřišlo. Pokud máš sílu na to, abys udržel rychlost zcela (tedy aby neklesla ani o píď), tedy v tom kratičkém výjezdu dostatečně navíc zabereš, tak s těžšími koly není výhoda žádná, energie potřebuješ s nimi na udržení té rychlosti ještě o tu hmotnost navíc, kterou musíš vytáhnout na ten houpák nahoru navíc.

                  Výhoda je pouze v tu chvíli, když už není dost síly udržet tu rychlost, pak v tu chvíli na těch těžších kolech klesne rychlost méně díky větší setrvačnosti a díky menšímu poklesu rychlosti třeba nemusíš řadit a lépe udržíš tempo, ale celková energie se opět žádná neušetří a bude naopak pořád větší nutné dodat o něco větší u těžších kol, aby ses zase dostal na tu původní rychlost.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 23.05.2008
                  Autor: Mlok
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

                     

                Každých deset deka na obvodu je kua znát, a při vrcholných výkonech, kam lze hodinovku zařadit, obzvlášť. Těžké ráfky působí nejen jako setrvačník, ale díky gyroskopickému efektu stabilizují kolo, lidově řešeno brání kličkování a rozhoupání kola do stran, což na dráze znamená ztrátu času i energie.
                Samozřejmě sprinteři a mtb jezdci něco takového nemohou potřebovat, většina rychlostních disciplín je založena na ovládání kola a zrychlení, případně i zpomalení, nikoliv na udržení konstantní rychlosti. I na tu tvou cestu z kopce bych si toho bral raději méně než více.
                S diskovými koly se záměrně přidanou hmotou na obvodu se kdysi experimentovalo i na silničních časovkových kolech, ale podle toho, jak rychle se od toho upustilo, lze usuzovat, že pro běžného smrtelníka je to zcela nepoužitelné.
                Jediná disciplína, kde o tom má smysl uvažovat je tedy hodinovka, tedy disciplína sama hodně odtržená od praktického využití kola, a i zde o spornosti tohoto přínosu bylo už napsáno víc než dost.

                [ Zpět ]
                Datum: 26.05.2008
                Autor: Joe-CUBE
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

             

        Takže v podstatě jakobych jel na kole o 700g těžším... Tak to je v pohodě, jelikož jsem za poslední 3 měsíce shodil 5 kilo, tak se mi v podstatě pojede pořád líp než pžedtím... :-) Už se těším, až budou doma! Bílý sjezdový remerxy extreme jumbo na černým rock machinu s bílýma hayes stroker trailama, to bude nádhera :-)

        [ Zpět ]
        Datum: 23.05.2008
        Autor: HombreXXX
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

               

          Dokonce ani to ne. To srovnání se 700g platit bude, ale pouze pro čisté zrychlování, což je třeba v terénu dost časté, ale ani tam není pořád.
          Při rovnoměrné rychlosti ten dvojnásobek neplatí a je to stejné jako hmotnost kdekoliv jinde.
          Tady se to tedy trošku komplikuje tím, že zcela rovnoměrně nejedeš na kole nikdy, to by se nesmělo zatáčet a muselo šlapat zcela plynule, což úplně zcela nejde ani při slušné technice šlapání. Tedy i při rovnoměrné jízdě bez zcela viditelného zrychlování to bude někde mezi tím (tedy ani zcela stejné jako hmotnost jinde, ani ten dvojnásobek), přesně tohle ale ani spočítat nejde a pro každého to bude trošku jinak.

          [ Zpět ]
          Datum: 24.05.2008
          Autor: Mlok
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

         

    Jeden maňas to na webu počítal a vyšlo mu hezký číslo asi 2.5 ale pak našel ve výpočtu chybu a výsledek byl asi 1.5
    Tedy závěr, vůbec to neřeš nejsi-li záívodník.

    [ Zpět ]
    Datum: 24.05.2008
    Autor: Radius
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

           

      Jestli myslíš článek na bajk.cz, tak tam to pořád není opravené (pouze to na prvou míru uvádí lidi v diskuzi pod článkem) a je tam pořád výpočet špatně.
      Dvakrát je to prostě zcela přesně pro obvod kola. A těch 1,5x je +- dobře pro lehčí celá kola, kde se přibližně počítal kde je průměrně rozložená hmotnost těch kol (tedy, že třeba ráfek, toho se týká téměř to číslo dva nebo třeba 1,95, není to zcela na obvodu a u náboju je to zase téměř už jen stejné jako jinde a dráty pak něco mezi).

      [ Zpět ]
      Datum: 24.05.2008
      Autor: Mlok
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

             

        Jo byl to ten.....ty čísla jsem neuvedl přesně, nechtělo se mi to hledat.
        Ale je fakt že když jsem teď vyměnil kola za lehčí tak je bajk najednou takovej divočejší, hlavně líp manévruje...

        [ Zpět ]
        Datum: 26.05.2008
        Autor: Radius
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vliv hmotnosti ráfku...

         

    Nepíšeš nic ani o ráfcích, ani o tom, jestli se změnila délka špic. Na tu váhu to vypadá na ráfky s kalíšky. Zkus místo nich vysoké ráfky a porovnej váhu i se špicemi.

    [ Zpět ]
    Datum: 26.05.2008
    Autor: Bin-Laďin
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Prima bikerku z Prahy

08.12.2016
Hledam prima aktivni a atraktivni bikerku z P4, kolem 60, k vyletum na kole kolem Pruhonic a JM. Nevahej a pis 8…

Hledám: Barma v lednu 2017

05.12.2016
Hledá se pohodový,nekonfliktní dobrodruh/dobrodružka,kteří již mají zkušenosti s cestováním na těžko po Asii…

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

92 cyklistů (4 přihlášení)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016