reklama

Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a líbí

Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a líbí se mi pohon předního kola. Problém s kroucením řetězu a klikama v kole by šel jednoduše vyřešit tím, že by přední kolo bylo pevné, a zadní řízené. Má to nějaký zásadní nedostatek?

[ Zpět ]
Datum: 23.07.2007
Autor: Neregistrovaný uživatel (TakyZdenda)
  • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

         

    Zásadní nedostatek to nemá, jen snad jednu drobnost - nepůjde na tom jezdit. :o))
    Už se to tu probíralo

    [ Zpět ]
    Datum: 23.07.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (lukas ([email protected]))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

         

    Mít řiditělné zadní kolo místo předního to je podle mě nejlepší způsob, jak si dát na trumpetu :-)))

    [ Zpět ]
    Datum: 23.07.2007
    Autor: Bubík
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

           

      No, řídil jsem motorovej člun, a na trumpetu si nedal. :)

      [ Zpět ]
      Datum: 25.07.2007
      Autor: Neregistrovaný uživatel (TakyZdenda)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

             

        Jo, ale ten je narozdíl od jednostopýho podvozku staticky stabilní a dynamickou stabilitu má zajištěnou proudem vody co vrací kormidlo do neutrálu. U bicyklu jedoucího pozpátku ti chybí obojí, statická stabilita (máš jen dva podpěrné body) i dynamická, která dělá normální kolo řiditelným - proudící silnice ti vrací kolo do neutrálu pokud má pozitivní trail a je vpředu, vzadu by se tahle síla překonala odstředivou silou která by se hned po začátku zatáčení pokusila zatočit co nejvíc.

        [ Zpět ]
        Datum: 25.07.2007
        Autor: Jirka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a líbí

         

    Ano, skutečně ten zásadní nedostatek je neřiditelnost. Tedy ne docela, cirkusáci na různých takových šílenostech jezdí, dá se to naučit, ale tak do 15km/h a můžeš si všimnout, že nikdy nejedou rovně, neustále zatáčí na jednu nebo druhou stranu. Vypadá to logicky, obvykle je při takové show málo místa, ale taky to často ani rovně nejde, ne bez kmitání.
    Můžeš zkusit Flevobike, není to přesně řízení zadním kolem, spíš se to zalamuje v půlce a osa toho čepu jde šikmo před přední kolo, proto je to dynamicky stabilní podobně jako běžný jednostopý podvozek s otočnou vidlicí vpředu. Osobně jsem se naučil jakž takž řídit Flevo Racer, což trvalo dvě hodiny, a dost mizerně (jen malinko) se mi povedlo i chvilku jet na flevobiku (až po tom Flevo Raceru. Ale znám člověka co s tím umí jez z kopce i 70 a zatím se nezabil.
    Pak je tu Cruzbike, jehož drobná nevýhoda je v tom, že nejde pořádně dupnout do pedálů a konstantně ti při jízdě namáhá ruce. Tohle jen odhaduju a taky jsem to slyšel od jiných, nikdy jsem na tom nejel. Ale fyzika toho kola je jasná, šlápnutí do pedálů vychyluje řízení a ruce ho musí držet zpět. Nohy se to můžou naučit trochu kompenzovat, ale na rozdíl od flevobiku s tím prý nejde jezdit bez držení řídítek.
    Tvoje formulace "problém s kroucením řetězu" má jeden naprosto zásadní nedostatek: kroucení řetězu totiž není problém. Dnešní osmi- a devítirychlostní řetězy jsou úplně gumové, zvládnou natočení 50° na délce 50cm. Opravdová výzva u FWD je vyřešit interferenci obou linek řetězu, tahové i netahové, s pravou nohou vidlice a s pneumatikou. Umístění kladek a tvar vidlice jsou rozhodující prvky a na nich závisí, zda bude manévrovatelnost kola omezená (což ne vždy vadí, viz rychlostí speciály a streamlinery, všechny rychlostní rekordy drží FWD kola) nebo jestli na něm projedeš cokoliv co na RWD kole, protože přední vidlic jde za jízdy natáčet i o těch 50°.

    [ Zpět ]
    Datum: 24.07.2007
    Autor: Jirka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a líbí

           

      S Cruzbikem nemáš pravdu, dupnout do pedálů můžeš naprosto normálně a vliv na řízení to má jen v kopcích, když jedeš už opravdu pomalu. Bez držení řidítek s tím jde jezdit snad nejlíp ze všech lehokol. Mám najeto necelých 700 km a jezdím bez držení prakticky jak na normálním kole.

      [ Zpět ]
      Datum: 24.07.2007
      Autor: Holfi
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a líbí

             

        No vida, je vidět, jak se musí zacházet s informacema z doslechu. Doufám, že se jednou svezu.

        [ Zpět ]
        Datum: 24.07.2007
        Autor: Jirka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Otáčení obou kol

           

      Napadá mě taková zdánlivá šílenost. Zvětšit ovladatelnost tak, že zadní kolo se bude natáčet také, ale jen s otočením předního a o mnohem menší úhel.
      Tím by možná nebyla narušena dynamická stabilita a zlepšila by se hodně ovladatelnost. Myslím, že by to bylo podobné jako Flevo ale čekal bych snadnější ovladatelnost.
      Problém je jak to ověřit bez stavby.
      Nebo máte informaci, že to někdo zkoušel ?

      [ Zpět ]
      Datum: 10.09.2007
      Autor: MirekS
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Otáčení obou kol

             

        Tedy popravdě mi kdysi nedalo, abych nevyzkoušel řizení zadního kola v praxi. Nemůžu říct, že to je nemožné, ale jen opravdový vytrvalec by se na tom naučil jezdit. Já jsem sedal na zem cca po dvou metrech. Tvůj nápad je rozhodně zajímavý, ale myslím, že zbytečně komplikovaný, když flevo už je vyzkoušené.

        [ Zpět ]
        Datum: 10.09.2007
        Autor: Papji
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Otáčení obou kol

             

        toto mě taky napadlo, myslím, že by to mělo jít (tedy přední kolo by mělo větší rejd než zadní, třeba dvojnásobně). Do jaké míry by to bylo stabilní nevím, podle mě má toto smysl řešit jen kvůli většímu celkovému rejdu. Každopádně by to byla zajímavá technická hříčka, na které bych se rád svezl, kdyby to někdo vyrobil.

        [ Zpět ]
        Datum: 11.09.2007
        Autor: PavelŠ
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Otáčení obou kol

               

          Čau!
          Na kterou stranu by se to zadní kolo mělo natáčet? Pokud na stejnou, jako přední, pohyboval by ses částečně "do boku" a ostatní účastníci silničního provozu by z tebe byli vrtohlaví (tedy: brzy by tě někdo "sejmul"); pokud na opačnou, pak by se zmenšil poloměr zatáčení, ale bylo by to vykoupeno značnou (a neefektivní) složitostí.
          :-)

          [ Zpět ]
          Datum: 12.09.2007
          Autor: pavka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Je to neřiditelné

           

      Přesně tak, je to neřiditelné. A Cruz bike musí namáhat ruce, hlavně když bych měl nášlapy. Pak obě nohy točí řídítka stejným směrem.

      [ Zpět ]
      Datum: 12.09.2007
      Autor: fanatik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Je to neřiditelné

             

        V principu je jasné, že na tom Cruzbiku ruce nějak namáháš. Na druhou stranu stejný princip je na flevobiku a tam je to dokonce tak, že to rukama ani udržet nejde, musíš se naučit šlapat jinak - vést nohu po té kružnici kterou od pedálu žádáš, aby opsal. Určitě se to jde naučit i na cruzu. Tam navíc pákové poměry dost zeslabují účinek té šlapající nohy a naopak široká superman řídítka pomáhají to rukama udržet. Su fakt zvědavej, jestli se mě podaří se svézt, jaký to bude.

        [ Zpět ]
        Datum: 12.09.2007
        Autor: Jirka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Je to neřiditelné

               

          Jaký princip máš na mysli?
          Mrkni ještě jednou (smím-li o to požádat) na vyjádření Holfiho, který na Cruzu jezdí ...

          [ Zpět ]
          Datum: 12.09.2007
          Autor: pavka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Je to neřiditelné

                 

            O tom jak to funguje Holfi nic nepsal, jen tvrdí, že se dá jet bez držení řídítek. To jde i na flevobiku, viděl jsem lidi co to umí, přesto mi trvalo dvě hodiny naučit se na tom rozjet a na silnic bych si pořád ještě netroufnul. Jinak sednu na libovolné lehokolo a hned odjedu. Už i dvousetkilový tandem zvládám jednou rukou a druhou se můžu šťárat v nose. To že to někde umí bez řídítek naprosto nic nevypovídá o tom, jak to je nebo není težké nebo o tom, zda neexistuje nějaký limit síly nebo výkonu.
            Zopakuj si středoškolskou fyziku, možná by na to stačila i ta ze základky. Vektor síly, kterou noha obvykle na kole tlačí na pedál, ti ani zdaleka neprotíná osu, kolem které se může celý ten předek i s tím pedálem otočit. Máš dvě možnosti: přidat další sílu, která na téže ose vytvoří opačně orientovaný stejně velký moment (pomocí rukou na řídítkách) nebo pootočit vektor síly působící na pedál tak, aby tou osou procházel - šlapat jakoby šikmo ven a táhnout šikmo dovnitř (v případě spd) - to je princip řízení třeba flevobiku a důvod, proč na něm začátečník neodjede - koordinace všech těch svalů v nohách se musí napřed naučit, a není lehká.

            [ Zpět ]
            Datum: 12.09.2007
            Autor: Jirka
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a líbí

         

    Zásadní nedostatek spočívá na návyku, jeho nepříznivý vliv zjistíš, až si zase sedneš na normální kolo.

    [ Zpět ]
    Datum: 10.09.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (eskom ([email protected]))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

           

      kdepak, zásadní nedostatek spočívá v tom, že jednostopý bicykl s řízeným zadním kolem nemůže být z fyzikálních důvodů stabilní (ledaže by jezdilo zavěšené na stropě:-) ). Jezdit pozpátku na kole umí akorát krasojezdci (jak to dělají, nechápu, kdybych to neviděl na vlastní oči, neuvěřím:-) myslím, že je to těžší, než jezdit na jednokolce)

      [ Zpět ]
      Datum: 11.09.2007
      Autor: PavelŠ
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

             

        ... z fyzikálních důvodů nemůže čmelák létat ...(a lítá ...)
        :-D

        [ Zpět ]
        Datum: 12.09.2007
        Autor: pavka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

               

          už může :o)
          http://www.techblog.cz/fyzika/jak-leta-hmyz...

          [ Zpět ]
          Datum: 12.09.2007
          Autor: Kejml
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

                 

            To mi spad´ kámen ze "srdce" že už nemusím lítat ilegálně ... :-D

            [ Zpět ]
            Datum: 12.09.2007
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Čmelák)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

                   

              a bez toho kamene se musí lítat ještě líp, výš a dál :)

              [ Zpět ]
              Datum: 12.09.2007
              Autor: Kejml
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

             

        No extra těžké to není, vtip je v tom, že se jede do kolečka o řídítka stále opíráš silou, tj. držíš je pevně a jen jemně koriguješ. Pokud vím, tak bez držení řídítek s předním (teda při couvání je to samozřejmě zadní :) kolem na zemi neumí pozpátku jezdit asi nikdo (kolo je v nestabilní poloze a ihned se roztočí). Se zvednutým nad zem to jde, ale to už je potom spíš ta jednokolka.
        Navíc skutečně podstatné je to ježdění dokola. Jet rovně se tak prakticky nedá, resp. vždycky při korekci náklonu uděláš podstatně větší "vlnku" než při jízdě vpřed.
        Ale kdyby se na kole udělalo řízení tak, aby zadní otočné kolo mělo závlek ve správném směru (a ne "předvlek" :) jako normální kolo pozpátku), tak by situace mohla být znatelně lepší.

        [ Zpět ]
        Datum: 12.09.2007
        Autor: Marble
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

               

          Viděl jsem kdesi fotku pekelného stroje kde bylo řiditelné zadní kolo a dalo se na tom jet. Vtip byl v tom že to mělo geometrii ve stylu Flevobiku ale sedačka byla na té přední polovině.

          [ Zpět ]
          Datum: 13.09.2007
          Autor: Aviatik
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

             

        Jak se dá posuzovat jestli bude konstrukce stabilní nebo ne ještě ve fázi návrhu ?

        [ Zpět ]
        Datum: 14.09.2007
        Autor: MirekS
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a líbí

         

    Již v roce 1914 to někdo zkoušel ;-)

    http://www.thirdwave-websites.com/bike...

    [ Zpět ]
    Datum: 24.09.2007
    Autor: evan
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a

         

    http://www.delphion.com/cgi-bin/viewpat.cmd...

    [ Zpět ]
    Datum: 01.10.2007
    Autor: AV
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

288 cyklistů (16 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024