Ruční přídavný pohon

Jak je patrné z obrázku, podstata nového mechanismu spočívá v tom, že síla paže cyklisty se přenáší pomocí pák na osku pedálu a kliku jízdního kola. Přitom jedna ruka kolo řídí, zatímco druhá ruka kýve pákou upevněnou otočně na rámu dopředu a dozadu. Tato páka je vychýlena vlevo nebo vpravo pro uchopení levou nebo pravou rukou, které se mohou během jízdy střídat i za současného šlapání do pedálů. Je-li potom páka ve střední poloze, přídavný pohon je zrušen, páka je vykloněna dopředu a cyklista řídí kolo oběma rukama. Přídavné zařízení je připevněno na rámu jízdního kola a levé osce pedálu, která je uzpůsobena pro ložisko, pomocí něhož je síla přenášena na kliku.
Jeho výhodou je značná jednoduchost, takže zvýšená hmotnost jízdního kola (cca o 2 kg ) se plně kompenzuje lepším využitím lidské energie pro pohon jízdního kola. Význam je především pro rekreační cyklistiku, turistiku i trénink, kdy cyklista nejede až na maximální tepovou frekvenci, protože ta se při zapojení rukou k pohonu kola nutně musí zvýšit současně s vyšší rychlostí.
Pokrok dosažený tímto řešením tak spočívá ve zvýšené rychlosti přibližně o 10 % po rovině a o 15% do kopce v případě použití nášlapných pedálů. Pokud je cyklista však nepoužívá, je přínosem vynálezu vyšší rychlost o 15-20% při stejné síle vyvinuté nohama.
Výhodou je zapojení nejen paží, ale také břišních, prsních a zádových svalů cyklisty, neboť tyto svaly musejí udržovat trup ve správné poloze, když paže vyvíjí nějakou sílu. Přitom jeho páteř je podstatně méně namáhána než např. při veslování, protože zde pracuje pouze jedna ruka, zatímco druhá odpočívá. Když uvážíme, že v dnešní době se jízdní kolo používá nejen k přepravě osob, ale také pro zábavu, rekreaci, turistiku, ke zlepšení fyzické i duševní kondice, pak tato stará myšlenka může najít konečně uplatnění. Spalování tuků je podstatně intenzivnější než na klasickém jízdním kole protože na tomto zařízení se dosahuje bez větší námahy vyšší tepové frekvence, neboť srdce musí dodávat energii v podobě okysličené krve většímu počtu svalů, a tím je aerobní i anaerobní spalování intenzivnější.
Také je možno snížit námahu nohou a jejich sílu doplnit silou paží. To se děje celkem automaticky, když si nohy zvyknou na to, že jim něco pomáhá. Je to výhodné také při onemocnění kloubů na nohách, kdy se požaduje menší zatěžování.

Praktické zkušenosti.

Popisovaný mechanismus jsem namontoval na kolo Author Classic a jezdím s ním už asi 2,5 roku. Ovšem pouze rekreačně, mám už 56 roků. První zkušenost je taková, že jestliže použijeme přídavný ruční pohon a nohama šlapeme stejně intenzivně, pak okamžitě dochází ke zvýšení rychlosti, což poznáme na tachometru, nutí nás to zařadit těžší převod, abychom měli stejnou frekvenci šlapání. Po chvíli pak zjistíme, že se nám dost zvýšila frekvence dýchání i tepová frekvence, aniž bychom se nějak zvlášť namáhali. To je ovšem přirozené, toto upravené jízdní kolo není perpetum mobile, organismus potřebuje více kyslíku, když podává větší výkon, a srdce musí tento kyslík, který přechází do krve, rozvádět do svalů. To má obrovský význam pro lidi, kteří chtějí při jízdě na kole nejen spalovat přebytečné tuky a snižovat váhu, ale také rozvíjet svou kondici a zvyšovat výkonnost. V literatuře se uvádí, že pro snižování váhy stačí pohyb, kdy srdce pracuje na 60-70% TFmax (maximální tepová frekvence ), rozvoj kondice 70-80% TFmax, a zvyšování výkonnosti 80-90% TFmax ( TFmax = 220 – věk ). Přitom na kole s tímto přídavným ručním pohonem můžeme pohodlně jet i několik hodin s tepovou frekvencí 80-90%TFmax, aniž bychom cítili nějakou větší únavu.
Další poznatky jsou z delších etap (kolem 80 km), které jsem absolvoval společně s přáteli. Jsou většinou mladší a také mají lepší fyzickou kondici, jezdí svižným tempem, žádné flákání, ale ani závodění. Takže prvních 30 km jim taktak stačím, kvůli dechu. Potom se už situace vyrovnává a asi od 50.km se postupně dostávám na podstatně lepší umístění. Jejich únava nohou je pak evidentní. Z toho vyplývá, že pokud by někdo chtěl objektivně měřit přínos tohoto mechanismu pro rychlost cyklisty, měl by zvolit trať dlouhou alespoň 60 km, na kratší trati než je 30 km by pravděpodobně nedosáhl lepšího času než na klasickém kole. Pořád ovšem mluvím o rekreační a turistické cyklistice, ne o závodní.
Další poznatek vyplývá z jízdy při ustáleném výkonu cyklisty. Pokud jedu za někým, kdo jede svým stálým tempem, a měřím svou tepovou frekvenci, pak zjistím následující: Pokud používám k pohonu i ruce, jede se mi pochopitelně pohodlněji, ale moje tepová frekvence je poněkud vyšší, než když ruce nepoužívám a veškerou práci vykonávají pouze nohy. To lze vysvětlit celkem známou zkušeností, která nám říká, že čím vyšší je trénovanost sportovce, tím má nižší tepovou frekvenci při určitém zadaném výkonu. Tedy moje ruce a také asi většiny rekreačních cyklistů jsou podstatně méně vytrénovány než nohy a mají tedy větší spotřebu kyslíku než je jejich odváděný výkon. Jejich přínos tedy pochopitelně závisí na tom, jak jsou vytrénovány. Tento poznatek by se dal přesně ověřit na cyklistických válcích.

Jinou věcí je to, že cyklista řídí pouze jednou rukou. To by snad z bezpečnostního hlediska nemusel být problém, protože když odbočuje nebo někoho předjíždí, taky musí řídit jen jednou rukou, protože druhou rukou ukazuje změnu směru. A toto musí udělat i v případě, že situace je nebezpečná, zatímco v našem případě cyklista může v kterémkoli okamžiku páku přídavného pohonu pustit a řídit oběma rukama.

Na závěr

Zde prezentované řešení je vhodné především pro cestovní ( trekingová, crossová) jízdní kola, u nichž je kladen důraz na pohodlí, malou námahu a přiměřenou rychlost, pro lidi, kteří chtějí vykonávat zdravý a všestranný pohyb na čerstvém vzduchu. Je dobré, když kolo má odpruženou přední vidlici, pak může cyklista přídavný ruční pohon použít i na dost nerovném povrchu.
Jízda na takovém kole je vhodná též jako doplňkový sport pro všechny sporty, které vyžadují silné nohy i ruce, jako např. hokej, tenis, běh na lyžích, plavání, veslování, volejbal, vrh oštěpem, diskem i koulí, gymnastika, házená, badminton, squash, košíková, kuželky i golf, atd.
Řešení je chráněno užitným vzorem, zatím ho však nikdo nevyrábí. Ale co není, může být.

[ Zpět ]
Datum: 12.07.2007
Autor: Neregistrovaný uživatel (Ing. Pavel Dudr)
  • Re: Ruční přídavný pohon

         

    Z obrázku nic patrné není, žádný nevidím!

    [ Zpět ]
    Datum: 12.07.2007
    Autor: Petrun
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Fotka

           

      Fotku jsem tam dal, když jsem se přihlašoval, nevím, proč se mi tam neobjevuje jako Vám. Jinak je na:
      pav11...seznam.cz

      [ Zpět ]
      Datum: 12.07.2007
      Autor: fanatik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Fotka

             

        Bezva

        [ Zpět ]
        Datum: 12.07.2007
        Autor: Žulda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Ruční přídavný pohon

         

    no obrázek taky nevidím, takže se někde stala chyba. Podle popisu bych usuzoval že takovou jízdu si jde opravdu "užít". Neodvedu si představit co všechno ještě šílené vynálezce napadne. Třeba přidávat sílu skusováním zubů. Uf tak dlouhý popis a bez fotky to snad nemělo ani smysl číst.

    [ Zpět ]
    Datum: 12.07.2007
    Autor: Zoid
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Fotka

           

      Pane, klikněte na toho podtrženého fanatika, tam to je.

      [ Zpět ]
      Datum: 12.07.2007
      Autor: fanatik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Fotka

             

        nebyla by i vetsi fotka?

        [ Zpět ]
        Datum: 12.07.2007
        Autor: Kejml
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • VĚTŠÍ FOTKA

               

          Větší fotka je v Cykloturistice č.5/2007, a když mi dáte mail, pošlu Vám něco.

          [ Zpět ]
          Datum: 13.07.2007
          Autor: fanatik
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: VĚTŠÍ FOTKA

                 

            pokud by to slo nahrat treba na http://www.ukazto.com/ tak by si to mohl prohlédnout každý, jinak mám email v profilu

            [ Zpět ]
            Datum: 13.07.2007
            Autor: Kejml
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • DVĚ FOTKY

                   

              Tak jsem zkusil nahrát ty fotky. Zkuste toto:

              http://www.ukazto.com/?img=koloposlat003resiz...
              http://www.ukazto.com/?img=kolopokus002_resize.jpg

              [ Zpět ]
              Datum: 13.07.2007
              Autor: fanatik
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: DVĚ FOTKY

                     

                Ještě tam přidat takový malý zoubky a mohlo by to louskat ořechy.
                Nic ve zlým, ale radši bych jezdil pomaleji nebo kratší jízdy.

                [ Zpět ]
                Datum: 13.07.2007
                Autor: Žulda
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: DVĚ FOTKY

                     

                Tedy já bych toto na kolo nechtěla. Při své šikovnosti bych si vyrazila zuby. Ale zase na procvičení mozku to musí být dobré- stejný pohyb nohou a různý pohyb rukou.:)
                Popřemýšlej zda by nebylo lepší zkombinovat kolo a orbitrac.

                [ Zpět ]
                Datum: 13.07.2007
                Autor: Navara
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: DVĚ FOTKY

                     

                Díky, vypadá to... zajímavě :)

                [ Zpět ]
                Datum: 13.07.2007
                Autor: Kejml
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: DVĚ FOTKY

                     

                No teda klobouk dolů před dílenským zpracováním. Tohle bych chtěl taky umět vyrobit, ať si myslím sebevíc že je to totálně naprd, tak je to opravdu prezizně vyrobené. Pochvala s hvězdičkou.

                [ Zpět ]
                Datum: 13.07.2007
                Autor: Zoid
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: DVĚ FOTKY

                     

                Takže je potřeba, aby se člověk pustil řidítek a druhou rukou pumpoval - bohužel nebezpečné. Navíc díky mému posedu bych tohle nevyužil ani na jednom z mých 4 kol. Navzdory jistě velkému nadšení je to podle mě slepá vývojová větev.

                [ Zpět ]
                Datum: 14.07.2007
                Autor: nooski
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Bezpečnost

                       

                  Za tu dobu, co s tou pákou jezdím, jsem 2x přeletěl přes řídítka, ale nikdy kvůli té páce. To spíš odpružená vidlice je nebezpečná. Pak jsem 3x spadl, že jsem nestihl vyhodit botu z kufrů. Ty bych taky zakázal. A ještě on line brusle, skate bord, a snowboard. Kanoe se zas může převrátit. Všechn jezy bych zrušil. Ale z ležení u televize je zase infarkt. Tak si vyberte.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 14.07.2007
                  Autor: fanatik
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Bezpečnost

                         

                    Tak to zase pozor. Tu nejde o to jestli se může kánoe převrátit, ale o to, že díky tomuto vynálezu se člověk delší dobu drží řidítek jen jednou rukou. Na kole se taky držím občas jenom jednou rukou, ale jen krátkodobě (řazení na zimáku, pití, ukazování směru). Navíc si nedokážu představit jak by turisti (kdo jiný by tohle mohl použít při nutnosti vzpřímeného posedu) řídili delší dobu jednou rukou. Ne, prostě je to jedna z nebezpečných věcí.
                    Díky nášlapům jsem spadl 2X, jenže to byla jízda na ledu, kdy jsem nestačil pád "zachytit" nohou. Odpružená vidlice je naopak prvek přinášející pohodlí i bezpečí. Jezdil jsem v terénu na oceláku s pevnou vidlí a řidítka mi málem umlátila ruce a to nemluvím o nočních jízdách a dírách v cestě, které odpružená vidla pochytí.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 15.07.2007
                    Autor: nooski
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Nebezpečné ?

                       

                  Pokud dáme bezpečnost na první místo, pak nášlapné pedály jsou bez šance, protože jsou nebezpečnější než obyčejné. Odpružená vidlice mi zase sníží řídítka když najedu do díry při sjezdu a letím ( už 2x) Chůze pěšky je zase bezpečnější než in line brusle. A paragliding nevím, s čím bych srovnal. Takže sport není pro každého, to vím bezpečně.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 18.07.2007
                  Autor: fanatik
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Nebezpečné ?

                         

                    Pokud letíš při najetí do díry kvůli odpružené vidlici, tak je něco špatně, ale normální to není.
                    Já jsem tedy kvůli odpružené vidlici nespadnul nikdy v životě (já tedy vůbec moc nepadám, bohužel když už se loni stalo, tak to opravdu stálo za to, ale vidlice ani nášlapy za to opravdu nemohly).
                    Prodávají se tedy i atrapy odpružených vidlic, které už opravdu jsou nebezpečné, protože zcela postrádají tlumení. Ale tomu neříkám odpružená vidlice.

                    Nášlapné pedály pak určitě nebezpečné nejsou, pokud někdo není zvlášť nešikovný. Maximálně prvních pár týdnu v nášlapech může být sem tam problém, když se zastaví a ještě není ten grif. Ale s tím každý musí počítat a začínat se učit na bezpečných místech.
                    Jinak nášlapy bezpečnost v terénu radikálně zvyšují a to i pro ty nešikovné, protože je mnohem nebezpečnější za jízdy zklouznout z pedálu než spadnou na místě po zastavení (ale stejně tohle normální není, za posledních několik let jsem kvůli nášlapům neupad ani jednou a to ani v kritických situacích v technickém terénu, kdy jsem např. ve výjezdu vystupoval na poslední chvíli, když už jsem padal na stranu).

                    Každý sport je samozřejmě do určité míry nebezpečný, ale ať už dělám sport jakýkoliv, tak se snažím nebezpečí minimalizovat.
                    Řízení jednou rukou ovšem riziku zcela nepřiměřeně a bezdůvodně zvyšuje. Třeba vím naprosto jistě, že nejsem schopný při náhlem prudkém zabrždění se udržet na kole, když nebudu držet řídítka jednou rukou. A že náhle musím brzdit se mi stává docela často (a to teď nemyslím jen v terénu ale i na silnici).

                    [ Zpět ]
                    Datum: 18.07.2007
                    Autor: Mlok
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Nebezpečné ?

                         

                    Nášlapy naopak člověka v kritických situacích podrží. Například, když ve velké rychlosti na horalu naletím do série děr a předtím jsem např byl nucen jít po mokré trávě, tak normální pedály mohou být sebevraždou. A pokud jsi při najetí do díry přeletěl s odpruženou vidlicí, tak ani nechci domýšlet, co by se tehdy odehrálo s vidlicí pevnou...
                    Pořád ale nechápu, proč tu jsou neustále předhazovány jiné sporty. Bavíme se o tomhle vynálezu, který je nepoužitelný i pro minimálně sportovní posed ale i pro turisty a většinu zbylého světa, díky své nebezpečnosti, protože se člověk na kole drží jen jednou rukou. Tady cesta nevede.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 19.07.2007
                    Autor: nooski
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Fotka

             

        no pěkně děkuju za fotku. Tohle téma budu sledovat už jenom pro príma reakce.
        Omlouvám se tomu pánovi co si s tím dal tu práci, myslím že pokud by své konstrukterské schopnosti napřel jiným směrem tak by z toho mohlo vzniknout něco fakt super.

        [ Zpět ]
        Datum: 13.07.2007
        Autor: Zoid
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Ruční přídavný pohon

         

    Těch několik hodin na 80-90% TFmax bez větší únavy, to je fakt dobrý. Škoda, že jsem to netušil dřív, už jsem mohl jezdit aspoň TDF.
    A ten obrovský význam pro lidi, kteří chtějí snižovat váhu, to je taky dobrý.
    A to pohodlí s tak vysokou tepovkou, to bude taky úchvatný.

    A co mám dělat, když už na klasickém kole mám v kopcích tepovku moc vysokou? To bych si možná místo zvýšení tepovky přídavným pohonem mohl raději uříznout jednu nohu a tím tu tepovku aspoň trošku snížit :-)

    A to ověření na válcích, to bych chtěl vidět na vlastní oči, mohl bych aspoň sázet, jak dlouho se dotyčný na těch válcích udrží.

    [ Zpět ]
    Datum: 12.07.2007
    Autor: Mlok
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Ruční přídavný pohon

           

      Nevzrusuj se, pan inzenyr to nechce vylepsit jako na kole, ale NaKole.cz :o)

      [ Zpět ]
      Datum: 12.07.2007
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Ruční přídavný pohon

             

        možná bych navrhoval to přiřadit k nejlepšímu vtipu

        [ Zpět ]
        Datum: 12.07.2007
        Autor: Zoid
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Ruční přídavný pohon

           

      Já bych se spíš vsadil jak dlouho se udrží na tomto fóru až si to ostatní přečtou :-)))))

      [ Zpět ]
      Datum: 12.07.2007
      Autor: Petrun
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Ruční přídavný pohon

           

      Pro závodníky to není. Jednak to UCI zakázala už v r. 1931 a pokud jedete na max. tepovou frekvenci, nemá smysl zapojovat další svaly, vyššího výkonu nedosáhnete.

      [ Zpět ]
      Datum: 12.07.2007
      Autor: fanatik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Ruční přídavný pohon

             

        Chtěl bych vydět jediného hobíka nebo netrénovaného jedince, který není schopný při šlapání "pouze nohama" se dostat do vysokých tepů, aby vůbec mělo nějaký smysl zapojovat další svaly.
        U málo trénovaných jedinců je problém vždy přesně opačný. Nejsou ani schopni kopce jezdit v základní vytrvalosti.
        A pokud to je jinak, tak to bývá jeden ze dvou důvodů. Dotyčný se prostě neskutečně fláká a opět tedy nepotřebuje zapojovat další svaly, stačí aby začal pořádně šlapat nebo se to občas stává u jedinců drtící neskutečně těžké převody, které pak silově někdy neutáhnou aniž by se dostali do vyšší tepů. Zde je opět chyba, že špatně šlapou.

        Nemluvě o tom, že je to použitelní pouze na silnici (a i tam je to nebezpečné), v terénu se na tom každý dříve nebo později zabije (v těžším okamžitě, v lehčím třeba až časem).
        Pak to přidá spousty váhy navíc, kolo to udělá složitější, špatně ovladatelné (podle mě vyloženě nebezpečné).

        Takže tu máme dlouhý seznam nevýhod a výhodu tedy nevidím žádnou. K čemu je to tedy opravdu dobré?

        Pokud chce někdo jezdit pohodlněji a rychleji a převážně po silnici, tak pro toho tu jsou lehokola, které pro toto použití mají opravdu spoustu skutečných výhod a zásadní nevýhody mají pouze v těžkém terénu (kam také nejsou určena).

        [ Zpět ]
        Datum: 13.07.2007
        Autor: Mlok
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Srovnání s lehokolem

               

          Lehokola obdivuji hlavně kvůli sedadlu a také proto, že porušují mnoho zákazů, které vydala cykl.fed. UCI pro závodní kola, které ovšem výrobci cestovních kol také nevím proč respektují. Jinak by si fakt lidé myslili, že na kole už není co řešit. Ma mém kole můžu jet do podstatně horších terénů, než na lehokole. Jízdu zvládne každý okamžitě, i když řídím jednou rukou kolo nemá snahu zatáčet. Při šlapání z kopce v terénu bych ovšem doporučoval páku vyřadit z funkce a řídit oběma rukama.

          [ Zpět ]
          Datum: 13.07.2007
          Autor: fanatik
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Srovnání s lehokolem

                 

            To si asi neviděl pořádné lehokolo v terénu. To projede lecos, by ses nestačil divit (rozhodně projede více než kolo s odkazu z kterého by byl sundán přídavný pohon, aby v terénu nepřekážel).

            A co je myšleno respektováním pravidel UCI to fakt nevim. Tím myslíš jako tu spoustu alternativ, která se stále rychlým tempem rozvíjí a dají se běžně koupit jako kola s 29" koly, kola s 24" koly nebo kola s kombinací různě velkých kol tam kde je to vhodné. Ohromné množství fullů a dalších kol, která se neustále velkým tempem rozvíjí a o tom, co je dneska v prodeji by se mi před 10 lety ani nezdálo.

            Naopak za posledních 10 let byl vývoj kol ve velmi rychlém tempu a objevilo nových věcí mnohokrát více než za 30 let předtím.

            Jinak když vidím ten obrázek, tak sem se jen utvrdil, že na tom by jel pouze sebevrah. Řízení jednou rukou je velmi nebezpečné kdekoliv, stačí nečekaná situace a nutnost ostře zabrzdit a letíš.
            V terénu nemůže být o řízení jednou rukou už ani řeč, tam není třeba nečekaná situaci ani sjezd a letíš taky.

            Pokud nebudu brát v úvahu bezpečnost a řízení jednou rukou, stále nevidím jediný důvod, k čemu je to dobré. Tím že se bude držet jednou rukou v jednom místě a druhou rukou pohybovat v jiném a ještě jinak než nohama, tím se mi velmi stíží šlapání nohama, které bude oproti šlapání rukou stejně naprosto převažovat. Výsledkem tedy bude, že se mi pojede mnohem hůře než na klasickém kole.

            [ Zpět ]
            Datum: 13.07.2007
            Autor: Mlok
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • K čemu je to dobré?

                   

              1. Je to zábavnější než jízda na normálním kole. Také hned podle reakce poznáte lidi inteligentní a se smyslem pro humor.
              2. Je naprosto přirozené, že člověk používá při pohybu i ruce, viz např. běh, rychlá chůze, plavání, běh na lyžích, veslování, kanoistika, vysokohorská turistika ( ty hůlky) i bruslení. A to nemluvím o sportech, kde ruce nutně potřebuj:i Hokej, tenis, házená, košíková atd.
              3. Dosáhnete vyššího výkonu bez větší námahy. Výkon je pak limitován srdcem a plícemi a ne tím, jak vás bolí nohy.( myslím vzdálenost větší než 30 km)
              4. Zlepšování kondice - snadno udržíte delší dobu tep na 80-90% TFmax.

              [ Zpět ]
              Datum: 13.07.2007
              Autor: fanatik
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: K čemu je to dobré?

                     

                1) Tak tady je to opravdu hodně subjektivní. Z mojeho pohledu to určitě zábavnější není, já si na kole hraju v terénu dost. A i když bych vzal pouze ježdění po silnici na silničce, což jsem také skoro 20 let provozoval, tak tam to také bylo zábavné dost i bez toho. Namontováním tohoto zařízení bych přišel o většinu zábavy, nemožnost střídat v kopcích pořádně jízdu ve stoje a v sedě, nemožnost zalehnout ve sjezdu, nemluvě o tom, že na většině kol by to překáželo při sportovnějším posezu už jen při jízdě v sedě.

                2) Ruce na kole používám až dost, jednak při větším záběru se o ně člověk zapírá, v technickém terénu a hlavně ve sjezdech si i přes dobrou vidlici ruce užijí opravdu své (tím nemyslím vyklepání, ale práci s těžištěm, zapírání se při prudkém brždění, zvedání kola ke skoku a další).
                Srovnání se zapojením s ostatními sporty moc nechápu. Některé sporty to mají proto, že bez rukou by nešly vůbec pořádně provozovat. U některých to není ani pravda - tím myslím např. bruslení na dlouhé tratě na inlinech (které má k cyklistice poměrně blízko způsobem zatížení svalů), tam je použití rukou velká chyba a vede to pouze k většímu zatížení kardiovaskulárních systému a ke snížení výkonu. U běhu a chůze je to proto, že bez pohybu rukou by to bylo obtížnější, na kole je to přesně naopak.

                3) Tohle prostě není pravda. Výkon je téměř vždy limitován plícemi a srdcem a když bolí nohy, tak je to stejně téměř vždy z postupného zakyselení, ke kterému došlo při výkonu ve vyšší tepech, takže opět proto, že už i tak se jelo na příliš vysokém tepu, což se zapojením rukou ještě zhorší.

                4) Možná by si nejprve chtělo zjistit něco o tom, jak se ideálně zlepšuje kondice. Základem je samozřejmě mnoho kilometrů v základní vytrvalosti a tak vysokým tepům (80-90% TFmax) je třeba se naopak vyhýbat (pokud tedy se už nejedná o extra dobře a leta trénovaného jedince který má AP třeba ažna 85% TFMax, to ale ani u profíků není vždy běžné). Později když už je vybudované základní vytrvalost (což trvá roky) je možno přidávat více tréninku na vyšších tepech. Dlouhodobé snaha o trvalé ježdění na 80-90% (což je u většiny lidí blízko nebo dokonce přes ANP) je cesta k úplnému zastavení růstu výkonosti a je zcela kontraproduktivní, nemluvě o tom, že pokud někdo není profík, že to stejně dlouho nevydrží.
                Ale hlavně při šlapání "pouze" nohama není problém jezdit libovolně vysoké tepy a naopak pro cílené zlepšování kondice je nutno se hlídat a jezdit nižší intenzitu (a tedy u méně trénovaných není ani možno jezdit v terénu a ještě je nutné se vyhýbat kopcům). Zapojení dalších svalů to vše akorát zhorší a tepy půjdou mnohem snáze nahoru a ježdění v základní vytrvalosti bude mnohem obtížnější.
                Pokud by někdo jen pomalu s pomocí ruky a držel se pro dobrý trénink na optimálních tepech, tak mu zase bude chybět síla v nohou, která je potřeba např. na krátké prudké kopce. Tam mi ruka pro vyšší výkon nepomůže, protože pouze nohama a současně zapřením za ruce a jízdou ve stoje dokážu vyvinout mnohem větší sílu než v sedě bez zapření + jednou rukou. Jízda ve stoje nebude kvůli překážejícímu zařízení pro šlapání rukama pořádně ani možné.

                Jezdil jsi vůbec někdy s tepákem?

                [ Zpět ]
                Datum: 13.07.2007
                Autor: Mlok
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Ruční přídavný pohon

               

          K čemu je to tedy opravdu dobré? a uci to zakázala.
          je to dobré na dve veci, pre invalidov (to by mohlo skutočne pomôcť), a k ničomu :-)))))

          [ Zpět ]
          Datum: 13.07.2007
          Autor: Neregistrovaný uživatel (joci)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Ruční přídavný pohon

         

    Kdysi davno jakasi firma delala neco podobnyho, cely riditka pumpovaly prez paku, retez a volnobezku a tim se pohanelo predno kolo s volnobezkou. Jak rychle se to objevilo, tak rychle to zapadlo.... Ani jsem si nedokazal predstavit na tom jet nekde po mirne rozbite polnacce, natoz pak v terenu. Nebude jednodussi se naucit poradne spalat a hotovka?

    [ Zpět ]
    Datum: 12.07.2007
    Autor: Stana
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Ruční přídavný pohon

           

      Na toto téma jsem našel asi 50 patentů. Od Japonska přes Evropu až po Kalifornii.Všechny jsou moc složité. Já jsem se zaměřil na jednoduchost. Polňačka není problém, i když používám kufry.

      [ Zpět ]
      Datum: 12.07.2007
      Autor: fanatik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Ruční přídavný pohon

         

    Ještě lepší by byly páky dvě a na řízení využít o dost mladšího bráchu,synka,vnuka, pravnuka...

    [ Zpět ]
    Datum: 13.07.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (honzar)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Ruční přídavný pohon

         

    Tento systém pohonu jízdního kola navrhl k realizaci J. Tlesačovi sám veliký Jára Cimmerman, když se čistě náhodou potkali po Tleskačově nezvládnutém přistání.
    Tleskač měl zřejmě okno, proto tento skvělý nápad génia nerealizoval. Viz též Zlomky pozůstalosti J.C.
    Takže, pane inženýre, jak je to? Přiznejte barvu ...
    B-)

    [ Zpět ]
    Datum: 13.07.2007
    Autor: AV
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Ruční přídavný pohon

           

      Samozřejmě že to pochází z pozůstalosti našeho velkého génia, jenže se to nedá prokázat. Jak známo, pozůstalost téměř zničil pyrotechnik Šťáhlavský, a tak nemám, o jakou autoritu bych se mohl opřít u schvalovacího řízení. Tento národ chválí J. Cimrmana pouze ústy, ale aby přiložil ruku k jeho páce,( nebo aspoň ke kulatému razítku, aby ji schválil), to ho ani nenapadne.

      [ Zpět ]
      Datum: 13.07.2007
      Autor: fanatik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Ruční přídavný pohon

             

        Ja zvedam ruku pro to, aby se tenhle vynalez prosadil a zacal se pouzivat napriklad u malomocnych. Lide postizeni leprou bohuzel nevi, co jim odpadne a tak mohou tenhle zazrak dokonale vyuzit, stale budou mit moznost vyuzivat k pohonu sveho priblizovadla libovolnou (neodpadnuvsi) koncetinu.

        [ Zpět ]
        Datum: 13.07.2007
        Autor: vasek
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Ruční přídavný pohon

               

          Z tvarování páky je zřejmé, že původně autor hodlal ke komíhání pákou použít celou horní polovinu trupu jezdce. Však jste si jistě všimli, jak leckteří "cyklisté" zvláště v kopcích tělem bimbají. Snad se domnívají, že předkláněním a zakláněním šlapou intenzivněji. Vyloženě se tedy nabízí idea,využít toto zbůhdarma vykonávané komíhání skutečně účelně.
          Zbývá jen vymyslet, jak tu kliku k tělu připevnit, aby se to nevaklalo.... což takhle prostrčit...? :-)))

          [ Zpět ]
          Datum: 19.07.2007
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Americké řešení

                 

            Americký ruční přídavný pohon

            Pokud byste chtěli získat aspoň elementární náhled na to, co problém obnáší, podívejte se zde, jak to řešili američané ze Stanfordské univerzity:

            http://www.stanford.edu/group/AIM/AIMPrograms...

            [ Zpět ]
            Datum: 20.07.2007
            Autor: fanatik
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Americké řešení

                   

              No tak tenhle posed se opravdu hodí jen na choper. Proč dělat věci lehce, když to jde těžce že ano?

              [ Zpět ]
              Datum: 20.07.2007
              Autor: nooski
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Ruční přídavný pohon

         

    Před lety vyšel v jednom ruském (přesněji sovětském) časopise popis ?možná? lepšího zařízení na zvýšení efektivity šlapání. Na konci normální kliky je místo pedálu otočně další, kratší, klika (tuším cca.70mm) a teprv na jejím konci pedál. Na čepu spojujícím kliky malé řetězové kolečko, pevně spolené s přídavnou klikou, druhé, stejné, pevné na rámu v ose šlapání. Obě kolečka spojuje krátký řetěz, který zajišťuje stále vodorovnou polohu přídavné kliky. Pedál tedy opisuje stejnou kružnici jako normálně, jen o těch asi 7cm posunutou dopředu. Celá klika je tedy na "tlačné" straně (vodorovně dopředu) asi o 40% delší, nahoře a dole v úvratích odpovídá původní a na "tažné" straně (dozadu) zas kratší.
    Pokud by nějaký šikovný cyklokutil měl zájem, můžu se pokusit ztvárnit tento, samozřejmě Cimrmannův vynález (rusové jsou pověstní bezlicenčním kopírováním technických řešení), graficky :) .
    A obě ruce zůstanou na řidítkách.

    [ Zpět ]
    Datum: 14.07.2007
    Autor: PepikW
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Lepší kliky ?

           

      Myslím, že kufry jsou podstatně lepší vynález, ale stejně je většina rekreačních cyklistů nepoužívá. Jsou totiž "nebezpečné!"

      [ Zpět ]
      Datum: 15.07.2007
      Autor: fanatik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Lepší kliky ?

             

        Ano, pro spoustu cyklistu, kteri jdou nazvat treba i rekreacnimi, muzou byt kufry nebezpecne. Pro ostatni je kolo s naslapy bezpecnejsi, nez bez nich. O prenosu sily a tim vyssi efektivite slapani s naslapy se taky polemizovat neda.
        Mas trestnak za vyvolavani flame :o)

        [ Zpět ]
        Datum: 15.07.2007
        Autor: vasek
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Ruční přídavný pohon

         

    když už na kole zapojovat ruce, není lepší řešení tohle?:http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=5285

    [ Zpět ]
    Datum: 16.07.2007
    Autor: Jurimír
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Bacha na záda

           

      Veslování je spolehlivý způsob, jak si zlikvidovat záda. A pokud přenášíš sílu nohou rukama, pak ty nohy nemůžeš dobře využít, protože mají podstatně větší sílu než ruce. Podobné, jako když lano nadvážeš provázkem.

      [ Zpět ]
      Datum: 17.07.2007
      Autor: fanatik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Bacha na záda

             

        Lano a provázek neplatí u většiny rowbiků, kde je sedačka pevně spojená s rámem, nohy se opírají proti ní, ne proti rukám. Navíc se ruce značnou část záběru nechávají natažené, takže na síle jejich svalů v tu dobu nezáleží.
        Se zády máš pravdu, veslovat se musí opatrně a správně, jinak je to nebezpečné.

        [ Zpět ]
        Datum: 18.07.2007
        Autor: Jirka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Prima bikerku z Prahy

08.12.2016
Hledam prima aktivni a atraktivni bikerku z P4, kolem 60, k vyletum na kole kolem Pruhonic a JM. Nevahej a pis 8…

Hledám: Barma v lednu 2017

05.12.2016
Hledá se pohodový,nekonfliktní dobrodruh/dobrodružka,kteří již mají zkušenosti s cestováním na těžko po Asii…

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

135 cyklistů (14 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016