reklama

Tuhost

Ty dva černé čudle nahoře jsou na nastavení předpětí (pre-load). Čím víc je otočíš doprava tím větší síla je nutná k zatlačení vidlice. Jestli tím tedy míniš tuhost. Pokud je tuhost něco jiného prosím místní specialisty o odpornou disputaci. Já si pod tuhostí představuju, že se něco neprohýbá (např. rám).

[ Zpět ]
Datum: 31.01.2007
Autor: Neregistrovaný uživatel (Luboš2)
  • Re: Tuhost

         

    Tohle měla být reakce k tematu Odpružená vidlice. Ale nevzal jsem si brejle nablízko a kliknul na něco jiného. Jen jsem se podivil že to chce název tematu. Odpusťte stařečkovi.

    [ Zpět ]
    Datum: 31.01.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Luboš2)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tuhost

           

      diky,ted jsem to zkusil otocil oba čudle doprava a lepsi uz to asi nebude...))))

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2007
      Autor: Neregistrovaný uživatel (honza Kolín)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tuhost

             

        Pro jistotu: mají asi 10 otáček. Nejlépe vytočit oba úplně doleva a pak je točit doprava, oba o stejný počet otáček.
        Další redukci pohupování při šlapání už dosáhneš jen změnou stylu šlapání.

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2007
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Luboš2)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tuhost

             

        Ono také záleží co tam je za pružiny. Dělají se asi 3 různé "tvrdosti" podle hmotnosti cyklisty. Jestli tam máš základní pružinu (jako že se většinou dává), tak ta obvykle bývá na hmotnost 60-70kg. Aspoň tedy u Manitou, ale u jiných výrobců to bude podobné.

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2007
        Autor: Jarda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Tuhost

               

          Čímž jsme se elegantně dobabrali k té tuhosti. Ta je dána použitou pružinou a nelze ji "regulovat" jinak než výměnou pružiny. Jak je to u "vzduchových" vidlic? Tuhost je dána tlakem?

          [ Zpět ]
          Datum: 31.01.2007
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Luboš2)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Tuhost

                 

            Ano u vzduchových vidlic je jeden ten "čudl" nahoře na vidlici, okterém se tady píše v jedné z předchozích odpovědí,šroubovací. Když se odšroubuje, je tam normální moto ventilek,tím se specielní pumpičkou s manometrem buď přifoukne a nebo odpustí vzduch.Jsou nato tabulky podle kterých se úměrně k váze vidlice nastaví.

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2007
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Hawk)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Tuhost

                 

            Pokud chces pojmenovat veci spravnymi jmeny, tak pojem "tuhost" u vidlice oznacuje vetsinou jeji odolnost vuci pruhybum a zkrutum, treba pri brzdeni, prujezdu terenem apod. Vami popisovany jev se oznacuje spis jako "citlivost", resp. nastaveni citlivosti.
            Citlivost u pruzinovych systemu se da regulovat nejen vymenou pruziny (to jenom kdyz neodpovida vaze jezdce vubec), ale taky jejim predpetim, tj. utazenim nebo povolenim.
            U vzduchovych vidlic je situace jednodussi, provadi se zmenou tlaku vzduchu. Ale nemusi to byt zdaleka tak jednoznacne zalezitost ventilku shora, jak se tu pise, existuji i systemy s negativni vzduchovou komorou navic (ventilek je jeste odspoda), systemy pruzina + vzduchova komora atd., + fura dalsich zpusobu a variant nastaveni vidlic.

            [ Zpět ]
            Datum: 31.01.2007
            Autor: vasek
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Tuhost

                   

              Když se v tom člověk začne nimrat tak se zamotá do definic. Já to bral fyzikálně. Tam je tuhost rovna síle potřebné na stlačení o jednotku délky a předpětí je síla potřebná k tomu aby se pružina vůbec pohnula. Ale jsou to dvě různé věci a většinou se u levné vidlice nastavuje to předpětí. Systém dvou vzduchových komor už asi umí kouzlit i s tuhostí. Tyhle úvahy jsou ale o lineárních pružinách kde tuhost nezávisí na stlačení. U nelineárních pružin to už je hotová věda a raději bych toho nechal a šel šlapat do pedálů.

              [ Zpět ]
              Datum: 31.01.2007
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Luboš2)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Tuhost

                     

                Možná je lepší se takhle v tom babrat nebo budou stále dokola opakovýny omyly o nastavení tuhosti, viz původní dotaz ze kterého celá tahle diskuze vznikla.
                Takže, ty knoflíky, které jsou takzvaně pro nastavení tuhosti nám pružinu ve skutečnosti předepnou a to zhruba o 10 - 15 mm.
                Kdo se vyzná v grafech charakteristik, tak si může odečíst jaký to má výsledek. Pro zjednodušení zmenší se tím sag a taky se sníží počáteční citlivost. Předepnutí potom řeší jenom onen počátek zdvihu a na další průbeh zdvihu má malý vliv, takže představa, že oním knoflíkem nahradím tvrdost pružiny a že to je přizpůsobení pro lehké a těžké jezdce je velký omyl.
                Systémy vzduchové umožnují nastavení v daleko větším rozsahu ale jisté limity dává samotné tovární nastavení vše také nejde nastavit jenom huštěním. Problematika vzduchových vidlic by teprve byla tématem na rozebírání ale to je už jenom pro zapálené a bez obrázků by se to neobešlo.

                [ Zpět ]
                Datum: 31.01.2007
                Autor: Neregistrovaný uživatel (tuning-test)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Tuhost

                       

                  Dik, udelal jsi to za me :o)
                  Neni potreba tady hazet definice, ale dokud si budeme plest docela zakladni pojmy, pak to bude jenom takovy tlachani.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 31.01.2007
                  Autor: vasek
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Tuhost

                       

                  Tak teď jsi tomu dal korunu ;-) Myslím to ale v dobrém, tak mi hned nenadávej ;-)

                  Tady někdo ani neví jak a čím se "nastavuje" vidlice a Ty na něj hned se sagem ;-)))

                  [ Zpět ]
                  Datum: 31.01.2007
                  Autor: Jarda
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Tuhost

                         

                    Tak já ti teda nevynadám a radši si nasypu popel na hlavu :-))

                    [ Zpět ]
                    Datum: 31.01.2007
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (tuning-test)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Tuhost

                         

                    Sag jako sádlová gravitace. O kolik vidlice klesne kdyz si sednu na kolo. To se uči v mateřské :-+.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 01.02.2007
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (Luboš2)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Kamarádku

16.04.2024
Samotnému se jezdí špatně,hledá se holka na kolo,na věku nesejde.

Hledám: Další parťáky do skupiny - cykloturistika

16.04.2024
Ahoj, hledají se další cyklisté do party z Pardubic a okolí … Věk cca 50 - 60r. … Na pohodu :-)…. WhatsApp 737 184…

Hledám: Parta cyklistů z Prahy

15.04.2024
hledá další do party. Od dubna do září jezdíme 1x za měsíc víkend natěžko, v srpnu máme cykloexpedici na 14 dnů.…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

238 cyklistů (9 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024