reklama

Odpružení Ano či Ne?

Kam vás to "kope" od hrbů na silnici? Na lowracerech/highracerech? Přední odpružená vidlice nebo radši 5cm polštářek pod zadek. Existuje nějaké konstrukční řešení analogicky k odpružené sedlovce na komfortKolech místo zadní kyvné vidlice? Smyslem by mělo být zachovat tuhost rámu kola a odpružit jen nejpodstatnější složku hmotnosti celku(kolo+jezdec) při současném zjednodušení celého kola. Běžnou terréní nerovností myslím cca 5-7cm pro kategorii treking (ne kolejnice nebo schody).

[ Zpět ]
Datum: 29.01.2007
Autor: Neregistrovaný uživatel (šmudla)
  • Re: Odpružení Ano či Ne?

         

    Nemám odpruženého vůbec nic, ani ten polštářek pod zadkem, a vůbec mi to nechybí. Fakt je, že se v terénu pohybuju jen výjimečně, ale některé silnice se od něj zase příliš neliší.

    Je ovšem možné, že kdybych si jízdu na odpruženém kole vyzkoušel, třeba bych jen nevěřícně kroutil hlavou, jak jsem dosud mohl bez odpružení vůbec jezdit.

    [ Zpět ]
    Datum: 29.01.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Medvěd)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      Tak to radši ani nezkoušej, ono se na to zvyká hodně rychle ;-) Na druhou stranu se s tím ale musí jezdit trochu jinak než s pevnou... Týká se to ale jízdy v horším terénu, což sám tvrdíš, že tam skoro nejezdíš...

      [ Zpět ]
      Datum: 29.01.2007
      Autor: Jarda
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Odpružení Ano či Ne?

             

        No já bych po zkušenostch už ležáka bez zadního odpružení nechtěl - je to fakt rozdíl...

        [ Zpět ]
        Datum: 29.01.2007
        Autor: Neregistrovaný uživatel (waqw)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Odpružení Ano či Ne?

         

    Nerozumim lehokolum, ale principum odpruzeni trosicku jo.
    Ostra hrana typu obrubnik uz je slusna proverka i pro vysokozdvihovy pruzici systemy, jenom jako priklad: vidlice treba "jenom" se zdvihem 100 mm pujde na doraz jenom vyjimecne, pri najeti na obrubnik tuhle "beznou" nerovnost nespolkne zdaleka uplne a hodi celym kolem. Odpruzena sedlovka nebude mit vubec takovyhle zdvih a ten realny bude jeste nizsi. Taky proto jsou zalezitosti typu odpruzenych sedlovek spis okrajovou zalezitosti a krome zdanlivyho zvyseni konfortu toho moc neprinesou.
    Dal myslim vseobecne plati (a to i u motocyklu, automobilu, ...), ze cim min neodpruzene hmoty, tim lepsi adheze, akcelerace a celkovy jizdni vlastnosti. Proc neuvazovat radsi o tuhosti ramu ne "pred", ale "za" odpruzenim? Ale jestli ti jde jenom o castecny zvyseni pohodli oproti pevnymu lehokolu a zjednodusseni jeho stavby, nic jsem nerekl :o) Kazdopadne to takhle prejezd obrubniku vubec nevyresi.

    [ Zpět ]
    Datum: 29.01.2007
    Autor: vasek
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      Něco takového jsem chtěl napsat taky.

      A zkušenost: Když jsem kdysi zkoušel rozdíl mezi celoodpruženým a jenvzaduodpruženým Azubem, tak jsem na kamenité cestě cítil nárazy hlavně do horní části zad - tedy zdánlivě nelogicky. Celoodpružený kolo jelo ve stejných podmínkách jak po másle a proto jsem si za odpruženou vidli rád připlatil.

      [ Zpět ]
      Datum: 29.01.2007
      Autor: PavelŠ
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Odpružení Ano či Ne?

         

    Ono čím víc je na kole hejblátek, tím víc se toho může posrat(a tyk platí co tam není se nemusí kupovat ani opravovat). Dejme tomu že přední trekingová "nějaká" odpuřená vidlice Suntour CR 920 (zdvih 50mm, 1.
    7kg, 1600Kč) lepší než drátem do oka nebo něco levnýho robustního na horáka. To se dá namontovat na kolo jako Ugrade dodatečně. Základní odpružení první linie vyrábí stejně pneumatika(pro ty kdo se někdy projeli na kostitřasu a kole s pneumatikammůžou porovnat pocity ), a odpružit v sedátku hmotnost 80kg těžištěm sedící v polovině rozvoru obnáší odpružení 80ti procent hmotnosti považuju za docela fajn výsledek (velmi velký rozdíl mít 80procent odpružených než nic a skákat jak čert na koze) Tam kde by ráfek dostal šlupku od celé hmotnosti dostane šlupku jen pětinovou a to už je safra poznat. Opružení celé zadní stavby může pokrývat už jen ten dvaceti procentní zbytek a většina normálních cyklistů nejezdí běžně na silnicích přes 20 a více centimetrové obrubníky pro zábavu.

    [ Zpět ]
    Datum: 29.01.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (šmudla)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      Ze ja se necham tema lehakama vzdycky vyprovokovat :o)
      Pneumatika pochopitelne taky pochyti cast nerovnosti (ale treba u sirky 2,5" muzes mluvit tak cca o 1-2 cm realnyho "zdvihu", a to jenom kdyz ji mas tak na 2 bary). Odpruzenym sedadlem neco malo ziskas, ale cim bude odpruzeni vzdalenejsi styku s terenem, tim bude reagovat pozdeji a tim mnohem s mnohem nizsim efektem. Zkratka treba ten neodpruzeny lehac i na tom obrubniku dostane poradnou pecku, chvilku se nic nedeje a pote se ti rozhoupe sedadlo. Cim bude system dokonalejsi (zminovany minimum neodpruzeny hmoty + modernejsi systemy zaveseni kola + tlumicu + odpovidajici vyska zdvihu), tim pohotoveji bude reagovat na nerovnosti, az treba nakonec vyzehli i ten obrubnik. 20 cm je fakt extrem, ten bez zamavani s jezdcem bez jeho dobry techniky nevyzehli ani sjezdak treba s 200 mm vpredu i vzadu.

      [ Zpět ]
      Datum: 29.01.2007
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Odpružení Ano či Ne?

         

    Ram z Ti:-)))) Kdyz je sikovne udelanej, tak pruzi. Tehda slavna sirma Morati (nebo ze by jinak?) delala ram, jenz vzadu "pruzil".

    [ Zpět ]
    Datum: 29.01.2007
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      To, co pises, je ideal, kterymu se vsichni snazi priblizit, s vyuzitim materialu (titanu, karbonu, ale jde to castecne i s hlinikem) ziskat tuhy celek, ktery by zaroven i pohlcoval vibrace. Ale jenom vibrace, o zdvihu bych nemluvil. Jestli mas na mysli neco na zpusob tzv. softtailu, kdy pruzi treba nejaka byt napevno navarena planzeta apod., to uz neni az tak otazkou materialu jako takovyho, ale analogie min efektivniho a prakticky bezudrzbovyho cepu. Treba jak nam tu Mirek nedavno ukazoval novej Duratec.

      [ Zpět ]
      Datum: 29.01.2007
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Odpružení Ano či Ne?

             

        No ja jsem psal hlavne o vyuziti mechanickych vlastnosti materialu. Videl jsem dokonce i zadni odpruzeni bez patrony. Byl tam kus titanu, jenz nahrazoval pruzici patronu. Mozna ze to bylo zrovna u toho ceskeho ramu, ted uz nevim.
        Jinak hlinik/dural bych na to osobne nepouzival...jeho hnusna vlastnost je starnuti. Muze se taky stat, ze po case se ti bude chovat jak pero...a pak ti praskne.

        [ Zpět ]
        Datum: 29.01.2007
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Odpružení Ano či Ne?

               

          Jasne, ja mel na mysli treba ruzne zprohybany zadni stavby duralovych kol, co taky nejaky vibrace muzou pochytit, pokud je ram dobre vyrobenej. O pouziti jako planzety nebo podobnho primo pruziciho systemu u hliniku pochopitelne neuvazuju.

          [ Zpět ]
          Datum: 29.01.2007
          Autor: vasek
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Odpružení Ano či Ne?

               

          Jinak prave to Morati melo jakysi "zdvih" prave na principu titanove planzety (= porad jenom analogie cepu odpruzene zadni stavby kola, neco podobnyho ma treba i Cannondale Scalpel- tu karbonovou "kost", ktera svou pruznosti de facto nahrazuje jeden z cepu). A taky jeden softail, kde byl uz ale pouzity i klasicky tlumic, i kdyz se zanedbatelnym zdvihem, pry asi jako podhustena pneumatika :o)

          [ Zpět ]
          Datum: 29.01.2007
          Autor: vasek
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Odpružení Ano či Ne?

         

    Nikde jsem nikdy neviděl lehokolo, které by mělo pružené jen uložení sedla. Na jednu stranu bude složité zařídit, aby to pružilo svisle a ne vodorovně - neuhýbalo při šlapání. To prostou montáží sedla přes gumový blok nezvládneš. Na druhou stranu dostat z takového systému nějaký rozumný zdvich asi moc nepůjde, ne bez toho, že by byl stejně složitý jako odpružit vidlice.
    Na Azubu 4 mám zdvih vpředu cca 40-50mm (nevím jistě, možná jen 30) a vzadu ne o moc víc, tak asi 70-80mm) Přesto není problém řítit se 40km/h po polňačce s kamením. Občas to holt udělá ranu, celou dobu to příšerně rachotí a třepe se, ale furt je to pohodlnější než to kdy bývalo na trekingu. Tam jsem něco takového nemohl provozovat v sedě, a jet třeba 5km ve stoje na konci celodenního výletu taky nebylo úplně pohodlný. Pro lehokolo toho typu jako mám já to není úplně ideální prostředí, ale neublíží mu a doveze mě kam potřebuju. (Má najeto 14000km, proto si dovolím tvrdit, že mu to neublíží). Obrubníky chodníků se s tím dají zvládnout do výšky cca 12cm, běžně, jen musíš přibrzdit, narovnat a vývážit kolo a nejlépe přidat přibrždění následované šlápnutím do pedálů tak, aby se předek nadlehčil. Pak i 20" kolo s ultralevnou vidlicí zvládne 12cm obrubník.
    Pro upřesnění: jezdím většinou na 7bar v obou kolech.
    Pokud chceš stavět kolo vhodné pro jízdu po polních cestách, moje doporučení je buď odpružení, i kdyby bylo superlevné, nebo aspoň kombinace LWB s velkým zadním kolem a hodně polstrovanou základnou sedadla. Odpružení je lepší. Lehokolo má tu výhodu, že chytrým rozvržením lze obejít potřebu drahých miliončepových systémů. Protáhni řežez přímo kolem čepu zadní vidle, případně ho tam podrž jednou kladkou, a interference pružení a šlapání budou minimální.

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2007
    Autor: Jirka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      U tebe se mi libi jedno.....Kolo=Lehokolo:-))))))

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2007
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Odpružení Ano či Ne?

             

        Když už víc jak tři a půl roku jiný nemáš, tvůj otec jezdí taky vleže a mamince jste dali jedno k Vánocům, ta se ti tak nějak samo od sebe přestane chtít to říkat celý, prostě je to kolo, a z kontextu každej rozumí, který zrovna myslíš.

        [ Zpět ]
        Datum: 01.02.2007
        Autor: Jirka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Odpružení Ano či Ne?

             

        stejně jako pro někoho, kdo jezdí na MTB platí kolo = horské kolo. Na velomobiel.nl dokonce označují své výtvory jako "bike" (což už ale není přesné, protože to má 3 kola).

        [ Zpět ]
        Datum: 02.02.2007
        Autor: PavelŠ
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      Ono to bude asi tím, že se lehokola nezačala vyrábět v ČSR, tedy v zemi koumáckých konstruktérů. Již dříve (za socíku) se o některých vocaďzdejších říkalo, že jim stačí, aby kolem nich profrčelo "cosi" - tím byl dán podnět pro vymýšlení a konec konců pro konstrukci. Vzhledem k nedostatku materiálu a stísněným prostorám garáží a domácích dílen museli stavitelé volit alternativy. Tím občas vzniklo ono "cosi" na vyšší ůrovni než originál.

      [ Zpět ]
      Datum: 03.02.2007
      Autor: Neregistrovaný uživatel (El)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Odpružení Ano či Ne?

             

        P.S. Tedy, mohl-li mít skútr Čezeta odpérované přední kolo pryžovým blokem, bylo by možné odpérovat i sedadlo lehokola tak, aby se nevychylovalo do stran (tedy tvrdíš-li, že na nějakém tom kile u ležáku nesjde ...) 8-)))

        [ Zpět ]
        Datum: 03.02.2007
        Autor: Neregistrovaný uživatel (El)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Odpružení Ano či Ne?

             

        Postranní vozík Velorex měl také pérování pryžovým blokem. Tedy suma sumárum: v obou případech muselo být zajištěno poměrně přesné vedení kola a určitá úroveň zdvihu.
        Takže odpružené sedadlo bez bočního výkyvu - proč ne?

        [ Zpět ]
        Datum: 04.02.2007
        Autor: Neregistrovaný uživatel (El)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Odpružení Ano či Ne?

             

        Lehokola se v ČSR tedy rozhodně vyráběla :o))

        [ Zpět ]
        Datum: 04.02.2007
        Autor: Jurimír
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      Odpérované sedadlo, tuhý rám etc. - to je sice všechno hezké, ale jízdní pohodu vytvářejí (nebo také kazí) neodpérované hmoty. Tedy veškerá hmota (hmotnost B-) ) která je pod pružicími jednotkami. Budou-li velké (tedy velké setrvačné síly), bude kolo skákat jako koza, bude i špatně řiditelné - kola budou odskakovat => poměr neodpérované a odpérované hmoty má být co nejmenší ...
      B-)))

      [ Zpět ]
      Datum: 04.02.2007
      Autor: AV
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Odpružení Ano či Ne?

         

    Už někoho napadlo dát na zadní vidlici jako pružení přední 26" (28") vidlici třeba jenom s elastomerem a pružinama?Myslím to tak, upnout na osu kola společně se spodníma ramenama a nahoře zakotvit krk vidlice někde na vršku sedla, třeba na otočný čep. Zkoušel jste to někdo? Jak by to třeba chovalo a funguvalo by to vůbec?Když přední vidlice vydrží rázy od terénu, tak vzadu by neměla být tak namáhaná ,ne?

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Marti)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      To marti:
      Už mne to napadlo a promýšlel jsem to, ale naráží to na jeden problém - a to šířku přední vidlice. Prostě by to nešlo jednoduše připasovat k zadní stavbě, neprotáh bys tam řetěz atd. Asi jediné řešení by bylo vidlici rozřezat a jako pružící jednotku použít jen samostané nohy. Píšu nohy, protože jedna noha by asi byla měkká. Ale asi to nestojí za tu práci. Jeden klasický zadní tlumič vyjde finančně nastejno, je lehčí a menší.
      Jiná záležitost by to ale byla u leháčů s pohonem předního kola. Tam by se klidně dala dozadu napevno uchytit přední odpružená vidlice (chytit ji za krk někde za sedadlem),upnout do ní přední kolo a mám dobré zadní pružení. Chce to ale vychytat úhel sklonu té vidlice vůči terénu. Vepředu bývá cca 70-72 stupňů (u klasických kol), ale vzadu by to asi muselo být trošku jinak vzhledem k rozložení váhy na leháči atd. Na "první pohled" bych řekl, že by musela být trochu víc šikmo (směrem dopředu).

      [ Zpět ]
      Datum: 19.02.2007
      Autor: Jihra
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Odpružení Ano či Ne?

         

    Tady je planžetová celá zadní stavba
    http://pcshop.pells.cz/shop/default.asp?cls...

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2007
    Autor: Petrun
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      A jakou má příjemnou cenu. :-)

      [ Zpět ]
      Datum: 01.02.2007
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Odpružení Ano či Ne?

         

    Přijde mi, že se tu tak trošku řeší dvě různé věci pod jedním názvem.
    Jde o to, jestli měl šmudla na mysli pružení ve formě, kdy ho to prostě nebude mlátit do zad, tedy čistě o komfortu, nebo o pružení které zlepší adhezi kol na povrchu a s tím zároveň kromě lepších jízdních vlastností zlepší i komfort ?
    Pro první případ by teoreticky stačilo mít střed přes dvoučep a sedadlo s bočním vedením, ale přitom třeba vzduchové (nafukovací matrace :o)).
    Pro druhý případ je naprosto nezbytné, aby bylo de-facto nezávislé zavěšení obou (tří, čtyř) kol a to se systémem odpružení, který je schopen pohltit celé ony nerovnosti (v topicu je psáno 5-7cm, takže odhadem teoreticky min. 100mm zdvih, v reálu bych to hodil min. na 130mm, aby to se to skutečně přiblížilo 100% ).
    Na leháči nejezdím, takže netuším jak moc velký vliv má krátkodobá ztráta adheze např. předního kola na stabilitu celku, ale u klasického MTB mohu bohužel z vlastní zkušenosti potvrdit, že odskok předního kola při rychlosti 40kmh na dráze v délce cca. 5cm stačil na to, abych se doslova v okamžiku ocitl o pár metrů dál v krvi a prachu a dal si měsíční pauzu od ježdění ze zdravotních důvodů.
    Takže pokud jde jen o pohodlí a finance, asi se to dá řešit pouze v rámci sedáku, jakmile se ale začneme bavit o jízdních vlastnostech a komfortu zároveň, bude muset nastoupit více či méně dražší řešení (v závislosti na typu nerovností přes které chceme jezdit) typově odvozené od již existujících řešení na klasice (odpružené vidlice, přečepování s přidáním tlumiče atd.).

    [ Zpět ]
    Datum: 01.02.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (MatyxCZ)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      Zapoměl jsem na jednu klíčovou věc --->>> pro komfort stačí pouze částečné či většinové pohlcení rázu od překážky, tzn. že na grafu nebude průběh pohybu sedáku nahoru a zpět dolů (popř. opačně) mít ostré hrany a strmý nárust, ale bude zaoblen. Pro jízdní vlastnosti je přitom potřeba něco úplně jiného, a to aby narozdíl od odpružených součástí se průběh pohybu nahoru a zpět při přejetí překážky neobjevil vůbec, respektive co nejméně. A to je právě potom ten rozdíl v řešení a jeho ceně.

      [ Zpět ]
      Datum: 01.02.2007
      Autor: Neregistrovaný uživatel (MatyxCZ)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      Ja myslim, ze to definoval "Kam vás to "kope" od hrbů na silnici?". A taky to tu resime.

      [ Zpět ]
      Datum: 01.02.2007
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Odpružení Ano či Ne?

             

        ... a pak pokračoval v tom zadání již ve smyslu různých konstrukčních způsobů řešení. A na to jsem reagoval, protože pokud se bavíme o odpružení, tak prostě existují dvě varianty, a to ty které přitom řeší i jízdní vlastnosti, a ty ostatní, zatímco šmudla a některé reakce na jeho topic tyto dvě varianty házely do jednoho pytle, což nelze.

        [ Zpět ]
        Datum: 01.02.2007
        Autor: Neregistrovaný uživatel (MatyxCZ)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Odpružení Ano či Ne?

           

      Ano, šmudlík jezdí po silnicích, kolo=dopravní prostředek z bodu A do bodu B, a přizpůsobuje rychlost stavu a povaze vozovky. Vjezd plnou rychlostí do prudší zatáčky na štěrkový posyp nezachrání žádné odpružení a dejme tomu že přední odpruženou vidlici beru jako vychytané vysoce funkční řešení stability jízdy za běžných režimů cestování a polštářek pod zadek či něco takového by mělo chytat ty ostré špičky nerovností (lidově řečeno aby to ze mě na kostkové silnici nebo v úseku častých boulovitých asfaltových záplat nevytřepalo duši). Po polňačce lze jet na čemkoliv ale krokem. V traktoru není odružené nic kromě sedačky řidiče.

      [ Zpět ]
      Datum: 01.02.2007
      Autor: Neregistrovaný uživatel (šmudla)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Odpružení Ano či Ne?

             

        Děkuji, toto je myslím naprosto dostačující vysvětlení. V takovém případě bych šel asi do nějaké rozumné kombinace, např. planžetový systém pro částečné odpružení rámu, i když otázkou je jak zachovat horizontální tuhost stavby u leháče. A pak právě třeba to sedadlo, něco na principu vzduchového polštáře, už jen proto, že vzduch nic neváží ;o)). Jenže to by pak asi potřebovalo boční vedení, které by ale při pohybu těla mohlo způsobovat odřeniny. Navíc je tu samozřejmě otázka ztráty výkonu, tzn. při využití záběru při zádech zapřených o sedák by k tomu rozhodně docházelo.
        Zatím mi to stejně nejlépe vychází pro to dražší řešení, tzn. ideálně přepákování přes čepy jak vpředu, tak vzadu, a použití systému tlumičů a pružin podobně, jako u zadní stavby na celoodpružených vzpřímených kolech.

        Na závěr snad jen, že pro tvé účely vypadá vůbec nejlépe použití trojkolky, tzn. systému velomobilu, kde je odpružení a zavěšení kol klasickým způsobem McPherson. To sice není pro extra terén, ale pro běžné použití je to odzkoušený a maximálně funkční systém.

        [ Zpět ]
        Datum: 01.02.2007
        Autor: Neregistrovaný uživatel (MatyxCZ)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Odpružení Ano či Ne?

               

          Konstrukce komfortního a zároveň efektivního sedadla je obvykle možná (s jistou mírou kompromisu), ale drasticky závisí na sklonu těla. Úplně jinak vypadá vhodné sedlo pro sklon 30° jako na Azubech nebo vůbec sportovněji laděnýc posazech s osou středu ne níž než spodek sedačky a sklonem pod 40°, a úplně jinak vypadá vhodné sedadlo na nějaké LWB s šlapáním o 20cm níž než sedačka a opěradlem 55°.

          [ Zpět ]
          Datum: 02.02.2007
          Autor: Jirka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Odpružení Ano či Ne?

         

    Čau, co je Highracer?

    Já mám krátké lekokolo se spodním řízením. Dříve jsem měl přední odpruženou vidlici o zdvihu 6 cm, ale když jsem na sedl, tak to kleslo tak o 3 cm, takže jsem si užíval zdvihu tak 3 cm, nebylo to na rallye, ale na trochu pohodlí při přejíždění drobných nerovností na městských silnicích.

    Ptáš se, kam to kope? Pokud máš rozměr předního kola pod 20 palců, tak musíš dávat furt bacha na obrubníky, kanály, koleje.

    LowBike je lepší pevný, protože těžiště je někde jinde a odpružení ztrácí smysl.

    Zkus se dostavit na letošní sraz v Brně a přesvědčit se sám.

    Vítr v zádech, Mio

    [ Zpět ]
    Datum: 20.02.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Mio ([email protected]))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Kamarádku

16.04.2024
Samotnému se jezdí špatně,hledá se holka na kolo,na věku nesejde.

Hledám: Další parťáky do skupiny - cykloturistika

16.04.2024
Ahoj, hledají se další cyklisté do party z Pardubic a okolí … Věk cca 50 - 60r. … Na pohodu :-)…. WhatsApp 737 184…

Hledám: Parta cyklistů z Prahy

15.04.2024
hledá další do party. Od dubna do září jezdíme 1x za měsíc víkend natěžko, v srpnu máme cykloexpedici na 14 dnů.…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

312 cyklistů (11 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024