Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

Trosku vaham, jestli to sem vubec psat. Ale jsem jezdec samotar a nemam moznost to nenapadne nadhodit nekde jen tak mimochodem a kdyztak delat, ze nic. :)
Nejspis uplne blby dotaz. Ale prece jen to zkusim.

Odjakziva (a je to uz celkem dlouho) jsem jezdil jen na 'tvrdem' kole, a to vsemi moznymi tereny. Az ted nedavno jsem si 'na stara kolena' poridil horala s odpruzenou predni vidlici, a mam z nej rozporuplne pocity.

Je fajn, ze vidlice pochyta diry, sutry a podobne neprijemnosti pri bezne jizde, ale parkrat uz me neprijemne prekvapila. Predstavte si treba situaci v prudkem sjezdu, tedy ve velkem naklonu, pochopitelne v neprilis velke rychlosti. Objevii se dira, koren, nebo jina prekazka, do ktere ci o kterou se predni kolo ma tendenci zarazit. Nebo staci velka dira i na rovine. Neodpruzene predni kolo sice znamena velky naraz do rukou, ale je to jen naraz, ktery se da ustat, a kolo se bud nakonec prevali, nebo to clovek nejak srovna a jakoby zpetnym razem toho narazu kolo nadlehci a vytahne. Dulezite je, ze neni duvod ztratit balanc.

Odpruzena vidlice ovsem v takove situaci naraz pohlti, zaroven ale jde prudce dolu, treba az nadoraz - tim absorbuje energii, takze kolo nema duvod se prevalit a zustane v te dire zapichnute najisto. Dalsi neprijemnost je, ze sice nedostanu raz do rukou, ale riditka se mi najednou propadnou o 80mm dolu. Nezda se to, ale je to hodne, zvlast treba v tom prudkem naklonu v kopci. Nekolikrat jsem takhle uz predni kolo utopil a malem letel po hlave pres riditka...

Tak nevim, da se na toto tema neco vubec rict? Poradit? Samozrejme reakce me napadaji take... davat si pozor na diry, vyhybat se jim, pocitat s 'potopenim' se riditek... zvyknout si na to...

Musim to rict bohuzel takto - sam nevim, jestli vubec pro tohle existuje nejaka rada, jestli se o tom da neco vykladat, nebo vam to pripada stejne hloupy dotaz jako kdyz si male dite stezuje, ze z kola pada na bok a nechce mu jet rovne... :) nevim. Ale za pokus snad nic nedam. DIky.

[ Zpět ]
Datum: 09.01.2007
Autor: Neregistrovaný uživatel (Suspension Newbie)
  • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

         

    Toz spatne nastavena/serizena vidlice....a taky zpusob jizdy. Vidlice za tebe vsechno nevyresi. Obcas ji musis pomoct. Kdyz pojedes na obrubnik, taky kolu pomuzes prizvednutim kola. Kdybys jel natvrdo, budes mit obdobne problemy...

    [ Zpět ]
    Datum: 09.01.2007
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

         

    Nic si ze svych pocitu nedelej a ptej se, to je nejlepsi cesta, jak se neco dozvedet :o)
    Tezko rict, nakolik ma "vinu" tvuj zvyk na jizdu s pevnou vidli a jakou roli hraje vidlice samotna. Existuji i "odpruzene" vidlice, ktery se daji uspesneji nahradit radeji i zpatky tou pevnou vidli, ale vetsinou je odpruzeni prinosem nejenom pro konfort, ale i pro bezpecnost jizdy.
    Hodne zavisi na nastaveni pruzeni, ale tezko radit, kdyz ani nenapises, co mas za typ.

    [ Zpět ]
    Datum: 09.01.2007
    Autor: vasek
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

           

      Urcite za to bude i tim, ze vzdy pouzival pevnou vidli a ze na pouziti odpruzene vidle neni zvyklej. Staci ten pokus s obrubnikem. Kdyz se proti nemu rozjedes (malou rychlosti) s pevnou vidli a nebudes ji pomahat, bude to sice rana, ale nejak to prekulis. Kdyz se proti ni rozjedes malou rychlosti s odpruzenou vidlici, nebudes pomahat, tak velkou cast energie (mozna i celou) pohlti vidlice a nezbyde energie na vyjezd obrubniku. Je to v podstate stejne, jako problem, ktery popisuje tazatel. Proste je tam neco navic, co nam krade energii...odpruzena vidlice.
      Prave proto se vidle neustale vyvijeji....aby pri jejich pouziti nevznikali ztraty energie, aby pruzili, tam kde maji.
      Levne vidlice jsou jak "pera" a pohlcuji strasne moc energie. Vetsinou se nedaji moc extra stelovat a ladit. Pokavad ma nejakou lepsi, mozna by se to dalo resit nastavenim.
      Kazdopadne musi te vidlici obcas pomoct.

      [ Zpět ]
      Datum: 09.01.2007
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

             

        Jo jo. Taky se bude chovat jinak treba 80mm vidlice s pruzinou a elastomerem, nebo sjezdova vidla se 160 mm zdvihu, u ktere ten obrubnik skoro ani nepocitis. Navic i u tech 80 mm, i kdyz muze byt vidlice sebelepsi, pujde vidle na doraz jenom v krajnim pripade, coz obrubnik urcite nebude, takze pri prejezdu treba 100 mm obrubniku pri realnym cca 40 mm (priklad) zanoreni vidlice nejde cekat zazraky. Jak pises, samotna vidlice bez trochy umu a techniky nespasi :o)

        [ Zpět ]
        Datum: 09.01.2007
        Autor: vasek
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

           

      Diky ze jste me vsichni hned nesepsuli. ta moje vidlice neni myslim nic extra, RST Gila. ze ji musim obcas trochu pomoct je mi jasne, na obrubnik (pro vasi informaci) kolo nadhazuju, dokonce i zadni (to jsem hvezda,co), a pred dirou taky... jenze vzdycky tu diru holt vcas nevidim, a pak mam ten problem s propadavajicima se riditkama... :)

      Asi dost naivne jsem si myslel, ze porizenim odpruzene vidlice prave na ty pozde videne nebo vubec nevidene diry vyzraju, ale vysledek nebyl uplne uspokojujici. chvilkama mam dokonce pocit, ze je lepsi tu diru vymest natvrdo, nez s tim zabijackym zhoupnutim... jina vec je samozrejme bezna jizda, tam je pruzici vidlice rozhodne lepsi nez vibrujicii riditka s vidlici pevnou...

      [ Zpět ]
      Datum: 09.01.2007
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Suspension Newbie - Jakub)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

             

        Jo, tak Gila neni uplne hvezda. Takova klasika, od ktere nemuzes cekat zazraky. Na nerovne ceste ti zprijemni jizdu, ale v horsim terenu (diry, kameny...) moc prace neodvede. Na to si hold musis koupit lepsi vidli...samozrejme drazsi:-(

        [ Zpět ]
        Datum: 09.01.2007
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

             

        Taky jde o to, kolik vážíš. Jestli na tebe ta vidlice není moc měkká. A jinak, co jsem pochopil, tak vidlice rekreačním jezdcům umožňijí pohodlnější jízdu, vyrovnávají terén. Ty se asi běžně na kola montují. Jiné pak jsou vidlice pro závodníky (to zřejmě spíš odpovídá tvým požadavkům), které za normálních okolností terén nevyhlazují, ale zlepšují vedení předního kola právě při velkých nárazech a při větších rychlostech. Nedá se přesně říct, že by drahá vidlice byla automaticky vždy "lepší". Jak na co. V každym případě se asi vyplatí s nějakou neviditelnou dírou počítat a při jízdě z kopce držet těžiště víc vzadu.
        (Jestli je to složitější, nebo se úplně mýlím, tak mě snad někdo opraví. :')

        [ Zpět ]
        Datum: 10.01.2007
        Autor: žofka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

             

        Asi takto, ať už je vidlice jakákoliv, je nutné ji poznat, vědět co dokáže a podle toho volit terén. A hlavně kam nevidím, tam nejedu, protože i na sebelepší vidli se najde dostatečně hluboká díra a pak bys to i nemusel rozdýchat.

        [ Zpět ]
        Datum: 16.01.2007
        Autor: Francy
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

         

    Ja myslim, ze jde jen o zvyk.
    Mela jsem vzduchovou vidlici se 100mm zdvihu (necitliva) a vymenila jsem ji za stelovatelnou 80-130mm s pruzinou (hodne citliva). Pri zkouseni jsem ji v jednom dlouhem sjezdu dala na 130mm a malem jsem to nedobrzdila. Uplne nezvykle se mi vidlice pri zabrzdeni ponorila (pocit, jako ze letim pres riditka) a ja to musela dobrzdit jen zadni. Ale je to jen zvyk, tedka brzdim predni v pohode a zanoreni mi nevadi. Staci jen vedet, ze bude nasledovat zanoreni, pevne drzet riditka a posunout teziste dozadu.

    [ Zpět ]
    Datum: 10.01.2007
    Autor: wewerka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

         

    Wewerka to v odpovědi o kousek výše popisuje vcelku přesně. Já bych asi jen dodal, že ačkoliv se vidlice dělí na x typů, v zásadě jde o dva druhy. Oba dva "žehlí", tzn. vyrovnávají terénní nerovnosti.
    První typ je, řekněme, "turistický", tzn. stavěný tak aby žehlil menší nerovnosti vůči zbytku kola a tím zvýšil komfort při jízdě. Do této kategorie podle mého spadá i tvá Gila.
    Druhý typ žehlí terénní nerovnosti primárně za účelem stabilní adheze předního kola. Možná to není tak komfortní, a musí se s tím umět zacházet (viz. co píše Wewerka), ale zase ve sjezdech a náročném terénu při správném nastavení umožní bezpečnější průjezd.
    Jinak tě ale naprosto chápu. Moje první kolo se skutečně odpruženou vidlicí mě hned při druhé vyjížďce poslalo pěkně přes řidítka a dost nepěkně jsem se pošramotil. Právě proto, že se mi zanořilo přední kolo, protože jsem měl špatně těžiště.

    Abych to nějak shrnul, máš v zásadě dvě možnosti. Buďto si na odpruženou vidlici zvyknout a tím pádem změnit styl jízdy (přijde to samo, nebo tomu můžeš pomoci cíleným tréninkem), nebo se vrátit k pevné vidli. Ale s Gilou bych to na extra terén neviděl, tam bude dle mého dost trpět a ty také (záleží na tvé váze). Na normální traily je to pohodová vidle, a přes větší díry se holt prostě skáče, nebo se objedou. Zadní kolo vytáhneš, ale jak ti zahučí přední, tak se prostě plachtí :o))))

    [ Zpět ]
    Datum: 10.01.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (MatyxCZ)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

           

      Tak tak, se vším souhlasím a mám i podobné zkušenosti. Gilu jsem na svém kole strpěl jen jednu sezonu, pak šla dolů. Už to všechno dobře popsal Matyx, já bych k tomu jen dodal, že drtivá většina "turistických" vidlic (kam Gilu řadím) ani nemá tlumení. Tedy, má elastomery, ale toto se za tlumení jen vydává, jinak to plní funkci jen aby to snad při zpětném chodu nemlátilo kov o kov ;-) A dobře fungující tlumení je základ pohodlné a především bezpečné jízdy v terénu.
      Zkus si něco přečíst zde http://www.tuning-test.cz/ a dojdeš k poznání, že Gila do terénu moc není...

      [ Zpět ]
      Datum: 10.01.2007
      Autor: Jarda
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

           

      Rypnu si :o) Netusim, jaky rozdil popisujes pri typu 1 a 2, nevidim v zasade rozdil mezi "zehli mensi nerovnosti" a "zehli terenni nerovnosti". Vzdycky by snad melo jit o to, aby vidlice pohlcovala terenni nerovnosti, tim prispiva ke konfortu jizdy a lepi zaroven i predni kolo k zemi.
      Jediny opodstatneny rozliseni druhu vidlic me napada snad jenom podle systemu pruzeni a tlumeni a delky zdvihu.
      Pojem "zehleni" se pouziva jako popis jevu, kdy se vidlice snadno a lehce dostane do zdvihu uz pri malych nerovnostech, idealni stav by byl, kdyby se soustava kolo+cyklista pri prejezdu takove nerovnosti nepohnula a pohyb by vykonala prave jen neodpruzena hmota- tj. predni kolo + vnejsi nohy vidlice (ev. i zadni kolo + zadni stavba kola).

      [ Zpět ]
      Datum: 10.01.2007
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

             

        To dělení na ty dvě kategorie beru dle toho, že vidlice typu Gila a podobně jsou schopné pohltit drobnější vibrace z menších terénních nerovností, takže zvyšují komfort na běžných cestách, protože člověka to nemlátí přes řidítka přímo do rukou. V momentě kdy se s podobnou vidlí najede rychleji do členitějšího terénu, tak to začne normálně kopat protirázem a to je děs.

        [ Zpět ]
        Datum: 10.01.2007
        Autor: Neregistrovaný uživatel (MatyxCZ)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

             

        Tadyhle ten dotaz, co se tady řeší to je přesně ukázkový případ toho, co popisuju, že lidi se běžně zaleknou citlivé vidlice. To, co popisuje tazatel je přesně ono. V malé rychlosti najíždí na překážku, která ho doslova zbrzdí a pohltí pohybem vidlice.
        Existují dvě vysvětlení. buď je opravdu měkká pružina a nebo si jezdec nezvykl na jízdu s odpruženou vidlicí.
        není třeba opakovat zkušenějším jezdcům, že najíždět třeba v trialu pomalu na buď vysokou pžekážku a nebo do hlubší díry vždy povede k zaboření vidle, zastavení biku a možná i k cestě přes řídítka.
        Posoudit takhle a na dálku, jeký případ nastal nejde.
        I o tomhle jsou taková společná vysvětlování ale nejlepší je to zase jenom praxí.

        [ Zpět ]
        Datum: 18.01.2007
        Autor: Neregistrovaný uživatel (tuning-test)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

         

    Díky za vysvětlení i pro mě. S odpruženou vidlí jsem jel jen párkrát, když jsem měl půjčeno synovo kolo a měl jsem z toho podivné pocity stejně jako autor diskuse. Teď jsem o kousek chytřejší.

    [ Zpět ]
    Datum: 10.01.2007
    Autor: petrp
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

         

    jestli si jen skoro preletel, jsi na tom dobre...ja jen za posledni sezonu preletel 2x..mastesti ne v rychlosti a na mekkym povrchu.....s pevnou vidlici be se to nestalo......

    [ Zpět ]
    Datum: 16.01.2007
    Autor: Hrabe-X
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Nejapny dotaz - odpruzena predni vidle

         

    esi mas vidlici s lockoutem, tak ji zamykej, ale stejne davej pozor kam jezdis, nebo se ti muze stat, ze to jednou odnese treba cely ram esi budes delat blbosti

    [ Zpět ]
    Datum: 18.01.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (j)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?

Hledám: Parťáka nebo parťačku

28.11.2016
Hledám parťáka nebo parťačku na silniční kolo Teplice a okolí. Už mě nebaví jezdit pořád sám. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

68 cyklistů (2 přihlášení)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016