Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

Tak jsem spáchal své první pokusné lehokolo (zájemci viz http://jihrab.googlepages.com/lehokolo) a zdá se mi nějaké nestabilní. Prostě místy sněruju cestu jako opilec. Rozvor (vzdálenost os) kol je sice skoro stejný, jako u \"vzpřímeného\" kola (112 cm), ale jelikož na lehokole sedím podstatně blíže přednímu kolu než na \"vzpřímeném\" kole, tak přední kolo zatáčí skoro pode mnou a z toho (asi) pramení nestabilita lehokola. Domnívám se, že pokud by bylo přední kolo více vpředu, tak by se na lehokole jezdilo daleko lépe a lehokolo by bylo stabilnější. Co na to říkají hlavně majitélé lehokol, která mají přední kolo úplně vpředu před převodníky?

[ Zpět ]
Datum: 25.05.2006
Autor: Jihra
  • Re: Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

         

    podle té fotky to vypadá, že máš velmi malý trail (stopu), odhaduju to tak na -1 až 3 cm, z toho může taky plynout nestabilita. Ale z té fotky se to fakt blbě určuje... Další věc je nízké těžiště, ze kterého plyne rychlejší reakce kola (a tedy nutná rychlejší reakce pilota) - jestlis dřív na ležákách nejezdil, může být problémem i toto (tedy nezvyk). Myslím, že poloha těžiště vzadu/vpředu by na toto neměla mít zásadní vliv.

    [ Zpět ]
    Datum: 26.05.2006
    Autor: PavelŠ
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

           

      Trail je určite OK - viz diskuze http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=2348 - dole koukni na můj poslední příspěvek z 18.5.06. Nezvyk je to určitě taky - nejel jsem na ležáku cca 20 km. S tím nízkým těžištěm - spíš bych řekl, že nízké těžiště by mělo jízdu zklidnit. No ale to by chtělo praktické srovnání. Chystám se, že do rámu vevařím ještě jednu hlavovou trubku (je to holt experimentální lehokolo, musí to přežít) tak o 10-15 cm více dopředu, přední vidlici přemontuju a uvidím, zda se řízení zlepší. Pak dám vědět.

      [ Zpět ]
      Datum: 26.05.2006
      Autor: Jihra
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

             

        řekl bych, že nízké těžiště znamená, že kolo bude rychleji padat (jakože spadne dříve), což znamená nutné rychlejší reakce řidiče aby nespadlo, ale také cílené manévry lze dělat rychleji. S nižším těžištěm je řízení živější (dle mého názoru).

        [ Zpět ]
        Datum: 27.05.2006
        Autor: PavelŠ
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

               

          Je to tak, moment síly nutný k vychýlení o daný úhel je menší úměrně tomu, jak se zkracuje páka, tedy vzdálenost těžiště od bodu otáčení - země. Takže nižší kolo je opravdu živější.

          [ Zpět ]
          Datum: 27.05.2006
          Autor: Jirka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

         

    S posouváním kola dpředu bych to nepřeháněl, vleze ti do nohou při zatáčení. Spíš bych posouval dopředu zadní kolo. Tím bys dostal zatížení tak 50:50, teď to odhaduju tak 55:45 až 60:40 s větší zátěží předku. Vliv polohy těžiště můžeš vyzkoušet tím, te si dozadu přiděláš brašnu s 10kg nákladu. Když bude až vzadu a dostatěčně pevně spojená s rámem, posune těžiště a nevnese do řízení žádné pestvo. Ale na to se vybodni.
    Možná úprava geometrie ohledně toho zadního kola by proběhla tak, že bod, kde máš teď zadní kladku, posuneš po tom jeklu (který zkrátíš dopředu. Vršek zadního trojúhelníku zůstane kde je, takže se celá zadní stavba mírně pootočí, sedlo napřímí, jekl zvodorovní. Zadní kolo dostane víc zátěže a přední míň, ale bohužel ti to zase zprasí ten trail.
    To jen kdybys chtěl mermomocí překopávat rám.
    Jinak bych zkusil víc zaklonit řídítka. Udělá to takový ten efekt kormidelní páky, jak jdeš rukama doprava při zatáčení doleva, jenže hmotnost tvých rukou to bude samovolně stabilizovat to neutrálu.
    Ten šroub: zruš ten držáček šroubu, do trubky řídítek vyvrtej zešikma díru a do ní vevař něco se závitem. Do něj zašroubuješ šroub tak, že hlavou se opře o tu plošku za BMX objímkou. Jeho zašroubováním a vyšroubováním nastavíš řídítka stejně dobře a nic nikde netrčí. Mívaly to tak Azuby s horním řízením a je to dost standardní řešení.
    K tomu rozvoru: Já mám na Azubu 4 tuším 105cm a je perfektně stabilní, přičemž obecně by mělo delší znamenat víc stability, ale týká se to spíš vyšších rychlostí. Některá CLWB a LWB lehokola (s předním kolem pod nebo před pedály) se řídí daleko hůř než mnohá SWB kola, takže to neplatí obecně. Nejdůležitější je ten trail a potom jezdec. Po prvních dvaceti km na Azubu jsem teprve začínal mít pocit, že mi to jde, a v malé rychlosti jsem taky jel jak opilej (a to jsem abstinent:-o). Najdi velký prázdný parkoviště a věnuj půl hodinky ježdění koleček a osmiček jen tak, jak to dělají malý děti. Drž to jen v prstech, pak třeba jen jednou rukou, prostě je potřeba se se strojem sžít. Dokud se s ním pereš, nikdy nepojede rovně kdyby měl sebelepší geometrii.

    [ Zpět ]
    Datum: 26.05.2006
    Autor: Jirka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

           

      Ten šroubek v trubce řídítek je dobrý nápad - něco vymyslím, dík.
      K tomu sklonu řídítek - asi máš pravdu a tím "kormidelním" efektem. Rovněž jde asi o to, že když jdou řídítka v ose s vidlicí, tak malá výchýlka řídítek způsobí ihned stejné pootočení kola, kdežto když budou řídítka více sklopená dozadu, tak abych trošku pootočil kolo, tak budu muset řídítka o hodně více vychýlit do strany. Problém je v tom, že řídítka už dozadu více nesklopím, měl bych je v břiše. Ale zkusím ještě jednu věc. Tak o 10 cm dopředu oproti stávající hlavové trubce vevařím do rámu ještě jednu hlavovou trubku a přední kolo i řídítka posunu celé dopředu. Pak vyzkouším, jaký bude rozdíl v řízení.

      [ Zpět ]
      Datum: 26.05.2006
      Autor: Jihra
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

         

    Tak jsem udělal to co jsem výše slíbil. Přemístil jsem celé řízení asi o 12 cm dopředu. Mám pocit, že se řízení a stabilita jízdy lehokola zlepšila. Jednak je to asi tím, že mám řídítka sklopená více dozadu a tím je větší "kormidelní efekt" - prostě abych trošku pohnul kolem tak musím o dost více vychýlit řídítka - tudíž malý pohyb řídítek (třeba při řazení) nezpůsobí skoro žádné pootočení kola. Ale zdá se mi, že i když dám řídítka kolmo, tak je řízení a jízda klidnější. Negativní věc je ta, že při ostřejší zatáčce už škrtám patou o přední kolo. Ale to opravdu jen při otáčení na cestě apod. Takže asi opravdu platí, že čím větší rozvor kol, tím jsou jízdní vlastnosti lepší - nebo spíše čím dále mám přední kolo od prd.. (zadní části těla), tím je jízda klidnější a jistější,
    Příští lehokolo-prototyp chci postavit tak, abych mohl hlavovou trubku s vidlicí a řízením v rámu plynule posouvat dopředu-dozadu a plynule ji naklánět - abych mohl vychytat nejlepší polohu a sledovat vliv různého nastavení řízení na stabilitu lehokola.
    No ale to bude ještě chvilku trvat.

    [ Zpět ]
    Datum: 03.06.2006
    Autor: Jihra
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

           

      neřekl bych lepší, spíš stabilnější-pomalejší (což může být v některých situacích mínus, je to taky věc osobní preference). Já mám třeba na Azubu (=velmi krátký rozvor) nastavenou citlivost řízení na velmi citlivé. Zvykl jsem si na to a nevadí mi to ani při vyšších rychlostech (kdy tu citlivost rozhodně nevyužiju a je to spíš na škodu).

      [ Zpět ]
      Datum: 04.06.2006
      Autor: PavelŠ
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vliv rozvoru kol na stabilitu lehokola.

           

      Zajímavé. Ono u té stability kola je jednak těžké ji kvantifikovat (je to vždy především osobní dojem) a jednak tam má vliv vše na vše. Když změníš jeden parametr, tak jiný, který se do té doby zdál být OK, už najednou potřebuje taky změnit, ale ty nevíš, který to je a podobně. Tentokrát ses evidentně trefil, gratuluju. Doufám, že se aspoň v září na tom svezu, zajímalo by mě, co takhle po netu nepoznám - jak kdo z nás definuje stabilní řízení (ve smyslu příjemné). Pavel má opradu celkem citlivé, ale pořád ještě to není "divoké", nějaké krocení mustanga, takové nastavení asi Azub nemá.
      Já si včera nedobrovolně vyzkoušel, že rozvor 123cm a nízké těžiště znamenají velmi dobře zvladatelný smyk. Za zatáčkou blokovala stezku obrovská skupina pěších, kteří ze mě navíc byli tak v šoku, že pomínali uhýbat. Ještě ty brzdy nemám tak docela v ruce (tohle kolo má najeto cca 130km) tak jsem to vzadu přehnal a ejhle, krásná zatáčka smykem NEzakončená divokým balancováním. O kousek dál jsem byl donucen zjistit, jak se kolo zastavuje bez vzduchu v přední duši. Opět blok (jeden cyklista co jel naproti se rozhodl pokecat s pěšíma co šli mým směrem a postavil při tom kolo napříč), já mám ve zvyku dobržďovat s rezervou, tak jsem vzal za brzdy a z 45km/h jsem to hodlal zastavit tak rychle jak to půjde. Přední ráfek se přehřál a duše bouchla. Ráfek byl na omak horký že jsem na něm neudržel prsty. Asi to vážně potřebuje kotoučovku. Dobrá zpráva je, tě nebýt hluku skoro bych nezjistil, že mám vpředu prázdno, v řízení to nebylo cítit.

      [ Zpět ]
      Datum: 04.06.2006
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Dunajská stezka na kole

dnes
Hledám parťáka na cestu na kole z Nového údolí na Šumavě do Passau, dál okolo Dunaje do Bratislavy a pak zpět přes…

Hledám: Léto na kole v Českém ráji

Hledám: Léto na kole v Českém ráji
včera
Ahoj, hledám parťačku na spolujízdu v létě do Jičín a po Českém ráji. Můžeme zatrénovat i dříve. L.

Hledám: Cyklovandr

15.02.2017
Plánujete letní dovolenou? Pro případ že by se chtěl někdo připojit, v první polovině července na cyklovandr přes…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

153 cyklistů (19 přihlášených)

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší …
mirekbik | 11.01.2017