Trail aneb sklon přední vidlice

Právě jsem zprovoznil své první lehokolo domácí výroby. Celkem funguje dle předpokladů, ale má jeden zádrhel. Mám přední vildici postavenou dost "kolmo" a asi následkem toho je řízení jakoby nestabilní - v zatáčce má kolo snahu "spadnout" do ještě prudší zatáčky a při jízdě je přední kolo jakoby nestabilní a pořád má snahu se vychylovat do boku - nejedu rovně ale furt jakoby drobně doleva-doprava (po vlnovce). Mám strach kolo trošku víc rozjet, ať nehodím držku. Dle různých informací z web usuzuji, že právě malý sklon přední vidlice (respektive hlavové trubky) může za problémy s řízením. A teď ten dotaz na odborníky a zkušené stavitele lehokol. Ideální by samozřejmě asi bylo celou hlavovou trubku (ve které je uchycena pžední vidlice) více "položit" a tím se přední kolo dostane více před vidlici a řízení pak bude stabilnější. U hotového kola to bude trošku problém, ale šlo by to. Pak mě ale napadá druhá možnost - mám nějakou vidlici z BMXky, na které jsou dole navařeny směřem dopředu plechy a teprve v těch plechách jsou otvory pro osu kola. Kdybych ty plechy ještě prodloužil směrem dopředu (navařím další plech) a udělal bych do nich nové díry pro osu kola tak aby ty díry byly ještě více vpředu, dosáhnu stejného výsledku na stabilitu řízení jako kdybych "zešikmil" hlavovou trubku?
Dík za radu.

[ Zpět ]
Datum: 08.05.2006
Autor: Jihra
  • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

         

    cilem je mit zavlek asi 50-70mm
    Zavlek je vzdalenost pruseciku svislice spustene z osy kola se zemi a pruseciku prodlouzene osy vidlice se zemi.
    Zavlek ma byt takovy aby kolo bylo vlecene neboli osa vidlice ma protnout zemi vice v predu.
    Pak pri zatoceni kolo jakoby vyboci a bude pri pusteni riditek tlaceno zpet do sve stabilni pozice rovne vpred.
    Tolik teorie jiste neuplna.
    Obrazek najdes treba tady:
    http://wisil.recumbents.com/wisil/plans/plans1.htm

    [ Zpět ]
    Datum: 09.05.2006
    Autor: Neregistrovaný uživatel (lada lehokolo.com)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

           

      Napsal jsem to umyslne jinak nez na co se ptas protoze z popsaneho je videt ze bez znalosti konkretni situace lze pouze rici nidko nevi prte v zavislosti na uhlech a vzdalenostech ti to postup vyse popsany muze i zhorsit.
      Zmer sve kolo a vymysli si postup sam.

      [ Zpět ]
      Datum: 09.05.2006
      Autor: Neregistrovaný uživatel (lada lehokolo.com)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

           

      Jo z obrázku je mi to už jasné. Předtím jsem to chápal trošku jinak. Dneska mi kolega poradil, abych zkusil otočit přední vidlici jakoby dozadu - tim "dostanu" osu předního kola (lépe řečeno kolmici k zemi) za "prodloužení" osy otáčení vidlice. Výsledek byl přesvědčivý. Přední kolo se výrazně zklidnilo, otáčení je plynulé. Trail je ale už asi trošku moc velký - kolo neochotně zatáčí a pokud více přišlápnu do pedálů, tak v řídítkách cítím, že kolo má snahu jakoby zatáčet. Chová se prostě jako kolečko u nákupního vozíku v supermarketu - prostě je už moc "vlečené". Všechno to proměřím a zvolím nějaký kompromis.

      [ Zpět ]
      Datum: 09.05.2006
      Autor: Jihra
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Není to stejný, naopak

         

    Když dáš pomocí nějakých na vidlici navařených plechů kolo dopředu, bude to ještě horší. Abys zvýšil závlek (stopu), musel bys dát ty plechy směrem dozadu a to si taky myslím, že by bylo pro začátek nejjednodušší pokus s tím (jednodušší, než převrtávat záklon hlavové trubky). Tímto způsobem mají řešený závlek např. nákupní vozíky a taky to funguje:-)

    Jestli máš použitou nějakou vidli z jinýho kola: Většina vidlí je dělaná tak, že jsou zahnuté směrem dopředu, takže závlek vzniklý záklonem hlavové trubky vlastně zmenšují. Zkus dát vidli obráceně (ohybem dozadu - tedy že bude závlek naopak zvyšovat), mohlo by to stačit, záleží tu na každým cm.

    [ Zpět ]
    Datum: 09.05.2006
    Autor: PavelŠ
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

         

    Měl jsem v úmyslu napsat to co PavelŠ, ale byl rychlejší.
    Při stávajícím sklonu vidlice musíš pro větší stabilitu posunout osu kola dozadu. Nejjednodušší pokus je otočit vidli o 180°, pokud tomu něco nebrání.
    Můžeš se mrknout na http://www.adventuresofgreg.com/hpvlog, pokud se ti podaří mezi updaty někdy z minulého léta nebo podzimu najít fotku toho, co má to celokapotovaný torpédo uvnitř, najdeš tam přední vidlici, která má hlavu skoro svisle (možná svisle) a závlek (trail) je stejně jako u nákupních vozíků dosažený vlečením osy kola za osou vidlice. Viděl jsem videa na kterých je to kolo krásně stabilní ve vysokých rychlostech a docela dobře ovladatelný v rychlosti chůze.

    [ Zpět ]
    Datum: 09.05.2006
    Autor: Jirka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

           

      TAké jen potvrzuji, co je o závleku psáno v předchozích reakcích. Jednou jsem "zestabilnil" koloběžku, která měla jen minimální skon hlavové trubky také jenom tím, že jsem napřímil vidlici. A stačilo to. To se ale jednalo o 27" kolo a o vidlici z favoritu. Ta je z měkké oceli a lze ji za studena tvarovat.
      Skus laborovat s otáčením té tvé vidle s plechy.

      [ Zpět ]
      Datum: 09.05.2006
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

         

    Dík všem za vysvětlení, teď už mi to je jasné. Vidlu jsem otočil, ale to už je moc. Tak ji zešikmím. Nebudu hlavovou trubku kuchat z rámu, ale rám před a za hlavovou trubkou naříznu (vyříznu do něj zářez tvaru V), zohnu a zavařím - půjde to, je to jakl. Zvolím nějaký kompromis.

    [ Zpět ]
    Datum: 09.05.2006
    Autor: Jihra
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

           

      Hodně štěstí, a vystav někde fotku kola, třeba na pokryti.wz.cz

      [ Zpět ]
      Datum: 10.05.2006
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

         

    Jelikož budu upravovat sklon hlavové trubky v rámu (měnit trail), ať se mi to lépe řídí, tak bych měl na všechny přítomné lehokolisty prosbu. Změřte na svém lehocipedi trail, napište, jak je velký a jak jste s řízením spokojeni. Určitě to bude zajímat další zájemce o stavbu lehokola svépomocí.

    [ Zpět ]
    Datum: 11.05.2006
    Autor: Jihra
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

           

      Udělej stejny jako na normálním kole. Budeš spokojen.

      [ Zpět ]
      Datum: 11.05.2006
      Autor: Neregistrovaný uživatel (lehotrojkolka)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

             

        Zkusím proměřit pár kol. Jelikož opravuji kola, tak jich tu vždycky pár mám. Tak jsem zvědav.

        [ Zpět ]
        Datum: 11.05.2006
        Autor: Jihra
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

               

          cau
          nechcu ti do toho kecat ale to co napsal lada na zacatku ma smysl
          problem je v necem jinem, totiz pocit z rizeni je podle me i otazka typu rizeni /u spodniho i zprevodovani/ a taky toho jak moc mas zatizene rizene kolo a na zaver je to jeste funkce rychlosti, a uplne na zaver kazdy ma tu "objektivitu" co je moc citlive a co ne nekde jinde...
          tedy obecna charakteristika je podle me blbost...
          jinak clovek si zvykne na vse, akorat extremy zavleku jsou trochu divny....

          [ Zpět ]
          Datum: 12.05.2006
          Autor: Neregistrovaný uživatel (nink)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

                 

            zapomel jsem ze roli hraje i rozvor samozrejme

            [ Zpět ]
            Datum: 12.05.2006
            Autor: Neregistrovaný uživatel (nink)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

           

      Asi jsi zvědavý spíš na homebuildy, ale změřil jsem svůj Azub 4. Vyšlo mě přibližně 50mm. Řízení je vcelku živý a ochotný, což mi naprosto vyhovuje. K nestabilitám nedochází ani na hodně nerovným povrchu (při nárazech na šutry a tak), řídí se to pěkně.

      [ Zpět ]
      Datum: 12.05.2006
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

         

    má ten sklon vyzerať takto http://www.geocities.com/rcgilmore3/RowVelo...

    [ Zpět ]
    Datum: 12.05.2006
    Autor: Neregistrovaný uživatel (joci)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

           

      Tak takhle jsem to taky zkoušel - s vidlicí otočenou dozadu. Ale už to bylo moc, kolo se otáčelo neochotně a v rytmu šlapání se mírně vychylovalo do boku (nebo mělo aspoň snahu se vychylovat) - prostě jako u vozíku v sámošce.

      [ Zpět ]
      Datum: 12.05.2006
      Autor: Jihra
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

         

    SHRNUTÍ:
    Tak jsem proměřil traily u 10 různých kol, převážně treky a horské. Výsledek je tento.
    Převážná většina kol měla trail 6-7 cm. Nejmenší trail mělo kolo SOBI (něco jako skádačka) - 4 cm. Největší trail měl nějaký trek od Olpranu - 10,5 cm. Moje lehokolo má trail 2 cm - řízení je nestabilní, kolo v zatáčkách "padá". Když jsem otočil vidlici dozadu, tak byl trail 6,7 cm - to už se mi zdálo trošku moc, řízení bylo sice stabilní, ale přední kolo neochotně zatáčelo a pří šlapání mělo tendenci se v rytmu šlapání mírně natáčet do stran. Připadá mi, že čím menší přední kolo, tím menší by měl být trail - u toto kola SOBI je malý trail (oproti průměru) a přesto se s kolem dobře jezdí a zatáčí.
    Vzhledem k tomu, že mám přední kolo o malinko menší, než na SOBI, a řekl bych, že u lehokola je žádoucí trošku vyšší stabilita řízení, zvolil bych trail asi 5-5,5 cm. Vyzkouším to a pak napíšu, jak to dopadlo.

    [ Zpět ]
    Datum: 13.05.2006
    Autor: Jihra
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

         

    Tak jsem dnes přišel na zajímavou věc. Mé první lehokolo-prototyp se pořád blbě řídilo, řízení bylo nestabilní, měl jsem strach jet trošku rychleji. Zkoušel jsem 3 vidlice s příslušnými koly, výsledek na prd. Tak jsem si upravil rám, abych mohl nastavovat různě veliký trail. Experimentoval jsem z trailem od cca 1 cm do 12 cm - furt to bylo k ničemu. Tak jsem na to šel jinak. Změřil jsem si u několika normálních kol úhel hlavové trubky (to je ta trubka, ve které je vidlice) vůči vodorovné rovině země. Všechny kola měla ten úhel cca 72 stupňů. Tak jsem na lehokole nastavil úhel hlavové trubky taky na 72 stupňů - a ejhle - řízení najednou funguje tak jak má (vyzkoušel jsem opět tři vidlice)!!! Takže závěr je jednoznačný - pokud použijete na lehokolo originál vidlici z nějakého kola, tak si změřte úhel hlavové trubky toho kola a stejný úhel nastavte na lehokole - a je to. Trail neřešte, ten už za Vás vyřešil výrobce kola.
    Jak nejlépe změřit úhel hlavové trubky? Postavte kolo na vodorovnou podložku. Vemte do ruky vodováhu, tu přiložte vodorovně k hlavové trubce a úhloměrem změřte úhel hlavové trubky vůči vodováze.

    [ Zpět ]
    Datum: 18.05.2006
    Autor: Jihra
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

           

      Tedy nechci být šťoural ale jak jsi dokázal úpravami rámu měnit trail aniž bys měnil úhel hlavové trubky? Jinak by ses při určitém trailu do těch 72° strefil.

      [ Zpět ]
      Datum: 19.05.2006
      Autor: Neregistrovaný uživatel (VR)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

             

        Dělal jsem tu úpravu rámu tak, že jsem měnil sklon hlavové trubky (rám - jakl - jsem shora naříznul do "V" a postupně jsem jej přihýbal). Sklon jsem měnil "skokově" a do těch 72 stupňů jsem se asi zrovna netrefil. Buď to bylo málo nebo hodně. Vyzkoušel jsem tuším 5 různých "sklonů" hlavové trubky a kontroloval jsem při tom trail, ale pocitově to řízení nebylo dobré. Pak když jsem ten sklon hlavové trubky nastavil přesně (dle možnosti) na 72 stupňů, tak rozdíl v "kvalitě" řízení byl ihned patrný. Pak už jsem se na změření trailu vyflák.

        [ Zpět ]
        Datum: 19.05.2006
        Autor: Jihra
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Trail aneb sklon přední vidlice

               

          Závaží a vodováha to jsou základní okometrické pmůcky stavitele lehokola.

          [ Zpět ]
          Datum: 19.05.2006
          Autor: Neregistrovaný uživatel (...)
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?

Hledám: Parťáka nebo parťačku

28.11.2016
Hledám parťáka nebo parťačku na silniční kolo Teplice a okolí. Už mě nebaví jezdit pořád sám. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

162 cyklistů (19 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016