reklama

Výměna vidlice

Ahoj. Na kole Merida crossway 900 (2015) mám odpruženou vzduchovou vidlici Rock shox se zdvihem 65mm, 1-1/8 a délkou 477mm od řízení po osu. Vzhledem k tomu, že jezdím převážně po silnicích a cyklostezkách, jen zcela výjimečně nějakou polnačku či šotolinu, tak uvažuji o výměně za vidlici pevnou a to buď celohliníkovou, nebo karbonohlinikovou. Sag je u vidlice cca. 1cm, tudíž by ta pevná měla mít délku asi 465mm, např.
https://www.kupkolo.cz/26-vidlice-mtb-force...
1. Má výměna smysl - pomůže to nějak ve stylu (rychlosti) jízdy?
2. Je velký rozdíl v odpružení (pohodlí) mezi hliníkovou a karbonohlinikovou vidlicí?
3. Lze použít i kratší pevnou vidlici délky 445mm ( sportovnější posed) - nezmění se moc geometrie kola a nebude to dělat nějakou neplechu?
4. Lze vlastně tuhle výměnu provést?
Omlouvám se za dlouhý dotaz a předem všem děkuji za odpovědi.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.09.2017
Autor: Maska
  • Re: Výměna vidlice

         

    Trochu mi uniká smysl celé operace. Já to chtěl udělat kvůli přednímu nosiči,ale ten je s karbonovou vidlicí stejně nekompatibilní.

    Hliníková nebo ocelová pevná
    Pokud není důvodem snadná montáž předního nosiče, tak bych do této varianty vůbec nešel. Jestli honíš rychlost, doporučil bych více nahustit pneumatiky a koupit užší pneu s méně agresívním designem. Udělá to víc jak výměna vidlice a přitom Ti neupadnou ruce. Taky je to méně práce a menší zásah do kola. Vzduchová vidle dobře žehlí, takže se pozná na nerovném asfaltu, záplatách atp., kde pevná slušně kope do rukou i do kola.

    Karbonová
    Na rozdíl od Al taky pruží. Výrazně klesne hmotnost kola, protože odpružená vidlice je těžká. Na druhou stranu se stejně výrazně přesune těžiště dozadu. Je otázka, zda je to žádoucí (např. přenášení kola po schodech - kde ho chytneš?, naložení kola vzadu s ultra lehkým předkem taky není optimální (jízdní vlastnosti, zatáčky), zvedání předku v prudkém kopci (asi není Tvůj problém) a jízda na ledu (taky asi není Tvůj problém - lehký předek s hřeby nedrží).

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.09.2017
    Autor: MiBo
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Výměna vidlice

           

      Já vidlice nezamykám, je ale pravda, že to část energie sežere. Pokud ji zamkneš, stejně to trochu pruží. Je otázka, co pevná karbonová, protože ta taky trochu pruží. Obávám se, že to nebude až takový rozdíl (zamčená vzduchová vs. karbonová). Toto odhaduji, protože pevnou karbonovou nikde nemám.

      Pokud to odhaduji dobře, tak by byl rozdíl hlavně v hmotnosti. V tom případě ale musím konstatovat, že víc než hmotnost hrají roli jízdní odpory v řazení, klikách, šlapkách, nábojích a hlavně v pneumatikách. Pokud nebylo optimalizováno toto, tak tím bych určitě začal.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.09.2017
      Autor: MiBo
      Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Výměna vidlice

             

        Když jsem to letos řešil já, tak jsem skončil s tím, že výměna odpružené za pevnou prakticky vždy zasáhne do geometrie kola. Jak takový zásah budeš subjektivně hodnotit Ty a na Tvém kole, to neumím říci.

        Pevná karbonová vidlice není drahá. Bohužel přesné rozměry nejsou vždy publikovány. No a aby toho nebylo málo, tak správně seřízená vzduchová vidlice po nasednutí na kolo trochu zajede. Díky tomu si předek lehce sedne a rozměry vidlic v nezatíženém stavu jsou mimo a tím i srovnání je mimo. Proto píšu, že se geometrie s vysokou pravděpodobností změní. Já to proto nakonec vzdal.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.09.2017
        Autor: MiBo
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Výměna vidlice

           

      To, že karbonová vidlice pruží v tom smyslu, že to nějak zpohodlňuje jízdu, je naprostý nesmysl. Jo, možná pruží, když ji mají někde v laboratoři upnutou ve stolici a něčím ji rozkmitávaj, ale v praxi to je naprostá pitomost. Jediná výhoda = je lehčí než Al.
      Jezdím dvě, takže osobní zkušenost.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.09.2017
      Autor: Airline
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Výměna vidlice

             

        Jestli jsi čekal kačenu, jak u vzduchovky nebo pružinovky, tak chápu tvoje zklamání. Určitě neprohupuje a nepobírá hrubé nerovnosti. Ztlumí ale jemné rázy do pazour. Rozdíl se taky moc nepozná na dvacetikilometrovém pohodovém vejletu. Ale jde o ty nasbírané drobné rázy na štrece, kdy se přece jenom trochu sníží únava

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.09.2017
        Autor: ronda
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
  • Re: Výměna vidlice

         

    Stručně a všechny body:

    Ad 1
    Pomůže, ale viděl bych to až na poslední krok. První jsou pneu a druhá všechna ložiska.

    Ad 2
    Je to o nastavení karbonové (jak moc výrobce chtěl, aby pružila). AL nebo Fe přenáší tvrdé rázy hodně (zlomy v asfaltu, záplaty, koleje, díry). Tvrdé rázy jsou horší než vlny (polňačka). Čím delší trasa a více tvrdých rázů, tím je rozdíl větší. Lze kompenzovat měkčími pneu, ale hrozí, že tato kompenzace sežere víc energie než je úspora vzniklá výměnou vidlice. Já bych ze vzduchové do AL nebo FE nešel.

    Ad 3
    Lze, rozdíl bude jen v geometrii, pokud samozřejmě dodržíš parametry (brzdy, hlavové složení a sloupek).

    Ad 4
    Lze, trochu se změní geometrie, hodně hmotnost kola a těžiště. Nebude to pružit jako vzduchovka, v extrému to proto nebude držet na vozovce jako vzduchovka. V létě je to asi jedno, na ledu bych to nechtěl, protože jak to začne skákat jako koza, je po kontaktu a adhezi.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.09.2017
    Autor: MiBo
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Výměna vidlice

         

    Napíšu několik osobních zkušeností:
    Měnil jsem pevnou za odpruženou na horákovi, původně to také mělo být kvůli snadné montáži předního nosiče. Mám alu od Force.

    1) je potřeba si zvyknout na jiný jízdní styl. Musíš líp vybírat stopu, občas kolu pomoci přizvednutím za řídítka nebo změnou těžiště.
    2) ideální jsou širší pláště na nižším tlabu.
    Přitom vůbec není pravda, že by se tím zvýšil valivý odpor. Kvalitní plášť, např. nový Marathon Supreme bude mít při šířce 42mm a tlaku 3 bary menší valivý odpor, něž levná Rubena 35mm nabouchaná na 6 barů. Jediné mínus je cena, ta bude několikasánobně větší.
    3) snížení hmotnosti, počítej aspoň kilo dolů, u karbonové + dalších 200g.
    4) určitě bych zachoval délku původní vidlice (minus SAG), geometrie by se tím nějak zásadně změnit neměla. Kratší bych nedával, změní to hlavový úhel a kolo budě špatně ovladatelné.

    Pokud nejezdíš v terénu, tak bych se výměny rozhodně nebál.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.09.2017
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Výměna vidlice

         

    Při silovém šlapání, např. rozjíždění nebo silové jízdě do kopce, a pochopitelně jízdě ze sedla to bude rychlejší. Možná i o pět sekund na kilometr. Za cenu výrazně horšího komfortu, všechny díry, záplaty, kočičí hlavy, obrubníky, koleje a další příjemnosti ti půjdou do rukou.
    Crossway není žádná žiletka, jestli chceš jezdit po asfaltu rychlejc, kup si silničku. Do vidlice, řidítek, plášťů, převodů, možná i ráfků můžeš nainvestovat několik tisíc a pořád budeš rychlostí (a nakonec i komfortem) na úrovni udržované silničky z Aukra za 5-7 tisíc.
    Máš pohodlný kolo, nauč se šlapat tak, aby ses nehoupal na vidlici, a užívej si to :-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.09.2017
    Autor: Joe-CUBE
    Hodnocení: +6 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Výměna vidlice

           

      Myslím si, že umím šlapat pěkně kruhově bez houpání. Moje kolena nikdy nic jiného nedovolovala. Na starém horáku s tvrdou levnou vidlicí jsem jí nevypínal. Ono to ani moc nešlo. Na novém kole se vzduchovou vidlicí přes všechno na rovině a asfaltu po vypnutí vidlice okamžitě zrychlím o několik km/h. Také si myslím, že i pocitově ta odpružená vidlice žere energii. Pokud jí nepotřebuješ, tak se energeticky ta výmněna vyplatí.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.09.2017
      Autor: Brahma
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Výměna vidlice

             

        Pak je ale docela zbytečné si pořizovat trekové kolo. V tomhle dávám Joemu plně za pravdu.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.09.2017
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Výměna vidlice

             

        Záleží, kde jezdíš, pokud po relativně slušném povrchu ve městě, kde se furt rozjíždíš, vyjíždíš krátká stoupání apod., tak s tím houpeš i když si myslíš, že umíš šlapat kruhově.
        Do města by byla ideální pořádně tuhá vidlice s patkama uloženýma přes nějaký silentbloky. Aby to trochu tlumilo a nehoupalo.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.09.2017
        Autor: Joe-CUBE
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Výměna vidlice

               

          Také do města a na silnici mám postaveného Favorita. Má znatelně menší aerodynamický odpor a lépe odvaluje.
          To o tom houpání píšu o asfaltové rovné silnici, horáku se vzduchovou vidlicí a rychlé plynulé jízdě. Nějak se z té Prahy také musím dostat ven. Ve stoupání se to kradení výkonu projeví ještě víc.
          To, že to tolik nepociťujete také může být vaší velkou zásobou energie. Prostě přišlápnete a dál to neřešíte.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 10.09.2017
          Autor: Brahma
          Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Výměna vidlice

                 

            Asi nemám takové štěstí na kvalitní povrch na trasách, ale na neodpružené skládačce se musím některým místům vyhýbat. Pravda, tu neodpruženost ještě násobí malá kola.

            Jinak absolutní souhlas, že optimální není výměna vidlice, ale výměna kola za silniční (klidně s komfortní geometrií).

            Při mimoměstském provozu musím konstatovat, že víc než ztráta pružením mi vadí celkový jízdní odpor kola měřený schopností to na šlapkách ušlápnout. Je to i tím, že nejedu "brzda, plyn", což se třeba po Praze při jízdě s auty mnohdy musí. Čím víc stárnu, tím více je to markantní.

            Na delší trase nedělá dosažený čas a průměr bleskový start, ale schopnost udržovat co nejvyšší rychlost po co nejdelší dobu. Jestli tazatel jezdí takové trasy, tak mu výměna vidlice pomůže, ale problém nevyřeší, leda že jezdí naprosto katastrofálním silovým stylem s nízkými otáčkami a tělem doslova rozepřeným mezi řidítky a sedlem. V takovém případě prohupy vidlice pocítí na každé trase.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 12.09.2017
            Autor: MiBo
            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Výměna vidlice

                   

              Ještě upřesnění. Ta výměna vidlice mu při normálním stylu jízdy pomůže na delších trasách hlavně snížením hmotnosti kola.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 12.09.2017
              Autor: MiBo
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Výměna vidlice

             

        Jak dobre kulate slapes ti nejlip prozradi valce :-)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.09.2017
        Autor: ronda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Výměna vidlice

               

          Věřím, ale ty nemám a nikdy jsem je neměl. No a teď je to už pro mne stejně jedno. Mnohem víc zatěžuji jednu nohu a tak extrémní pravidelnost je pro mne až sekundární záležitost. Ta kulatost je jen produktem toho, že to tak je výhodnější a efektivnější, ale myslím že ta nesouměrnost jí musí kazit. Ale ty mé poznatky o vidlici jsou ještě z loňska, kdy jsem šlapal souměrně.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 10.09.2017
          Autor: Brahma
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Výměna vidlice

         

    Výměna již proběhla. Vzal jsem nakonec tu pevnou karbonohlinikovou vidlici Force o délce 465mm. Byl jen malý problém s natlučením nového ježka, ale hlavně mi nešlo sundat těsnění ze staré vidlice. S tím jsem musel do cykloservisu, jinak jsem vidlice prohodil sám a o jednu 1cm širokou podložku jsem snizil představec. Dnes proběhla první krátká 30km vyjížďka ( cyklostezky, silnice okrsky ), jinde stejně nejezdím a zatím jsem spokojen.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2017
    Autor: Maska
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Výměna vidlice

           

      Ahoj, uvazuji o podobne vymene na crossovem kole co pouzivam na zimu. Ma pruzinovou vidlici, ted v zime to vlastne ani nepruzi.

      Zajimalo by me jak jsi s vidlici spokojeny po delsi dobe uzivani a jak se to chova na nerovnostech podobnych zamrzlym slapotam ve snehu (jet po tom je pro me aktualne docela peklo)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 16.01.2019
      Autor: vojbarz
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Výměna vidlice

             

        Zkus tu pružinovku otevřít a vymýt z ní to ztvrdlé vyschlé cosi, co kdysi bývalo vazelínou. Pak namáznout čerstvou a bude v mezích svých možností zase pružit i v mrazu. Čistil jsem takhle dvě, co už se tak tak hýbaly.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 16.01.2019
        Autor: ronda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Výměna vidlice

         

    Ještě bych měl jeden dotaz. Za kolik je reálné prodat tu mou, teď již nevyužívanou, vzduchovou vidlici Rock shox paragon, že zdvihem 65mm, zamykáním na řídítkach, pro kotoučové brzdy s uchycením post mount? K ní mám ještě i hustilku zn. BBB na vidlice a tlumiče.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2017
    Autor: Maska
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

345 cyklistů (19 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024