reklama

Leštěný hliník: co s ním?

Máte někdo komponenty s povrchem z vysoce leštěného hliníku?
Jsou vůbec určené na normální ježdění, nebo spíš jenom pro parádu, sucho a ideální podmínky, aby se pořád pěkně leskly a nemuselo se na ně ani sáhnout?

Mám staré dynamo SON, co po 60 tisících km nejeví nejmenší známky opotřebení ložisek a chtěl jsem ho použít na kolo, kde bude všechno nové, nebo výjimečně aspoň vypadající jako nové.

Jenomže jak ten leštěný hliník má vypadat, když do něj během těch let kdejaké držící mokré svinstvo vyžralo fleky, občas se to očistilo a tím zas podřelo, prostě nic moc.
Nový zadní náboj, tedy převodovka, musí být ve stejné úpravě. Ale pokud by měla časem vypadat takhle, bude lepší barevný elox, to znamená i nové dynamo.

Pokud by to šlo přeleštit, tak zas jenom na chvilku a za tu práci to nestojí.
Nebo dá se jinak tento povrch dlouhodobě udržet i v drsnějších podmínkách?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 27.05.2017
Autor: Radek
  • Re: Leštěný hliník: co s ním?

         

    Hlíně k parádě pomůže leda tak dobře udělanej elox. Nebo pod barvu. S tímhle furt bojujou jawičkáři (litá hliníková slitina). Ti rozumní tomu nechávají volný průběh a jen otírají a drží v čistotě, nerozumní leští mechanicky i chemicky a pak se z toho můžou zbláznit.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 28.05.2017
    Autor: ronda
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: Leštěný hliník: co s ním?

           

      A on ho někdo dělá na zakázku? U starého dynama by to asi znamenalo totální rozložení a nechat elexovat jen tu vnější krabici. Je to tak?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 28.05.2017
      Autor: Brahma
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Leštěný hliník: co s ním?

             

        Jednak to nerozeberes ani neslozis, navíc epos změní vzhled. Takže v tomhle případě asi nepoužitelné. Na kšeft se dělá ledaskde, přírodní, barevný i tvrdoelox. Šikula ho zmakne i doma, i ten barevný.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 28.05.2017
        Autor: ronda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Leštěný hliník: co s ním?

             

        Tou cestou bych nešel.
        Dělá se v nejrůznějším provedení už hotové. Dokonce pořád ještě i ten leštěný povrch, ale jak to tak vypadá, jsou v tom už sami.
        Sehnat něco podobného dozadu nejde, asi už na to jinde přišli. Takže výměna.

        Jenomže u nového SON 28 mezitím změnili vzhled, je odlehčené a míň brzdí, ke spokojenosti všech. Teď jenom čekám na ujištění od výrobce, že zároveň nedá ani o chlup menší výkon při vyšším napětí a nestandardním použití, to znamená hlavně srovnání průběhu napětí naprázdno vzhledem k rychlosti. Prostě pokud nebude elektricky naprosto stejné nebo lepší, zůstanu u starého - žádný kompromis.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 28.05.2017
        Autor: Radek
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Leštěný hliník: co s ním?

         

    Už ti otrnulo, tak vymýšlíš "bejkárny".
    O takové "načinčané" kolo bude mezi kriminálníky větší zájem než o tvé "staré, ale dobré" ...
    Abys nesplakal nad výsledkem!

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 28.05.2017
    Autor: AV
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
    • Re: Leštěný hliník: co s ním?

           

      Ale houby, dokud je kolo v dílně, tak se musí vylepšovat. Když se s ním vyjede, tak se začne jen utírat až do další generálky. Tohle je zcela přirozený stav.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 28.05.2017
      Autor: Brahma
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Leštěný hliník: co s ním?

         

    leštěný Al musí být přelakovaný nebo (lépe) eloxovaný. Elox se musí následně "uzavřít" - vyplnit póry. Pokud máš zájem zjistím Ti u technologů jaký konkrétní lak se používá...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.05.2017
    Autor: cibi
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Leštěný hliník: co s ním?

         

    no ohledně eloxu mi kolegyně napsala toto:

    Ahoj, záleží jaký program či konečnou úpravu v procesu eloxování zvolíš. V letu se provádí anodická oxidace v kyselině chromové, ale aktuálně jsou problémy se zátahem. Zátah je konečná úprava, na které záleží otevřenost nebo uzavřenost pórů.

    Dělají se dva druhy:
    1. se zátahem ve vodě/dvojchromanu v AI se používá voda. V tomto případě tzn., že jsou póry uzavřené a povrch je zcela chráněn před vnějšími vlivy nemusí se dále lakovat. V případě, že chceš takto upravený díl lakovat je nutné dodržet dobu do které se to má dělat. Je to dáno podnikovou normou pro anodickou oxidaci v kyselině chromové LeN 54322.

    2. bez zátahu- tzn., že póry jsou otevřené se používá pro lepení a nebo jiné účely. Tento dílec je nutné lakovat ihned po eloxu, pokud na to chceš aplikovat jakýkoliv nátěr.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 30.05.2017
    Autor: cibi
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Leštěný hliník: co s ním?

           

      To vypadá, že to mají opravdu zmáknuté. Tak mne napadá, proč výrobci nedělají rámy na kola eloxované. Asi by tam nemohli napsat tu svou pitomou značku :( Já bych si jednobarevný pěkný rám bez nápisů klidně koupil.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 30.05.2017
      Autor: Brahma
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Leštěný hliník: co s ním?

             

        zvládnuté -> kolegyně je technolog povrchových úprav :-)

        jinak ono eloxování a další povrchové úpravy je pro letecké účely dost důležité.
        Chrání nosné díly proti korozi.
        Na na letadle které je konstruované na doraz je to hodně důležité.

        Bohužel díky ekologii docházi k zákazům některých povrchových ochran (kadmiování nebo některé látky použivané při eloxu) kde není možná dostatečná náhrada.

        jinak eloxovaný rám by byl o poznání dražší než lakovaný.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 30.05.2017
        Autor: cibi
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Leštěný hliník: co s ním?

               

          Při eloxování ale povrch zmatní (alespoň co používáme my), existuje i elox, který by "zafixoval" vysoký (zrcadlový) lesk? Myslim, že to byla podstata původního dotazu.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 30.05.2017
          Autor: PepikW
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Leštěný hliník: co s ním?

                 

            Zaručeně ano, v 90. letech měl Autor serie kol se stejně barevně a leskle eloxovanými díly.

            Zkusím od kolegyně vymámit zda o tom něco neví.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 30.05.2017
            Autor: cibi
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Leštěný hliník: co s ním?

                   

              Nebyl to tehdy ten kartáčovaný a lakovaný duralový rám bez eloxu ? Ten při správné slitině lesk udrží.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 01.06.2017
              Autor: ronda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: Leštěný hliník: co s ním?

                 

            Zprávy z technologie:
            lesklý elox se v letectví nepoužívá z důvodu nízké odolnosti.
            Používáme napr. červený elox, ale ten je matný.
            Nemáme ani externího dodavatele.

            Takže vím prd.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 01.06.2017
            Autor: cibi
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Leštěný hliník: co s ním?

                   

              Já mám právě za to, že povrch při eloxování (možná už i při přípravě mořením) mění strukturu (eloxuje se v kyselině), takže zrcadlový lesk vezme za své - změní se na "hedvábný" lesk. Ten zrcadlový vysoký lesk půjde ochránit asi jen lakem.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 01.06.2017
              Autor: PepikW
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Leštěný hliník: co s ním?

             

        Viděl jsem hliníkový kartáčovaný rám, stříknutý transparentním lakem. Asi se to moc neujalo.
        Barevně nebo přírodně eloxovaných je mnoho dílů na kola. Asi i nějaké rámy by se našly. Nejspíš ale s vyšší cenovkou. Materiál a hlavně sváry by musely být perfektní a vychytané, aby elox nedělal mapy, fleky a odstíny.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 30.05.2017
        Autor: ronda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Kamarádku

16.04.2024
Samotnému se jezdí špatně,hledá se holka na kolo,na věku nesejde.

Hledám: Další parťáky do skupiny - cykloturistika

16.04.2024
Ahoj, hledají se další cyklisté do party z Pardubic a okolí … Věk cca 50 - 60r. … Na pohodu :-)…. WhatsApp 737 184…

Hledám: Parta cyklistů z Prahy

15.04.2024
hledá další do party. Od dubna do září jezdíme 1x za měsíc víkend natěžko, v srpnu máme cykloexpedici na 14 dnů.…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

290 cyklistů (3 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024