reklama

Rozměr kol a výška šlapání

Zdar lehokolisti,
určitě bude pro vás hračka odpovědět pár dotazů na vlastnosti lehokola. Kdysi jsem o tom určitě četl, ale nemohu si vybavit, kde to bylo, a nemohu narazit na nějakou přehlednou stránku.
Předpokládám, že čím větší průměr kola, tím asi lepší průjezd nerovností a možná i rychlejší.
Ale zajímalo by mě, jak se mění ovladatelnost.
A jak je to s výškou šlapání?
Chci si totiž udělat radost a uvažuji o upgradu mého home-made leha (20/26) s dost nízkým šlapáním. Jsem z Hradce Králové a spíše mě oslovuje rychlejší jízda, terén ani moc ne, i když lehkou polničkou nepohrdnu. Teď mám spodní řízení - hrozně jsem po něm toužil a ani mě nenapadlo, že zápěstí mě na lehu bolet nebude ani u horního, tak bych mu teď asi dal přednost.
Tady v bazaru se nabízí Alex od pana Štercla, ale 20 kola mi připadají moc malá. Že prý se to dá předělat na 24, co si o tom myslíte? A je 24 dost, ani jsem se nedíval, jak je to s dostupností obutí, ráfků apod...
Moc díky za vaše názory!
Petr

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 27.02.2017
Autor: asni
  • Re: rozměr kol a výška šlapání

         

    Můžu přispět vlastní zkušeností z jízdy na Ibexu (26/26) a Apusu (20/26). Menší kolo mi připadá takové živější, rychleji reaguje a z jízdy po městě mám větší radost. Při dálkových jízdách se rozdíly stírají. Kde je větší kolo lepší je přejezd nerovností, ale v důsledku vyššího posedu je při pomalé jízdě terénem stabilnější stejně zase to menší kolo. Sám jsem váhal, co pořídit a i když jsem si vybral větší, občas dám přednost jízdě s menším kolem a tak trochu si nejsem jistý, jestli jsem dokonce neměl jít do obou malých kol. Shrnuto a podtrženo bych řekl, že správná volba neexistuje a navíc u jiného výrobce to může být zase jinak.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 28.02.2017
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: rozměr kol a výška šlapání

         

    Stercl Alex neni vylozene silnicni rychly stroj, ale spis turistak.
    Ale myslim ze kdyz tam budes chtit dat 24", spise si pridas jen hmotnost a snizis performance.

    V nasich krajich potrebujes na silnici lehky pasivne odpruzeny stroj ktery ma vysokotlake plaste a muzes na nem ladit aerodynamiku.
    Dulezity je efektivni prenos vykonu.
    Pak mas solidni zrychleni.
    Takovy stroj sehnat je mnohdy nemozne a take si pak budes jizdu uzivat hlavne a jen na ceste.

    Zase ale pokud mas takovy stroj na kterem dokazes dlouhodobe udrzovat rychlost 40km/h, s tim ze pri jizde pod 30 nejdes, je to odpovidajici adrenalin a endorfin.
    A klidne muze byt na 20".

    Takove stroje jsou ale spise lowracery - v dnesni dobe nedocenene lehokolo.

    Stercl Alex je spise stroj ktery nalozis a jedes, prijde polnacka zas jedes, prumerna 25km/h max.
    V kopcich se zapotis vic nez na lehkem lowraceru.

    Lowracery muzes jezdit s kreditkou a za den urazit 300km a dalsi den zas.
    Samozrejme zalezi na kopcich a energii.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 28.02.2017
    Autor: single
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: rozměr kol a výška šlapání

           

      Sice se mi na Ibexu už podařilo zajet celkem hezké časy, třeba 20 km okruh za 34 minut tady http://vimeo.com/201623264 , ale o průměrce 40 km/h si stále můžu nechat leda zdát, to je pro mě na rovině skoro závodní maximum, takže jestli udržíš čtyřicítku několik hodin, tak to docela obdivuju...

      Já zatím z jediného svezení na lowraceru zjistil, že to není legrace uřídit, že má velmi omezený rejd, že se to blbě tlačí a hlavně se mi pletly dlouhé vlasy do zadního kola... :-)
      Ale aerodynamiku má nepochybně lepší...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 04.03.2017
      Autor: Jrr
      Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: rozměr kol a výška šlapání

             

        Moc hezké video.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 04.03.2017
        Autor: bukwa
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: rozměr kol a výška šlapání

               

          Díky, snažím se pracovat na PR a pozvolna lidi přesvědčit, že závodit na lehokole je naprosto normální... ;-)
          Tedy o lidi ani nejde (těm video možná odpoví na otázka, zda umím/můžu chodit = ano, občas i běžet), ale hodlám to využívat k přesvědčování pořadatelů až mi budou opět tvrdit, že se jim lehokolo nezdá pro závod stabilní/bezpečné...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.03.2017
          Autor: Jrr
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: rozměr kol a výška šlapání

                 

            No ono to hlavně není kolo. Jak vypadá kolo UCI jasně definovala a to zařízení s lehátkem se do té definice nevejde.
            Tím tě sice škádlím, ale jak jistě víš, tak mám současně i pravdu.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.03.2017
            Autor: Brahma
            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
            • Re: rozměr kol a výška šlapání

                   

              UCI mě nezajímá, ta určuje pravidla pro silniční cyklistiku, cyklokros a tuším i horský kola.

              Triatlon je mimo, tam pravidla určuje ČTA, která vychází z pravidel ITU, která se UCI inspiruje... což ale nic nemění na tom, že předepsané rozměry nesplňuju, takže pokud se pořadatel odkazuje na pravidla ČTA, tak potřebuju vyjímku..

              Jízdní kolo to podle silničního zákona je... to je totiž i koloběžka... ;-)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.03.2017
              Autor: Jrr
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
              • Re: rozměr kol a výška šlapání

                     

                Joj máš pravdu, triatlon není jen cyklistika.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.03.2017
                Autor: Brahma
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: rozměr kol a výška šlapání

                       

                  Vtipné je, že současný trend v designu kol pro triatlon jde tvrdě po aerodynamice a nemá už s UCI nic společného, krom základní geometrie uprightu.

                  UCI určuje 80mm boxy do kterých se každý rám musí vejít se svým primárním a sekundárním trojůhelníkem, a drobně se liší pravidla pro silnici, dráhu, i časovku.

                  Dnešní triatlonové speciály naopak používají mnohdy jen monotube rám s integrovaným systémem na pití apod.

                  Co zůstalo je nesmyslná časovkářská pozice jako na klasickém kole, protože holt 99% lídí nemá s lehokoly zkušenost.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 06.03.2017
                  Autor: single
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: rozměr kol a výška šlapání

                         

                    To je právě to, co se mi na triatlonu líbí, že zbytečně neřeší plavecký styl, plavky (pouze omezuje neoprén) a u kola dává mnohem větší prostor pro vylepšení než UCI, takže je na co koukat, nejsou všechna kola stejná... k dokonalosti chybí jen, aby se už smířili s existencí lehokol, v pravidlech pouze omezili skutečně nebezpečné věci a čas by ukázal, jaký koncept se prosadí...

                    Každopádně 90% pořadatelů, které jsem k povolení lehokola neukecal, tvrdili, že jim to nepřipadá bezpečné, stabilní, neuměli si to představit v depu, tvrdili mi, že se pojede rychle... jenže kdyby odpověděli, že by to nebylo vůči soupeřům fér, asi by to byla pro Azub dobrá reklama... :-)

                    Přiznávám, že jsem se na triatlonovém speciálu nikdy nesvezl, ale domnívám se, že takové kolo nebude pohodlné ani moc praktické, přičemž kdybych si ho na závod od někoho půjčil (jak mi doporučovali), myslím, že bych byl pro okolí mnohem větší hrozbou než na Ibexu... ovšem bylo by to podle pravidel.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 06.03.2017
                    Autor: Jrr
                    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                • Re: rozměr kol a výška šlapání

                       

                  Jediný důvod proč se tak děje, že firmy se snaží vyvíjet co nejaerodynamičtější komponenty pro kola - mnohdy je to jen snaha, jak třeba u klik a přesmykačů.

                  Ale pokud si uvědomíme, že na klasikém biku se stále vozí lahve, které aerodynamiku velmi narušují, je to snaha chvályhodná.

                  Jezdec v UCI silničním závodu ale aerodynamiku pozná pouze při úniku, když tahá, a v záverečném spurtu. Takže celému pelotonu, který tzv. vozí pití to může být skoro jedno.

                  Něco jiného je případ časovky - ta má k triatlonu nejblíž i co se týče komponent.
                  Ale jestli se nemýlím tak v triatlonu už je dnes např. používání kotoučovek neomezeno. Jakmile UCI povolí kotoučovky, bude to ještě vtipnější. Tam se ale bijí dva trendy a to je na delší povídání...

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 06.03.2017
                  Autor: single
                  Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: rozměr kol a výška šlapání

             

        Já už dlouho ležák nejezdím, ale chystám se zase i když spíše pro radost.

        Na Oceláči jsem dokázal držet 28,5km/h cca. 4 hodiny, ale musel jsem se v půlce vydýchat.
        Na FWD lowraceru s tailboxem jsem dokázal držet po dobu 4 hodin průměr 33km/h, a podotýkám že pokud jsem jel a neflákal se, pod tyto průměry jsem nešel.

        Jednalo se vždy o kombinaci městského provozu, cyklostezek a pak průjezd vesničkami - kvalita a kopce něco jako K24 a horší.

        Když jsem zkoušel v Holandsku 120km v Questu neznámou cestou cyklostezkami a městy, měl jsem zase průměr 33km/h.

        S Ninkem v dobách kdy ještě měl celokapotovaný FWD lowracer a já jsem jezdil FWD lowracer jsme zkoušeli zajet co nejrychleji K24 jedno kolo tempem, které by se dalo držet dlouhodobě, a vyšlo nám z toho kolem 35km/h po těch cestách.

        Jedno kolo jsem pak dal zkušebně při závodě s průměrem 39km/h, ale věděl jsem předem že nebudu pokračovat protože mne bolelo koleno a tehdy jsem nevěděl co s tím.
        Nejsem žádný závodník, ale jezdím pro radost.
        39km/h tam běžně dávali silničáři v balíku prvních 6 kol, dokud se postupně neutavili, pak jezdili kolem 30ky max.

        Když je dobrá aerodynamika a dobrý povrch a rovinka, tak se dá dokola kroužit fakt rychle.
        Pokud ne, je to tady třeba na cyklostezce v Praze na lowraceru asi následovně:
        Jízda cca. 40km/h, prudké brzdění na 30km/h a míjení lidí, následuje spurt na 50km/h a zas prudké brzdění a pořád dokola.
        Takhle člověk spálí asi dvojnásobně energie.
        A takový problém jsem řešili i když jsme zkoušeli jet co nejrychleji kolo K24.
        Provoz, vyhýbání se dírám, křižovatky, špatný povrch, a do toho řešíš jak se najíst za jízdy, jak a kdy se vymočit, déšť ...

        Aspoň já tyto věci řeším a jsem schopný jet pilu tak ty 3-4 hodiny (kdybych trénoval), a pak už musím udělat přestávku - kdybych nechtěl dělat přestávku, musel bych jezdit ve velomobilu, tam se dá jíst za jízdy...

        Takže udržet 40ku na dobře vyladěném lowraceru několik hodin není problém, ale záleží na všem.
        ;)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 04.03.2017
        Autor: single
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: rozměr kol a výška šlapání

             

        Když tak přemýšlím nad tím triatlonem, tak mi z toho spíše vychází pro tebe závodní highracer na loukotích - je to oblíbený stroj na závody ležáků v NL.
        Je to blíž klasické silničce i co se týče hmotnosti, ale sezení je hodně položené.

        Určitě bys ty závody pak pravidelně v kolech vyhrával, což by se jury nelíbilo ;)

        Nicméně rozdíl v aerodynamice klasické silničky a triatlonového speciálu je v řádu 100% - když nepočítáme jezdce.
        A rozdíl mezi aerodynamikou vyladěného highraceru a triatlonového speciálu obdobně.
        Stejně tak silnička vůči dráhovce atd...

        Když k tomu ale přidáme jezdce, rozdíly zdaleka nebudou tak velké a budou v řádu jednotek procent.

        Nicméně znamená to že na silničním higraceru bys na triatlonu běžně dosahoval průměru kolem 40km/h na krátké tratě do 1h.
        Ty vlasy ti ale budou vlát do zadního kola pořád.
        ;)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 04.03.2017
        Autor: single
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: rozměr kol a výška šlapání

               

          Řekl bych, že vyhrávání závodů mi příliš nehrozí bez ohledu na typ (leho)kola.

          Když vezmu výsledky Pardubického triatlonu, ze kterého je to video, tak na bednu (třetí místo by stačilo), bych potřeboval celkový čas vylepšit o 13 minut, což je strašně moc...
          Neumím si představit, že bych 20 km zajel za 20 minut na žádném kole (to jedině na motorce)...
          Podobně v závodě Decimuž (předloňské lehovideo tady https://vimeo.com/142016539 ) mi na bednu chybělo každý rok aspoň 10 minut, což jen rychlejším kolem udělat nelze (potřeboval bych průměrku skoro 50 km/h), takže bez výrazného zlepšení ostatních disciplín, se v triatlonu prostě neumístím... a na to, že závodím jen pro zábavu, zase Ibex celkem stačí... :-)

          I tak je to ale s pořadateli celkem boj, sice většinou funguje, že jakmile mě na daný závod pustí jednou, za rok už je to bez problémů, tak třeba do těch Pardubic mě pustili až když se změnil pořadatel... přičemž letos to prý budou opět pořadat ti, co mi vždycky říkali, že lehokolo né. :-/

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 05.03.2017
          Autor: Jrr
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: rozměr kol a výška šlapání

                 

            Tak pokud bys potřeboval průměr 60km/h, asi bys musel jezdit ve velomobilu, ať už jednostopém, nebo tříkolce, ale to už je celokapotovaný stroj.
            A musela by to být úplná rovina...

            Tak přeji ať to plave, jezdí a běhá.
            ;)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.03.2017
            Autor: single
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: rozměr kol a výška šlapání

                   

              Myslím, že zrovna pro triatlon by velomobil vhodný nebyl ani kdyby to pravidla povolovala.

              Přecijen po plavání (a případném převlečení) v depu vezmeš kolo, ale nasednout můžeš až za čárou, což může být klidně i 100m daleko, takže ten stroj musí jít rozumně tlačit a potřebuješ co nejrychleji nasednout a rozjet se. Na konci cykločásti totéž = sesednout před čárou a doběhnout s kolem do depa.

              Opravdoví závodníci po plavání v depu jen nasadí přilbu, běží s kolem, za čárou bez zpomalení naskočí na kolo, naberou rychlost a pak se teprve obouvají... s lehokolem je to složitější, nějaký vteřiny nastupováním a rozjezdem ztratím, ovšem nástup/výstup do velomobilu by byl teprve jiný level... :-)

              I když samozřejmě taky záleží na délce závodu, čím kratší závod, tím víc na každý vteřině záleží... jenomže na delší triatlony než sprint (0.75-20-5) mě s lehokolem (zatím) nikde pustit nechtějí... :-/

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.03.2017
              Autor: Jrr
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
              • Re: rozměr kol a výška šlapání

                     

                Asi jsi nikdy neviděl, jak se startuje s velomobilem, když ho chceš napřed tlačit? Bylo to k vidění třeba na čtyřhodivovce na Cyclevision 2009, kde byl LeMans-style start. Lidi z jedné strany cesty přeběhli na startovní výstřel na druhou stranu cesty ke strojům a jali se nasedat. Nekapodovaní naskočili a jeli z místa hned, částečně kapotovaní víceméně taky, závodní celokapotáže někdo pomáhal zavírat a podobně. Hodně velomobilistů hlavně s Questy roztlačilo svůj velomobil na cestu, naskočili půlkou zadku na okraj vstupního otvoru, jednou nohou to ještě trochu rozjeli dál jako koloběžku (s jednou rukou na řízení) a pak do toho jedoucího velomobilu teprv lezli dovnitř. Jasně, není to tak rychlé jako v běhu skočit na vzpřímeňáka, ale je to rozhodně rychlejší, než bys čekal, a možná ztratíš méně času než při šplhání na Ibex.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.03.2017
                Autor: Jirka
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: rozměr kol a výška šlapání

                       

                  Přiznávám, opravdu neviděl. :-)
                  V tom případě může být fakt rychlejší než já, protože k nasednutí na Ibex potřebuju na chvilku úplně zastavit a k sesednutí skoro taky (zkoušel jsem nohu přehodit už vteřinu před zastavením, ale je to o ústa)... čímž netvrdím, že to nejde, jenom já to neumím... a nezvládnuté sesednutí jsem na triatlonech už mockrát viděl i u klasické silničky, což mě odradilo něco podobného zkoušet s lehokolem... :-)

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 06.03.2017
                  Autor: Jrr
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
            • Re: rozměr kol a výška šlapání

                   

              Když už mi Jirka vyvrátil to nastupování do velomobilu... kdyby měl někdo s velomobilem zájem závodit, tak ideální trať má ICT triatlon.

              Jejich pravidla se neodkazujou na ČTA, pouze mají napsáno "kola - vlastní (doporučujeme silniční, ale povoleny všechny druhy)", přičemž se jedou 4 okruhy okolo veslařského kanálu s nulovým převýšením po krásném asfaltu, pouze 4 zatáčky, mezi nima vždycky 2 km rovinka, jízda v háku bez omezení... a moji účast s Ibexem v 2012+2014 lze použít jako precedenc... ;-)

              Já myslím, že by to za tu legraci stálo, velomobilisté hlaste se... :-)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.03.2017
              Autor: Jrr
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
              • Re: rozměr kol a výška šlapání

                     

                Zní to zajímavě, ale budu si to muset nechat ujít. Když pominu, že od května 2015 jsem se neodvážil do svého velomobilu nasednou, a i kvůli financím se ho chystám co nejdřív prodat, tak plavání mi jde jen tolik že se neutopím a moje bežecké schopnosti se omezují na MHD sprint s následným vydýcháváním patnáct minut po tom. Kdyby se nějaký triatlon s takovou placatou tratí dal jet štafetově, každou disciplínu někdo jiný, ozvi se :-). (Jeden takový půlželezňák jsme loni vyhráli navzdory části trasy terénem a letos jsem slíbil jet zas.)

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.03.2017
                Autor: Jirka
                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: rozměr kol a výška šlapání

                       

                  Zajímavá myšlenka, pokud najdu vhodný placatý triatlon, kde mají i štafetu, tak dám vědět, akorát pak teda potřebuješ do týmu lidi, co zvládnou na úrovni i zbylé disciplíny, to bych ti moc nepomohl... :-)

                  A co za závod jste to vloni jeli? Závodů, kam můžou lehokola není nikdy dost... ;-)

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.03.2017
                  Autor: Jrr
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                  • Re: rozměr kol a výška šlapání

                         

                    Říkají tomu Půlželezňák a pořádali to všechno přes emaily. Nevím detaily, navezl mě do toho kolega z práce do na začátku plaval 1900m, pak já jel 63km z Brna do Moravského krasu do Suchého (čili většinou do kopce), z toho cca 15km vyloženě terénem, pak nějaký kolegův kamarád běžel 21km. Letošní bude 20.5. a mají kategorii pro jednotlivce i pro štafety. Mám Ti pozjišťovat víc?

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.03.2017
                    Autor: Jirka
                    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: rozměr kol a výška šlapání

                           

                      No kdy by šlo nějak nezávazně získat víc informací, bylo by to fajn. Pro začátek by mě třeba zajímal celkový časový limit a výsledky z loňska (pokud někde jsou).

                      Nemůžu říct, že by se mi profil trasy kola líbil, natož, že bych si uměl představit ten běh (nejvíc jsem uběhnul 10 km)... ale pořád nadávám, že mě na delší triatlon než sprint nikde nechtějí pustit a tohle by byla docela výzva (přežít jako jednotlivec)...

                      Navíc by to bylo tak nějak symbolické, když by lehoúčastníci obklíčili výsledky z obou stran... :-D

                      Jak moc náročný je ten terén? Ty jsi to tedy projel velomobilem nebo jak?

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.03.2017
                      Autor: Jrr
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: rozměr kol a výška šlapání

                             

                        Časy štafet byly od 5:53 do 10:30, celkem šest štafet. Jednotlivci měli od 5:24 (dva byli rychlejší než naše štafeta) do 8:20, celkem bylo 13 jednotlivců. Jestli je nějaký limit, na to se musím zeptat.
                        Jel jsem to na Oceláči Mk.3 a na několika místech jsem to neprojel. Kousek žluté značky v oboře v Kohoutovicích je docela adrenalin, je to široká hliněná cesta fest z kopce dolů. Kolem medláneckého letiště jsou panely, ale není to nějak příšerné. Z Mokré Hory do České je šotolina, většinou celkem dobrá, místy kamenitá. Taky to šlo jet naplno. Další kousek bez asfaltu je sjezd od rozcestí Pod Jelínkem do Šebrova, celé z kopce, kousek točitá pěšinka, ale v pohodě to šlo sjet. Další neasfalt začíná až za Sloupem u rozcestí Vlčí skála a to je ten blbý. Kořenovitá cestička do kopce, místy s blátem a i pár spadených stromů. Tam jsem tak cca pětkrát až desetkrát sesedl, kousek tlačil, pak zas kousek jel. 10cm vlhké kořeny šikmo prostě do kopce nevyjedu. Cca od vyjetí z lesa dál (nebo i kousek dřív) už je to zase široká šotolina, kterou jde téměř všude jet úplně naplno. Obuté jsem měl Marathon Racer, protože s víc jak 50km na asfaltu jsem tam nic pomalejšího dávávat nechtěl, a měnit to nebudu.
                        Je možné nechat si odvézt věci autem na jeden bod v trase kola a do cíle kola, kde je i celkový cíl. V cíli je možné přespat na neděli, ale já jel domů do Brna ještě v sobotu. Zpátky jsem jel celoasfaltovou trasu a méně agresivní profil hlavně blízko Brna, podél Svitavy, tím pádem to bylo v podstatě 70km furt z kopce. Letos to bude zajímavější, protože už bydlím jinde a na začátku a na konci si přidám po cca 30km :-).

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 08.03.2017
                        Autor: Jirka
                        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: rozměr kol a výška šlapání

                               

                          Tak to zní hodně zajímavě!
                          Když bych počítal na plavání s rezervou hodinu a na kolo 4, tak v nejhorším případě bych měl za 4 hodiny 21 km do cíle dojít a jestli zvládnu kousek běžet, nemusel bych ani být být poslední. Aby mi nestačilo 10 hodin, to už by se muselo něco pokazit... já se bál, aby limit nebyl třeba 7 hodin nebo tak něco... :-)

                          Navíc pokud to zaujalo i Radka, má ten závod potenciál stát se triatlonem s rekordní lehoúčastí... ;-)

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 08.03.2017
                          Autor: Jrr
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: rozměr kol a výška šlapání

                               

                          Kolik km bylo tak odhadem mimo asfalt?

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 08.03.2017
                          Autor: snilard
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                 

                            Loni jsem to z mapy měřil, ale už nevím přesně. Myslím 50km je vyloženě asfalt, ze zbylých 13km je vyloženě blbých asi 3-4km, zbytek jsou šotoliny, kde je to otázka spíš nervů než toho, co je fyzicky možné. Oceláč jak má to zatížení téměř 50/50 tak i na šotolině si lze dovolit leccos. Když chytáš drift v 40km/h na štěrku, je to trochu nepříjemné, ale dá se to :-).

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 08.03.2017
                            Autor: Jirka
                            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                   

                              Asi tušíš, kam tím mířím :-P Ale nemám k sobě zbytek štafety :-)

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 08.03.2017
                              Autor: snilard
                              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                              • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                     

                                Takže potenciálně už 4 lehokola, hezké...

                                Já nejsem zrovna týmový hráč, ale na některých triatlonech připouští možnost, že člověk plave za štafetu a současně pak pokračuje jako jednotlivec. V jednom závodě už jsem to měl takhle domluvené, protože v kategorii mix týmů byla velká šance být na bedně a zároveň jsem to chtěl zkusit jako jednotlivec... dopadlo to jako obvykle, zbytek týmu se na to vykašlal, takže jsem byl jednotlivec... :-)

                                Každopádně pokud by pořadatelé tuhle možnost uznali (tím, že plavec po předání štafety pokračuje jako jednotlivec, nikdo výhodu nezíská) a stačilo ti, že 2 km uplavu za 47 minut, tak už bys potřeboval jenom běžce. ;-)

                                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                Datum: 08.03.2017
                                Autor: Jrr
                                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                       

                                  hmm :-) popřemýšlím :-)

                                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                  Datum: 09.03.2017
                                  Autor: snilard
                                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                  • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                         

                                    Tak co, přijede zítra kromě Jirky na triatlon ještě nějaký odvážný lehokolista?

                                    Tedy mě už odvaha dávno opustila a vůbec se mi to nezdá být tak dobrý nápad jako v březnu, ale přece nemůžu nechat propadnout 330 Kč startovný...
                                    To jen kdybyste už o mě neslyšeli... :-)

                                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                    Datum: 19.05.2017
                                    Autor: Jrr
                                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                    • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                           

                                      Já jsem se v lednu přihlásil na jednu ještě bláznivější a dražší akci na kterou se teď podle toho jak koleno a volný čas dovolí. Čili já určitě nedorazím. Stejně, jako jsem se nepřihlásil na K24.

                                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                      Datum: 20.05.2017
                                      Autor: snilard
                                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                    • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                           

                                      Můj dnešní výsledek dvěmi slovy = totální fiasko.
                                      ;-(

                                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                      Datum: 20.05.2017
                                      Autor: Jrr
                                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: rozměr kol a výška šlapání

                           

                      Ještě prosímtě, ví se, v kolik (pokud platí 20.5.2017) a kde bude start, respektive v kolik hodin je tam potřeba být?

                      A to, že lehokola závodit můžou, je pro tenhle závod už jasné nebo bych si účast musel nejprve s pořadateli domluvit?

                      Přecijen, pokud bych se rozhodnul zkusit natrénovat, abych uběhnul 21 km (nebo aspoň významnou část), nerad bych se snažil zbytečně... ;-)

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 13.03.2017
                      Autor: Jrr
                      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: rozměr kol a výška šlapání

                             

                        Posledně pokud si pamatuju správně byl start plavání v 8, čili já jsem vyrážel na trať cca v 9.
                        S lehokolem neměli absolutně žádný problém a i jiných kol tam byla pestrá směs od něčeho co připomínalo křížence cyklokrosu s randonneuring kolem až po celoodpružené horáky. Poprosil jsem kolegu o kontakt na toho organizátora, ať mu kdyžtak můžeš napsat přímo, že chceš jet taky a vleže, takže bys už teď někdy věděl, na čem jsi. Dám vědět jakmile budu mít ten kontakt.

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 14.03.2017
                        Autor: Jirka
                        Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: rozměr kol a výška šlapání

                               

                          No koukám, že dostat se v sobotu před osmou s lehokolem do Brna, bude celkem výzva, první InterPanter přijíždí až v devět, ale když překousnu úschovu během přepravy v sp1973 a nezabloudím, tak to teoreticky zvládnout lze.

                          Nějak nevidím na začátku té trasy žádnou vodní plochu. To se plave někde v krytém bazénu?

                          No hlavním problémem stejně bude ten běh, to jsem zvědav, zda se fakt donutím začít trénovat... :-)

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 14.03.2017
                          Autor: Jrr
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                 

                            Jo, je to krytý bazén.
                            Já Ti můžu nabídnout dvě možnosti: buď nocleh v Přísnoticích a ráno cca 30km na start, skoro celou dobu po rovině a jen konec k bazénu začne stoupat, nebo sraz u nádraží a společnou cestu na start, což by Ti vyřešilo aspoň tu navigaci přes Brno.

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 15.03.2017
                            Autor: Jirka
                            Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                   

                              Na brevety se klidně vrhnu, i když nemám šanci je dojet - na tohle samozřejmě ne.
                              Ale pokud by někomu z plánovaných lehokolových účastníků bodnul nocleh před či po akci, mohu též nabídnout. Od aquaparku cca 12 kilometrů směrem ven z Brna. (Bližší adresu eventuelním zájemcům obálkou.)

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 15.03.2017
                              Autor: Ifča
                              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                              • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                     

                                Díky moc oběma.

                                Beru to tedy tak, že problém má řešení a ozval bych se až bude termín na dohled... když si to mezitím nerozmyslím... ;-)

                                Určitě se mi víc líbí varianta, že pojedu v klidu na start s velkou časovou rezervou než doufat, že první vlak nebude mít zpoždění a závodit už od nádraží... :-)

                                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                Datum: 15.03.2017
                                Autor: Jrr
                                Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: rozměr kol a výška šlapání

                         

                    Našel jsem trasu cyklo části: https://mapy.cz/s/1shnh
                    Já to dal za 3 hodiny 12 minut.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.03.2017
                    Autor: Jirka
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: rozměr kol a výška šlapání

                           

                      A tos' jel na čem?

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.03.2017
                      Autor: Radek
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: rozměr kol a výška šlapání

                             

                        Oceláč Mk.3 obutý na Marathon Racerech. Skoro všichni tam měli MTBčka a tvářili a vyjadřovali se velmi nechápavě. Nějak nechtěli slyšet, že i kdybych tu kořenovitou část tlačil pěšky celou, tak po těch 50km na asfaltu to furt mám v průměru rychlejší :-).

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 08.03.2017
                        Autor: Jirka
                        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: rozměr kol a výška šlapání

                               

                          Jak se u nás říká, "klobók dule"!

                          Ten úsek ze Sloupu jsem nikdy nezkoušel, s Oceláčem neriskuju ani tu alternativní cyklotrasu 5075, kterou znám.

                          Zas je fakt, že z Oceláče se bezpečněji padá, vlastně jsem při malé rychlosti vždycky stihl dát nohy na zem.
                          Zato z letošního skácení se na Azubu se mi bude palec na pravé ruce hojit půl roku, pokud bude ještě vůbec plně použitelný. Jistá nevýhoda spodního řízení.

                          Jakou jsi měl k tomu navigaci?

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 08.03.2017
                          Autor: Radek
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                 

                            Tou 5075 se pak vracím do Brna po závodě. Od silnice 150 po červenou značku včetně je to děs, zbytek se celkem dá.
                            Pro navigaci jsem si myslím vytiskl tu trasu z Mapy.cz na několik listů, ale spíš jako nouzové řešení. Hlavně jsem se naučil tu trasu zpaměti, pomocí té Panorama funkce si prohlédl každou křižovatku, každé odbočení. Mám to jednodušší o to, že většinu těch míst jsem znal už předtím. V některých částech to pořadatel čmrknul sprejem na zemi, ale před koncem jim sprej došel a v kempu v Suchém jsem na poslední křižovatce odbočil blbě doprava, místo mírně doleva, a musel se asi 100m vracet.

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 08.03.2017
                            Autor: Jirka
                            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: rozměr kol a výška šlapání

                                   

                              Aha, takže on to bude ještě orienťák... já v těch končinách nikdy nebyl, takže nemám představu co by mě čekalo a projet si to předem nanečisto asi čas nebude... ale jako nápad se mi to zatím stále líbí...

                              Předpokládám, že GPS proti pravidlům není? Asi stejně nestihnu na mobil koukat, ale aspoň když se ztratím...

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 08.03.2017
                              Autor: Jrr
                              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: rozměr kol a výška šlapání

                           

                      Ještě mě napadlo, nemáš náhodou z toho závodu log z GPS? Hlavně graf rychlosti by mohl napovědět, kde budou kritická místa a jak moc zběsile jsi to vlastně jel...
                      Samozřejmě jsou to taktická data, takže pochopím, když nebudeš radit "soupeřům"... ;-)

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 15.03.2017
                      Autor: Jrr
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: rozměr kol a výška šlapání

                             

                        Mít taková data, klidně se s nima pochlubím, ale nemám. Samotného by mě zajímaly rychlosti v některých úsecích, kde to skákalo tak, že jsem na tachometr neviděl :-).
                        Jel jsem to na doraz, já už jsem takový magor, že i když fyzicky nemám na to, abych něco vyhrával, tak v závodech jedu stylem "radši mrtvý než druhý". V cíli jsem sebou lisknul na trávu a vydýchával ten závěrečný sprint asi čtvrt hodiny.

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 16.03.2017
                        Autor: Jirka
                        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: rozměr kol a výška šlapání

                               

                          Pár takových akcí a máš otestovaný Oceláč určitě víc, než já po nějakých 20 tis. km :-)
                          Jak jsem nechal ten dobře zajetý rám na zkušební účely, z něj by mohlo být nejspíš nové kolo.
                          (Použil se už k něčemu?)

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 16.03.2017
                          Autor: Radek
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: rozměr kol a výška šlapání

                               

                          Tak GPS log třeba příště... ;-)

                          U mě pravidelný záznam jízdy na kole začal zhruba před deseti lety kvůli diplomce... a nějak jsem u toho zůstal, takže na kole vozím Bluetooth GPS a na mobilu mám aplikaci, co vyrábí GPX soubor, takže se můžu kochat nejen daty z prakticky všech závodů, ale i většiny cest do/z práce... :-)
                          Třeba u 24 hodinovek ten graf vzdálenosti v čase řekne strašně moc a je o čem přemýšlet pro příště...

                          Vtipné je, že mobil používám pořád stejný = Siemens SK65. V dnešní době má už ale skoro každý v telefonu GPS, takže to jde mnohem snáze.

                          Docela zajímavé by bylo kromě GPS údajů logovat taky srdeční tep a pak všechno včetně mapy zobrazit přes záběry z kamery. Už jsem přemýšlel vyrobit přijímač signálu z hrudního pásu a přes sériovou linku to posílat do mobilu... ale asi by to za tu práci nestálo (tedy už před 5ti lety jsem si to myslel...), možná jednou koupím chytré hodinky.

                          Podívat se na rychlosti v konkrétních místech trasy dodatečně, je rozhodně zajímavé, ale často jsem pak byl číslem trochu zklamán, protože mozek ovlivněný adrenalinem to prožívá jinak než když potom koukáš na suchá čísla... a s videozáznamem to funguje podobně. Prostě na záznamu to často vypadá jako nuda... :-)

                          Já stále věřím tomu, že závody jezdím celkem rozumně, právě protože mi nehrozí druhé místo a rozdíl třeba mezi 28. a 29. opravdu za úraz nestojí... nicméně mám změřené, že když je to závod, tak vyvinu rychlost, kterou bych za běžných okolností nedal a myslel bych si, že už jedu na maximum... a podobně hranici přijatelného rizika taky o kus posouvám... no zatím naštěstí bez (vážnější) nehody.

                          Každopádně jedna z věcí, co se mi na triatlonu líbí a proč si myslím, že jsou ty závody hodně bezpečné je, že kolem závod nekončí, takže před depem (obvykle) nikdo neblbne, pár vteřin rozdíl tolik neznamená, rozhodne až běh a tam je cílová rovinka bezpečnější než kdyby se spurtovalo do cíle na kolech... :-)

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 16.03.2017
                          Autor: Jrr
                          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: rozměr kol a výška šlapání

         

    Jinak s tim hornim rizenim urcite chybu neudelas, ja jsem zastance tilleru, protoze mi dava prostor na nohy.
    To same nemohu rict o superman riditkach, ale ovladani je take vytecne.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 28.02.2017
    Autor: single
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: rozměr kol a výška šlapání

         

    20" kola jsou problém jenom pod neodpruženým kolem na kočičích hlavách a v podobném terénu. Alex je celopéro a na trávě drncá míň než 26" bez pružení (to je můj subjektivní dojem z jedné krátké jízdy).

    Pokud jde o rychlost, o fous větší valivý odpor u menších kol je. Na druhou stranu jsou lehčí, skladnější, mají menší aerodynamický odpor a umozňují sedět níž. Ve výsledku můžou vyjít i rychlejší, hlavně v kopcích a na semaforech.

    Na 24" je menší výběr pneumatik než na 20 nebo 26, ale možná zrovna ty, které bys chtěl, existují - nevím.

    Mně osobně se u hnaných 20" kol nelíbí, jak je přehazovačka nízko nad zemí, cáká se v loužích a chytá trávu. Ale spoustě lidí je to fuk a klidně s tím jezdí.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 28.02.2017
    Autor: NightRider
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: rozměr kol a výška šlapání

         

    Mám dvě lehokola a obě 20/26, takže jsem zvyklý na tuto kombinaci a nemůžu srovnávat s jinou.

    Přesto je mezi nimi velký rozdíl.
    Jedno je odpružený Azub 5 se spodním řízením a další je Oceláč Mk3 s řídítky "superman".
    U obou je jen stejná výška šlapání. To není zrovna správné vyjádření, je totiž asi 15 cm rozdíl ve výšce sedla ;-)
    První je pro pohodlné ježdění se vším komfortem po každé cestě, dokud tam ještě nějaká vede. Na silnici se dá jet po rovině kolem 30 km/h, ale není to žádné flákání a musí se chtít.
    Na "společenské akce" typu srazů je toto kolo vhodnější.
    Zkoušel jsem jednou Maxe 26/26, to mi přišlo královské, nicméně na mě vysoké.

    U Oceláče je spíš problém udržet se pod těch 30. Když hrozí, že budu někde moc brzo, lepší udělat zajížďku, než se nutit jet pomaleji.
    Pláště jsou pro lepší pohodlí 1,6" a samotný rám schválně pruží, ale i tak je to na nerovnostech trochu utrpení, zas ne tolik jako na nějakém lowraceru. Někomu to nevadí vůbec.

    Nevýhoda je, že fakt není vhodné do lesa. Kvalitních silnic je v širokém okolí dost, přesto jsem se naposledy vyválel práve v lese, když jsem musel zkoušet zkratku a neodpružené kolo ztratilo kontakt s povrchem, který by se za jiných okolností dal určitě vychutnat.
    Jinak vcelku ideální stroj, hlavně pro sólo jízdu a pohodlně uveze náklad zavazadel.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 28.02.2017
    Autor: Radek
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: rozměr kol a výška šlapání

         

    Pánové, všem děkuji za cenné rady.
    Opravdu jsem se nevyjádřil jasně s tou výškou šlapání. Nějak podvědomě jsem to myslel vzhledem k sed(ad)lu, ale nedoklaplo mi to.
    Je to těžké, nějak se rozhodnout, když je tolik možných variant. Otázka je, jestli jsou dostupné. Cena jako pro většinu lidí taky hraje velkou roli. O to více, že u vzpřímených kol jsem většinou vybíral za pár kaček ze sekáčů a mám zásadu, že se raději projedu, než bych probíral poslední technické vychytávky se kterými abych pořád jen mířil do servisu. Na každém kroku je moře prodejen, které nabízejí skoro totéž. U lehokol je to naprostý opak spousta možných konstrukcí, ale jak se k nim dostat na vyzkoušení? Třeba z vašich odpovědí mě asi oslovil oceláč, jenže mám strach, jak bych snesl absenci odpružení. A to ani netuším, zda se dá někde koupit. Pochopil jsem, že do lesa není vhodný, ale na prašnou cestu by snad použít šel, ne? Nemusí to být komfort, jen jestli je to vůbec sjízdné - ve svých 54 se nechci válet pořád v bahně.
    Lowracer bych rád někdy okusil, ale bojím se, že je opravdu nízký a pocitově nebezpečný v provozu a na to bych si nezvykl. Můžu si říkat co chci, že když mě srazí auto, je to jedno atd... Ale prostě do provozu ne.
    Takže závěr pro mne prozatím:
    Horní řízení (ještě musím zjistit, co je to ten superman :-). Beru zpět na milost kombo 20/26 (20/20" třeba někdy zkusím).
    Ještě jsem úplně nepobral výhody jízdy na 26/26", jsem vcelku vysoký (187 cm, dlouhé nohy)
    Pěkný večer!
    Petr

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 01.03.2017
    Autor: asni
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: rozměr kol a výška šlapání

           

      S výškou šlapání to bylo jasné :-)

      Zde je Azub vs. Oceláč v současném stavu.
      Rozdíl je i ve sklonu sedačky.

      Je to kolo v základu z dílny Honzy a Jirky z BrnoBentu. Těchto Mk.3 bylo dáno dohromady tuším 6 kousků. Jirka se sem občas podívá, třeba se ozve.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 01.03.2017
      Autor: Radek
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: rozměr kol a výška šlapání

           

      Potvrdit můžu co tu psal Radek a jiní: Oceláčů Mk.3 existuje šest (a máme potřebnou dokumentaci a přípravky na výrobu dalších) a v nouzi na nich lze projet leccos, i když to není příjemné nebo pohodlné. Já mám na cestě do práce necelý kilometr cesty, která kdysi měla asfalt, ale teď jsou z něj takové ty zbytky mnohde horší než polňačka. Objet ji by byly 4km navíc nebo čtyřproudová skorodálnice, takže ji jezdím skoro každý den. Jak jde vidět na přiloženém printscreenu z kamery ze včerejška, mám už ji domů z kopce nacvičenou při docela slušné rychlosti - na tachometru je 35km/h a do té vyschlé kaluže před sebou se nechystám brzdit. Skáče to děsně, kolo při tom asi dostává docela zabrat a pohodlné to není ani vzdáleně. Ale tohle mám 800m z 19km cesty, a ráno opačným směrem to jezdím mnohem pomaleji, takže mě to zas tak moc neštve.
      Oceláč je navržený primárně jako silniční stroj tak, aby nabízel rychlost příbuznou spíš lowracerům, ale posaz tak vysoko, že vidíš do okýnek osobních aut, takže ti není jízda v provozu tak protivná jako na lowraceru (i ten lowracer je bezpečný, pokud víš co děláš, protože na výšce ta bezpečnost prakticky nezávisí, ale pocitově to může být protivné). Nicméně kolo navržené na české silnice nutně musí mít schopnost projet polňačku, protože některé silnice tak vypadají :-). Proto je Oceláč dělaný jako poměrně robustní, ale s úmyslným pružením rámu svisle. Takové slabé pasivní odpružení. Je to citelný rozdíl oproti kolům udělaným z 60mm hliníkové roury bez odpružení.
      Na vyzkoušení více typů kol jsou fakt nejlepší ty srazy, popřípadě veletrh Spezi (trochu z ruky).
      Superman řídítka jsou taková, kde máš paže natažené před sebe ve směru jízdy (nejsou úplně natažené, ale tak trochu).

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 02.03.2017
      Autor: Jirka
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: rozměr kol a výška šlapání

           

      Jeden z předpokladů rychlého lehokola je mít co nejvíce tělo v zákrytu nohou, aby se minimalizoval čelní profil. To znamená šlapací střed cca 10 až 20 cm nad spodkem sedačky. Také ruce je dobré mít co nejvíce v zákdytu s tělem, tedy spodní řízení nee.
      Pro dobrou akceleraci je užitečné, aby kolo bylo lehké a zaroveň se vlivem silového šlapání nekroutilo a nepružilo. Třeba Oceláč jde pěkně za pedálem, ale když šlapu na malý pastorek je pružení rámu už trochu cítit. Azubí rámy jsou tužší, ale část energie se ztratí v odpružení. Lehokolo s nejtužší řetězovou linkou, co znám, je Cruzbike Vendetta.
      Další kapitola sama pro sebe je schopnost šlapat určitým výkonem. To je samozřejmě částečně individuální. Obecně se dá říct, že čím menší úhel mezi nohami a tělem, tím lépe. Ale to má samozřejmě určité hranice. Tohle zase nahrává tomu mít střed alespoň těch 10 čísel na spodkem sedačky.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 02.03.2017
      Autor: snilard
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: rozměr kol a výška šlapání

             

        Myslíš malý pastorek vzadu, to znamená těžký převod, nebo spíš malý převodník do kopce a velká síla na řetěz?
        Když mám vzadu převodovku a vpředu jeden tác, je to někdy výhoda - pružení při šlapání si ani nevšimnu, protože síla na řetěz je při všech převodech stejná (jakou dám), nikdy nebude taková jako s malým převodníkem. Tím se možná šetří řetěz a hlavně kladka.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 02.03.2017
        Autor: Radek
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: rozměr kol a výška šlapání

               

          Jasně, myslel jsem malý převodník :-)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 03.03.2017
          Autor: snilard
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: rozměr kol a výška šlapání

         

    Nejlepší příležitost ke zkoušení lehokol je nějaký sraz. Koukni se tady do kalendáře akcí a na jednu dvě poslední stránky fóra a hned jich pár najdeš.

    Projet se dá skoro všechno, jenom čím je míň pružení, tím se musí pomaleji. A čím nižší kolo, tím těžší je ho v těch nízkých rychlostech ubalancovat, až nakonec dojdeš do bodu, kdy sesedneš a strkáš. Na mém lowraceru to bylo cca 8 km/h.

    Jinak lowracer mi v provozu připadá vcelku bezpečný. Na kličkování mezi kolonami není vhodný, lepší je jet jako auto (rychlý je na to dost) a pak je to v pohodě. Problémy jsem měl jenom při složitějších nízkorychlostních manévrech, kdy se muselo zatáčet, řadit a do toho se vyhýbat zároveň autům a kanálům. Zpětné zrcátko je nutnost.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 01.03.2017
    Autor: NightRider
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: rozměr kol a výška šlapání

           

      Jen bych dodal, že to, jak se na kole bude balancovat v malé rychlosti záleží kromě výšky i hodně na konstrukci. Oceláč je mnohem stabilnější v malé rychlosti než holandské highracery nebo třeba Vendetta.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 02.03.2017
      Autor: snilard
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rozměr kol a výška šlapání

         

    Lidi, pěkně jste mi rozšířili obzory. Vaše info jsou logické, něco mi mělo dojít, ale bez vašeho shrnutí bych se v tom jen plácal.
    Ale co mě mrzí, že jsem vám neposlal foto svého leháče. Už ho mám léta a od někoho asi z okolí Ostravy, jen už nedám dohromady jméno, Ten si to udělal pro sebe a pak ho to asi omrzelo. Když tak koukám na obrázek oceláče, tak mi to připadá, jako by to byla tak trochu variace na něj. Samozřejmě to není totéž, to je jasné, ale nějaká lehká příbuznost tam asi bude.
    Tak jsem včera vylezl na půdu a fotka je zde. Kdybyste to chtěli okomentovat, budu rád. Přesmykač tam v době pořízení nebyl a ani já ho nenamontoval. Tady jsou roviny, ušlapu to (většinou). A nesmějte se: když je nouze, tak se pokusím čapnout rukou trubku s řetězem a trefit správný tác :-). Občas se to podaří - nahoru celkem dobře, dolů občas spadne řetěz.
    Tak jsem vás po ránu s přehazkou asi pobavil...
    Petr

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 03.03.2017
    Autor: asni
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rozměr kol a výška šlapání

           

      To kolo je mi povědomé, asi jsem ho někdy viděl. Napadá mě k němu jméno Tomáš Reiter nebo tak nějak, ale možná to nestavěl on. Spíš než Oceláči je to podobné starším Azubům, posazem, geometrií a tak.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 03.03.2017
      Autor: Jirka
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rozměr kol a výška šlapání

             

        Asi je to to správné jméno, řekl bych, že to byl p. Reiter, jestli si to dobře vzpomínám.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 03.03.2017
        Autor: asni
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rozměr kol a výška šlapání

           

      Takovej normální homebuild :-)
      Řetěz jde skoro osou zadní kyvky, to je dobré. Úhel mezi nohami a tělem je dost otevřený, já bych na tom asi podávat nějaké velké výkony nedokázal.
      Podobnost s Oceláčem Brněnské výroby Jirka a Nink v tam vidím tak maximálně v tom, že obě kola používají jackely a mají kola 20/26. Jinak je to konstrukčně úplně jiné.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 03.03.2017
      Autor: snilard
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rozměr kol a výška šlapání

             

        Jak jsem to dopsal a ve vláknu přečetl, hned mě napadlo, že se odborníci ozvou, že to je jinak :-). Naprosto všechny chápu a nepřu se.

        Takže pro lepší výkon sedlo napřímit? Když to půjde, tak to třeba zkusím. Nejezdí úplně pomalu. možná jsem jen docela zdatný jezdec a kolo na tom má malou zásluhu. Tím se nechci chlubit ale denní dojíždění byť na "MTB" dělá své. To kolo by ale spíš potřebovalo někoho, kdo má sílu, chuť a zkušenosti se v tom hrabat. Dovybavit, seřídit... no a pak může krásně sloužit. Mně posloužilo náramně - měl jsem možnost si to vyzkoušet, co se od lehokola dá čekat. Vzpomenu-li úplný začátek - hrůza. Učil jsem se to na parkovišti a nejsem asi dost odvážný typ. Pořád jsem padal (malá rychlost), kamarád mě držel. Jiný by to dávno vzdal a pak ten úžasný pocit, když jsem kousek ujel bez pomoci. Kdybych se to učil s kopce, šlo by to určo mnohem líp. Jenže na to jsem přišel (i na netu) až pak. No a sebevědomí mi šlo dolů ještě jednou, když jsem to půjčil kamarádovi, který nasedl a na polničce napoprvé hned bezvadně odjel, aniž by předtím nějaké lehokolo vůbec viděl :-)
        Dnes už samozřejmě jezdit umím. A proto se poohlížím po vyšším levelu...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 03.03.2017
        Autor: asni
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rozměr kol a výška šlapání

               

          S tím odborníkem mi tedy lichotíš :-) Necítím se být odborníkem, ale nějaké znalosti o rychlých lehokolech mám :-)

          Napřímit sedlo můžeš zkusit. Aerodynamiku to trošku zhorší. Jestli to zvýší tvůj výkon, nedokážu odhadnout, na kolech s takhle nízkým středem nemám moc najeto. Ale řekl bych, že moc ne. Každopádně, pokud to nemáš, jak změřit, budou to jen pocity a dojmy.
          Co by podle mne pomohlo na rychlost, je konverze na přední 26" kolo. Zlepší se aerodynamika i podávaný výkon. Otázka je, co to udělá s ovladatelností kola, to absolutně nedokážu odhadnout.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 03.03.2017
          Autor: snilard
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rozměr kol a výška šlapání

                 

            Musím takhle vyfotit Azuba a srovnat, jestli má vzpřímenější sedačku nebo ne.
            Výkon na něm podávám subjektivně větší, než na Oceláči. Nejen tím, že se víc nadřu, to je jasné, ale síla do kopce se mi zdá větší.

            Předek jsem zatím váhal zvednout třeba jen tím, že bych dal 26" vidlici a nechal původní kolo, i když jsem to už takhle viděl. Místo toho jsem dal zatím jen kvalitní 20" vidlici, která přece jen zvedla předek, ale nepatrně.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 03.03.2017
            Autor: Radek
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rozměr kol a výška šlapání

                   

              Zajímavé :-) Jak píšu, já na kolech podobné geometrie Azubu Apus/6 moc najeto nemám, takže nevím.
              Ale spíš než o to, jak moc pocitově makáš jde o to, jaký je tvůj objektivní výkon. A to jinak než měřením nezjistíš. Je dost možné, že na Azubu třeba zabíráš menším množstvím svalů a proto máš pocit, že makáš víc. A nebo doopravdy makáš víc.
              Bylo by zajímavé to nějak změřit, ale k tomu ani můj nábojový wattmetr moc nepomůže. Nejlepší by bylo mít wattmetr v pedálech a nebo v klikách.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 03.03.2017
              Autor: snilard
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rozměr kol a výška šlapání

                     

                Ještě jsem to pro srovnání vyfotil. Ač to nevypadá, protože sedačka je jiná, její úhel je stejný jako u toho homebuildu, zdá se 35°.
                Střed šlapání mám vůči sedačce ale o kus výš.

                Homebuild má odpružený jen zadek, takže po nasednutí se asi ještě něco málo zakloní.
                U mě poklesne i přední vidlice, takže sklon se moc nezmění.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 03.03.2017
                Autor: Radek
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rozměr kol a výška šlapání

           

      Ještě jsem zapomněl napsat, že mi připadá, že se řetěz v té trubce dost tře. úzká není, ale možná matroš, možná to ohnutí, možná taky ten ostrý vstup...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 03.03.2017
      Autor: asni
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rozměr kol a výška šlapání

             

        Řetěz jsi už měnil nebo je namontovaný pořád ten původní?

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 03.03.2017
        Autor: AV
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rozměr kol a výška šlapání

             

        Ve spodní trubce bude řetěz vždycky trochu dřít.
        Mazat řetěz řídkým mazivem a občas, když je sundaný, protáhnout trubkou kousek hadru napuštěný wédéčkem, pro jakýsi pocit vyčištění.
        Rozšíření a vytvarování v místě vstupu a výstupu se projeví hlavně na hlučnosti, ale i na životnosti trubky. Řetěz by na koncích trubky neměl moc drhnout o její stěnu, musí jít pokud možno středem.
        To se mi to lehce radí, když mám vpředu jeden tác.
        I tak mě to časem donutilo přidat kladku na místo původního úchytu spodní trubky, která je pak rozdělená na dvě rovné části a je konec drhnutí. Osvědčilo se to jako trvalé řešení.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 03.03.2017
        Autor: Radek
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rozměr kol a výška šlapání

               

          Čištění trubek řeším i s řetězem uvnitř tak, že to celé prostříknu řetěz WDčkem, aby se bordel v trubce naředil, pak namotám na řetěz půlku papírového kapesníku a pomocí řetězu ho několikrát projedu trubkama. Celý zčerná a pomalu se rozpadne. Opakuju s druhou půlkou kapesníku a případně ještě s jedním a zdá se to z trubky dostane ven to nejhorší. Hlavně teď v deštivém počasí a v tom bordelu na cestách po zimě.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.03.2017
          Autor: Jirka
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rozměr kol a výška šlapání

         

    Dost věcí tady bylo řečeno, ale jeden aspekt ještě myslím nikdo nezmínil: nejde jen o výšku šlapání, ale taky o to, jak snadno se člověku podaří v případě zastavení (i nouzového!) položit nohu na zem. A tohle pro konkrétního jezdce zas až tak moc možností nedává. Čili bych o výměně předního 20" kola za 24" vůbec neuvažoval, pokud by mi 20" stačilo na došlápnutí na zem bez větší rezervy (vyzkoušet třeba na svahu :-).

    Já mám AZUB Apus (20/26 "), ještě jsem zkoušel 24/24" Maxe. Na moji výšku by i ten Max ještě šel, ale 24/26" nebo 26/26" by už nebylo únosné.

    No a menší výber plášťů je zase vyvážený větším výběrem vidlic - na 24" jde standardně koupit vidlice se vzduchovým odpružením, zatímco u 20" je _jakékoli_ odpružení exotika, natožpak vzduchové.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.03.2017
    Autor: Akito
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rozměr kol a výška šlapání

           

      Zmínil jsem, že Max 26/26 je na mě velký. Bez pomoci jsem se na něj ani potom dolů nedostal. Jinak poležení to bylo skvělé.

      Ale ohledně těch vidlic - byl by odkaz na nějakou tu 24" se vzduchovým pružením a zdvihem aspoň 80 mm? Taková by možná šla dát s 20" kolem a ještě by se to sneslo.
      (Když někde píšou pružení vzduchem a zároveň nastavení předpětím pružiny, to moc důvěry nevzbuzuje.)
      Mám zatím tu 20" vzduchovou exotiku s 80 mm zdvihem a s tím jsem teda spokojený.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.03.2017
      Autor: Radek
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rozměr kol a výška šlapání

             

        Mno, o zdvihu 80 mm jsem nic nepsal. Ale i 60 mm je víc, než má moje pružinová MEKS/SASO - 42 mm.

        Dcera má na kole RST F1RST Air 24". Co bylo na tom testovacím 24" MAXovi, to už nevím. Možná totéž?

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.03.2017
        Autor: Akito
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rozměr kol a výška šlapání

           

      Tak Azubí kola jsou dost vysoká :-)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.03.2017
      Autor: snilard
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rozměr kol a výška šlapání

             

        Tak myslím že pravidlo nepoužít větší vidlici než tam je, pokud taktak u stávající vidlice při zastavení dosáhnu nohou na zem, platí u libovolného kola - nijak to nesouvisí s tím, jak je AZUB vysoký.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.03.2017
        Autor: Akito
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Kamarádku

16.04.2024
Samotnému se jezdí špatně,hledá se holka na kolo,na věku nesejde.

Hledám: Další parťáky do skupiny - cykloturistika

16.04.2024
Ahoj, hledají se další cyklisté do party z Pardubic a okolí … Věk cca 50 - 60r. … Na pohodu :-)…. WhatsApp 737 184…

Hledám: Parta cyklistů z Prahy

15.04.2024
hledá další do party. Od dubna do září jezdíme 1x za měsíc víkend natěžko, v srpnu máme cykloexpedici na 14 dnů.…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

277 cyklistů (5 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024